handdator

Visa fullständig version : Byta övningar i P-H-A-T?


Diomedea exulans
2015-10-21, 10:42
Som ni alla vet, eftersom ni läser alla mina inlägg, så tränar jag enligt en metodik som kallas P-H-A-T. Phat går i korthet ut på att man tränar igenom kroppen två gånger i veckan där en gång är styrkeinriktad medan den andra är klassisk byggarträning. Här är en rätt lång artikel om det hela: http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html

Det står att man bör byta huvudövning på styrkedagarna varannan till var tredje vecka:

A good way to make consistent progress is to rotate your power movements every 2-3 weeks.

Lite längre ner följer hela schemat, med övningsval, set och reps för varje veckodag. Ännu lite längre ner så tipsas det om några komplementövningar som passar bra om man har problem med vissa moment i styrkeövningarna.

Nu till min fråga: Förutom mina power movements, är det då bara att träna på med resten av övningarna som det står, månad ut och månad in? När han förklarar sitt tänkt så verkar det inte som att någon eller några övningar är obligatoriska. Men det vore ju onekligen skönt att köra med samma schema hela tiden, det skulle låta mig slippa besväret av att sitta och klura ut nya övningar hela tiden, och dessutom tycker jag inte att jag har tillräckligt med kunskap för att välja övningar på egen hand.

En ändring, utom mina power movements, har jag dock tänkt göra: Under de veckor jag byter ut knäböj som power movement mot marklyft så tänkte jag byta ut raka marklyft och rumänska marklyft som komplementövningar mot knäböj. Jag vill träna böj minst två gånger i veckan, jag tycker det var ett fiffigt sätt att åstadkomma detta.

ddr
2015-10-21, 11:46
Att byta för bytandets skull i Power-övningar anser jag vara lite av slöseri, bättre att mjölka på så länge progression uppnås. För att inte tappa själva rörelsen i sig skulle jag exempelvis växla mellan:
Lätt Nedåtlutande Bänkpress -> Lätt Uppåtlutande Bänkpress
Stångrodd -> T-Bar Rodd osv.

I övrigt är det som du säger, ingen övning är spikad av Layne utan PHAT är ju ett träningssätt/melodi där han bara presenterat ett exempel hur man kan lägga upp det hela.

Samma sak för komplementet, byt övningar när du inte ökar.

Keep it simple. :)

Diomedea exulans
2015-10-21, 15:16
Att byta för bytandets skull i Power-övningar anser jag vara lite av slöseri, bättre att mjölka på så länge progression uppnås. För att inte tappa själva rörelsen i sig skulle jag exempelvis växla mellan:
Lätt Nedåtlutande Bänkpress -> Lätt Uppåtlutande Bänkpress
Stångrodd -> T-Bar Rodd osv.

I övrigt är det som du säger, ingen övning är spikad av Layne utan PHAT är ju ett träningssätt/melodi där han bara presenterat ett exempel hur man kan lägga upp det hela.

Samma sak för komplementet, byt övningar när du inte ökar.

Keep it simple. :)

Jag tror du har rätt, det känns ju faktiskt, när man läser texten, som att han mer rekommenderar en att byta power-övningar när man stagnerar. Ska nog köra på så länge det går bra med de nuvarande. :)

För övrigt hade jag tänkt växla mellan följande isåfall:
Knäböj och marklyft. (Samt byta assistansövningar för de båda då.)
Hantelpress och bänkpress.
Pendlayrodd och t-stångsrodd.