handdator

Visa fullständig version : DNP - risker och förekomst i kosttillskott


King Grub
2015-10-21, 07:52
BACKGROUND:

2,4-Dinitrophenol (DNP) poses serious health-risks to humans. The aims of this three-stage multidisciplinary project were, for the first time, to assess the risks to the general public from fraudulent sale of or adulteration/contamination with DNP; and to investigate motives, reasons and risk-management among DNP-user bodybuilders and avid exercisers.

METHODS:

Using multiple search-engines and guidance for Internet research, online retailers and bodybuilding forums/blogs were systematically explored for availability of DNP, advice offered on DNP use and user profiles. Ninety-eight pre-workout and weight-loss supplements were purchased and analysed for DNP using liquid-chromatography-mass-spectrometry. Psychosocial variables were captured in an international sample of 35 DNP users (26.06 ± 6.10 years, 94.3 % male) with an anonymous, semi-qualitative self-reported survey.

RESULTS:

Although an industrial chemical, evidence from the Internet showed that DNP is sold 'as is', in capsules or tablets to suit human consumption, and is used 'uncut'. Analytical results confirmed that DNP is not on the supplement market disguised under fictitious supplement names, but infrequently was present as contaminant in some supplements (14/98) at low concentration (<100mcg/kg). Users make conscious and 'informed' decisions about DNP; are well-prepared for the side-effects and show nonchalant attitude toward self-experimentation with DNP. Steps are often taken to ensure that DNP is genuine. Personal experience with performance- and appearance enhancing substances appears to be a gateway to DNP. Advice on DNP and experiences are shared online. The significant discrepancy between the normative perception and the actual visibility suggests that DNP use is-contrary to the Internet accounts-a highly concealed and lonesome activity in real life. Positive experiences with the expected weight-loss prevail over the negative experiences from side effects (all but two users considered using DNP again) and help with using DNP safely is considered preferable over scare-tactics.

Of all samples, 14 were found positive for trace amounts (<100 mcg/kg) of DNP (Fig. 3). In contrast to high street retailers, a concerning proportion of the Internet samples were contaminated with DNP. Because DNP was detected using semi-quantitative methods (for details, see Additional file 1: DNP method development for semi-quantitative screening), the results did not afford comparisons of the concentration between different retail options; nor was it practically meaningful owing to all DNP levels being detected as trace amounts. Further interpretation of the results would warrant a study using a larger sample size and a fully validated quantitative method.

CONCLUSION:

Legislation banning DNP sale for human consumption protects the general public but DNP is sold 'as is' and used 'uncut' by determined users who are not dissuaded from experimenting with DNP based on health threats. Further research with stakeholders' active participation is imperative for targeted, proactive public health policies and harm-reduction measures for DNP, and other illicit supplements.

Subst Abuse Treat Prev Policy. 2015 Oct 14;10(1):39. Russian roulette with unlicensed fat-burner drug 2,4-dinitrophenol (DNP): evidence from a multidisciplinary study of the internet, bodybuilding supplements and DNP users.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4607104/

PureWhey
2015-10-21, 09:17
Urgh, vill inte ens ha spårämnen av den skiten i något jag köper.

Gober
2015-10-21, 11:30
Samma blandare till allt. "Johnny todaj we ar majking proteinpawder!" "Butt Sonny we have tu clen the blender från råttpojsån!" "Najje!"


Vore kul att få se hur det egentligen går till på en del av fabrikerna.

LoveMachine
2015-10-21, 11:51
Just DNP är nog det mest mystiska "kosttillskottet" jag känner till. Det är ju uppenbarligen effektivt om man vill gå ner i vikt men bieffekterna verka suga så mycket att det knappast skulle vara värt det. Jag hatar att deffa, och är dåligt på det, eftersom det suger. Går runt och är hungrig och är inte lika pigg när jag tränar. Men på vilket sätt skulle det suga mindre att deffa genom att gå runt med febersymptom hela dagarna?

rooz
2015-10-21, 11:57
Just DNP är nog det mest mystiska "kosttillskottet" jag känner till. Det är ju uppenbarligen effektivt om man vill gå ner i vikt men bieffekterna verka suga så mycket att det knappast skulle vara värt det. Jag hatar att deffa, och är dåligt på det, eftersom det suger. Går runt och är hungrig och är inte lika pigg när jag tränar. Men på vilket sätt skulle det suga mindre att deffa genom att gå runt med febersymptom hela dagarna?

Deffen går fortare, så har du väldigt mycket att ta bort så lockar det kanske vissa.

PureWhey
2015-10-21, 12:24
Skulle hellre springa 5 mil per dag eller något annat sjukt än att röra DNP. Läste någon intervju/inlägg någonstans där x sa att inte ens vissa stora, kända bb-proffs rör det preppet.

Rahf
2015-10-21, 17:23
Just DNP är nog det mest mystiska "kosttillskottet" jag känner till. Det är ju uppenbarligen effektivt om man vill gå ner i vikt men bieffekterna verka suga så mycket att det knappast skulle vara värt det. Jag hatar att deffa, och är dåligt på det, eftersom det suger. Går runt och är hungrig och är inte lika pigg när jag tränar. Men på vilket sätt skulle det suga mindre att deffa genom att gå runt med febersymptom hela dagarna?

För att inte tala om risken att dö.

martikainen
2015-10-21, 17:48
Skulle hellre springa 5 mil per dag eller något annat sjukt än att röra DNP. Läste någon intervju/inlägg någonstans där x sa att inte ens vissa stora, kända bb-proffs rör det preppet.

Precis som att Y och Z säger att inga BB-proffs självklart tar medicin A eller medicin B.
Självklart finns det vissa på högre nivå som värdesätter hälsan och därmed inte rör DNP, men om man följer en stor mängd av byggare, både här i Sverige och i utlandet och ser hur de svettas floder av att bara sitta och äta då börjar man fundera på om de har lite konstgjord feber
talar inte om killar med redan larvigt mycket muskelmassa typ olympia, de svettas nog av att bara bära runt på alla muskler, utan snarare de största grabbarna i Sverige och diverse profiler på EM/VM nivå.

Det jag ville säga är väl att det är betydligt vanligare än man tror. Verkar ju även vara en vanligt förekommande grej bland vanligt folk som gärna tar en genväg till att droppa fettet inför sommaren.

King Grub
2015-10-21, 17:51
Det förekommer DNP-bruk på fitnessnivå även i Sverige.

PureWhey
2015-10-21, 17:55
Det förekommer DNP-bruk på fitnessnivå även i Sverige.


Det är jag väl medveten om. På flashback har jag läst om småtjejer kring 60kg som tar stora doser dnp....

Sverker
2015-10-21, 18:16
was present as contaminant in some supplements (14/98) at low concentration (<100mcg/kg).

0,1 ppm DNP låter lågt. Men varifrån kommer nitro-fenolen. Ska vi anta att det är förorening från tillverkning av olika aminoföreingar, typ aminosyror eller efedrinliknande ämnen. Tillverkarna kan knappast dopa sina produkter med så små mängder ?

PureWhey
2015-10-21, 18:30
Precis som att Y och Z säger att inga BB-proffs självklart tar medicin A eller medicin B.
Självklart finns det vissa på högre nivå som värdesätter hälsan och därmed inte rör DNP, men om man följer en stor mängd av byggare, både här i Sverige och i utlandet och ser hur de svettas floder av att bara sitta och äta då börjar man fundera på om de har lite konstgjord feber
talar inte om killar med redan larvigt mycket muskelmassa typ olympia, de svettas nog av att bara bära runt på alla muskler, utan snarare de största grabbarna i Sverige och diverse profiler på EM/VM nivå.

Det jag ville säga är väl att det är betydligt vanligare än man tror. Verkar ju även vara en vanligt förekommande grej bland vanligt folk som gärna tar en genväg till att droppa fettet inför sommaren.
Självklart, jag är nog en av de mindre blåögda när det kommer till dessa grejor.

was present as contaminant in some supplements (14/98) at low concentration (<100mcg/kg).

0,1 ppm DNP låter lågt. Men varifrån kommer nitro-fenolen. Ska vi anta att det är förorening från tillverkning av olika aminoföreingar, typ aminosyror eller efedrinliknande ämnen. Tillverkarna kan knappast dopa sina produkter med så små mängder ?

Skulle tro att de blandar många olika tillskott i samma instrument. Har för mig att det var på Joe Rogans podcast när Bell-bröderna var med och berättade om någon multivitamin som många gamla tog. Hade tydligen gjorts på samma ställe som någon pre-hormon, superdrol har jag för mig. Efter ett tag började många gamla trilla in på mottagningarna inom ett område med leverbesvär...

Grans
2015-10-21, 19:15
Hur många har inte dött av dnp by now? Man hör om det hela tiden. Vill inte ens kolla på skiten. I min bok är det lika smutsigt som typ krokodil från ryssland eller nåt.
Tänk på att den som tillverkat skiten kanske inte varit så noga med att dosera skiten rätt och vips så får du en överdoserad kapsel och då kan det va kört. Som jag hört är det väl kört och går inte göra nåt åt om du överdoserat även om du snabbt blir intagen på akuten?

PureWhey
2015-10-21, 19:23
Ingen aning, jag har bara läst om hur det funkar. Förstår inte att folk tar skiten, visst förstår jag BB-eliten då deras kroppar knappast är någon sorts heligt tempel...

Rahf
2015-10-21, 19:38
Hur många har inte dött av dnp by now? Man hör om det hela tiden. Vill inte ens kolla på skiten. I min bok är det lika smutsigt som typ krokodil från ryssland eller nåt.
Tänk på att den som tillverkat skiten kanske inte varit så noga med att dosera skiten rätt och vips så får du en överdoserad kapsel och då kan det va kört. Som jag hört är det väl kört och går inte göra nåt åt om du överdoserat även om du snabbt blir intagen på akuten?

Beror väl på om vi snackar fullständig organkollaps eller någon annan tråkighet som är mindre allvarlig.

Sverker
2015-10-21, 19:46
DNP stänger av andningskedjan i cellerna och tvingar dem gå på högvarv för att få fram lite användbar energi ( ATP ). Leder till överhettning.
Läs
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/05/24-dinitrofenol--ett-dodligt-bantningsmedel/

Blir man förgiftad finns inget motgift utan man får behandla symptomen:(.




Själv var jag mer intresserad ifall man vet vilka preparat som var förorenade och vilka man ska uppmärksamma och undvika ?

Gober
2015-10-21, 19:52
DNP stänger av andningskedjan i cellerna och tvingar dem gå på högvarv för att få fram lite användbar energi ( ATP ). Leder till överhettning.
Läs
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/05/24-dinitrofenol--ett-dodligt-bantningsmedel/

Blir man förgiftad finns inget motgift utan man får behandla symptomen:(.




Själv var jag mer intresserad ifall man vet vilka preparat som var förorenade och vilka man ska uppmärksamma och undvika ?

Köp inte tillskott som tillverkas i fabriker som producerar tillskott som inte är garanterat dopingfria?

Förmodligen är alla typer av "fatburners" och pwo en risk om du köper av tillverkare som även producerar prohormoner, stackers och andra gråzons eller olagliga (i Sverige) preparat. Som någon skrev så använder förmodligen en del tillverkare samma "blandare" för olika preparat och är det inte rengjort så blir det ju kontaminerat.

LoveMachine
2015-10-22, 11:48
För att inte tala om risken att dö.

Jo helt klart. Min poäng är att man då fort man får någon som helst fettförbrännare effekt får biverkningar som för mig verkar så pass besvärliga att jag hellre svälter eller springer bort kalorierna. Att "fuska" för att det är bekvämare är förståeligt, men det verkar inte ens vara bekvämare, och definitivt inte säkrare.

Starvation
2015-10-22, 13:22
Just DNP är nog det mest mystiska "kosttillskottet" jag känner till. Det är ju uppenbarligen effektivt om man vill gå ner i vikt men bieffekterna verka suga så mycket att det knappast skulle vara värt det. Jag hatar att deffa, och är dåligt på det, eftersom det suger. Går runt och är hungrig och är inte lika pigg när jag tränar. Men på vilket sätt skulle det suga mindre att deffa genom att gå runt med febersymptom hela dagarna?

Febersymptomen verkar ju dock vara relaterade till snabb energi. Utan en kraftig blodsockerhöjning blir du inte febervarm, dosrelaterat såklart.

Effektivt som fan men osäkert ja. Kul dock att det slår hål på hela "fett kan bara frisätta så mycket", dnp får ju fettet att blöda energi.

Intressant ämne oavsett hur farligt det är.

Sverker
2015-10-22, 18:17
Febersymptomen verkar ju dock vara relaterade till snabb energi. Utan en kraftig blodsockerhöjning blir du inte febervarm, dosrelaterat såklart.

Effektivt som fan men osäkert ja. Kul dock att det slår hål på hela "fett kan bara frisätta så mycket", dnp får ju fettet att blöda energi.

Intressant ämne oavsett hur farligt det är.

Inte alls intressant. Läs min länk så hittar du:
Dess inverkan på metabolismen i kroppen består i att den oxidativa fosforyleringen i mitokondrierna frikopplas, varvid energisubstratet adenosintrifosfat (ATP) inte längre kan syntetiseras i cellerna. För att kompensera ATP-bristen ökar cellernas metabolism och syrebehov. Den överskottsenergi som inte längre kan lagras som ATP frigörs nu som värme. På så vis fungerar DNP som en artificiell version av kroppens enzym termogenin i brun fettväv. Excessiv värmeproduktion kan medföra livshotande hypertermi.

Jakobson
2015-11-14, 18:40
Inte alls intressant. Läs min länk så hittar du:
Dess inverkan på metabolismen i kroppen består i att den oxidativa fosforyleringen i mitokondrierna frikopplas, varvid energisubstratet adenosintrifosfat (ATP) inte längre kan syntetiseras i cellerna. För att kompensera ATP-bristen ökar cellernas metabolism och syrebehov. Den överskottsenergi som inte längre kan lagras som ATP frigörs nu som värme. På så vis fungerar DNP som en artificiell version av kroppens enzym termogenin i brun fettväv. Excessiv värmeproduktion kan medföra livshotande hypertermi.

Har sett detta på nära håll, en person kollapsade helt genomblöt av svett och jag överdriver inte när jag säger att personens kroppstemperatur låg på över 40+
Akuten och nerpackad i is, finns inget annat att göra än att tillföra vätska och kyla ner kroppen, inte alltid man lyckas dock

Alsor
2015-11-15, 19:59
Borde inte detta preparatet göra det svårare att träna effektivt egentligen? För att inte tala om att den ökade metabolismen kan leda till snabbare muskelnedbrytning?

King Grub
2015-11-15, 20:09
Vissa kan inte träna under tiden dom använder det, men det är inte i en uppbyggnadsfas man använder det utan sista tiden inför en tävling. Andra droger förhindrar muskelförlust under tiden.

csmh80
2015-12-24, 15:38
Vad kan hända om man äter gamla sådana? Eller är dom alltid lika farliga?

Tomas Tryffel
2015-12-24, 17:07
Vad kan hända om man äter gamla sådana? Eller är dom alltid lika farliga?

Utan att veta direkt skulle jag personligen kanske undvika det. Särskilt med tanke på att man kan dö om man äter "bra" dnp.

Luca Brasi
2015-12-24, 18:06
Var det inte som så att Zyzz "deadbrah" gick på DNP?

Löpare
2015-12-24, 19:11
Var det inte som så att Zyzz "deadbrah" gick på DNP?

Gjorde han säkert men kanske inte när han trillade av pinn.

PureWhey
2015-12-24, 21:27
Bastu, Thailand och DNP låter annars inte så hälsosamt...