handdator

Visa fullständig version : Ersätta rött kött m. Kyckling/fisk


whuddafuks
2015-10-20, 20:30
Förlorar man något om man ersätter rött kött (nöt, gris och lamm) med kyckling och fisk? Tänker mig vitaminer, mineraler, olika ämnen som är bra för hälsan osv?

begt
2015-10-20, 20:33
Kyckling och fisk innehåller betydligt mindre järn. Det är nog den mest väsentliga skillnaden. Går ju att kompensera för genom att äta blodpudding en gång i veckan.

Wzup2u
2015-10-20, 20:36
äter mkt grönsaker och bönor m.m och får i mig tillräckligt med järn, ät även bönor, nötter och mkt grönsaker. dock är det ju skillnad på hem-järn och icke hemjärn =/

begt
2015-10-20, 20:39
äter mkt grönsaker och bönor m.m och får i mig tillräckligt med järn, ät även bönor och mkt grönsaker så ska det nog inte vara några problem.

Tyvärr så innehåller vegetabiliska källor inte hemjärn som kroppen tar upp mycket bättre. Kött gör det däremot och underlättar upptag av icke-hemjärn om det äts i samma måltid. Blodpudding och inälvsmat innehåller riktigt mycket järn.

Wzup2u
2015-10-20, 20:41
Tyvärr så innehåller vegetabiliska källor inte hemjärn som kroppen tar upp mycket bättre. Kött gör det däremot och underlättar upptag av icke-hemjärn om det äts i samma måltid. Blodpudding och inälvsmat innehåller riktigt mycket järn.

la till det några sekunder efter =).
själv är jag vegetarian och har inga problem med järn.

jonkii
2015-10-20, 22:25
Snackar vi kött (och inte inälvsmat) är det inte så mycket du tappar skulle jag säga.

Angående järn, jag äter inte kött men ligger ganska konsekvent varje dag kring 400-480% RDI av järn. Vitamin C, och särskilt koppar samt folsyra ligger också högt (ökar upptag) så jag är inte särskilt rädd angående det. Så beror förstås på vad man äter i övrigt.

begt
2015-10-21, 08:43
Beror ju mycket på hur mycket mat man äter också. Ifall man äter 4000 kcal t.ex. så är det närmast en bedrift att inte få i sig nog med järn. För de som äter 2000-2500 kcal kan det dock vara svårt.

Maxxad
2015-10-21, 11:27
Just ang. järnupptag och liknande, har inte matlagning med gjutjärnsgrytor etc en effekt på järnintag? (Eller har jag lyckats minnas någon gammal falsk sanning kanske..)

jonkii
2015-10-21, 11:55
Just ang. järnupptag och liknande, har inte matlagning med gjutjärnsgrytor etc en effekt på järnintag? (Eller har jag lyckats minnas någon gammal falsk sanning kanske..)

Det är korrekt. Speciellt om du lagar med något syrligt.

En grej är ju att högt intag av mejeriprodukter är kopplat till större prevalens av järnbrist, att tänka på.

whuddafuks
2015-10-22, 08:31
Men vart får man tag på inälvsmat? Bortsett från blodpudding så hittar jag knappt något i affären (kanske nån enstaka grisnjure). Skulle va ballt att käka ett par lungor eller hjärnan från en kossa :d

King Grub
2015-10-22, 08:34
Nötlever finns färsk i charken och kycklinglever finns i frysdisken i alla fall i vilken livsmedelsbutik som helst.

unsuspected
2015-10-22, 10:08
Men vart får man tag på inälvsmat? Bortsett från blodpudding så hittar jag knappt något i affären (kanske nån enstaka grisnjure). Skulle va ballt att käka ett par lungor eller hjärnan från en kossa :d

I en bättre charkbutik skulle jag tro :) Finns lite på Willys också.

MrLomax
2015-10-22, 10:35
Ät järntabletter då.