handdator

Visa fullständig version : Mätt fast hungrig! ?


anemon
2015-10-20, 20:03
Ja som sagt vad gör ni när ni känner att ni är mätta och fulla i magen fast ändå hungriga? Lite skum känsla.
Får den känslan ganska ofta nu och den brukar komma främst dagar jag tar en dag ifrån gymmet eller så kommer den på kvällarna dagar jag tränat.
Om det har någon betydelse så tränar jag styrketräning ca 5 dagar i veckan och kör över/underkropps liknande pass med mkt böj/mark/bänk.
Uppskattande intag 2800-3100 kcal .

Wzup2u
2015-10-20, 20:05
Ät...rädd för kalorier? hinka vatten eller light läsk.
Du kanske dricker dig mätt, och känner dig ändå hungrig.. ät ordentligt med mat så löser det sig nog.

Ozziking
2015-10-20, 20:10
Brukar bli så när man har svält sig ett tag. Kroppen skriker efter mat.

Wolls
2015-10-21, 07:53
Story of my life... Satans hjärnspöken.. kan fortfarande ha hungerkänsla efter att ha ätit mig supermätt. Har inget bra tips förutom att eventuellt dricka 1-2 stora glas vatten innan måltiden. Dock brukar hungerkänslan dämpas efter 1-2 timmar efter intaget mål, antar att kroppen kanske fattat att den faktiskt fått i sig mat.

StarkaUlf
2015-10-21, 07:56
Äter jag fettsnålt så brukar jag känna så. Testa addera mera fett, även om det kanske går emot vad du tycker och tänker med tanke på tidigare historik.

dodie
2015-10-21, 07:59
Detta händer mig ganska ofta under längre tid på deff/kaloriunderskott. Äter en stor måltid på kvällen, och verkligen känner att magen är full, fast fortfarande hungrig :).

J.V
2015-10-21, 08:55
Chokladmjolk!

tvTDN0DtsSA

Ozziking
2015-10-21, 11:30
Story of my life... Satans hjärnspöken.. kan fortfarande ha hungerkänsla efter att ha ätit mig supermätt. Har inget bra tips förutom att eventuellt dricka 1-2 stora glas vatten innan måltiden. Dock brukar hungerkänslan dämpas efter 1-2 timmar efter intaget mål, antar att kroppen kanske fattat att den faktiskt fått i sig mat.


Inte så smart råd att skriva till en extremt underviktig ätstörd person. :-)

EnergiÖverskott
2015-10-21, 11:50
Jag tror inte på fem öre att du äter runt 3000 Kcal. En anorektikers uppskattning på 3000 Kcal brukar ligga strax under 2000 när det kommer till hens egen mat. Du äter antagligen en stor volym mat för att tillfredsställa den enorma hunger din farligt undernärda kropp signalerar men, väldigt kalorisnål sådan --> Känner sig mätt i magen men kroppen vill ha energi, inte bukfylla.

Tycker vi slutar svara anemon nu, för hans egen skull.

Wolls
2015-10-21, 17:44
Inte så smart råd att skriva till en extremt underviktig ätstörd person. :-)

Hur ska jag hålla reda på vem som är vad?

AntonHA
2015-10-21, 17:55
Kan man låna tråden lite? Tvärt om problem för mig.

Jag har ätit runt 3000kcal (kaloribalans) eller ibland lite över, i ett år. Ökat långsamt i vikt. Jag vill äta mat, inte rädd för kalorier etc men jag kan ta typ 1 tugga när jag är hungrig så blir jag mätt, trots att jag vet att jag behöver mycket mer mat. Får alltid sitta och äta jättelänge för att jag aldrig är hungrig. Tycker att min magsäck borde ha vant sig då jag ätit den mängd mat jag gör rätt länge.

Wzup2u
2015-10-21, 18:55
Kan man låna tråden lite? Tvärt om problem för mig.

Jag har ätit runt 3000kcal (kaloribalans) eller ibland lite över, i ett år. Ökat långsamt i vikt. Jag vill äta mat, inte rädd för kalorier etc men jag kan ta typ 1 tugga när jag är hungrig så blir jag mätt, trots att jag vet att jag behöver mycket mer mat. Får alltid sitta och äta jättelänge för att jag aldrig är hungrig. Tycker att min magsäck borde ha vant sig då jag ätit den mängd mat jag gör rätt länge.

Hur äter du under en hel dag till att börja med?Har du svårt att få i dig kalorier ät mindre och använd kaloritätare produkter.

AntonHA
2015-10-21, 20:40
Hur äter du under en hel dag till att börja med?Har du svårt att få i dig kalorier ät mindre och använd kaloritätare produkter.

Äter rätt kaloritätt. Mejeriprodukter/160g havregryn till frukost. Resterande mål är typ ris/potatis + proteinkälla eller bröd/mejeriprodukter. Försöker dock att begränsa mejeriprodukterna för hyns skull.

Wzup2u
2015-10-21, 20:47
Äter rätt kaloritätt. Mejeriprodukter/160g havregryn till frukost. Resterande mål är typ ris/potatis + proteinkälla eller bröd/mejeriprodukter. Försöker dock att begränsa mejeriprodukterna för hyns skull.

När jag började med färre mål och större per dygn så fick jag i mig mer kalorier, kan dock inte rekomendera detta då vi alla är olika, och blir man mätt efter en tugga så blir det ju svårt oavsett, äter du sådant du verkligen tycker om också?

J.V
2015-10-22, 07:41
Äter rätt kaloritätt. Mejeriprodukter/160g havregryn till frukost. Resterande mål är typ ris/potatis + proteinkälla eller bröd/mejeriprodukter. Försöker dock att begränsa mejeriprodukterna för hyns skull.Bort med havregryn och potatis. Ersatt med brod och pasta/ris. Fetare kott om du just nu kor pa magert. Mer saser till matratterna.

Coffe
2015-10-22, 08:11
När jag började med färre mål och större per dygn så fick jag i mig mer kalorier, kan dock inte rekomendera detta då vi alla är olika, och blir man mätt efter en tugga så blir det ju svårt oavsett, äter du sådant du verkligen tycker om också?

Det ryktas att man kan baka eget bröd med smör och kanel som inte är särskilt mättande men innehåller en hel del kalorier och smakar himmelskt gott. Jag vill minnas att du skrev rader om denna magiska maträtt i en annan tråd....

AntonHA
2015-10-22, 18:35
Bort med havregryn och potatis. Ersatt med brod och pasta/ris. Fetare kott om du just nu kor pa magert. Mer saser till matratterna.

Förut tränade jag fel men åt mycket då jag gjorde massiva shakes. Nu tränar jag rätt men slarvar med kosten. Om jag inte fått kass hy av mejeriprodukter etc så hade jag lätt gjort stora shakes igen. Jag äter rätt mycket bröd men det blir lätt att jag bara äter bröd. Om jag inte ska äta allt för onyttigt så lär jag behöva äta typ 3 tillagade måltider vilket kan vara svårt när man är student. Jag får väl ta mig i kragen ändå antar jag.

lea86
2015-10-23, 07:16
Shakes gjorda på sojamjölk och vegetabiliskt proteinpulver (ärt-, havre-, ris- eller sojaprotein t ex) kanske kan vara ett alternativ till mejeriprodukter? Kan iofs bli lite dyrare och är kanske inte likvärdigt näringsmässigt men ett alternativ om man gillar shakes.

HenrikJ
2015-10-24, 12:39
Något som inte har nämnts men som är vanligt och som för mig bidrar till hungerskänslor trots mättnad är magkatarr. Kan vara värt att beakta. Sura saker kickar gärna igång sånt för mig. Som kaffe, läsk etc