handdator

Visa fullständig version : När kommer jag att dö,och av vad? (eller, ratea mina värden från hälsoundersökningen)


PerLedin
2015-10-20, 15:18
Gjorde företagsbetald frivillig hälsokoll. Läkaren var väl inte jätteengagerad när hon delgav för vad de betydde, ammat än att "det ser bra ut". Jag vill ju veta hur bra det ser ut. Att det ser ok ut för en tränande 30-åring som (oftast) äter rätt bra är väl ingen skräll. Men jag vill ju veta vad opti är.

Tar tacksamt emot prognos för livslängd, eller vettig länk för tolkning av såna här värden (var ta mig tusan svärare än vad jag trodde)

https://www.evernote.com/shard/s248/sh/1258aba0-6239-4af9-9cc7-d16b835e04a1/46068be7ab8747c10cf1684c3c78acfc

Hister
2015-10-20, 15:24
Jag tror det är i princip omöjligt att konstatera någonting med säkerhet.

Tomten
2015-10-20, 15:35
Du har vilopuls på 47 och ett blodtryck på 130/79, det är inte så dåligt. Blodtryck varierar beroende på när under dagen det tas, så det är sannolikt att du kanske har lägre puls andra tider å dygnet. Om du snittvärde för blodtryck börjar gå över 140/80 så är det kanske läge att börja fundera mer kring det. Väldigt vältränade personer som kör konditionsträning kan ha blodtryck kring 120/70, men det är väl delvis genetiskt också så det är fullt möjligt att ha sämre blodtryck även om man gör det mesta rätt.

Är väl uppenbart från BMI/VIKT/LÄNGD att du inte är överviktig.

Kolesterol ser bra ut om man räknar enligt den här guiden.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot

fast jag har ingen aning hur pålitlig kostdoktorn faktiskt är.

Tomten
2015-10-20, 15:41
HB är förövrigt hemoglobin värde, och 130-170 g/l anses vara en normal nivå. Du har godkända nivåer där, vill du ha upp dem så ät mer mat som innehåller järn, b12 och folsyra. Fast för höga nivåer är ju inte heller så bra, så jag tror inte det finns skäl att göra några större ändringar där.

http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Hb/

grimfish
2015-10-20, 15:46
Alla provsvar och mätvärden är normala. Du har en normal vilopuls och tycks inte vara överviktig och tycks inte heller ha diabetes, högt blodtryck eller höga blodfetter.

Övervikt, diabetes, högt blodtryck och höga blodfetter är faktorer som alla ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Någon sådan ökad risk har du alltså inte utifrån den här hälsoundersökningen, även om man ska komma ihåg att det finns ytterligare riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar, till exempel ärftlighet, rökning och vissa andra sjukdomar.

Diomedea exulans
2015-10-20, 16:01
Sånt här är intressant, jag vill också veta vad jag ska dö av.
Jag: Har normala värden på allt, kollade i våras.
Farfar: Dog vid 76 av hjärtinfarkt.
Morfar: Dog vid 72 av hjärtinfarkt.
Farmor: Dog vid 89 av jag vet inte vad, hög ålder tror jag.
Mormor: Dog vid 96 av hög ålder.

Hur gammal kommer jag bli, om jag äter omega 3 varje dag?

Pansarhaj
2015-10-20, 16:44
Sånt här är intressant, jag vill också veta vad jag ska dö av.
Jag: Har normala värden på allt, kollade i våras.
Farfar: Dog vid 76 av hjärtinfarkt.
Morfar: Dog vid 72 av hjärtinfarkt.
Farmor: Dog vid 89 av jag vet inte vad, hög ålder tror jag.
Mormor: Dog vid 96 av hög ålder.

Hur gammal kommer jag bli, om jag äter omega 3 varje dag?

Du kommer helt klart tappa skivstången på halsen när du bänkpressar.

Undviker du dock Omega 3 så kommer dina händer inte bli lika flottiga och du kommer förmodligen klara det ett par år till.

Diomedea exulans
2015-10-20, 16:44
Du kommer helt klart tappa skivstången på halsen när du bänkpressar.

Undviker du dock Omega 3 så kommer dina händer inte bli lika flottiga och du kommer förmodligen klara det ett par år till.

Kör med safety pins, så räknar med att bli asgammal!

PerLedin
2015-10-20, 17:03
Tack hörni. Att värdena är normala vet jag ju, eftersom läkaren sade det, samt att det framgår av pappret, men är de OPTI?? :D Sen kanske man inte kan säga så mycket mer än att de är normala, det kan jag köpa. Är ju liksom nere på nördig detaljnivå jag är och rotar, om jag kan finjustera nånstans.

Kostdoktorns länk var en av de som såg vettigare ut, den gick ju åtminstone lite mer på djupet än de andra jag hittade. Men å andra sidan så är väl han lchf-tok, så jag vet inte riktigt.

Ang hb så är det bättre än för nägra år sen då jag nekades att lämna blod.

Bör även få ned pulsen när jag är tillbaka vid normal löpmängd.

Kan tillägga att jag fick ta om blodtrycket, lägga mig ned och slappna av ett par minuter. Det var vid första kollen en bit högre.

Scratch89
2015-10-20, 18:08
Det finns inga optimala värden utan endast referensvärden.

Morrris
2015-10-20, 18:40
Det finns inga optimala värden utan endast referensvärden.


Nja, det gäller ju inte t.ex. blodtrycksgränser och de skarpare blodfettskraven.

xodd
2015-10-20, 19:16
Nja, det gäller ju inte t.ex. blodtrycksgränser och de skarpare blodfettskraven.

TS verkar ju dock leta "optivärden" inom referensintervallen, mao något som inte går.

Wzup2u
2015-10-20, 20:03
Kör med safety pins, så räknar med att bli asgammal!

En fight mellan dig och tuppen på gården kan vara avgörande....

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSikHDq9m0waB71Y9lkAWYkuJXLazBn9 xD2ADyJvswiOC-2oJ_M

begt
2015-10-20, 20:30
Om du har normala värden så bry dig inte. För börjar du bekymra dig över oviktiga saker så kommer du dö i förtid.

Blaine
2015-10-20, 21:49
Dina värden ser bra ut ur referenssynpunkt, sedan vet jag inte hur din livsstil är eller vilken ärftlighet du har.

Men vi säger så här: om några år kommer du att vara med om en olycka, men inte en särskilt allvarlig. Däremot kommer stress att byggas upp inom dig, som får ditt blodtryck att stiga, du äter mer ohälsosamt och du utvecklar en diabetes. Du får efter en tid problem med hjärta och kärl, som påverkar din andning; detta leder till ångest och ännu mer stress och insöndring av katekolaminer. Dina blodsockervärden åker berg-och-dalbana.

Följaktligen, på grund av stress och dåligt leverne, sker en mutation och cellförändring som gör att en tumör utvecklas i tolvfingertarmsområdet. Denna gör att passagen blir trång och du har svårt att näringsätta dig. Njurens flöde påverkas och du får ödem på olika ställen. Tumören gör att buken blåses upp och en perforation sker så du får ascites; i den vätskan sprids maligna celler och cancern metastaserar. Du intar en palliativ fas och avlider innan du fått dina första barn.

Asdf
2015-10-20, 23:42
Du kommer troligtvis dö av optinoja - ett fruktansvärt smärtsamt och tragiskt öde alltför många drabbas av. 1 av 100 har en förhöjd prevalensfaktor, riskzonen är unga heterosexuella män som dricker proteinpulver, konstant med hantel i höger hand ak bicepspojken och tokonanerandes till amerikanska muskelmagasin med vänstern

PerLedin
2015-10-21, 05:14
Haha, jag märker nu att jag skulle valt en annan approach, och definitivt inte använt ordet opti (eller åtminstone för få smileys efteråt) :D

Jag är alltså genuint intresserad på ett intellektuellt plan att veta mer. Ja, alltså till den gräns att jag vill läsa ett par korta länkar på internet, inte läsa facklitteratur, lol.

Fuark
2015-10-21, 08:42
Ärftlighetsfaktorn och livsstil är många gånger mer intressant i sammanhanget än dina normala värden. Ge oss mer!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk