handdator

Visa fullständig version : Star Wars: The Force Awakens - Den stora tråden (SPOILERS)


Sidor : [1] 2

eternallord
2015-10-20, 13:42
Nu är årets största film snart här och det är givetvis många av oss (er) som vill diskutera kring filmen, kolla trailers och prata om idéer om vad som komma skall. För att respektera de som inte vill veta någonting om filmen i förväg så begränsar vi diskussioner om filmen till den här tråden.

Snubben
2015-10-20, 13:48
Alla dör!


Nej men fan va taggad jag är. Ska bli kalasball!

Fuark
2015-10-20, 13:51
Hoppas dom håller temat åt det mörkare hållet och inte gör det till en komisk fest.
Mugglare föredrar dock comic relief så jag fruktar att den kommer vara väldigt lättsam, tyvärr.

Dessutom kommer majoriteten av kassaflödet från leksakerna dom säljer så lär finnas en hel del flummiga karaktärer och robotar ala Mr. Binks

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Bärsärk
2015-10-20, 14:23
Jag vet inte om jag ska se den eller inte, jag tror säkert att det kommer bli en väldigt bra film men det är för mycket som kan gå fel.

forslund
2015-10-20, 14:27
Jag vet inte om jag ska se den eller inte, jag tror säkert att det kommer bli en väldigt bra film men det är för mycket som kan gå fel.

Jag är lite rädd för samma sak. Det känns som det bara finns en chans att filmen blir så pass bra som jag hoppas - och ungefär hundra sett det kan gå helt snett på. Men jag har mina biljetter till premiären ändå...

Red Apple
2015-10-20, 14:29
Väntar på recensioner innan jag beslutar mig för om den är värd ett biobesök faktiskt. Men oavsett vad så kommer jag se den. Star Wars är Star Wars.

Bärsärk
2015-10-20, 14:29
Jag är lite rädd för samma sak. Det känns som det bara finns en chans att filmen blir så pass bra som jag hoppas - och ungefär hundra sett det kan gå helt snett på. Men jag har mina biljetter till premiären ändå...

Lite som nya Hitman filmen, jag tror säkert det kan bli en schyst rulle men det är inte så Hitman är för mig och det var inte så jag upplevde det när jag spelade spelen.

Kabuto
2015-10-20, 14:36
Varför har folk börjat ha så höga förväntningar alltid? Det förstör ju bara er upplevelse av filmer.

4623
2015-10-20, 14:37
Tror inte jag sett hela Episode 3 ens. Får se om jag går och ser den.

mangemani
2015-10-20, 14:41
tror ingenting om filmen, men jag vet att filmer som har fått ett bra och värdigt slut, inte bör väckas till liv igen.
typ som att man skulle väcka dödligt vapen film serien till liv igen, film serien som fick ett bra slut, det skulle lukta flopp på långa vägar.

i den "sista" star wars filmen så besegrade de kejsaren och det gav sken om att hela imperiet nu var krossat och alla var glada, firade och att det nu var fred nu när imperiet var "borta". nu, i den här filmen så får iaf jag en konstig känsla, typ varför de firade och var så glada och gav intrycket att "nu är allt över" och varför att krossa kejsaren var så viktigt om det nu inte hade någon inverkan och att det bara var en liten del utav imperiet som krossades. konstig känsla som sagt, men det slutar nog med att jag ser på filmen ändå tillslut.

Diomedea exulans
2015-10-20, 14:47
Hoppas dom håller temat åt det mörkare hållet och inte gör det till en komisk fest.
Mugglare föredrar dock comic relief så jag fruktar att den kommer vara väldigt lättsam, tyvärr.

Dessutom kommer majoriteten av kassaflödet från leksakerna dom säljer så lär finnas en hel del flummiga karaktärer och robotar ala Mr. Binks

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Den blir nog mörk så det förslår. Senaste Superman var mörkare, de nya Batmanfilmerna var mörkare, det känns som om alla nya filmer baserade på gamla koncept nuförtiden den är en enda emofest.

Med det sagt ser jag fram emot filmen. Bäst är att flera av de viktigaste originalskådespelarna är med.

Kabuto
2015-10-20, 14:49
Den blir nog mörk så det förslår. Senaste Superman var mörkare, de nya Batmanfilmerna var mörkare, det känns som om alla nya filmer baserade på gamla koncept nuförtiden den är en enda emofest.

Med det sagt ser jag fram emot filmen. Bäst är att flera av de viktigaste originalskådespelarna är med.

+1, trenden är ju just att allt ska vara mörkt och deppigt.

Bärsärk
2015-10-20, 14:52
Den blir nog mörk så det förslår. Senaste Superman var mörkare, de nya Batmanfilmerna var mörkare, det känns som om alla nya filmer baserade på gamla koncept nuförtiden den är en enda emofest.

Med det sagt ser jag fram emot filmen. Bäst är att flera av de viktigaste originalskådespelarna är med.

Förutom Jurassic World som var ett stort skämt om man ser till den första filmen från 93 som var nästan lite åt skräckhållet.

Snubben
2015-10-20, 15:01
vafan, Ni som bor i Stockholm måste väl ändå gå till IMAX och se den?!

Kabuto
2015-10-20, 15:12
Det går att boka biljetter bara så att ni vet! Jag hade dragit och sett på imax utan att tveka om jag bodde där nere.

Diomedea exulans
2015-10-20, 15:19
Imax, 3D och bio överhuvudtaget är så överskattat. Man blir hänförd under reklamen i början, sen vänjer man sig. Hade hellre sett den på TV, men jag vill inte vänta så länge + att jag ekonomiskt vill stödja George Lucas, så jag masar mig nog till bion.

Bärsärk
2015-10-20, 15:20
Imax, 3D och bio överhuvudtaget är så överskattat. Man blir hänförd under reklamen i början, sen vänjer man sig. Hade hellre sett den på TV, men jag vill inte vänta så länge + att jag ekonomiskt vill stödja George Lucas, så jag masar mig nog till bion.

Lucas har väl sålt Lucas art och har väl inget att göra med filmen överhuvudtaget?

Edit: Han verkar tydligen vara med och göra manuset... Jaha då kanske det var sista spiken i kistan för mig att hoppa över filmen.

Diomedea exulans
2015-10-20, 15:22
Lucas har väl sålt Lucas art och har väl inget att göra med filmen överhuvudtaget?

Edit: Han verkar tydligen vara med och göra manuset...

Jag vill stödja franchisen iaf!

Lasse Kongo
2015-10-20, 15:25
Köpte tickets imorse, ooo das schööne väntan =/

forslund
2015-10-20, 15:28
Lucas har väl sålt Lucas art och har väl inget att göra med filmen överhuvudtaget?

Edit: Han verkar tydligen vara med och göra manuset... Jaha då kanske det var sista spiken i kistan för mig att hoppa över filmen.

Nja, alltså. Han har ju sålt Lucasfilm till Disney och har agerat konsult under tiden, men han har inte skrivit manus.

Bärsärk
2015-10-20, 15:31
Nja, alltså. Han har ju sålt Lucasfilm till Disney och har agerat konsult under tiden, men han har inte skrivit manus.

Ah, på IMDB stod det att han skrivit karaktärerna men det betyder ju då såklart att han inte varit delaktig i det.

Jag tänkte väl det

http://www.imdb.com/title/tt2488496/fullcredits?ref_=tt_ov_wr#writers

Lite det som ens fick mig att fundera på att se filmen överhuvudtaget, att inte George Lucas var med.

forslund
2015-10-20, 15:36
Ja, han har ju skrivit vissa av karaktärerna; Leia, Han Solo, Luke, Vader etc... Det är väl dem han får cred för där. :)

Bärsärk
2015-10-20, 15:38
Ja, han har ju skrivit vissa av karaktärerna; Leia, Han Solo, Luke, Vader etc... Det är väl dem han får cred för där. :)

Jag snabbgooglade lite först och där stod det att han hade skrivit manus men sen när jag gick in och kollade noggrannare som var de ju bara karaktärer, phew.

Hoppet lever med andra ord.

Kaalle
2015-10-20, 16:50
+1, trenden är ju just att allt ska vara mörkt och deppigt.


Jo men det gör ju filmer betydligt mer intressanta än när man harvar på men det vanliga tramset.

Grazzafukkinrazzi
2015-10-20, 17:41
Jo men det gör ju filmer betydligt mer intressanta än när man harvar på men det vanliga tramset.

Är personligen av precis den omvända uppfattningen.

Filmer blir inte mer intressanta och mer välgjorda för att de antar en betryckt och melankolisk form med tillgjorda, väsande dialoger och kisande ögon.

anvihl
2015-10-20, 17:50
Jo men det gör ju filmer betydligt mer intressanta än när man harvar på men det vanliga tramset.

Är inte den här jävla världen tillräckligt mörk och deppig? Mer glädje åt folket.

gohei
2015-10-20, 18:49
Nja, alltså. Han har ju sålt Lucasfilm till Disney och har agerat konsult under tiden, men han har inte skrivit manus.

Ah, på IMDB stod det att han skrivit karaktärerna men det betyder ju då såklart att han inte varit delaktig i det.

Jag tänkte väl det

http://www.imdb.com/title/tt2488496/fullcredits?ref_=tt_ov_wr#writers

Lite det som ens fick mig att fundera på att se filmen överhuvudtaget, att inte George Lucas var med.

Han har väl hela tiden haft en grundidé om nya trilogin och dom kör väl fortfarande på det? Just att han inte varit delaktig i själva manuset har ja fattat det som.

Red Apple
2015-10-20, 18:59
Jag snabbgooglade lite först och där stod det att han hade skrivit manus men sen när jag gick in och kollade noggrannare som var de ju bara karaktärer, phew.

Hoppet lever med andra ord.

Vad skönt med... Ett nytt hopp.

Andy.da.wohoo
2015-10-20, 19:06
Han har väl hela tiden haft en grundidé om nya trilogin och dom kör väl fortfarande på det? Just att han inte varit delaktig i själva manuset har ja fattat det som.

Från det som jag hört är att Disney gått helt ifrån det Lucas tänkte skulle hända efter episode 6.

Fuark
2015-10-20, 20:01
Den blir nog mörk så det förslår. Senaste Superman var mörkare, de nya Batmanfilmerna var mörkare, det känns som om alla nya filmer baserade på gamla koncept nuförtiden den är en enda emofest.

+1, trenden är ju just att allt ska vara mörkt och deppigt.

Är personligen av precis den omvända uppfattningen.

Filmer blir inte mer intressanta och mer välgjorda för att de antar en betryckt och melankolisk form med tillgjorda, väsande dialoger och kisande ögon.

Är inte den här jävla världen tillräckligt mörk och deppig? Mer glädje åt folket.

Det är just den här inställningen som gav oss jar jar binks, var försiktiga

Diomedea exulans
2015-10-20, 20:04
Det är just den här inställningen som gav oss jar jar binks, var försiktiga

Var det inte att Jar-Jar kom först, och först därefter blev alla filmer deppiga för inte filmskaparna ville uppleva samma hat?

anvihl
2015-10-20, 20:11
Jag har egentligen bara en sak att säga till den här tråden:

https://images.rapgenius.com/5650qlblj1pxaoprhxjjsxsen.415x415x1.jpg

Fuark
2015-10-20, 20:12
Var det inte att Jar-Jar kom först, och först därefter blev alla filmer deppiga för inte filmskaparna ville uppleva samma hat?

Ingen aning, maybe. Episod 2 och 3 tyckte jag var ett steg i rätt riktning iallafall

Swedishviking
2015-10-20, 20:30
Dem 3 nyaste filmerna sög rätt hårt! har inga förväntningar på denna!

mangemani
2015-10-20, 22:51
Dem 3 nyaste filmerna sög rätt hårt! har inga förväntningar på denna!

håller med till viss del.
de 3 senaste ska ju föreställa tiden innan de 3 första, men de nyare ser mycket, MYCKET mer avancerade ut än de äldre, och nej, jag pratar självklart inte om dator animationerna osv, utan maskinerna, städerna, striderna osv, det borde ju ha varit tvärtom för att det ska kännas rätt.

Fastback
2015-10-20, 23:11
Jag tror det kommer att bli riktigt bra faktiskt. Har också skaffat biljetter till premiären. Gäller bara att se igenom alla gamla godingar innan den släpps så man är fullt uppdaterad :D

Yes
2015-10-21, 01:38
Jag har låga förväntningar och tror det blir bra först jag ser det.

Kaalle
2015-10-21, 06:56
Är inte den här jävla världen tillräckligt mörk och deppig? Mer glädje åt folket.

Jo jag förstår din poäng. Men när jag vill äta pizza och fnissa och vara glad så sätter jag på Pineapple Express eller Harold & Kumar etc.

Är personligen av precis den omvända uppfattningen.

Filmer blir inte mer intressanta och mer välgjorda för att de antar en betryckt och melankolisk form med tillgjorda, väsande dialoger och kisande ögon.

Hatar superhjälte filmer med hela mitt hjärta men just den mörka stämningen och hårda anstrykningen i de senare Batmanfilmerna exempelvis gör att jag faktiskt finner dom underhållande och stimulerande att se på. Samma med Bond filmerna med Daniel Craig, inte minst Skyfall. Det är en annan genre jag vanligtvis tycker är fullständigt ointressant, typ orealistisk action för att använda en bred term. Men dom har också en paketering som jag tycker skiljer sig från andra filmer i samma genre, känns inte lika "tramsigt" eller "lättsamt" i brist på bättre ord.

Jag är så ohyggligt trött bara på den här generiska skiten som man blivit matad med sen man var gammal nog att få se filmer med blod och våld. Det är karatesparkar och Vin Diesel och flygande bilar och yada yada yada. Allt som avviker från den tröttsamma mallen blir nästan per definition i varje fall liiite bättre än allt annat.

Diomedea exulans
2015-10-21, 07:16
håller med till viss del.
de 3 senaste ska ju föreställa tiden innan de 3 första, men de nyare ser mycket, MYCKET mer avancerade ut än de äldre, och nej, jag pratar självklart inte om dator animationerna osv, utan maskinerna, städerna, striderna osv, det borde ju ha varit tvärtom för att det ska kännas rätt.

Jag har hört lite förklaringar på det där; tydligen föll galaxen ihop lite efter att Imperiet hade formats, så saker är överlag fulare, rostigare och mer oupptaterade 20 år efteråt.

Att jediriddarna slåss mycket ballare i de tre första förklaras av att de då var en mycket mer aktiv orden, som tränade mycket mer. I många fall dessutom mycket yngre (Vader och Kenobi är ju gamla gubbar).

Jag tror det kommer att bli riktigt bra faktiskt. Har också skaffat biljetter till premiären. Gäller bara att se igenom alla gamla godingar innan den släpps så man är fullt uppdaterad :D

Självklart kan man episod 4-6 utantill sedan barndomen. 1-3 räknas inte.

Kristian
2015-10-21, 09:30
Ny tariler ute...

sGbxmsDFVnE

Snubben
2015-10-21, 09:53
... really Kristian, really?

Det var den trailern som var skälet till att tråden skapades.

Kristian
2015-10-21, 10:09
... really Kristian, really?

Det var den trailern som var skälet till att tråden skapades.

Jag var nog lite väl snabb att läggga in trailern. Läste tydligen inte det första inlägget riktigt korrekt...

Hönke
2015-10-21, 10:19
1F3sdtFMMiw

Pherall
2015-10-21, 12:42
Är så sjukt taggad. Jag och en bunt till har hyrt en gammal ungdomslokal och ska rigga upp en minibio och köra ett
Epic 80's Science-Fiction Movie Marathon ;D

Rundas av med Star Wars och biobesök. Givetvis blir det en massa öhl också!

BobaFett
2015-10-21, 13:25
Ni som tror att det kommer bli ännu en episod I-III med grönskärmar och dataspelsgrafik kolla på den här:

CTNJ51ghzdY

Regissören försöker att vara trogen originalen så mycket som det går. De kör med analoga kameror med filmrullar t.ex. och inga animerade karaktärer utan dockor.

shut teh face
2015-12-17, 19:39
Ingen annan verkar undra detta men jag gör det !!!!!!


Varför ser first orders soldater (storm troopers) ut som klonerna ??!

En annan grej med dem är att de ska föreställa som supersoldater, tränade sen barn, sen är de typ totalt sämst

willis
2015-12-17, 20:09
Ingen annan verkar undra detta men jag gör det !!!!!!


Varför ser first orders soldater (storm troopers) ut som klonerna ??!

En annan grej med dem är att de ska föreställa som supersoldater, tränade sen barn, sen är de typ totalt sämst

Förstår inte vad du menar med att de ser ut som kloner (clone troopers)?

Från vänster till höger:

Phase 1 clone trooper, Phase 2 clone trooper, Imperial Stormtrooper, First order Stormtrooper.

https://40.media.tumblr.com/511b2f19ead406b218c2b7288e3edd8d/tumblr_nu6lvkK1Hb1syr8dpo1_500.png

Stormtroopers har aldrig fått lära sig springa och skjuta samtidigt. De är som effektivast när de skjuter mot obeväpnade motståndare.

spoonchest
2015-12-17, 20:25
Ingen annan verkar undra detta men jag gör det !!!!!!


Varför ser first orders soldater (storm troopers) ut som klonerna ??!

En annan grej med dem är att de ska föreställa som supersoldater, tränade sen barn, sen är de typ totalt sämst

För att det ska se trovärdigt ut när de får stryk. Samma sak i ninjafilmsfighting-scener.
Jag lyckades inte riktigt få grepp om Rey's bakgrund. Men nog måste väl hon vara Luke's dotter?

Jokester
2015-12-17, 20:33
För att det ska se trovärdigt ut när de får stryk. Samma sak i ninjafilmsfighting-scener.
Jag lyckades inte riktigt få grepp om Rey's bakgrund. Men nog måste väl hon vara Luke's dotter?

Ja. Det sägs ju inte men insinueras ganska väl att så är fallet. Framförallt med tanke på hur bara hon kunde lyfta ljussabeln ur snön (svärdet ur stenen någon?).

willis
2015-12-17, 21:21
Ja. Det sägs ju inte men insinueras ganska väl att så är fallet. Framförallt med tanke på hur bara hon kunde lyfta ljussabeln ur snön (svärdet ur stenen någon?).

Nja, jag vet inte riktigt... Ni får övertyga mig genom att förklara detta:

-Varför skulle Luke lämna bort henne att leva ett så miserabelt öde? Rey bör vara ungefär lika gammal som Ben Solo, dvs Kylo Ren var inget hot då. Eftersom vi ännu inte vet varifrån Snoke kommer är tycker jag inte att det går att motivera att det skulle vara för att skydda Rey från Snoke (borde inte Luke kunna göra det bättre själv?).
-Borde inte Leia känna till henne i sådant fall?
-(Även) Ben Solo/Kylo Ren har en direkt blodslinje till Anakin Skywalker/Vader (angående att Rey lyckades dra Anakins gamla ljussabel till sig).

Andra funderingar:
Det insinueras att Luke har tränat fler Jedi än Ben/Kylo. Eftersom Snoke valde ut Ben att bli sin lärling kan vi anta att han var den kraftfullaste Jedin i Lukes Jediorder/skola. Tror ni Luke har beordrat sina övriga elever att gå i exil/gömma sig pga den fara Kylo Ren och Snoke tillsammans med The First Order utgör mot dem, eller att Ben Solo i sitt fall till den mörka sidan mördade de övriga eleverna?
Varför har Luke hållit sig borta så länge? Har han sett framtiden och känner till Rey's öde? Han har trots allt lämnat en karta efter sig.

Toni Radanov
2015-12-17, 21:33
Fick en känsla av att Rey å Ben solo kan mycket väl vara syskon... ^^ Så varför skulle Leia och Han lämna henne på en random skitplanet? Well.. hon kan vara lite yngre och när Ben spårade ur så ville de se till att the dark side inte kunde norpa henne också. Eller nåt.

Det är iaf för mig största mysteriet = Hur hör hon in i jedi-världen och vems blodlinje? Antingen Lukes eller Leia+Han isf. Någon av dem måste vara hennes föräldrar. IT MUST BE SO!

Krampus
2015-12-17, 22:10
5/5 bara några få svaga moment. Gamla fans blir inte besvikna!

Määng
2015-12-17, 23:22
Hur kunde Rey vinna lightsaber striden mot Kylo Ren egentligen? Den bästa ur jediskolan som blivit tränad av både Luke Skywalker och Snope ett antal år vs. en som höll i en lightsaber för andra gången i sitt liv.

Andy.da.wohoo
2015-12-17, 23:26
Hur kunde Rey vinna lightsaber striden mot Kylo Ren egentligen? Den bästa ur jediskolan som blivit tränad av både Luke Skywalker och Snope ett antal år vs. en som höll i en lightsaber för andra gången i sitt liv.

Hon hade högt värde midiklorianer.

olwe
2015-12-17, 23:26
Hur kunde Rey vinna lightsaber striden mot Kylo Ren egentligen? Den bästa ur jediskolan som blivit tränad av både Luke Skywalker och Snope ett antal år vs. en som höll i en lightsaber för andra gången i sitt liv.

Detta förstörde nästan hela filmen.

DammA
2015-12-17, 23:34
Rey är Lukes dotter.

satoru_84
2015-12-17, 23:52
Hur kunde Rey vinna lightsaber striden mot Kylo Ren egentligen? Den bästa ur jediskolan som blivit tränad av både Luke Skywalker och Snope ett antal år vs. en som höll i en lightsaber för andra gången i sitt liv.

Han är skadad, Chewie sköt honom i sidan när han stod där på bron, tänk på att Finn också fightades ganska jämnt mot honom ett tag.

spoonchest
2015-12-17, 23:58
Nja, jag vet inte riktigt... Ni får övertyga mig genom att förklara detta:

-Varför skulle Luke lämna bort henne att leva ett så miserabelt öde? Rey bör vara ungefär lika gammal som Ben Solo, dvs Kylo Ren var inget hot då. Eftersom vi ännu inte vet varifrån Snoke kommer är tycker jag inte att det går att motivera att det skulle vara för att skydda Rey från Snoke (borde inte Luke kunna göra det bättre själv?).
-Borde inte Leia känna till henne i sådant fall?
-(Även) Ben Solo/Kylo Ren har en direkt blodslinje till Anakin Skywalker/Vader (angående att Rey lyckades dra Anakins gamla ljussabel till sig).

Andra funderingar:
Det insinueras att Luke har tränat fler Jedi än Ben/Kylo. Eftersom Snoke valde ut Ben att bli sin lärling kan vi anta att han var den kraftfullaste Jedin i Lukes Jediorder/skola. Tror ni Luke har beordrat sina övriga elever att gå i exil/gömma sig pga den fara Kylo Ren och Snoke tillsammans med The First Order utgör mot dem, eller att Ben Solo i sitt fall till den mörka sidan mördade de övriga eleverna?
Varför har Luke hållit sig borta så länge? Har han sett framtiden och känner till Rey's öde? Han har trots allt lämnat en karta efter sig.
Jag tror han valdes ut pga sin dragning till den mörka sidan. Luke gav ju tydligen upp pga Ben Solo. Med en så ihärdig jakt efter "den siste Jedin" så tror jag mycket väl att man har röjt undan Kylos alla kursare efter vägen.
Jag blir verkligen nyfiken på Reys historia.

Jokester
2015-12-18, 00:58
Och nästa film kommer inte att vara en uppföljare till denna heller, utan utspela sig mellan episod tre och fyra. Gnhhhh, jag vill ju se en fortsättning på denna!

Impact
2015-12-18, 01:26
Och nästa film kommer inte att vara en uppföljare till denna heller, utan utspela sig mellan episod tre och fyra. Gnhhhh, jag vill ju se en fortsättning på denna!

Precis, om hur dom snodde ritningarna till dödsstjärnan! :d

Cooks
2015-12-18, 02:07
Varför tycker folk det är så roligt att spoila filmen för de som inte sett den? Överallt på FB, och idag när jag kommer till jobbet går en (lägre uppsatt) chef runt och "Han Solo dör, hans son dödar honom", tror jag aldrig sett något så omoget i mitt liv. Nu är inte jag ngt SW fan, sett tvåan och kanske trean när jag var mindre och knappt förstod något men tycker synd om de som verkligen gillar filmerna och inte hade sett den senaste än.

forslund
2015-12-18, 08:15
Varför ser first orders soldater (storm troopers) ut som klonerna ??!


Så som jag har tolkat det så är The First Order sprunget ur askan av det gamla imperiet och har den som stark influens. Alltså väljer de samma rustningar som den gamla klonarmén, trots att detta inte är kloner.
De har ju en ganska skräckingivande effekt då de trots allt styrde galaxen i över 20 år. Tänk "Voldemort returns"-effekten i Harry Potter eller om en ny nazistarmé skulle dyka upp i den här världen.

Nja, jag vet inte riktigt... Ni får övertyga mig genom att förklara detta:

-Varför skulle Luke lämna bort henne att leva ett så miserabelt öde? Rey bör vara ungefär lika gammal som Ben Solo, dvs Kylo Ren var inget hot då. Eftersom vi ännu inte vet varifrån Snoke kommer är tycker jag inte att det går att motivera att det skulle vara för att skydda Rey från Snoke (borde inte Luke kunna göra det bättre själv?).
-Borde inte Leia känna till henne i sådant fall?
-(Även) Ben Solo/Kylo Ren har en direkt blodslinje till Anakin Skywalker/Vader (angående att Rey lyckades dra Anakins gamla ljussabel till sig).

Andra funderingar:
Det insinueras att Luke har tränat fler Jedi än Ben/Kylo. Eftersom Snoke valde ut Ben att bli sin lärling kan vi anta att han var den kraftfullaste Jedin i Lukes Jediorder/skola. Tror ni Luke har beordrat sina övriga elever att gå i exil/gömma sig pga den fara Kylo Ren och Snoke tillsammans med The First Order utgör mot dem, eller att Ben Solo i sitt fall till den mörka sidan mördade de övriga eleverna?
Varför har Luke hållit sig borta så länge? Har han sett framtiden och känner till Rey's öde? Han har trots allt lämnat en karta efter sig.

Ska man spekulera så kan Luke lämna henne för att två som är så starka i kraften tillsammans är lättare att hitta än två utspridda. Likt Yoda och Obi-Wan som separerar på sig på olika planeter. Genom kraften "strålar" de tydligare om dem om de är vid varandra.

Sedan tror jag de övriga Jedi är utrotade igen men jag hoppas inte det.
Vore en episk fight om de återvände i episod 9 och slogs mot First Order i en sista strid. :)

Luke gömde sig väl pga. att han kände att han hade misslyckats, precis som Yoda/Obi-Wan. Han ansåg väl sig inte kompentent nog utan trodde det var bäst att gömma sig. Men här vet vi ju verkligen ingenting om back-storyn.

Fick en känsla av att Rey å Ben solo kan mycket väl vara syskon... ^^ Så varför skulle Leia och Han lämna henne på en random skitplanet? Well.. hon kan vara lite yngre och när Ben spårade ur så ville de se till att the dark side inte kunde norpa henne också. Eller nåt.

Det är iaf för mig största mysteriet = Hur hör hon in i jedi-världen och vems blodlinje? Antingen Lukes eller Leia+Han isf. Någon av dem måste vara hennes föräldrar. IT MUST BE SO!

Mja, jag tippar på kusiner isåfall. Annars hade Leia och Han reagerat MYCKET starkare på att Kylo Ren tog henne.
"I saw him. I saw our son" vad det Han sade till Leia efter de åkt till motståndsrörelsens bas.
Mer troligt är nog isåfall att Rey är Lukes dotter som Han/Leia inte ens känner till. Dvs att de flydde först till Jakku och sedan vidare.

shut teh face
2015-12-18, 10:53
Så som jag har tolkat det så är The First Order sprunget ur askan av det gamla imperiet och har den som stark influens. Alltså väljer de samma rustningar som den gamla klonarmén, trots att detta inte är kloner.
De har ju en ganska skräckingivande effekt då de trots allt styrde galaxen i över 20 år. Tänk "Voldemort returns"-effekten i Harry Potter eller om en ny nazistarmé skulle dyka upp i den här världen.



.

Så är det nog, men det är lite konstigt, för republik finns ju kvar, och de borde ju använda kloner fortfarande, eftersom det även nämns i filmen att kloner finns kvar. Då blir det ju riktigt konstigt ifall the first order och republik använder soldater som ser exakt likadana ut

shut teh face
2015-12-18, 10:59
Och nästa film kommer inte att vara en uppföljare till denna heller, utan utspela sig mellan episod tre och fyra. Gnhhhh, jag vill ju se en fortsättning på denna!
Du skojar väl?

Jokester
2015-12-18, 11:03
Du skojar väl?

Nej. https://www.moviezine.se/nyheter/har-ar-alla-kommande-star-wars-filmer

forslund
2015-12-18, 11:32
Så är det nog, men det är lite konstigt, för republik finns ju kvar, och de borde ju använda kloner fortfarande, eftersom det även nämns i filmen att kloner finns kvar. Då blir det ju riktigt konstigt ifall the first order och republik använder soldater som ser exakt likadana ut

Nja, alltså. Klonerna tillhörde republiken (ep 1-3) som styrdes av Palpatine (Darth Sidious, Kejsaren) som senare blev Imperiet.
Om mitt minne inte sviker mig nu (någon får gärna fylla i här) så slutade kloner att tillverkas i den stora skala någonstans mellan episod 3 och 4 och armén blandades ut med vanliga människor.
När den raserades kan vi nog anta att de kvarvarande klonerna "slutade" alt. utrotades i sista kampen i episod 6.
Den armén finns alltså inte kvar och hamnar definitivt inte under rebellernas styre efter det.

Mycket spekulationer här eftersom vi inte vet mycket av vad som händer mellan episod 6 och 7.

willis
2015-12-18, 11:46
Nja, alltså. Klonerna tillhörde republiken (ep 1-3) som styrdes av Palpatine (Darth Sidious, Kejsaren) som senare blev Imperiet.
Om mitt minne inte sviker mig nu (någon får gärna fylla i här) så slutade kloner att tillverkas i den stora skala någonstans mellan episod 3 och 4 och armén blandades ut med vanliga människor.
När den raserades kan vi nog anta att de kvarvarande klonerna "slutade" alt. utrotades i sista kampen i episod 6.
Den armén finns alltså inte kvar och hamnar definitivt inte under rebellernas styre efter det.

Mycket spekulationer här eftersom vi inte vet mycket av vad som händer mellan episod 6 och 7.

Exakt. Klonerna hade dessutom en accelererad tillväxt och därmed en betydligt kortare livslängd än en normal människa. Jag har i tråden även redan visat att First Order Stormtroopers inte alls ser ut som klonerna (clone troopers).


Från vänster till höger:

Phase 1 clone trooper, Phase 2 clone trooper, Imperial Stormtrooper, First order Stormtrooper.

https://40.media.tumblr.com/511b2f19ead406b218c2b7288e3edd8d/tumblr_nu6lvkK1Hb1syr8dpo1_500.png

Om det shut teh face menar är att de är lika Imperial Stormtroopers så är det som sagt pga att The First Order är sprunget ur den enorma mängd människor fortfarande lojala till imperiets idéer. Snoke är troligtvis en force sensitive-karaktär som (eventuellt) agerat nära toppen under imperiet (eller i alla fall haft någon typ av insyn) och kunnat fylla det "power vacuum" som uppstått när kejsaren och Vader dog.
JJ Abrams har själv sagt att The First Order är inspirerat av idén om vad som skulle kunna ha hänt om alla överlevande nazister hade flytt till Argentina och omorganiserat sig.

http://time.com/4010014/j-j-abrams-star-wars-force-awakens-villain-nazi/

Andy.da.wohoo
2015-12-18, 13:15
Nej. https://www.moviezine.se/nyheter/har-ar-alla-kommande-star-wars-filmer

Amenvaffan

Fuark
2015-12-18, 16:30
Fått filmen spoilad på annat forum, FB och i Dota 2. Fortfarande lika taggad på att se den dock

Fangface
2015-12-18, 17:56
Nej. https://www.moviezine.se/nyheter/har-ar-alla-kommande-star-wars-filmer

Dock inte uppföljaren till Force Awakens. Och det är ju bara 5 mån mellan Rogue One och Ep. VIII så det klarar man nog. Värre nu när man får vänta ett år *gah!*

Lurch
2015-12-19, 00:14
Bara jag som tycker den var :(

Som vanligt hade jag alldeles för höga förhoppningar.. Att man aldrig lär sig.

Nää, jag tar nog och slår på de gamla rullarna istället..

r1kkie
2015-12-19, 00:20
Den var okej inget mer enligt mig.

Det som stör mig mest är att det är episode 4, 5 & 6 remake på alla.

Droid med hemliga planer jagas å hittas av en outsider.

Dem onda har byggt ett supervapen likt Deathstar!

Intell kommer till rebellerna var man ska attackera

En styrka måste fixa bort skölden innan anfallet kan börjas.

Rebellerna flyger genom en "korridor" innan en pilot flyger in å förstör skiten.
(Alltid undrat varför dem inte flyger in närmare målet istället?! Idioti!!!)

Den onde är ju självfallet någons släktning...

Kan inte bara vara jag som ser sambanden... Det är ju redan gjort, i samma film serie!

Hade varit bättre om det kommit på lite nya ideèr än återanvänt hela filmen.

Så nu har jag skrivit av mig lite... :cool:

Lurch
2015-12-19, 00:31
Den var okej inget mer enligt mig.

Det som stör mig mest är att det är episode 4, 5 & 6 remake på alla.

Droid med hemliga planer jagas å hittas av en outsider.

Dem onda har byggt ett supervapen likt Deathstar!

Intell kommer till rebellerna var man ska attackera

En styrka måste fixa bort skölden innan anfallet kan börjas.

Rebellerna flyger genom en "korridor" innan en pilot flyger in å förstör skiten.
(Alltid undrat varför dem inte flyger in närmare målet istället?! Idioti!!!)

Den onde är ju självfallet någons släktning...

Kan inte bara vara jag som ser sambanden... Det är ju redan gjort, i samma film serie!

Hade varit bättre om det kommit på lite nya ideèr än återanvänt hela filmen.

Så nu har jag skrivit av mig lite... :cool:


http://i.imgur.com/0R471G3.jpg

Kolla in den.

Quint
2015-12-19, 01:03
http://i.imgur.com/0R471G3.jpg

Kolla in den.

Riktigt snygg, summerar väldigt väl vad jag tänkte efter att ha sett filmen.

Tyckte ändå att den var bra, antar att de lyckades slå an alla nostalgi-strängar genom att helt enkelt kopiera den bästa filmen nästan rakt av :)

Kaalle
2015-12-19, 08:48
Chewbacca är hårig

AMEH SPOILÖÖÖR VAFAAAEN

r1kkie
2015-12-19, 13:26
http://i.imgur.com/0R471G3.jpg

Kolla in den.

Haha så jävla spott on och tragiskt!

Precis sådär jag kände, man hade ju typ redan sett filmen, story wise. :laugh:

delta_mats
2015-12-19, 15:11
Mina reflektioner är lika dåliga som era.

Släng in en mörkhyad kille och en tjej, wow vad nytt och spännande.
Kändes som att hela filmen var en enda flykt från början till slut dessutom, förutom för vissa undantag.

Man slog ut nya dödsplaneten enkelt, kan ju fråga sig hur First Order inte hade bättre försvar när man uppenbarligen hade kapacitet att bygga ett sånt megavapen. Men nej en enkelt sak att förstöra skölden och sedan spränga planeten. Typ

Baby Vader var en besvikelse. Den mörka killen får spö i en duell mot en stromtrooper, men lyckas fäkta skapligt jämt mot en tränad Jedi, sen tar tjejen över och blir helt plötsligt upplyst av kraften och klarar även hon av att bemästra lasersvärdet.
Även om Baby Vader var skadad borde det varit en smal sak att avsluta dem inom några sekunder.

Det bästa i filmen var slutet när hon hittade Luke, typ det man satt och väntade på hela filmen, men sen slutade allt då jag ville att filmen skulle börja på riktigt.

Sen tycker jag det skojades för mycket, det är okej med något enstaka skämt av vissa utvalda karaktärer, typ Han Solo. Men man förstör stämningen. Fast kanske bara är jag som önskade man skulle byggt upp en fet maffig mörk stämning rakt igenom.

r1kkie
2015-12-19, 15:55
Mina reflektioner är lika dåliga som era.

Släng in en mörkhyad kille och en tjej, wow vad nytt och spännande.
Kändes som att hela filmen var en enda flykt från början till slut dessutom, förutom för vissa undantag.

Man slog ut nya dödsplaneten enkelt, kan ju fråga sig hur First Order inte hade bättre försvar när man uppenbarligen hade kapacitet att bygga ett sånt megavapen. Men nej en enkelt sak att förstöra skölden och sedan spränga planeten. Typ

Baby Vader var en besvikelse. Den mörka killen får spö i en duell mot en stromtrooper, men lyckas fäkta skapligt jämt mot en tränad Jedi, sen tar tjejen över och blir helt plötsligt upplyst av kraften och klarar även hon av att bemästra lasersvärdet.
Även om Baby Vader var skadad borde det varit en smal sak att avsluta dem inom några sekunder.

Det bästa i filmen var slutet när hon hittade Luke, typ det man satt och väntade på hela filmen, men sen slutade allt då jag ville att filmen skulle börja på riktigt.

Sen tycker jag det skojades för mycket, det är okej med något enstaka skämt av vissa utvalda karaktärer, typ Han Solo. Men man förstör stämningen. Fast kanske bara är jag som önskade man skulle byggt upp en fet maffig mörk stämning rakt igenom.

Instämmer helt.

Varför slängde inte den onda snubben iväg bruden med kraften från första början innan dem började fäktas med svärden. Bara spettsa henna på en gren så var det över... :smash:

Derbel McDillet
2015-12-19, 16:22
Instämmer helt.

Varför slängde inte den onda snubben iväg bruden med kraften från första början innan dem började fäktas med svärden. Bara spettsa henna på en gren så var det över... :smash:

Massa anledningar kan man tänka sig. Han har inre konflikter, han är stolt och vill besegra henne ärligt, han vill inte döda henne utan ha sin egen apprentice, han har märkt att hon kan stå emot hans force, han är skadad, han har precis dödat sin pappa och tänker inte så klart.

Spettet
2015-12-19, 16:51
GzUevrgYLJo Gåshud

awesomooo
2015-12-19, 18:23
Den var väl bra. Tyckte det var fint när han pratade om att han ser ljuset med Vaders gamla trashiga mask.

delta_mats
2015-12-19, 19:00
Även lol på att prinsessan Leia inte verkar använda kraften någonting. Men har en känsla av att hon kommer visa den i följande filmer, annars är hon riktigt sämst.

Ape3
2015-12-19, 21:12
Massa anledningar kan man tänka sig. Han har inre konflikter, han är stolt och vill besegra henne ärligt, han vill inte döda henne utan ha sin egen apprentice, han har märkt att hon kan stå emot hans force, han är skadad, han har precis dödat sin pappa och tänker inte så klart.

Jag satt och tänkte att han kanske blir en grå jedi med tanke på sina slitningar.

Andy.da.wohoo
2015-12-19, 22:54
Jag satt och tänkte att han kanske blir en grå jedi med tanke på sina slitningar.

Lite så jag tänkte också.

blåvitt
2015-12-20, 00:06
Haha så jävla spott on och tragiskt!

Precis sådär jag kände, man hade ju typ redan sett filmen, story wise. :laugh:

Det var första delen i en från början tänkt trilogi. Jag ser det som att de bara ville ta ett tydligt avstamp i originalet med många nickningar och gemensamma storydrag i första delen för att visa att nu jävlar gör vi spacewesterns igen, inte nån jävla prequelinspirerad skit. Sen får trilogin stappla vidare på egna ben i de nästa två delarna, känns det som. Tror och hoppas, men vi får se. Om episod 8 är fett like episod 5 så känner jag att det är dags för mig att bli besviken.

JamesD
2015-12-20, 19:23
Först var jag också besviken på Kylo Ren, men efter lite reflektion så tycker jag att han gjordes bra. Tanken är ju att han inte ska vara super-awesome hyperbad i den här filmen. Tycker det är bra att den onda också får lite karaktärsutveckling. Eftersom han ska avsluta sin träning nu när han verkligen valde dark side vägen så kan vi nog förvänta oss att han kommer att dominera rejält i nästa film.

Har heller inga problem med att tjejen klår honom med ljussabeln. Hon är ju van vid att slåss med närstridsvapen, vilket görs klart tidigt. Säkert har hon mer erfarenhet med det än Kylo själv har. Känns inte alls underligt att hon kan hantera en ljussabel med tanke på det. Att Finn kunde ha en chans mot Kylo är väl lite mer underligt men samtidigt var Kylo skadad och Finn förlorade ju grovt till slut så varför inte.

Överlag nöjd med filmen om än den inte är 10/10. Håller med om kritiken att den är lite väl identisk med de gamla filmerna. Filmen har dock verkligen gjort mig taggad för vad som komma skall. Ska bli sjukt kul att se hur det utvecklar sig.

forslund
2015-12-20, 19:29
Ytterligare en grej gällande lasersvärdsfighten;

Kylo Ren dödade nyss sin far. Det är nog inte helt lätt att hålla känslorna i schack efter det; ond eller god. Uppenbarligen är Ren skitförbannad när han möter Finn & Rey och använder sig helt och hållet av ilska i striden och har inte en tanke på ren strategi.
Och vi vet ju också att han inte är någon mästare gällande den mörka sidan av kraften vilket även leder sig till att Anakin, en av de bästa på svärdsfighter, får däng av Obi-Wan som är en högst medioker fighter, i episod 3.

Kan man inte kontrollera den mörka sidan fullt ut gör man misstag helt enkelt.

blåvitt
2015-12-20, 20:38
Först var jag också besviken på Kylo Ren, men efter lite reflektion så tycker jag att han gjordes bra. Tanken är ju att han inte ska vara super-awesome hyperbad i den här filmen. Tycker det är bra att den onda också får lite karaktärsutveckling. Eftersom han ska avsluta sin träning nu när han verkligen valde dark side vägen så kan vi nog förvänta oss att han kommer att dominera rejält i nästa film.

Har heller inga problem med att tjejen klår honom med ljussabeln. Hon är ju van vid att slåss med närstridsvapen, vilket görs klart tidigt. Säkert har hon mer erfarenhet med det än Kylo själv har. Känns inte alls underligt att hon kan hantera en ljussabel med tanke på det. Att Finn kunde ha en chans mot Kylo är väl lite mer underligt men samtidigt var Kylo skadad och Finn förlorade ju grovt till slut så varför inte.

Överlag nöjd med filmen om än den inte är 10/10. Håller med om kritiken att den är lite väl identisk med de gamla filmerna. Filmen har dock verkligen gjort mig taggad för vad som komma skall. Ska bli sjukt kul att se hur det utvecklar sig.

Och Finn har utbildats i bland annat närkamp sedan barnsben.

delta_mats
2015-12-20, 23:43
Jag gissar vilt här. Men kan vi tro att Ren och Rey möts i en slutlig duell mot varandra? De måste ju för övrigt vara kusiner, med tanke på Reys dragning till Lukes ljussabel.

Kommer då Luke slåss mot sithlorden möjligtvis?

Jokester
2015-12-20, 23:54
Gick och såg den för andra gången idag och mitt betyg kvarstår. Stark 8. Amazing.

gohei
2015-12-21, 00:01
Gick och såg den för andra gången idag och mitt betyg kvarstår. Stark 8. Amazing.

Gick på min andra visning idag jag också, fan va bra film. Jag håller med alla som säger att det är en remake på A New Hope, men samtidigt så finns det tillräckligt med saker som är annorlunda gjort så det funkar i slutändan ändå.
En av de starkaste scenerna var ju såklart när Han dog, så fort han gav detonatorn till Chewie så visste jag att det var kört :(

Diomedea exulans
2015-12-21, 00:02
Min rescension:

Fördelar
- Det var helt rätt Star Wars-känsla. Till skilland från film 1-3 kändes det inte som att datoreffektsmakarna hade haft lekstuga, utan effekterna var mer i linje med film 4-6.
- De hade samma skådespelare som i de förra filmerna för att spela samma roller. Hatar när de byter skådisar.

Nackdelar
- Storyn var helt enkelt rättså tråkigt.
- Det var lite väl många referenser till film 4-6. Referenser till gammalt material är häftigt, men när det överdrivs känns det som fjäskande för publiken.

Totalt 3/5.

gohei
2015-12-21, 00:04
Och Finn har utbildats i bland annat närkamp sedan barnsben.

Även i fäktning? Jag vet att stormtroopern som Finn mötte med sin ljussabel hade ett batongliknande vapen men jag undrar om dom någonsin tränade med svärd eller nåt mer liknande med tanke på hur duktig han faktiskt var med ljussabeln mot Kylo Ren.
Lite kul är det ju också att Finn troligtvis är den stormtrooper som siktar bäst med lasergevär i alla filmerna :d

Strixen
2015-12-21, 00:08
Jag satt faktiskt och somnade, jag tyckte storyn var urusel, och filmen som helhet medioker. Som sagt, besviken ..

Diomedea exulans
2015-12-21, 00:08
Även i fäktning? Jag vet att stormtroopern som Finn mötte med sin ljussabel hade ett batongliknande vapen men jag undrar om dom någonsin tränade med svärd eller nåt mer liknande med tanke på hur duktig han faktiskt var med ljussabeln mot Kylo Ren.

Han är troligtvis väldigt snabb, stark och välkoordinerad iaf.

BobaFett
2015-12-21, 00:55
Jag såg filmen för andra gången idag och den är riktigt jävla bra.

Jag älskar den här filmen. Skiter i att det inte är en perfekt film. Den framkallar mer känslor i mig än någon film gjort någonsin.

Har nog att göra med att jag sett originaltrilogin 100 gånger.

Den får 10/10 av mig.

blåvitt
2015-12-21, 05:02
Angående Hans öde så har jag börjat fundera på en intressant teori... Han shot first.

JamesD
2015-12-21, 06:32
Känner också att jag vill se den igen. Längtar enormt tills den släpps på blu-ray, gränsfall att jag hade kunnat se den på bio igen faktiskt.

Kom på att jag vill nämna att jag håller med om att de använde sig av för mycket humor. När varannan scen innehåller någon sorts one-liner eller "stanna till och vänd om"-scen så blir filmerna ofta så fruktansvärt tradiga när man ser dem fler gånger. Guardians of the galaxy till exempel går inte att se mer än två gånger sedan är den aptrist.

Så till nästa film får de gärna använda humorn mer sparsamt.

Abbs
2015-12-21, 09:48
Tror (och hoppas) nästa episod kommer vara bra mycket mörkare. Regissören för VIII har regisserat ett väldigt speciellt avsnitt av Breaking Bad ;)

Diomedea exulans
2015-12-21, 09:53
Angående Hans öde så har jag börjat fundera på en intressant teori... Han shot first.

Jag kan tänka mig att han lever. Vi såg inte hans (no pun intended) kropp.

Jokester
2015-12-21, 09:57
Jag kan tänka mig att han lever. Vi såg inte hans (no pun intended) kropp.

Ja, han fick ju bara en ljussabel i magen och ut på andra sidan. Han lever säkert. Skulle så vara fallet i uppföljaren så kommer jag gå ut ur salongen direkt och kräva pengarna tillbaka och en offentlig ursäkt av alla inblandade i manus.

Diomedea exulans
2015-12-21, 10:13
Ja, han fick ju bara en ljussabel i magen och ut på andra sidan. Han lever säkert. Skulle så vara fallet i uppföljaren så kommer jag gå ut ur salongen direkt och kräva pengarna tillbaka och en offentlig ursäkt av alla inblandade i manus.

Dude, det är science fiction... De bytte säkert ut hans mage mot en robotmage.

delta_mats
2015-12-21, 10:14
Han Solo lever inte. Leia kände ju när han dog dessutom.

Dessutom har jag hört att Harrison Ford inte ville vara med i fler filmer.
Edit: Som alla vet gäller det att tro på alla rykten!

Spettet
2015-12-21, 10:20
itoKF_GNaJw

Diomedea exulans
2015-12-21, 10:23
Leia kände ju när han dog dessutom.


Snart kommer hon känna att han lever upp... När han har fått sin robotmage!

LadyG
2015-12-21, 12:12
http://i.imgur.com/0R471G3.jpg

Kolla in den.

Klockren. Tack, summerar exakt min känsla efter att ha sett filmen.

Ett enda fett déjà vu. Ett bra, nostalgiskt återseende.

Men skulle inte sett inte ep 4-6 hemma innan filmen för det blev lite väl mycket av det goda.

Lasse Kongo
2015-12-21, 18:43
Jag hade väldigt höga förväntningar, och filmen var allt jag hade hoppats på och lite till.

Har faktiskt aldrig gått 2ggr på samma film på bio, men ska göra det med denna, den var dessutom första filmen någonsin som faktiskt var häftig i 3D.

Scratch89
2015-12-21, 19:17
Skitbra film. Såg den idag. Jag som inte har någon särskild relation till de gamla filmerna tyckte att det här var min bästa Star Wars-upplevelse någonsin.

Decepticon
2015-12-21, 20:51
Jag vill inte säga att den sög, det är att ta i för mycket, men speciellt bra var den inte. Det hände ju inte ett skit, ingen spänning, nada ..

Scratch89
2015-12-21, 20:59
Jag vill inte säga att den sög, det är att ta i för mycket, men speciellt bra var den inte. Det hände ju inte ett skit, ingen spänning, nada ..

Det är ju i princip en remake av episod 4. :)

Diomedea exulans
2015-12-21, 21:26
Ju mer jag tänker på filmen, desto tråkiga känns den. Börjar nästan bli lite arg nu.

Tricklew
2015-12-21, 23:04
Alla ni som ville ha en supermörk film kanske skulle ta att se igenom de tidigare star wars filmerna, de har alltid varit barnfilmer.

http://img14.deviantart.net/9452/i/2011/077/5/1/star_wars__an_ewok_family_by_leightonnoyes-d2m1g6a.jpg

oath5
2015-12-21, 23:49
Han Solo lever inte. Leia kände ju när han dog dessutom.

Dessutom har jag hört att Harrison Ford inte ville vara med i fler filmer.
Edit: Som alla vet gäller det att tro på alla rykten!

Kraschade inte Harrison Ford med sitt privatplan under eller innan inspelningen och vart skadad? Tror detta gjorde att dem tog död på honom, för han var inte i tillstånd till att kunna spela in scener.

edit: Var visst efter inspelningen av Star Wars som han kraschade med planet. Under inspelningen av Star Wars bröt han benet :d

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2981972/Harrison-Ford-s-plane-crash-comes-just-nine-months-actor-broke-leg-Star-Wars-Episode-VII-set.html

Fuark
2015-12-22, 00:07
Sett den nu. Det var en lagom mängd comic relief och den var t.o.m ganska rolig. Väldigt trogen originaltrilogin och det märks att JJ har koll på stjärnornas krig.

Adam Driver som Kylo Ren utan mask var inte lika mäktigt som jag först förväntade mig, tyvärr. Hade gigantiska förhoppningar på honom (det jag såg fram emot mest i hela filmen)

Tjejen och Boyega var fantastiska. Väldigt uppenbart att Disney förhållt sig till PK-hysterin och använde en stark female lead "I dont need you to hold my hand!" i kombination med en afroamerikansk sidekick. Men dom var skitduktiga och det är irrelevant egentligen fick bara "I see what you did there"-känslan.

BB-8 var underbar, definitivt en trogen new-gen R2D2.

Den var bra! Men den hade ingen gnista, den skötte allt rätt men hade inget.. sting, är det bästa sättet jag kan beskriva filmen på överlag. Vet inte vad gnistan som saknades rent konkret skulle kunna vara men filmen kändes aningen blek.

7/10 känns rimligt och jag är riktigt taggad på fortsättningen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

bubbs
2015-12-22, 00:31
Såg den i samband med jobbet som fritidsledare så satt bredvid en sjätteklassare med helt andra ögon på Star Wars än vad jag har. Så mycket frågor under filmen blev det och man fick sig en tankeställare själv emellanåt. Försökte förklara så mycket som möjligt viskande och i korta meningar under filmen, men speciellt en fråga gick jag bet på:
Om ljussablarna är så starka så de skär igenom metall och kan göra sönder tjocka dörrar osv, hur kunde stormtrooperns närstidsvapen stå emot den?

Annars var han helt lyrisk över filmen, och för egen del hade jag ståpäls ett antal gånger, speciellt med Luke i slutet då det kändes som att filmen verkligen skulle börja.

Allt som allt väldigt nöjd. 8/10, hade kunnat ge 9 om den varit en halvtimme längre, känns som att en extended version finns på lager.

Diomedea exulans
2015-12-22, 00:48
Vet inte vad gnistan som saknades rent konkret skulle kunna vara men filmen kändes aningen blek.

Ett mer spännande manus. Man rycks inte med. Man orkar inte bry sig. Beror delvis på att tempot är lite för segt med en del onödiga vändningar. Man hade kunnat korta ner den en halvtimme.

gohei
2015-12-22, 00:51
Kraschade inte Harrison Ford med sitt privatplan under eller innan inspelningen och vart skadad? Tror detta gjorde att dem tog död på honom, för han var inte i tillstånd till att kunna spela in scener.

edit: Var visst efter inspelningen av Star Wars som han kraschade med planet. Under inspelningen av Star Wars bröt han benet :d

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2981972/Harrison-Ford-s-plane-crash-comes-just-nine-months-actor-broke-leg-Star-Wars-Episode-VII-set.html

Han kraschlandade ju tillome på en golfbana mitt framför ögonen på en läkare :hbang:
När han bröt benet så skadade väl samtidigt Abrams ryggen när han skulle lyfta bort en dörr som ramlat på Harrison.

shut teh face
2015-12-22, 07:16
Såg den i samband med jobbet som fritidsledare så satt bredvid en sjätteklassare med helt andra ögon på Star Wars än vad jag har. Så mycket frågor under filmen blev det och man fick sig en tankeställare själv emellanåt. Försökte förklara så mycket som möjligt viskande och i korta meningar under filmen, men speciellt en fråga gick jag bet på:
Om ljussablarna är så starka så de skär igenom metall och kan göra sönder tjocka dörrar osv, hur kunde stormtrooperns närstidsvapen stå emot den?

Det närstridsvapnet hade ju också "ljussabel" på sig, ljussabel står emot ljussabel. :D
Dålig bild men storm trooper vapnet hade ju en stråle ljus runt sig typ
http://cdn.movieweb.com/img.news.tops/NEI92ih0kU30KN_3_b.jpg

Asdf
2015-12-22, 07:33
Otroligt bra för att vara nummer 1 i trilogin, massa cliffhangers och frågor samt möjliga teorier till fortsatt utveckling

Det enda negativa är att de tagit in gollum från lord of the rings som någon sorts emperor

forslund
2015-12-22, 08:14
Det närstridsvapnet hade ju också "ljussabel" på sig, ljussabel står emot ljussabel. :D[/IMG]

Det lär vara något likt en electrostaff som General Grievous vakter använder sig av i episod 3, också starka nog att stå emot ett lasersvärd:

http://starwars.wikia.com/wiki/Electrostaff

"and were later used by Imperial riot troopers and Heavy Troopers during the Galactic Civil War.[2]"

Kabuto
2015-12-22, 08:33
Något man lätt glömmer är att gamla star wars blev som bäst när hela trilogin var ute. Som enskild film tycker jag ep 7 är bättre än ep 4 faktiskt.

Diomedea exulans
2015-12-22, 10:16
Förresten, kommer ni ihåg när alla var oroliga för att Disney hade tagit över skapandet av den här filmen? Man hör inte ett ord om det nu.

Snubben
2015-12-22, 10:29
Förresten, kommer ni ihåg när alla var oroliga för att Disney hade tagit över skapandet av den här filmen? Man hör inte ett ord om det nu.

Disney levererade, så det är väl inte så konstigt att man inte höra något.

Diomedea exulans
2015-12-22, 10:42
Disney levererade, så det är väl inte så konstigt att man inte höra något.

Jag vill minsann höra några "jag hade fel, den blev ju asbra fastän det var Disney".

Holmeros
2015-12-22, 10:56
Jag vill minsann höra några "jag hade fel, den blev ju asbra fastän det var Disney".

Hur ofta erkänner folk att de har fel på internet? :D

Jag var orolig, men dömde inte förrän jag sett filmen.


Tänk om de släppt en extremt disneyfierad variant, fullsmetad med lens flares a lá Star Trek :D

Diomedea exulans
2015-12-22, 11:02
Hur ofta erkänner folk att de har fel på internet? :D

Jag var orolig, men dömde inte förrän jag sett filmen.


Tänk om de släppt en extremt disneyfierad variant, fullsmetad med lens flares a lá Star Trek :D

Jag var aldrig orolig. Har man sett Disneys långfilmer så vet man att de är mästare på att göra bra långfilmer. Folk verkar ha dömt ut Disney efter att ha sett något klipp med Musse Pigg och Pluto från 50-talet. :P

r1kkie
2015-12-22, 11:13
Något man lätt glömmer är att gamla star wars blev som bäst när hela trilogin var ute. Som enskild film tycker jag ep 7 är bättre än ep 4 faktiskt.

Personligen håller jag inte med just pga att 7an är en rippoff av 4-6an storymässigt.

Diomedea exulans
2015-12-22, 11:28
Är det någon mer än jag som tycker att sexan är lite av en ripoff på fyran? Den börjar med lite äventyr på Tatooine och slutar med att en av hjältarna slåss mot Darth Vader och att några andra hjältar spränger en dödsstjärna... (Vilket ju gör att sjuan blir ännu tjatigare.)

Holmeros
2015-12-22, 11:41
Jag var aldrig orolig. Har man sett Disneys långfilmer så vet man att de är mästare på att göra bra långfilmer. Folk verkar ha dömt ut Disney efter att ha sett något klipp med Musse Pigg och Pluto från 50-talet. :P

Inte riktigt så jag tänkte. Snarare oro för att göra om samma misstag som ep 1-3.

Men de vann. Ordentligt. Jag är tvärnöjd med rullen, om än några tveksamheter.

Diomedea exulans
2015-12-22, 11:46
Inte riktigt så jag tänkte. Snarare oro för att göra om samma misstag som ep 1-3.

Men de vann. Ordentligt. Jag är tvärnöjd med rullen, om än några tveksamheter.

De verkar onekligen ha lyssnat på kritiken mot 1-3. Ingen Jar-Jar, inga onödiga specialeffekter.

Charleston
2015-12-22, 13:28
Jag såg filmen för andra gången idag och den är riktigt jävla bra.

Jag älskar den här filmen. Skiter i att det inte är en perfekt film. Den framkallar mer känslor i mig än någon film gjort någonsin.

Har nog att göra med att jag sett originaltrilogin 100 gånger.

Den får 10/10 av mig.

Typ exakt så jag också känner. Har också sett den två gånger.

Fangface
2015-12-22, 13:31
Typ exakt så jag också känner. Har också sett den två gånger.
Mina känslor oxå. Sett den två gånger, ska se den igen kl 15 idag :)

MackeJuve
2015-12-22, 13:34
Får man fråga vad som gör att man går och ser den tre gånger? :) Jag kan någonstans förstå två, man älskade första besöket och vill se den en gång till. Kanske upptäcka något nytt. Ungefär som att se en fotbollsmatch man sett live i repris, man kan ta in spelsätt och enskilda spelares prestationer på ett annat sätt. Men tre känns helt meningslöst, i alla fall att betala pengar en tredje gång.

Fangface
2015-12-22, 13:51
Får man fråga vad som gör att man går och ser den tre gånger? :) Jag kan någonstans förstå två, man älskade första besöket och vill se den en gång till. Kanske upptäcka något nytt. Ungefär som att se en fotbollsmatch man sett live i repris, man kan ta in spelsätt och enskilda spelares prestationer på ett annat sätt. Men tre känns helt meningslöst, i alla fall att betala pengar en tredje gång.
Vet inte. Star Wars-torka i 30 år kanske spelar in :em:
Sen är det två olika kompisgäng.

Ska se den en gång till efter julhelgen btw, men då i 2D.

camarade
2015-12-22, 22:51
Kraften Somnar, regi av Jar Jar Abrams.

6/10, vill ha pengarna tillbaka

Tricklew
2015-12-22, 23:14
Om 6/10 är pengarna tillbaka så vad är 1/10, någon långsam tortyr tills döden inträffar?

Andy.da.wohoo
2015-12-22, 23:25
Kraften Somnar, regi av Jar Jar Abrams.

6/10, vill ha pengarna tillbaka

Av en 6/10? 5/10 är en rulle som kanske inte är revolutionerande, men ändå något jag kan efteråt tycka var helt okej.

Diomedea exulans
2015-12-22, 23:43
Kraften Somnar, regi av Jar Jar Abrams.

6/10, vill ha pengarna tillbaka

Du resonerar som den där tjejen som blev skitarg på mig för att jag kallade henne för "skitful" när jag sa att hon var en 7/10.

Diomedea exulans
2015-12-25, 13:15
Förresten, det där när Kylo stannade en blaster-blast i luften där i början... Det är väl första gången en Sith gör så? Skillat. IMHO får han för lite cred för det.

Tricce
2015-12-25, 13:34
Förresten, det där när Kylo stannade en blaster-blast i luften där i början... Det är väl första gången en Sith gör så? Skillat. IMHO får han för lite cred för det.

För att sen inte kunna fäktas mot en sanitation stormtrooper som för första gången håller i ett lasersvärd ;)

Diomedea exulans
2015-12-25, 13:47
För att sen inte kunna fäktas mot en sanitation stormtrooper som för första gången håller i ett lasersvärd ;)

Han har uppenbarligen slarvat med fäktträningen för att ha tid med stanna-blast-träningen.

awesomooo
2015-12-25, 13:48
Ja Kylo är lite märklig. Trodde i början av filmen att han skulle vara helt jävla insane OP. Men i slutet var han ju bara vek och väldigt osäker på sig själv.

Diomedea exulans
2015-12-25, 14:26
Ja Kylo är lite märklig. Trodde i början av filmen att han skulle vara helt jävla insane OP. Men i slutet var han ju bara vek och väldigt osäker på sig själv.

Och han har någon märklig Force power som han använder när han torterar folk, där han typ drar åt sig deras ansikten? Jag tolkade det som ett försteg till Force Choke. Typ samma skill tree, men en level under.

Och så kan han läsa tankar litegrann? Har någon Force-användare någonsin haft den förmågan? De har väl tidigare mest känt av känslolägen?

Utöver krafterna så tycker jag att Kylo är en rätt bra karaktär. I början av filmen tänkte jag "ameh, en Vader-kopia, kunde de inte varit lite originella?", men sen tänkte jag att om en ung, lättpåverkad Force-användare (som dessutom är Vaders sonson) bestämmer sig för gå över till den mörka sidan så är det rätt naturligt att han skaffar Vader som idol och försöker vara så lik honom som möjligt, med svarta kläder, mask som gör rösten cool, och allt.

Tricce
2015-12-25, 14:37
Och han har någon märklig Force power som han använder när han torterar folk, där han typ drar åt sig deras ansikten? Jag tolkade det som ett försteg till Force Choke. Typ samma skill tree, men en level under.

Och så kan han läsa tankar litegrann? Har någon Force-användare någonsin haft den förmågan? De har väl tidigare mest känt av känslolägen?

Utöver krafterna så tycker jag att Kylo är en rätt bra karaktär. I början av filmen tänkte jag "ameh, en Vader-kopia, kunde de inte varit lite originella?", men sen tänkte jag att om en ung, lättpåverkad Force-användare (som dessutom är Vaders sonson) bestämmer sig för gå över till den mörka sidan så är det rätt naturligt att han skaffar Vader som idol och försöker vara så lik honom som möjligt, med svarta kläder, mask som gör rösten cool, och allt.

Min son hade en teori om masken. Att han på så sätt lägger sitt gamla jag, Ben, bakom sig när han blir Sith Kylo Ren. Precis som Darth Vader gömmer Annakin.

Diomedea exulans
2015-12-25, 14:43
Och en sak till: Tycker ni inte att rebell... Förlåt, the Resistance, tar lite väl lätt på att de spränger en hel skogsplanet i bitar? Jag menar, hur många arter utrotade de där? Hundra miljoner? Visst, de räddade massor andra planeter samtidigt, men man tycker ändå att någon kunde ha klivit fram och sagt "hörni, ska vi inte kika på en alternativ lösning?"

Abbs
2015-12-25, 14:44
För att sen inte kunna fäktas mot en sanitation stormtrooper som för första gången håller i ett lasersvärd ;)

Samtidigt har han precis dödat sin far, känner sig dragen till "the Light" och har en inre strid och har fått ett bowcaster skott i magen.

Daniiiel
2015-12-25, 16:47
Min son hade en teori om masken. Att han på så sätt lägger sitt gamla jag, Ben, bakom sig när han blir Sith Kylo Ren. Precis som Darth Vader gömmer Annakin.

Gömmer Anakin? Nu är jag inte star wars expert men blir inte Anakin typ slarvsylta av lava i EP3 och han dör om han inte har masken?

Tricce
2015-12-25, 16:54
Gömmer Anakin? Nu är jag inte star wars expert men blir inte Anakin typ slarvsylta av lava i EP3 och han dör om han inte har masken?

Som sagt det var min sons teori ;)

Diomedea exulans
2015-12-25, 17:00
Som sagt det var min sons teori ;)

Köper inte riktigt din sons teori. :) Anakin blir Vader innan han får sin mask/rustning. Han dödar t ex alla younglings i jeditemplet.

Daniiiel
2015-12-25, 17:09
Som sagt det var min sons teori ;)

Haha my mistake:)

Tricce
2015-12-25, 17:12
Och dessutom är inte Ren en Sith :D Gillar ändå hur han tänkte med att dölja sitt gamla jag lixm *cupid*

gohei
2015-12-25, 18:06
För att sen inte kunna fäktas mot en sanitation stormtrooper som för första gången håller i ett lasersvärd ;)

Andra gången om man ska vara petig ;) Sen såg man ju att stormtroopers tydligen tränar i andra vapen än just gevär. Så det är inte helt otroligt att Finn har svingat svärd förr.

Han har uppenbarligen slarvat med fäktträningen för att ha tid med stanna-blast-träningen.

Och han har någon märklig Force power som han använder när han torterar folk, där han typ drar åt sig deras ansikten? Jag tolkade det som ett försteg till Force Choke. Typ samma skill tree, men en level under.

Och så kan han läsa tankar litegrann? Har någon Force-användare någonsin haft den förmågan? De har väl tidigare mest känt av känslolägen?

Utöver krafterna så tycker jag att Kylo är en rätt bra karaktär. I början av filmen tänkte jag "ameh, en Vader-kopia, kunde de inte varit lite originella?", men sen tänkte jag att om en ung, lättpåverkad Force-användare (som dessutom är Vaders sonson) bestämmer sig för gå över till den mörka sidan så är det rätt naturligt att han skaffar Vader som idol och försöker vara så lik honom som möjligt, med svarta kläder, mask som gör rösten cool, och allt.

Det är väl samma sak du pratar om? Alltså det där han drar deras ansikten emot honom är väl just att han läser deras tankar? När han gjorde det på Rey så lyckades hon ju vända på det och läsa hans tankar istället.

Sen så läste jag lite teorier om att Luke kanske inte la så mycket fokus på just ljussabelträningen med sina nya elever, utan la mer krut på att träna med kraften. Många av sakerna Kylo Ren gör med kraften är ju inte direkt våldsamma krafter heller utan känns lite mer neutralt.

Wain
2015-12-25, 18:19
6/10. Inget speciellt.

Cuttan
2015-12-26, 00:15
5 av 5 lr 10 av 10. ja jag vet, kanske lite för mkt men jag fick sådana rysningar flertal ggr under filmens gång att resterande delar som kanske inte höll faller i glömska.

Sjukt mkt flashback ifrån första rullen, är inte en seriös star wars nörd utan gillar filmerna men detta var riktigt bra. *drool*

LadyG
2015-12-26, 01:05
Och så kan han läsa tankar litegrann? Har någon Force-användare någonsin haft den förmågan? De har väl tidigare mest känt av känslolägen?


"Darth Vader: Give yourself to the Dark Side. It is the only way you can save your friends. Yes, your thoughts betray you. Your feelings for them are strong. Especially for... sister. So, you have a twin sister. Your feelings have now betrayed her, too. Obi-Wan was wise to hide her from me. Now his failure is complete. If you will not turn to the Dark Side... then perhaps she will... "

Antingen tankeläste Vader i "Return of the jedi" eller så är han en jävel på att gissa :)

Agitator
2015-12-27, 20:40
_YZfAJDYeOk

Ristretto
2015-12-27, 21:02
Har inte läst hela tråden nu. Men, på tuben verkar det råda lite olika fantasier om vem Rey härstammar ifrån. När jag såg filmen tänkte jag först att det kanske kan vara Leias ljussabel hon hittade i källaren, men sedan gjordes det klart att det var Lukes. Jag tänkte aldrig en tanke på att hon INTE skulle vara Lukes dotter. Hur tänker ni om det?

Diomedea exulans
2015-12-27, 21:07
Har inte läst hela tråden nu. Men, på tuben verkar det råda lite olika fantasier om vem Rey härstammar ifrån. När jag såg filmen tänkte jag först att det kanske kan vara Leias ljussabel hon hittade i källaren, men sedan gjordes det klart att det var Lukes. Jag tänkte aldrig en tanke på att hon INTE skulle vara Lukes dotter. Hur tänker ni om det?

Jag tänker: Vem har Luke hunnit få ihop det med? Varför dumpade han sin dotter på en ökenplanet? Ska inte Jediriddare leva i celibat?

Agitator
2015-12-27, 21:17
http://i.imgur.com/yVpgnGF.gif

gohei
2015-12-27, 21:19
Jag tänker: Vem har Luke hunnit få ihop det med? Varför dumpade han sin dotter på en ökenplanet? Ska inte Jediriddare leva i celibat?

Detta jag tänker ta upp finns endast med i böcker och annat utanför filmerna, så det är inte säkert att det kommer bli "canon" nu när Disney styr. Men att dom skulle leva i celibat är nog itne helt rätt, för Obi-Wan har haft flera älskarinnor i sin tid.
Sen tror jag väl även att när Luke startade sin nya jedi-skola så tillät han sina studenter till att skaffa familj, enbart för att skynda på ökningen av nya jedi.

Som sagt, detta tas aldrig upp i filmerna och kommer kanske inte göras heller, men det har iaf funnits med i expanded universe-delen av Star Wars.

Diomedea exulans
2015-12-27, 21:20
Detta jag tänker ta upp finns endast med i böcker och annat utanför filmerna, så det är inte säkert att det kommer bli "canon" nu när Disney styr. Men att dom skulle leva i celibat är nog itne helt rätt, för Obi-Wan har haft flera älskarinnor i sin tid.
Sen tror jag väl även att när Luke startade sin nya jedi-skola så tillät han sina studenter till att skaffa familj, enbart för att skynda på ökningen av nya jedi.

Som sagt, detta tas aldrig upp i filmerna och kommer kanske inte göras heller, men det har iaf funnits med i expanded universe-delen av Star Wars.

Och varför dumpningen på ökenplaneten?

Agitator
2015-12-27, 21:24
Var bara tvungen
https://gifsound.com/?gif=i.imgur.com/aze3Zef.gif&v=g6RB6-DI__A

Samt denna som är lite mer i temat https://gifsound.com/?gif=i.imgur.com/LGBvV9e.gif&v=WfjWPA_Kvkw&s=66

http://i.imgur.com/aze3Zef.gif

gohei
2015-12-27, 21:25
Och varför dumpningen på ökenplaneten?

Han var väl trött på ungjäkeln :Virro
Nä ja vet inte faktiskt.

Diomedea exulans
2015-12-27, 21:29
Han var väl trött på ungjäkeln :Virro
Nä ja vet inte faktiskt.

Kan iofs bero på någon mer eller mindre långsökt idé om att "hon måste hitta sina krafter på egen hand" eller nåt.

gohei
2015-12-27, 21:35
Kan iofs bero på någon mer eller mindre långsökt idé om att "hon måste hitta sina krafter på egen hand" eller nåt.

Har du spelat Knights of the old republic? Huvudkaraktären är en tränad jedi som får både sina minnen och krafter tillfälligt borttagna för att de sedan sakta kommer tillbaka, och det går lite teorier om att samma har hänt Rey. Att hon således är en skillad jedi redan men fått falska minnen intryckta i skallen när hon lämnades på Jakku, och att det var därför det var så lätt för henne att både använda kraften samt ljussbeln.

Diomedea exulans
2015-12-27, 21:37
Har du spelat Knights of the old republic? Huvudkaraktären är en tränad jedi som får både sina minnen och krafter tillfälligt borttagna för att de sedan sakta kommer tillbaka, och det går lite teorier om att samma har hänt Rey. Att hon således är en skillad jedi redan men fått falska minnen intryckta i skallen när hon lämnades på Jakku, och att det var därför det var så lätt för henne att både använda kraften samt ljussbeln.

Nej, men det låter rimligt!

gohei
2015-12-27, 21:41
Nej, men det låter rimligt!

Det skulle ju förklara en hel del iaf, och samtidigt skulle det ju bli intressant att se hur hon skulle reagera på det.

JamesD
2015-12-27, 21:59
Låter rimligt men samtidigt skulle ju Kylo ha känt igen henne isf. Och det indikerar han väl aldrig att han gör?

Diomedea exulans
2015-12-27, 22:04
Låter rimligt men samtidigt skulle ju Kylo ha känt igen henne isf. Och det indikerar han väl aldrig att han gör?

Han har också minnesförlust!

gohei
2015-12-27, 22:12
Låter rimligt men samtidigt skulle ju Kylo ha känt igen henne isf. Och det indikerar han väl aldrig att han gör?

Nej det verkar han ju inte göra. Om nu inte Luke tränade Rey i hemliget?

nukz
2015-12-27, 22:58
4/5 kanske. Tiden måste ha gått fort för det kändes som att den kunde fortsatt 30-60 minuter till. Vad gäller hur den står sig mot tidigare filmer så gör nostalgin sitt också, om ni försöker kolla på Ep IV idag så framstår den som jävligt seg och träig. Det var ändå helt okej tempo i denna.

Diomedea exulans
2015-12-27, 23:15
det kändes som att den kunde fortsatt 30-60 minuter till.

Beror nog delvis på att det slutar med en sån jävla cliffhanger. :)

eternallord
2015-12-27, 23:44
Äntligen slipper man gå runt och halvblunda på nätet! Riktigt nöjd, bättre än jag hade kunnat hoppas på!

shadowfire
2015-12-28, 01:11
Såg den också ikväll. Hatten av, riktig mysfilm.

forslund
2015-12-28, 10:16
Min son hade en teori om masken. Att han på så sätt lägger sitt gamla jag, Ben, bakom sig när han blir Sith Kylo Ren. Precis som Darth Vader gömmer Annakin.

Jag tycker ändå din son ska ha credd för det där. Rent bildligt så gömmer ju sig faktiskt Anakin bakom masken. I slutet av episod 6 vill han ju även ta bort masken för att få se Luke med sina egna ögon, inte som Vader/genom masken.

Likadant med Kylo Ren, att gömma och glömma sitt forna jag.
Det är förvånansvärt effektivt. Prova bara att gömma erat ansikte en Halloween så får ni se. Jag var Darth Vader en hel kväll, visste inte vad jag hette efter masken åkte på. :D

Snubben
2015-12-28, 11:16
Jag gilla't! 4/5 utan tvekan, förv äntade mig en Star wars film, fick en Star wars film!

Men slutet, klippningen mellan Rey och Luke. Vad klipper de mellan dessa två när hon skall räcka över ljussabel-saken. 4 gånger? 5 gånger?

Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke

... Blev komiskt på slutet. Hade varit bättre om man bara fick se typ Lukes skägg och that´s it men icke.

MackeJuve
2015-12-28, 11:20
Jag gilla't! 4/5 utan tvekan, förv äntade mig en Star wars film, fick en Star wars film!

Men slutet, klippningen mellan Rey och Luke. Vad klipper de mellan dessa två när hon skall räcka över ljussabel-saken. 4 gånger? 5 gånger?

Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke
Luke -> Rey
Rey -> Luke

... Blev komiskt på slutet. Hade varit bättre om man bara fick se typ Lukes skägg och that´s it men icke.

Haha jag fattade ingenting där. Förstod inte att det var slutscenen så tänkte "helvete vilken för lång scen", "fan vad de spelar över den". Tycker med att det blev någon klippning för mycket men köpte det ändå när jag väl insåg att filmen var slut där :)

camarade
2015-12-28, 13:05
Dålig slut = drar ned resten av filmen, precis som ett riktigt bra slut kan lyfta en medioker film. Mer än den pinsamma klippningen är settingen är ett problem också, explosioner och CGI i två timmar och så plötsligt är vi typ på Irland... is this even the same movie?

Jag kan tänka mig att "Extended Cut" (om det släpps någon sådan) lär vara betydligt bättre, det händer för mycket på för kort tid, vi lär inte känna de nya karaktärerna osv.

Matsa
2015-12-28, 13:14
Mer än den pinsamma klippningen är settingen är ett problem också, explosioner och CGI i två timmar och så plötsligt är vi typ på Irland... is this even the same movie?

Det är inget problem, det är olika planeter. Filmen började på en ökenplanet, sedan var de på en skogsplanet, en med snö och skog etc. Varför skulle det inte finnas en planet som påminner om Irland?

Edit: Och angående att lära känna karaktärerna så vet jag inte om jag ser det som ett problem heller. Rey är väl meningen att det ska finnas lite mystik runt just nu och förhoppningsvis får vi lära känna henne mer i kommande filmer. Finn hade inget eget namn förrän i förrgår så det finns kanske inte så mycket att lära känna, ge honom en chans att skapa sig en egen personlighet först. Hur mycket fick vi lära känna Luke i "A New Hope"?

shadowfire
2015-12-28, 13:50
Men slutet, klippningen mellan Rey och Luke. Vad klipper de mellan dessa två när hon skall räcka över ljussabel-saken. 4 gånger? 5 gånger?

Är ju självklart för att påvisa att de två har mötts tidigare och har en koppling till varandra, så därav inte bara två främlingar som möts. :)

Fuark
2015-12-28, 13:59
Colin Trevorrow kommer att förinta nästa film, ni läste det här först

Derbel McDillet
2015-12-28, 14:08
Är ju självklart för att påvisa att de två har mötts tidigare och har en koppling till varandra, så därav inte bara två främlingar som möts. :)

Så kan man tolka det men långt ifrån självklart. Kan bara vara att Luke känner av the force i henne och fattar varför hon e där

Diomedea exulans
2015-12-28, 14:09
Vet ni vad jag hoppas på i nästa film? Boba Fetts återkomst. Han har precis tagit sig ur Sarlaccen och nu är han skitsur.

Så kan man tolka det men långt ifrån självklart. Kan bara vara att Luke känner av the force i henne och fattar varför hon e där

Kan ju vara så simpelt som att han blir glad av att se en annan människa efter att ha suttit och runkat i en grotta tio år. Han lär ju även få lite feelings av att se sitt gamla lasersvärd.

blåvitt
2015-12-28, 14:23
Vet ni vad jag hoppas på i nästa film? Boba Fetts återkomst. Han har precis tagit sig ur Sarlaccen och nu är han skitsur.

Höhö, skulle va asfett

http://www.bobafettfanclub.com/multimedia/galleries/albums/userpics/10001/boba-fett-sarlaac-escape-by-livio-ramondelli.jpg

anvihl
2015-12-28, 14:44
Den här var sämre än episod 1. Yes, I said, I did it!

Dom har ju bara kopierar exakt samma koncept från dom tidigare filmerna, gjort om Vader till hans barnbarn och kör stenhårt på den sentimentala biten med Han och Leia.

Men visst drog man på smilbanden när millenium falcon, han, leia och övriga sågs. Men var bara en kort stunds sentimental glädje tills jag insåg hur dålig filmen var. 3/10.

Klippningen var urusel, effekterna uruselt, manus uruselt, nä fy.

eternallord
2015-12-28, 15:07
Det enda som är jobbigt nu är att vi får vänta till 2017 på nästa :(

blåvitt
2015-12-28, 15:15
Det enda som är jobbigt nu är att vi får vänta till 2017 på nästa :(

Kommer ju en fillerfilm nästa år, så även om vi måste vänta på sagans fortsättning får vi ju mer Star Wars *popcorn*

Diomedea exulans
2015-12-28, 15:33
Helt icke-ironiskt så tycker jag det bästa i hela filmen var den där elefantstora grisen som drack vatten ur en betongdamm på Jakku.

CalleP
2015-12-28, 15:37
typ 7/10 slutet drog ner något ofantligt tyvärr.

Donald Pump
2015-12-28, 15:46
Den här var sämre än episod 1. Yes, I said, I did it!

Dom har ju bara kopierar exakt samma koncept från dom tidigare filmerna, gjort om Vader till hans barnbarn och kör stenhårt på den sentimentala biten med Han och Leia.

Men visst drog man på smilbanden när millenium falcon, han, leia och övriga sågs. Men var bara en kort stunds sentimental glädje tills jag insåg hur dålig filmen var. 3/10.

Klippningen var urusel, effekterna uruselt, manus uruselt, nä fy.

You serious bro? Do you even lift?

Att du inte tycker om filmen är ju en sak, men dina påståenden om usla effekter och uselt (really?) manus är ju skrattretande.

Du menar alltså att filmen är lika kass som typ fifty shades of grey eller magic Mike? 3/10, REALLY?

Diomedea exulans
2015-12-28, 15:50
You serious bro? Do you even lift?

Att du inte tycker om filmen är ju en sak, men dina påståenden om usla effekter och uselt (really?) manus är ju skrattretande.

Du menar alltså att filmen är lika kass som typ fifty shades of grey eller magic Mike? 3/10, REALLY?

Jag skulle vilja lägga mig på en mellanväg mellan dig och anvihl.

Effekterna var överlag skitbra, men man såg att Snooks och Orangea-tjej-ET:s ansikten var datorgjorda.

Och kom igen, du kan ju inte påstå att manuset var bra? Som det sagts 14 gånger var det en kopia av fyran, men en mindre medryckande sådan.

Donald Pump
2015-12-28, 15:55
Jag skulle vilja lägga mig på en mellanväg mellan dig och anvihl.

Effekterna var överlag skitbra, men man såg att Snooks och Orangea-tjej-ET:s ansikten var datorgjorda.

Och kom igen, du kan ju inte påstå att manuset var bra? Som det sagts 14 gånger var det en kopia av fyran, men en mindre medryckande sådan.

Nej, manus är inget mästerverk, det har jag ej sagt heller, men det är ju inte uruselt. Att kalla det uruselt är ju bara efterkommet.

blåvitt
2015-12-28, 15:57
You serious bro? Do you even lift?

Att du inte tycker om filmen är ju en sak, men dina påståenden om usla effekter och uselt (really?) manus är ju skrattretande.

Du menar alltså att filmen är lika kass som typ fifty shades of grey eller magic Mike? 3/10, REALLY?

Jag håller med dig i sak men snacka inte skit om Magic Mike

Diomedea exulans
2015-12-28, 16:05
Nej, manus är inget mästerverk, det har jag ej sagt heller, men det är ju inte uruselt. Att kalla det uruselt är ju bara efterkommet.

Uruselt var det inte, nej.

Agitator
2015-12-28, 16:30
Helt icke-ironiskt så tycker jag det bästa i hela filmen var den där elefantstora grisen som drack vatten ur en betongdamm på Jakku.

Håller med, den var en fröjd att se på.


Jag tror Luke var en av dem som Rey väntade på. Sedan hur det knyts ihop ska bli intressant att se.

JamesD
2015-12-28, 16:30
Colin Trevorrow kommer att förinta nästa film, ni läste det här först

Han ska inte göra nästa film?

Fuark
2015-12-28, 16:37
Han ska inte göra nästa film?

Vet inte varför du satte ett frågetecken i slutet där men du har rätt, såg fel, det är den sista filmen han ska regissera och förinta.

shadowfire
2015-12-28, 16:56
Tyckte att det som gjorde halva filmen var att hon var galet bra på att spela Rey. Vid första anblicken tänkte jag "åhnej" när jag såg henne, men hon växte som skådespelare i mina ögon och skötte rollen galant.

Stort plus för att kärleksslisket hölls borta och blev mer försiktigt och att filmen blev så pass balanserad som den var, mellan humor, spänning, action, dötid mm.

Det som får mig att tro att Rey inte är vem som helst, utan har någon form av koppling till de andra karaktärerna är att scenen där man får skymta hur hon separeras från någon(?) typ föräldrar och/eller syskon är gjord på ett sådant sätt att den lämnar flera frågetecken.

Filmen är långt ifrån den bästa jag har sett och får långt ifrån maxbetyg, men få (om någon?) har lyckats göra så pass många delar där de inte tappat greppet helt efter typ 3'e filmen.

HerrLuta
2015-12-28, 18:15
Och varför dumpningen på ökenplaneten?

Kanske för att ingen ska kunna hålla henne "emot" honom (om det nu skulle vara en potentiell dotter/lärjunge) på något sätt? Om Ren fuckade upp jediskolan så kanske detta var sättet för vissa att överleva.

Andy.da.wohoo
2015-12-28, 18:41
Trodde först Rey var Lukes dotter men nu kan jag tänka mig att hon är en av hans gamla lärjungar som inte blev dödad och hon glömdes/gömdes på jakku av någon. På irlandsplaneten kände Luke igen henne och bara "wow hon överlevde". Det hade för mig förklarat varför hon kunde använda kraften för att övertala stormtroopern. Hon har varit utsatt för kraften tidigare och känner till den "undermedvetet" men när Kylo Ren dödade alla andra lärjungar så blev det en störning i kraften så stor att hon tappade minnet från den tiden och minns bara att hon lämnades på jakku. När The first order sedan förstörde alla dom planeterna blev det en ny störning i kraften vilket såg till att kraften kom tillbaka till henne.

Kanske, kanske inte. Spekulerar bara lite.

JamesD
2015-12-28, 18:58
Vet inte varför du satte ett frågetecken i slutet där men du har rätt, såg fel, det är den sista filmen han ska regissera och förinta.

Tänkte att jag hade missförstått något.

Håller för övrigt med om farhågorna.

JamesD
2015-12-28, 19:00
Trodde först Rey var Lukes dotter men nu kan jag tänka mig att hon är en av hans gamla lärjungar som inte blev dödad och hon glömdes/gömdes på jakku av någon. På irlandsplaneten kände Luke igen henne och bara "wow hon överlevde". Det hade för mig förklarat varför hon kunde använda kraften för att övertala stormtroopern. Hon har varit utsatt för kraften tidigare och känner till den "undermedvetet" men när Kylo Ren dödade alla andra lärjungar så blev det en störning i kraften så stor att hon tappade minnet från den tiden och minns bara att hon lämnades på jakku. När The first order sedan förstörde alla dom planeterna blev det en ny störning i kraften vilket såg till att kraften kom tillbaka till henne.

Kanske, kanske inte. Spekulerar bara lite.

Kan tycka att detta är en bra teori förutom hålet att Kylo Ren skulle ha känt igen henne om hon var lärjunge. Och tycker inte det känns vidare logiskt att även han tappat minnet.

Andy.da.wohoo
2015-12-28, 19:06
Kan tycka att detta är en bra teori förutom hålet att Kylo Ren skulle ha känt igen henne om hon var lärjunge. Och tycker inte det känns vidare logiskt att även han tappat minnet.

Nä, inser det också. Men det är säkert något speciellt med henne som gör att hon inte känns igen av Kylo Ren. Typ att hon inte var på Lukes akademi innan massakern(?) hände.

Agitator
2015-12-28, 19:17
Rey väntar på "någon/några" vid Jakku, på något sätt har det koppling till luke.

Hon har ju hankat sig fram länge på Jakku känns det som. Och hon har ingen aning om kraften eller att Luke finns.

Ska bli intressant hur det knyts ihop. Luke kanske lämnade henne personligen på Jakku och inte berättat vem han är.

Diomedea exulans
2015-12-28, 19:31
Ska ni se nästa film på bio, då? Självklart tankar man hem den illegalt och lägger tre timmar på den, men baserat på hur halvdan den här var kommer jag nog inte spendera ett öre på den.

eternallord
2015-12-28, 19:35
Jag älskade den så jag kommer garanterat se nästa på bio. Fast det hade jag nog gjort även fast jag inte gillade den :)

JamesD
2015-12-28, 19:35
Dubbelpost!

JamesD
2015-12-28, 19:35
Ska ni se nästa film på bio, då? Självklart tankar man hem den illegalt och lägger tre timmar på den, men baserat på hur halvdan den här var kommer jag nog inte spendera ett öre på den.

Försök inte ens. Du kommer att se den på bio.

timoat
2015-12-28, 22:56
Såg den idag på IMax Köpenhamn. 8/10. Såg inga trailers eller läste något om den alls innan jag gick in. Jag var helt fresh och kan varmt rekommendera alla som gillar film att skita i att se trailer. Helt jävla underbart att få storyn presenterad samtidigt som karaktärerna i filmen. Jag gillade det mesta men ett par saker var jag mindre glad över.

Stormtroopers såg så plussidan ut. Jag vill ha dem clean och streamlined.

Att vem som helst verkar kunna plocka upp en ljussabel.

Lite för mycket "käck humor".

Finn var för tjock.

Att the exalted one var CGI. Kändes överbliven från The hobbit.

Captain phasma var inte använd tillräckligt mycket.

Saker jag tyckte var extra bra: kylo ren karaktärerna. Jävligt flawed och tonårsvred3sutbrotten. Tyckte det var bra att de inte hade nån badass sith utan nån som kan växa med filmerna.

Fortfarande många frågor att besvara ang. Rens förflutna.

Ren kändes trovärdig.

Ska se den igen i Solna den 4 Jan så då kan jag fylla på.

Den KÄNDES Star wars.

Diomedea exulans
2016-01-01, 11:55
Är Snoke 10 meter lång på riktigt, eller är det bara hologrammet som är stort?

Alkro
2016-01-01, 12:22
Tyckte det var en av de bästa Star Wars-filmerna. Givetvis var ju de första speciella eftersom de skapade hela serien men om man jämför dem rakt av så tycker jag egentligen att denna är bättre. Fanns ju ganska mycket uselt skådespeleri i de första filmerna.

nukz
2016-01-01, 12:34
Är Snoke 10 meter lång på riktigt, eller är det bara hologrammet som är stort?

"His hologram used on the Starkiller Base projected him several times larger (around 25 feet) than his natural appearance, towering over Kylo Ren and General Hux"

http://starwars.wikia.com/wiki/Snoke

Yes
2016-01-02, 12:43
Såg filmen igår på IMAX.

Min största besvikelse var 3D;n och biosalongen. 3D;n gav bara konstiga, och skiftande, proportioner till allting. Dessutom blir skärpan alltid en aning lidande. Jag hade mycket hellre sett den bara på IMAX.
Stolarna i salongen var inte heller så bekväma. Det märktes att de försökt klämma in så många som möjligt. Sen hade de hellre fått vara tyg än fuskläder som inte andas...
I övrigt var ljud och bild mycket bra, vilket gör att jag ändå lär komma tillbaka dit för visningar som inte är i 3D.

Nu hade inte det så mycket att göra med själva filmen, men en del undrar ju även om MoS.

Jag tyckte det var en värdig uppföljare. Långt mycket bättre än dyngan i episod 1-3. Till dess last ligger dock att den till stor del bars av gamla karaktärer. Storyn påminde inte heller så lite om episod 5.
Utan detta hade det dock fortfarande varit en helt okej rymdactionopera. Funkar för mig och jag ser gärna nästa film också.

timoat
2016-01-02, 16:58
Såg filmen igår på IMAX.

Min största besvikelse var 3D;n och biosalongen. 3D;n gav bara konstiga, och skiftande, proportioner till allting. Dessutom blir skärpan alltid en aning lidande. Jag hade mycket hellre sett den bara på IMAX.
Stolarna i salongen var inte heller så bekväma. Det märktes att de försökt klämma in så många som möjligt. Sen hade de hellre fått vara tyg än fuskläder som inte andas...
I övrigt var ljud och bild mycket bra, vilket gör att jag ändå lär komma tillbaka dit för visningar som inte är i 3D.

Nu hade inte det så mycket att göra med själva filmen, men en del undrar ju även om MoS.

Jag tyckte det var en värdig uppföljare. Långt mycket bättre än dyngan i episod 1-3. Till dess last ligger dock att den till stor del bars av gamla karaktärer. Storyn påminde inte heller så lite om episod 5.
Utan detta hade det dock fortfarande varit en helt okej rymdactionopera. Funkar för mig och jag ser gärna nästa film också.


Ep. 4

eternallord
2016-01-02, 17:02
Ep. 4

Den tar ju lite från alla. Solo och Chewie nere på planeten för att avaktivera skölden var ju väldigt Ep. 6.

Rikard Jansson
2016-01-02, 21:29
Såg filmen nyss, har inte sett några andra Star Wars. När man först såg storm troopers så kom tanken: "undrar om dom gör en grej av alla memes med att dom inte kan sikta, och det isåfall skojas till om det eller om dom kommer se till att dom träffar nåt?" mycket riktigt, en kort stund efter träffade dom två bybor rätt i nyllet :D

I övrigt var filmen bra förutom att det skulle skämtas i tid och otid, men man får väl helt enkelt leva med att varenda filmjävel ska förstöras på det sättet nuförtiden :)

Diomedea exulans
2016-01-03, 00:17
I övrigt var filmen bra förutom att det skulle skämtas i tid och otid, men man får väl helt enkelt leva med att varenda filmjävel ska förstöras på det sättet nuförtiden :)

Jag tycker att det var inom rimliga gränser. Dock lite mer än vad Star Wars 4-6 hade, så man kan väl därför hävda att det var för mycket. :)

Dock tyckte jag att skämten oftast faktiskt lyckades med att vara roliga, så det kanske är därför jag "tålde" dem.

Scratch89
2016-01-03, 01:30
Jag tycker att det var inom rimliga gränser. Dock lite mer än vad Star Wars 4-6 hade, så man kan väl därför hävda att det var för mycket. :)

Dock tyckte jag att skämten oftast faktiskt lyckades med att vara roliga, så det kanske är därför jag "tålde" dem.

Jag såg precis om episod 4. Folk som gnäller om skämten i episod 7 ska verkligen utplåna sitt minne och sin nostalgi till de gamla filmerna och se om hur de absolut inte skulle hålla om de kom idag. Alla logiska luckor som den nya (eller de halvgamla) filmerna fått skäll för finns ju med i de gamla legendariska också. Det betyder såklart inte att de är dåliga, men jösses vad Star Wars-fans väljer att ignorera vissa saker. :d

timoat
2016-01-03, 02:20
Jag såg precis om episod 4. Folk som gnäller om skämten i episod 7 ska verkligen utplåna sitt minne och sin nostalgi till de gamla filmerna och se om hur de absolut inte skulle hålla om de kom idag. Alla logiska luckor som den nya (eller de halvgamla) filmerna fått skäll för finns ju med i de gamla legendariska också. Det betyder såklart inte att de är dåliga, men jösses vad Star Wars-fans väljer att ignorera vissa saker. :d

Konkreta exempel tack!

Alkro
2016-01-03, 10:25
Konkreta exempel tack!

C3PO, R2D2, Ewoks, Yoda när han är dement på Degobah, diverse scener på olika barer.

Edit: Exempel på mindre seriösa element i de gamla filmerna som kan ses som s.k. "comic relief". Har förövrigt inget emot dessa men att säga att sådant inte förekom i de gamla filmerna stämmer helt enkelt inte.

JamesD
2016-01-03, 11:27
C3PO, R2D2, Ewoks, Yoda när han är dement på Degobah, diverse scener på olika barer.

Edit: Exempel på mindre seriösa element i de gamla filmerna som kan ses som s.k. "comic relief". Har förövrigt inget emot dessa men att säga att sådant inte förekom i de gamla filmerna stämmer helt enkelt inte.

Din analys är felaktig. Ewoks och Yoda är ju i olika filmer dessutom. Komedin var bra mycket mer påträngande i Awakens än de gamla filmerna.

timoat
2016-01-03, 12:04
Din analys är felaktig. Ewoks och Yoda är ju i olika filmer dessutom. Komedin var bra mycket mer påträngande i Awakens än de gamla filmerna.

Precis. De gamla filmerna hade komediserie element och det är jag tacksam för, det lättar upp och det var mer diskret än i TFA. När finn säger "droid please" istället för "niggah please tänkte jag att det här bådar inte gott.

Jag tyckte helt enkelt att det blev lite för lättsamt ibland. Speciellt när de blir jagade och de ska skämta hela tiden. Tar bort spänningen. Jaja jag ska se den imorn igen i Solna, får se vad jag tycker då. Och en gång till den 14. Och sen en gång på vanlig bio utan 3d.

Rikard Jansson
2016-01-03, 12:12
Alltså skillnaden som jag tycker har blivit den nya trenden som gör att jag nog inte kommer gå på bio mer är att spänningen medvetet ska förstöras bara för sakens skull. Är de mitt i bovens näste, kan komma att dö närsomhelst och till följd kommer hela deras familj och alla deras vänner också att dö, verkar det rimligt att stå och skämta konstant? Inte bara det, det är även så att de alltid har sån jävla flyt, givetvis kunde den personen göra på det viset för att den bombsäkra dörren skulle öppnas som annars skulle stoppat hela deras kampanj, följt av 25 liknande saker. Alla dessa nya filmer börjar bra, sen blir det en generell skitsmörja när slut-action-scenen på 30 minuter inleds.

Diomedea exulans
2016-01-03, 12:17
Jag såg precis om episod 4. Folk som gnäller om skämten i episod 7 ska verkligen utplåna sitt minne och sin nostalgi till de gamla filmerna och se om hur de absolut inte skulle hålla om de kom idag. Alla logiska luckor som den nya (eller de halvgamla) filmerna fått skäll för finns ju med i de gamla legendariska också. Det betyder såklart inte att de är dåliga, men jösses vad Star Wars-fans väljer att ignorera vissa saker. :d

Jag erkänner absolut att jag inte kan betrakta 4-6 objektivt. Det är som med Jurassic Park... Den kom när jag var 11 år och som mest besatt av dinosaurier, jag hade redan bestämt mig för att det var min favoritfilm när jag sett trailern. Kan inte ge den en objektiv bedömning än idag.

Precis. De gamla filmerna hade komediserie element och det är jag tacksam för, det lättar upp och det var mer diskret än i TFA. När finn säger "droid please" istället för "niggah please tänkte jag att det här bådar inte gott.

Det som fick mig att tänka "det här blir nog mer fyllt av skämt än de gamla" var i början när den där resistance-snubben sa till Ren: "Det är svårt att höra vad du säger med alla de där grejerna i ansiktet".

Jag håller nog med om att den nya filmen var mer skämtsam än 4-6... Inte fan var det någon som skämtade om Vaders mask på samma sätt. :P

Inte bara det, det är även så att de alltid har sån jävla flyt, givetvis kunde den personen göra på det viset för att den bombsäkra dörren skulle öppnas som annars skulle stoppat hela deras kampanj, följt av 25 liknande saker.

Fast är inte det där jäääättetypiskt gamla Star Wars?

Scratch89
2016-01-03, 12:26
OK, ett par grejer:
- I episod 1 gnäller många på att Anakin som liten pojke kan köra såna där svävare och vinna ett race, och att det är orimligt. Ingen pratar om att Luke Skywalker kan flyga stridsflygplan bättre än de tränade soldaterna, helt utan utbildning. Han har i hela sitt liv jobbat som bonde/skräpletare på en ökenplanet med sin far. På samma sätt kan Han Solo åka tillbaka till dödsstjärnan med ett smuggelskepp, utan att bli upptäckt av försvaret, för att panga ner högteknologiska stridsflyg.
- Comic relieves kommer hela tiden. När de infiltrerat dödsstjärnan och står i korridoren och skjuter mot alla storm troopers (som inte träffar någon gång) precis innan de hoppar ner i containern fylld med svart frigolit, står Han Solo och drar one liners hela tiden, ingen är rädd för att dö, trots att oddsen för att komma därifrån är helt orimliga. Dialogerna mellan Han Solo och Princess Leia är pinsamma.
- De har ingen ordentlig plan för att ta sig därifrån. Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).
-Jäkligt taffliga strider. Visst, koreografin för 40 år sedan är inte samma som idag, men titta på hur rebellerna ser ut. Gubbar, 50-60 år gamla, skjuter från höften.

Sånt jag kommer ihåg nu såhär bara på rak arm.

Frantic
2016-01-03, 12:27
Jag gillar inte att de är så inkonsekventa av sin användning av the force genom hela filmserien. Väldigt ofta skulle fighter gå så mycket lättare om de använde sig av en force push (heter det så?). Som när Kylo Ren slänger upp Finn i ett träd.

I början av Ep 1 får man helt plötsligt se att Obi Wan och Quigon springer iväg i Roadrunner-fart. Det har varken hänt förr eller senare? Inte ens i samma film när Quigon ensam slåss med Darth Maul och Obiwan långsamt springer mellan lasersköldarna.

Diomedea exulans
2016-01-03, 12:29
Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).


Ähem, tillåt mig att förklara: Monstret simmar därifrån eftersom det märker att de precis ska börja trycka ihop väggarna.

Jag gillar inte att de är så inkonsekventa av sin användning av the force genom hela filmserien. Väldigt ofta skulle fighter gå så mycket lättare om de använde sig av en force push (heter det så?). Som när Kylo Ren slänger upp Finn i ett träd.

I början av Ep 1 får man helt plötsligt se att Obi Wan och Quigon springer iväg i Roadrunner-fart. Det har varken hänt förr eller senare? Inte ens i samma film när Quigon ensam slåss med Darth Maul och Obiwan långsamt springer mellan lasersköldarna.

Det har stört mig i åratal. Varför ens bry sig om att fäktas med lasersvärd när man kan spränga en artär i hjärnan på motståndaren med Kraften?

delta_mats
2016-01-03, 13:15
Ähem, tillåt mig att förklara: Monstret simmar därifrån eftersom det märker att de precis ska börja trycka ihop väggarna.



Det har stört mig i åratal. Varför ens bry sig om att fäktas med lasersvärd när man kan spränga en artär i hjärnan på motståndaren med Kraften?

Därför att om båda motståndarna behärskar kraften likvärdigt tar dom ut varandra, då går man över till den ädlaste formen av strid med ljussablarna.

Frantic
2016-01-03, 13:17
Därför att om båda motståndarna behärskar kraften likvärdigt tar dom ut varandra, då går man över till den ädlaste formen av strid med ljussablarna.

Jag snackar dock om de flesta strider rent generellt.

Diomedea exulans
2016-01-03, 13:25
Därför att om båda motståndarna behärskar kraften likvärdigt tar dom ut varandra, då går man över till den ädlaste formen av strid med ljussablarna.

Det fattar jag inte riktigt. Menar du att om någon gör en kraft-grej så kan den andra ta bort den genom att göra en anti-kraft-grej?

Och även om det är så så tar det väl inte ut varandra? Man måste väl göra sin anti-kraft-grej medvetet, så den som är snabbast vinner. Säg att du och jag är lika starka inom kraften, och ska slåss; om jag ger dig en blodpropp innan du hinner göra en anti-blodpropp så vinner ju jag? Eller så kanske jag missar, du kanske kastar dig åt sidan så min blodpropp träffar låret istället och bara blir en lårkaka. Det jag menar är att det fortfarande blir en tävling där den bästa vinner.

Jag antar att det du säger åtminstone delvis är baserat på vad Dooku säger när han slåss med Yoda: "Det är tydligt att vår strid inte kan avgöras genom vem som är starkast i kraften; vi får slåss med ljussablar istället"? Jag anser att det där bara är ett långsökt knep filmskaparna tar till för att publiken ska få se svärdfight istället för blodproppsfight.

timoat
2016-01-03, 13:32
]OK, ett par grejer:
- I episod 1 gnäller många på att Anakin som liten pojke kan köra såna där svävare och vinna ett race, och att det är orimligt. Ingen pratar om att Luke Skywalker kan flyga stridsflygplan bättre än de tränade soldaterna, helt utan utbildning. Han har i hela sitt liv jobbat som bonde/skräpletare på en ökenplanet med sin far.

Flera gånger nämns det att han är en väldigt bra pilot. Att han dessutom besitter kraften hjälper honom med reflexer och premonitions som gör att han skulle vara bättre pilot än rebellerna piloter.

På samma sätt kan Han Solo åka tillbaka till dödsstjärnan med ett smuggelskepp, utan att bli upptäckt av försvaret, för att panga ner högteknologiska stridsflyg.

Han är en av galaxens bästa smugglare och har spenderat hela sitt liv undvikande imperiet och diverse andra hot, klart som fan han vet hur man ska fluga. Dessutom kanske du märker att hans bästa sätt att slåss mot dem är att fly in i hyperspace eller gömma sig på något sätt. Han vet att han är chanslös mot större skepp eller många the fighters


- Comic relieves kommer hela tiden. När de infiltrerat dödsstjärnan och står i korridoren och skjuter mot alla storm troopers (som inte träffar någon gång) precis innan de hoppar ner i containern fylld med svart frigolit, står Han Solo och drar one liners hela tiden, ingen är rädd för att dö, trots att oddsen för att komma därifrån är helt orimliga. Dialogerna mellan Han Solo och Princess Leia är pinsamma.

Det är din åsikt. Dialogen passar perfekt med hans och leias karaktärer. Glöm inte att första filmen är tänkt vara en pastiche på gamla äventyrsserier som buck Rogers och Flash gordon. Det var först senare de kunde breda ut karaktärerna. Därför är ep 4 något mer enkel i narrativ och plot, samt karaktärs utveckling.

- De har ingen ordentlig plan för att ta sig därifrån. Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).

Den drar för att den hör ljudet av maskinerna och den bor där så den vet att det är dags för garbage compression.

-Jäkligt taffliga strider. Visst, koreografin för 40 år sedan är inte samma som idag, men titta på hur rebellerna ser ut. Gubbar, 50-60 år gamla, skjuter från höften.

Inte taffliga alls, tror du rebellerna är Swat eller? Du svara på din egna fråga när du säger att de är 50 60 år gamla. Om du syftar på striden mellan vader och obi wan så är det just det, en man i robotdräkt och en gammal jedi som inte slagits på 20 år. Striderna mellan luke och vader är extremt bra, fyllda med emotionell vikt.

Sånt jag kommer ihåg nu såhär bara på rak arm.[/QUOTE]

Sorry scratch men Du vet inte vad du snackar om! *hug*

timoat
2016-01-03, 13:41
Det fattar jag inte riktigt. Menar du att om någon gör en kraft-grej så kan den andra ta bort den genom att göra en anti-kraft-grej?

Och även om det är så så tar det väl inte ut varandra? Man måste väl göra sin anti-kraft-grej medvetet, så den som är snabbast vinner. Säg att du och jag är lika starka inom kraften, och ska slåss; om jag ger dig en blodpropp innan du hinner göra en anti-blodpropp så vinner ju jag? Eller så kanske jag missar, du kanske kastar dig åt sidan så min blodpropp träffar låret istället och bara blir en lårkaka. Det jag menar är att det fortfarande blir en tävling där den bästa vinner.

Jag antar att det du säger åtminstone delvis är baserat på vad Dooku säger när han slåss med Yoda: "Det är tydligt att vår strid inte kan avgöras genom vem som är starkast i kraften; vi får slåss med ljussablar istället"? Jag anser att det där bara är ett långsökt knep filmskaparna tar till för att publiken ska få se svärdfight istället för blodproppsfight.

Svaret ligger i att det finns ära och stolthet för en sith/jedi att besegra varandra i strid. Precis som med samurajer vilket är vart inspirationen kommer ifrån. När det gäller vanliga motståndare dödar eller klämmer vader nackar hela tiden eller hur, speciellt hans underlings. Han ser inte vanliga människor som hot så det finns ingen egentligt anledning att döda dem.som att döda var3nda insekt man ser liksom. Sen är det väl en självklarhet att det är roligare att se en svärdfight än en mind fight? Vad är det för fel med det?

Nu hatar jag en 1-3 med en passion så mina åsikter täcker inte de skithögarna. Kolla redlettermedias recensioner.

Diomedea exulans
2016-01-03, 13:47
Svaret ligger i att det finns ära och stolthet för en sith/jedi att besegra varandra i strid. Precis som med samurajer vilket är vart inspirationen kommer ifrån. När det gäller vanliga motståndare dödar eller klämmer vader nackar hela tiden eller hur, speciellt hans underlings. Han ser inte vanliga människor som hot så det finns ingen egentligt anledning att döda dem.som att döda var3nda insekt man ser liksom. Sen är det väl en självklarhet att det är roligare att se en svärdfight än en mind fight? Vad är det för fel med det?

Nu hatar jag en 1-3 med en passion så mina åsikter täcker inte de skithögarna. Kolla redlettermedias recensioner.

Och när det gäller Luke så rycker Vader loss inredningen och kastar på honom hela tiden. Vet inte om ära och stolthet kan appliceras på honom, eller någon Sith ens.

Och som nyss nämndes så förklarar det inte varför Jedier/Sith inte force-dödar vanligt folk istället för att bara slåss med svärden.

Men sen tycker jag å andra sidan Jedi/Sith är korkade som inte använder skjutvapen. Det uppstår ca 27 000 gånger i filmerna situationer där de hade haft nytta av sådana.

delta_mats
2016-01-03, 13:55
Det fattar jag inte riktigt. Menar du att om någon gör en kraft-grej så kan den andra ta bort den genom att göra en anti-kraft-grej?

Och även om det är så så tar det väl inte ut varandra? Man måste väl göra sin anti-kraft-grej medvetet, så den som är snabbast vinner. Säg att du och jag är lika starka inom kraften, och ska slåss; om jag ger dig en blodpropp innan du hinner göra en anti-blodpropp så vinner ju jag? Eller så kanske jag missar, du kanske kastar dig åt sidan så min blodpropp träffar låret istället och bara blir en lårkaka. Det jag menar är att det fortfarande blir en tävling där den bästa vinner.

Jag antar att det du säger åtminstone delvis är baserat på vad Dooku säger när han slåss med Yoda: "Det är tydligt att vår strid inte kan avgöras genom vem som är starkast i kraften; vi får slåss med ljussablar istället"? Jag anser att det där bara är ett långsökt knep filmskaparna tar till för att publiken ska få se svärdfight istället för blodproppsfight.

Men skärp dig. Kraften är inte omedelbar, kanske mot såna som saknar den att den är relativt snabb. Men mot andra så behöver den ju byggas upp, motståndaren känner vad som händer och kan försvara sig.
Som Timoat skriver är det ära i att slåss och vinna med lasersvärd, även om sitharna spelar fult ibland vilket ligger i deras natur.

timoat
2016-01-03, 13:57
Och när det gäller Luke så rycker Vader loss inredningen och kastar på honom hela tiden. Vet inte om ära och stolthet kan appliceras på honom, eller någon Sith ens.

Um, han är ju inte ute efter att döda luke där, bara att visa hur mycket starkare han och den mörka sidan är för att få över honom till den mörka sidan.

Och som nyss nämndes så förklarar det inte varför Jedier/Sith inte force-dödar vanligt folk istället för att bara slåss med svärden.

Jedi skulle inte döda vanligt folk öht. Eller syftar du på stormtroopers? Luke är den sista jedin och i prequels slåss de mot robotar. Som de använder force krafter på hela tiden tillsammans med svärdet.

Går väl snabbare och är roligare med svärdet och tar inte lika mycket kraft. Vilka vanliga folk menar du förresten? De (sith) skiter som sagt i vanligt folk (icke jedis) . De kan andra vanliga ta hand om.

Men sen tycker jag å andra sidan Jedi/Sith är korkade som inte använder skjutvapen. Det uppstår ca 27 000 gånger i filmerna situationer där de hade haft nytta av sådana.

Igen så handlar det om ära och historik. De behöver inte använda skjutvapen och de fungerar inte mot sith/jedi ändå.

delta_mats
2016-01-03, 13:58
Och när det gäller Luke så rycker Vader loss inredningen och kastar på honom hela tiden. Vet inte om ära och stolthet kan appliceras på honom, eller någon Sith ens.

Och som nyss nämndes så förklarar det inte varför Jedier/Sith inte force-dödar vanligt folk istället för att bara slåss med svärden.

Men sen tycker jag å andra sidan Jedi/Sith är korkade som inte använder skjutvapen. Det uppstår ca 27 000 gånger i filmerna situationer där de hade haft nytta av sådana.

En "samuraj" använder såklart inte skjutvapen, är det så svårt att förstå? Är du vilsen på riktigt eller försöker du trolla?

timoat
2016-01-03, 14:04
En "samuraj" använder såklart inte skjutvapen, är det så svårt att förstå? Är du vilsen på riktigt eller försöker du trolla?

Precis. dessutom så använder obi wan ett skjutvapen i revenge of the sith för att ta livet av grevious så jag vet inte vad diomedeas försöker säga här. " So uncivilised" säger han tom.

spas
2016-01-03, 14:05
]OK, ett par grejer:
- I episod 1 gnäller många på att Anakin som liten pojke kan köra såna där svävare och vinna ett race, och att det är orimligt. Ingen pratar om att Luke Skywalker kan flyga stridsflygplan bättre än de tränade soldaterna, helt utan utbildning. Han har i hela sitt liv jobbat som bonde/skräpletare på en ökenplanet med sin far.

Flera gånger nämns det att han är en väldigt bra pilot. Att han dessutom besitter kraften hjälper honom med reflexer och premonitions som gör att han skulle vara bättre pilot än rebellerna piloter.

På samma sätt kan Han Solo åka tillbaka till dödsstjärnan med ett smuggelskepp, utan att bli upptäckt av försvaret, för att panga ner högteknologiska stridsflyg.

Han är en av galaxens bästa smugglare och har spenderat hela sitt liv undvikande imperiet och diverse andra hot, klart som fan han vet hur man ska fluga. Dessutom kanske du märker att hans bästa sätt att slåss mot dem är att fly in i hyperspace eller gömma sig på något sätt. Han vet att han är chanslös mot större skepp eller många the fighters


- Comic relieves kommer hela tiden. När de infiltrerat dödsstjärnan och står i korridoren och skjuter mot alla storm troopers (som inte träffar någon gång) precis innan de hoppar ner i containern fylld med svart frigolit, står Han Solo och drar one liners hela tiden, ingen är rädd för att dö, trots att oddsen för att komma därifrån är helt orimliga. Dialogerna mellan Han Solo och Princess Leia är pinsamma.

Det är din åsikt. Dialogen passar perfekt med hans och leias karaktärer. Glöm inte att första filmen är tänkt vara en pastiche på gamla äventyrsserier som buck Rogers och Flash gordon. Det var först senare de kunde breda ut karaktärerna. Därför är ep 4 något mer enkel i narrativ och plot, samt karaktärs utveckling.

- De har ingen ordentlig plan för att ta sig därifrån. Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).

Den drar för att den hör ljudet av maskinerna och den bor där så den vet att det är dags för garbage compression.

-Jäkligt taffliga strider. Visst, koreografin för 40 år sedan är inte samma som idag, men titta på hur rebellerna ser ut. Gubbar, 50-60 år gamla, skjuter från höften.

Inte taffliga alls, tror du rebellerna är Swat eller? Du svara på din egna fråga när du säger att de är 50 60 år gamla. Om du syftar på striden mellan vader och obi wan så är det just det, en man i robotdräkt och en gammal jedi som inte slagits på 20 år. Striderna mellan luke och vader är extremt bra, fyllda med emotionell vikt.

Sånt jag kommer ihåg nu såhär bara på rak arm.

Sorry scratch men Du vet inte vad du snackar om! *hug*[/QUOTE]

Tack, slapp jag skriva =)

Scratch89
2016-01-03, 14:31
]OK, ett par grejer:
- I episod 1 gnäller många på att Anakin som liten pojke kan köra såna där svävare och vinna ett race, och att det är orimligt. Ingen pratar om att Luke Skywalker kan flyga stridsflygplan bättre än de tränade soldaterna, helt utan utbildning. Han har i hela sitt liv jobbat som bonde/skräpletare på en ökenplanet med sin far.

Flera gånger nämns det att han är en väldigt bra pilot. Att han dessutom besitter kraften hjälper honom med reflexer och premonitions som gör att han skulle vara bättre pilot än rebellerna piloter.

På samma sätt kan Han Solo åka tillbaka till dödsstjärnan med ett smuggelskepp, utan att bli upptäckt av försvaret, för att panga ner högteknologiska stridsflyg.

Han är en av galaxens bästa smugglare och har spenderat hela sitt liv undvikande imperiet och diverse andra hot, klart som fan han vet hur man ska fluga. Dessutom kanske du märker att hans bästa sätt att slåss mot dem är att fly in i hyperspace eller gömma sig på något sätt. Han vet att han är chanslös mot större skepp eller många the fighters


- Comic relieves kommer hela tiden. När de infiltrerat dödsstjärnan och står i korridoren och skjuter mot alla storm troopers (som inte träffar någon gång) precis innan de hoppar ner i containern fylld med svart frigolit, står Han Solo och drar one liners hela tiden, ingen är rädd för att dö, trots att oddsen för att komma därifrån är helt orimliga. Dialogerna mellan Han Solo och Princess Leia är pinsamma.

Det är din åsikt. Dialogen passar perfekt med hans och leias karaktärer. Glöm inte att första filmen är tänkt vara en pastiche på gamla äventyrsserier som buck Rogers och Flash gordon. Det var först senare de kunde breda ut karaktärerna. Därför är ep 4 något mer enkel i narrativ och plot, samt karaktärs utveckling.

- De har ingen ordentlig plan för att ta sig därifrån. Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).

Den drar för att den hör ljudet av maskinerna och den bor där så den vet att det är dags för garbage compression.

-Jäkligt taffliga strider. Visst, koreografin för 40 år sedan är inte samma som idag, men titta på hur rebellerna ser ut. Gubbar, 50-60 år gamla, skjuter från höften.

Inte taffliga alls, tror du rebellerna är Swat eller? Du svara på din egna fråga när du säger att de är 50 60 år gamla. Om du syftar på striden mellan vader och obi wan så är det just det, en man i robotdräkt och en gammal jedi som inte slagits på 20 år. Striderna mellan luke och vader är extremt bra, fyllda med emotionell vikt.

Sånt jag kommer ihåg nu såhär bara på rak arm.

Sorry scratch men Du vet inte vad du snackar om! *hug*

Alltså, jag kanske får förtydliga att jag inte dissar de gamla Star Wars-filmerna, så du behöver inte gå in i någon slags extrem försvarsställning. Jag säger bara att många av sakerna som fans av de gamla filmerna gnäller på angående de nya (jag vet inte om du är en av dem) mycket väl kan finnas i de gamla filmerna, egentligen utan värdering. Jag som inte har någon slags relation till filmerna eller ser dem som det bästa som någonsin gjorts verkar kunna ha en distans till filmerna, jämfört med någon som alltid måste försvara dem med "hädelse!"-argumentet. :)

Men för att fortsätta: hur kan Luke vara en bra pilot? Har man sett honom flyga? Varifrån hade han resurser att lära sig att flyga. De pratar om att de sparar pengar för att låta honom gå på akademin nästa år. När har han flugit? Att de säger att han är en duktig pilot är jag medveten om. Däremot köper jag det med kraften, men den visste han ju inte om innan.

Precis, han är chanslös mot stora skepp och många små attackskepp. Ändå är det precis detta han tar sig på. Att han kan fly och gömma sig är inte relevant här, för han gör den exakta motsatsen.

Att Star Wars är en hyllning till äldre grejer vet jag, precis som Indiana Jones. På samma sätt är de nyare Star Wars hyllningar till de gamla Star Wars och dialogen återges lika löjligt där. Sen kan man såklart argumentera för att det borde ha blivit bättre med filmens utveckling, men det har absolut inte blivit sämre. Ta ut dialogerna och titta på dem objektivt. Sen är Jar Jar den jobbigaste karaktären nånsin, det ger jag dig. :D

Diomedea exulans
2016-01-03, 14:50
Men skärp dig. Kraften är inte omedelbar, kanske mot såna som saknar den att den är relativt snabb. Men mot andra så behöver den ju byggas upp, motståndaren känner vad som händer och kan försvara sig.

Okejdå.

Och när det gäller Luke så rycker Vader loss inredningen och kastar på honom hela tiden. Vet inte om ära och stolthet kan appliceras på honom, eller någon Sith ens.

Um, han är ju inte ute efter att döda luke där, bara att visa hur mycket starkare han och den mörka sidan är för att få över honom till den mörka sidan.

Okejdå.

Och som nyss nämndes så förklarar det inte varför Jedier/Sith inte force-dödar vanligt folk istället för att bara slåss med svärden.

Jedi skulle inte döda vanligt folk öht. Eller syftar du på stormtroopers? Luke är den sista jedin och i prequels slåss de mot robotar. Som de använder force krafter på hela tiden tillsammans med svärdet.

Går väl snabbare och är roligare med svärdet och tar inte lika mycket kraft. Vilka vanliga folk menar du förresten? De (sith) skiter som sagt i vanligt folk (icke jedis) . De kan andra vanliga ta hand om.

Men sen tycker jag å andra sidan Jedi/Sith är korkade som inte använder skjutvapen. Det uppstår ca 27 000 gånger i filmerna situationer där de hade haft nytta av sådana.

Igen så handlar det om ära och historik. De behöver inte använda skjutvapen och de fungerar inte mot sith/jedi ändå.

Fast de behöver ju skjutvapen jämt. Det händer för jämnan att motståndaren är utom räckvidd för ljussablarna.

Storm troopers och Jabbas hejdukar är väl de enda jag kan komma på i 4-6, 1-3 orkar jag inte fundera över, men i Clone Wars slåss Jedi/Sith mot icke-Jedi/Sith hela tiden.

En "samuraj" använder såklart inte skjutvapen, är det så svårt att förstå? Är du vilsen på riktigt eller försöker du trolla?

Samurajer använde pilbågar jämt, så vad yrar du om? Vet inte om samurajerna använde krutvapen, men krutvapen fanns väl inte ens under merparten av deras era? Hursomhelst skulle det vara en korkad regel i en värld där alla andra använder skjutvapen. Dagens yakuza använder skjutvapen.

Precis. dessutom så använder obi wan ett skjutvapen i revenge of the sith för att ta livet av grevious så jag vet inte vad diomedeas försöker säga här. " So uncivilised" säger han tom.

Det är fortfarande korkat av dem att ha en godtycklig regel mot att använda skjutvapen. De kunde ju lika gärna tyckt att det var fel att använda laservapen... Eller vapen överhuvudtaget... Eller varit pacifister.

Lustigt att de sätter "ära" framför att faktiskt vinna över sina motståndare så effektivt som möjligt. Deras fjantiga icke-skjutvapen-regel sätter ju andra i fara.

Blue Nine
2016-01-03, 14:50
Det är inte bara i EP. 1 det förekommer muppar som pratar konstigt. Men det är skillnad på att se det som 10-åring (och framåt) och att se det första gången som 30-åring.

Blue Nine
2016-01-03, 14:52
Light saber: An elegant weapon, for a more civilized age

Diomedea exulans
2016-01-03, 14:54
Light saber: An elegant weapon, for a more civilized age

Tycker jedi, ja.

Och det är ju viktigare att vara elegant och civiliserad än att t ex besegra Sith och rädda galaxen. *rolleyes*

timoat
2016-01-03, 15:05
Det är ingen "regel". Jedi får använda skjutvapen om det behövs. De väljer bara att inte använda dem av diverse anledningar.

JamesD
2016-01-03, 15:31
- De har ingen ordentlig plan för att ta sig därifrån. Nere i containern kommer det ett slemmigt monster som helt plötsligt bara släpper Luke efter att nästan ha dränkt honom (vilket jag kan erkänna kanske beror på att Luke besitter kraften).


Måste få påpeka att monstret släpper honom för att "krossen" sätter igång.

Edit: Det var redan påpekat. Där skämde man ut sig.

gohei
2016-01-03, 18:29
Men för att fortsätta: hur kan Luke vara en bra pilot? Har man sett honom flyga? Varifrån hade han resurser att lära sig att flyga. De pratar om att de sparar pengar för att låta honom gå på akademin nästa år. När har han flugit? Att de säger att han är en duktig pilot är jag medveten om. Däremot köper jag det med kraften, men den visste han ju inte om innan.


I specialversionen av ANH så ser man att Luke och hans familj har ett flygplan/skepp, en T16 Skyhopper. Han brukar tydligen flyga mellan raviner och liknande och prickskjuta ökenråttor (detta nämns dock inte i filmerna), och sen säger han ju då som sagt att han själv tycker han är en bra pilot.
Han har säkert aldrig flugit en X-wing eller ens varit i en riktig strid men han kan ju flyga iallafall.

spas
2016-01-03, 18:46
I specialversionen av ANH så ser man att Luke och hans familj har ett flygplan/skepp, en T16 Skyhopper. Han brukar tydligen flyga mellan raviner och liknande och prickskjuta ökenråttor (detta nämns dock inte i filmerna), och sen säger han ju då som sagt att han själv tycker han är en bra pilot.
Han har säkert aldrig flugit en X-wing eller ens varit i en riktig strid men han kan ju flyga iallafall.

Jo det nämns i filmen. När de övriga piloterna klagar över hur svårt kommer bli att pricka utblåset på dödsstjärnan så säger Luke nått i stil med. I used to bullseye womb rats in my T-16 back home.

gohei
2016-01-03, 21:45
Jo det nämns i filmen. När de övriga piloterna klagar över hur svårt kommer bli att pricka utblåset på dödsstjärnan så säger Luke nått i stil med. I used to bullseye womb rats in my T-16 back home.

Ja just det ja. Minnet sviker ibland.

timoat
2016-01-03, 22:01
Ja just det ja. Minnet sviker ibland.

Biggs säger till red leader att luke är den bästa piloten han känner, när kaptenen uttrycker oroa att luke skall kunna hantera x wingen.

Scratch89
2016-01-03, 22:56
I specialversionen av ANH så ser man att Luke och hans familj har ett flygplan/skepp, en T16 Skyhopper. Han brukar tydligen flyga mellan raviner och liknande och prickskjuta ökenråttor (detta nämns dock inte i filmerna), och sen säger han ju då som sagt att han själv tycker han är en bra pilot.
Han har säkert aldrig flugit en X-wing eller ens varit i en riktig strid men han kan ju flyga iallafall.

Jo det nämns i filmen. När de övriga piloterna klagar över hur svårt kommer bli att pricka utblåset på dödsstjärnan så säger Luke nått i stil med. I used to bullseye womb rats in my T-16 back home.

Ja just det ja. Minnet sviker ibland.

Ah, jag trodde att T-16 var typ en Star Wars BB-gun, för jag kommer ihåg dialogen. Då får jag helt enkelt ändra mig. :)