handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man "skylla" styrkeökningar på teknikförbättring och nervanpassning?


Diomedea exulans
2015-10-20, 12:45
Jag har ett relativt nytt schema med övningar jag aldrig kört förut, eller inte kört på evigheter, och i vissa av de här övningarna ökar jag i styrka väldigt snabbt. I hack squaten, t ex, höjer jag 5-10 kg per vecka. Detta är naturligtvis väldigt kul och man känner sig som om man har Arnold Schwarzeneggergener (eller Tom Platzgener kanske är mer applicerbart i det här fallet), men självklart förstår jag att det såhär i början mest måste handla om att kroppen "vänjer" sig vid övningen, nerbanor banas, teknik förbättras, osv.

Min fråga är när man kan börja skylla styrkeökningarna på att man fått större muskler. Finns det någon allmän riktlinje, "efter x veckor", eller så?

Bärsärk
2015-10-20, 13:20
Ett halvår skulle jag säga.

Loke
2015-10-20, 13:26
Jag vill nog beskriva det som en avtagande kurva. Många upplever det nog som ett plötsligt stopp av enkla ökningar, och det tror jag beror orsaker som har lika mycket med beteende som fysiologi att göra. Under sin nybörjarfas upptäcker man övningar och metoder som Fungerar. I takt med att man upptäcker dem implementerar man dem allt mer i sin träning, vilket naturligtvis ger goda ökningar. Vad som sedan händer är att 1) nervanpassningarna som du nämner avtar, 2) kroppen blir helt enkelt lite sliten och börjar prestera sämre och 3) man börjar tröttna lite på den där träningen som nu blivit smalare och mer målinriktad och utför den således lite mer halvhjärtat än tidigare.

Det som hindrar 2) från att hända tidigare är till stor del att 1) inte har hänt ännu, dvs det är svårt att träna ner någon vars kropp så snabbt anpassar sig. Detta gör att de infaller ungefär samtidigt, vilket bidrar starkt till 3). När detta händer så hinner kroppen återhämta sig, nervernas anpassning avtar och nybörjaren blir redo för ett nytt varv i den här karusellen.

Grejen är dock att 1) i sig inte alls är så kraftig som det kan verka på vissa och det som får det att verka som att man träningsmässigt går in i en vägg är 2) och 3) och dessa två går i någon mån att undvika. Så min tanke om detta är att klok nybörjarträning bör vara upplagd så att man slipper tydliga punkter där ökningarna kom betydligt långsammare.

Sorry för ett pretto svar som knappt svarar på din fråga, men detta är vad jag kom att tänka på :)

Starvation
2015-10-20, 13:26
För alltid.

Richter
2015-10-20, 13:29
Min uppfattning är att för enkla övningar (t ex bicepscurl) så har majoriteten av de snabba nervanpassningarna skett efter 8 veckor (baserar det på studien jag skrev om här: http://tyngre.se/artiklar/vad-goer-dig-starkare/) och för mer komplicerade övningar (t ex knäböj/marklyft) har majoriteten kommit efter ca 20 veckor (källa: någon föreläsning...). För ytterligare komplexa övningar (t ex ryck/stöt) har jag ingen aning.

Det här betyder inte att ingen fortsatt anpassning sker, men den är mycket mindre än bidraget till styrka från ökad muskelmassa.

Linjedomarn
2015-10-20, 14:49
Nervanpassningen kommer alltid vara en stor del av styrkeökningarna. Teknik däremot beror det på hur mycket man försöker förbättra den.

PureWhey
2015-10-20, 14:54
Min uppfattning är att för enkla övningar (t ex bicepscurl) så har majoriteten av de snabba nervanpassningarna skett efter 8 veckor (baserar det på studien jag skrev om här: http://tyngre.se/artiklar/vad-goer-dig-starkare/) och för mer komplicerade övningar (t ex knäböj/marklyft) har majoriteten kommit efter ca 20 veckor (källa: någon föreläsning...). För ytterligare komplexa övningar (t ex ryck/stöt) har jag ingen aning.

Det här betyder inte att ingen fortsatt anpassning sker, men den är mycket mindre än bidraget till styrka från ökad muskelmassa.

Indaresting *popcorn*

filmjölk
2015-10-20, 15:01
Hacksquatmaskin, förutsatt att du går till samma djup är rätt svårt att förbättra tekniken i. Så ökar du där så tror jag det med stor sannolikhet beror på en av följande faktorer:

a) Du kör gradvis grundare och grundare
b) Du har fått större quadriceps

Diomedea exulans
2015-10-20, 15:10
Hacksquatmaskin, förutsatt att du går till samma djup är rätt svårt att förbättra tekniken i. Så ökar du där så tror jag det med stor sannolikhet beror på en av följande faktorer:

a) Du kör gradvis grundare och grundare
b) Du har fått större quadriceps

Jag squattar ner tills maskinen tar stopp, så mina quads måste växa som ogräs.

svenbanan
2015-10-20, 17:36
Hacksquatmaskin, förutsatt att du går till samma djup är rätt svårt att förbättra tekniken i. Så ökar du där så tror jag det med stor sannolikhet beror på en av följande faktorer:

a) Du kör gradvis grundare och grundare
b) Du har fått större quadriceps

Kanske man inte förändrar tekniken såtillvida att det ser annorlunda ut. Men däremot sker ju förhoppningsvis förbättringar i CNS. Dvs koordination på en mer finlirig nivå, som kan få musklerna att generera mer kraft (eller samma kraft fast på kortare tid). Dvs teknikmässigt likadant men nervimpulserna är bättre tajmade osv så man kan lyfta mer utan att ha fått större quads.