handdator

Visa fullständig version : Öppna ett gym. Går det?


Kokosbjornen
2015-10-19, 20:34
Hej allesammans.

Jag har under en längre tid haft gymkort hos en större gymkedja i Sverige och har under senaste 3 åren spottat, svurit, knutit näven i fickan och vänt i dörren när det var alldeles för mycket folk i kombination med trasiga maskiner och obefintliga ytor.

Därför har jag nu funderat ett tag på det här med att öppna ett gym. Jag vet i vilket område jag vill öppna det med bra förutsättning till potentiella kunder. Men vart börjar jag och kan man få ett gym att gå runt i dessa tider när alla kedjor har oslagbara priser och öppettider?

Vi börjar så. Vad är era åsikter?

Alkro
2015-10-19, 20:37
Du ska nog ha rätt bra med kapital och grundläggande kunskaper om att driva ett eget företag för att det överhuvudtaget skulle finnas någon chans att lyckas. Kombinationen mycket folk trots trasiga maskiner och obefintliga ytor känns ju oslagbar när det gäller att maximera vinsten dessvärre.

Wzup2u
2015-10-19, 20:44
Starta ett eget med begränsat antal medlemmar, högt pris, hög standard, inte alltid överfullt. kanske? dock är starta eget riktigt jävla jobbigt, har kalkylerat flera ideer jag haft och kommit fram till 24/7 jobb ingen fritid, men allt kan säkert funka bara jag som är lite feg... men jag trännar för tillfället på källargym där de e lugnt och skönt... ett biljardbord har vi med. =D

VoDaresVins
2015-10-19, 20:47
Har du gjort några beräkningar själv över hur många betalande kunder du måste ha för att få det att gå runt? Just det där med mycket folk på liten yta är ju bra för ägarens ekonomi, så är ju lite svårt om du eftersträvar det motsatta men vill göra nån vinst. Tror tyvärr mera lönsamt med långa bindingstider så folk betalar fast de inte orkar ta sig och träna under längre period.

Arf Pingvin
2015-10-19, 21:06
Känner en som startat nytt. Lånade 2 mille, alla maskiner nya, grymt stora ytor, mycket eget jobb med att fixa iordning. Tagsystem och öppet 24/7. Inte alltid bemannat mao. Jobbar med annat dagtid.

Bärsärk
2015-10-19, 21:07
Tror du måste börja litet om du inte vill ta gigantiska lån, annars måste du ju köpa in saker som är begagnade och det är nog inte så populärt. Börja litet och köp in kvalitétsgrejer helt nytt, sen expanderar du vart efter du får in kunder.

Paperbasket
2015-10-21, 09:57
Ett tips, kolla efterfrågan för ett nytt gym först och fundera på varför folk skulle välja ditt gym istället för andra etablerade.

PureWhey
2015-10-21, 10:05
Känner en som startat nytt. Lånade 2 mille, alla maskiner nya, grymt stora ytor, mycket eget jobb med att fixa iordning. Tagsystem och öppet 24/7. Inte alltid bemannat mao. Jobbar med annat dagtid.

Hur går det då?

BJM
2015-10-21, 10:09
Klart det går. Du måste dock vara bättre eller billigare än konkurrenterna samt ha en genomtänkt affärsplan, ekonomi och som någon ovan sa räkna med mycket jobb den första tiden.

Diomedea exulans
2015-10-21, 10:26
Om du öppnar ett gym har jag ett tips: Se till att ha dygnet-runt-öppet. Det drygaste som finns är att inte kunna träna för att det är stängt, och jag skulle lätt kunna välja ett "sämre" gym pga bättre öppettider.

Pansarhaj
2015-10-21, 22:52
Om du öppnar ett gym har jag ett tips: Se till att ha dygnet-runt-öppet. Det drygaste som finns är att inte kunna träna för att det är stängt, och jag skulle lätt kunna välja ett "sämre" gym pga bättre öppettider.

Håller med detta till fullo. Jag hatar att inte kunna köra mitt schema precis som jag tänkt mig. Så jag går alltid när det är tomt. Hade ett skolgym förr i tiden och egen tillgång. helt själv nästan varje dag, snacka om jag provade alla övningar som fanns och blev grym på dem :)

mangemani
2015-10-21, 23:25
klart det går.
syrrans man öppnade ett gym i en bostadsrättsförmedling, en liten lokal men med allt det viktigaste då det gäller vikter, stänger, hantlar och maskiner, allt noga planerat. typ det flesta utav folket som bodde runt om skaffade kort där, gamla som unga. efter ett tag så hade det blivit så populärt så HSB ville vara med på ett hörn och bidrog med pengar till nya maskiner osv och gymmet har varit aktivt i många många år nu.
dock så vet jag inte hur läget ser ut nu då ett sportsgym har öppnat i centrum utav området, typ 100m från hans gym, med mycket större lokaler, mer maskiner osv, såvitt jag vet så är gymmet fortfarande aktivt, men för hur länge till vet jag inte.

Arne Persson
2015-10-22, 06:31
Klart det går! Jag har jobbat med att hjälpa folk starta gym i över 25 år. Jag är dock ärlig och avråder de som jag ser inte har förutsättningar att klara av det. Jag tog själv över ett gym helt nyligen, Energi Center in Vellinge. Efter en del viktiga och större investeringar (bl.a helt ny gymutrustning mm) är så är folket på väg tillbaka och med ett leende på läpparna. :) I helgen och början av nästa vecka skall jag slutföra arbetet av installera ett jättegym i Hässleholm.

spoon
2015-10-22, 07:27
Beror ju också till stor del på var du har tänkt att öppna. Det startades en ny SL-klubb i Oslo i år. Men hyran är ju hög. Tror dom betalar 15K i månaden. Tror att dom är 40 medlemmar som betalar 500 Nok i månaden. Så det går precis runt med lite pengar över till investering av utrustning. Men det blir ingen profit över till någon ägare.

cero
2015-10-22, 09:45
Klart det går! Jag har jobbat med att hjälpa folk starta gym i över 25 år. Jag är dock ärlig och avråder de som jag ser inte har förutsättningar att klara av det. Jag tog själv över ett gym helt nyligen, Energi Center in Vellinge. Efter en del viktiga och större investeringar (bl.a helt ny gymutrustning mm) är så är folket på väg tillbaka och med ett leende på läpparna. :) I helgen och början av nästa vecka skall jag slutföra arbetet av installera ett jättegym i Hässleholm.

Vad har de som du brukar avråda för brister oftast?

Arne Persson
2015-10-22, 10:31
Vad har de som du brukar avråda för brister oftast?

Totala lekmän, fantasikalkyler, på tok för höga hyror, helt felaktiga lägen mm mm.

Starke75an
2015-10-24, 11:18
Gör en analys av de ställen som är bra, kolla deras ekonomi, kolla allt som går.

Och gör det samma med gym som är såna som du inte vill att ditt ska bli.

Det finns rätt mycke jobb för dig göra Innan du går till banken.


Hälften av alla företag har försvunnit om tio år. Men nya startas så antalet ligger stabilt ändå.

Ja, jag har FA skatt. Dvs både anställd och egenföretagare.

cero
2015-10-24, 11:33
Totala lekmän, fantasikalkyler, på tok för höga hyror, helt felaktiga lägen mm mm.

Hur ger man sig som total nybörjare in i världen av egetföretagande? Några spec kurser eller liknande du rekommenderar för att få grundkunskapen?

Tyrwing
2015-10-24, 12:08
Klart det går! Jag har jobbat med att hjälpa folk starta gym i över 25 år. Jag är dock ärlig och avråder de som jag ser inte har förutsättningar att klara av det. Jag tog själv över ett gym helt nyligen, Energi Center in Vellinge. Efter en del viktiga och större investeringar (bl.a helt ny gymutrustning mm) är så är folket på väg tillbaka och med ett leende på läpparna. :) I helgen och början av nästa vecka skall jag slutföra arbetet av installera ett jättegym i Hässleholm.

Jättegym i Hässleholm? Namn? :)

Arne Persson
2015-10-24, 15:13
Jättegym i Hässleholm? Namn? :)

JK Fitness. Jesper Kvarnhammar flyttar in nya i rejäla lokaler. Vi tömmer hans gamla gym i morgon och flyttar upp dessa till den nya lokalen. Där står redan all ny utrustning. Gymytan blir närmare 1000 kvm. :)

Arne Persson
2015-10-24, 15:16
Hur ger man sig som total nybörjare in i världen av egetföretagande? Några spec kurser eller liknande du rekommenderar för att få grundkunskapen?

Av samma anledning som många träningsnoviser "utbildar" sig till PT. Pengar mm... :)
Ta råd, när det gäller att öppna gym, av erfarna och ärliga personer.

Tyrwing
2015-10-24, 17:19
JK Fitness. Jesper Kvarnhammar flyttar in nya i rejäla lokaler. Vi tömmer hans gamla gym i morgon och flyttar upp dessa till den nya lokalen. Där står redan all ny utrustning. Gymytan blir närmare 1000 kvm. :)

Fan vad bra! Slipper jag gnälla när vi hälsar på svärföräldrarna. :D

Arne Persson
2015-10-24, 17:45
Fan vad bra! Slipper jag gnälla när vi hälsar på svärföräldrarna. :D

Hahaha! Knappast! 😃😃😃

Starke75an
2015-10-24, 17:56
Finns massa saiter att läsa på. Skatteverket är ett. Startaeget.se är ett annat. Ett gym drivs som vilket annat företag. Pengar in och och pengar ut.

Arne Persson
2015-10-24, 18:14
Finns massa saiter att läsa på. Skatteverket är ett. Startaeget.se är ett annat. Ett gym drivs som vilket annat företag. Pengar in och och pengar ut.

Plus rätt förutsättningar...

cero
2015-10-24, 18:24
Av samma anledning som många träningsnoviser "utbildar" sig till PT. Pengar mm... :)
Ta råd, när det gäller att öppna gym, av erfarna och ärliga personer.

Du menar alltså dig själv? :D

Arne Persson
2015-10-24, 18:50
Du menar alltså dig själv? :D

Exempelvis... :d