handdator

Visa fullständig version : Handledsfraktur


TcAnders
2015-10-19, 17:40
God kväll!

För ganska exakt vurpade jag på crossen och bröt vänster handled. Radiusbenet var helt av och låg helt fel, Ulna var också skadad, dock inte helt av.
Enligt läkaren är/var det väldigt komplicerat brott, det sitter 14 skruvar i benet, 10 utav dom sitter i själva leden, alltså i änden på benet.

Var idag till sjukhuset och tog bort ortosen och har nu börjat rehabträningen med olika typer utav stretchning, väldigt, väldigt stelt och orörligt. Men det blir antagligen bättre om någon vecka.

Det jag funderar på är just styrketräning, som det är nu är vänster arm obrukbar, bör jag då även strunta i höger? För att inte styrkan ska bli så väldigt ojämn tänker jag.
Jag är högerhänt och var redan innan olyckan lite starkare i höger arm/axel.

Vad säger expertisen här på brädan?

Tack!

TcAnders
2015-10-19, 18:45
Edit: Det är alltså 4 veckor sedan jag vurpade, det försvann i texten på något vis :)

z_bumbi
2015-10-19, 18:48
Du har ett visst mått av överföring dvs om du tränar din hela arm så kommer du på något magiskt vis också få en träningseffekt på den som är trasig. Eftersom du är skadad så gissar jag dessutom att du inte kan belasta den friska armen som du brukar dvs det är även av den anledningen bra att fortsätta träna den.

TcAnders
2015-10-20, 12:39
Okej, ja men då kör jag igång med träningen utav högersidan igen då helt enkelt, tack för ditt svar!

TcAnders
2015-11-10, 18:01
Dags för en liten uppdatering då kanske, har fått börja belasta armen/handen något men är väldigt svag och öm.. Inte så konstigt kanske, så det är nog bara att träna på och köra alla övningar jag fått utav arbetsterapeut osv.

MEN! En sak som jag inte gillar är att hela handen är sned, den är liksom förskjuten inåt om man håller handflatan inåt, bifogar en bild där man ser lite iaf. Väldigt svårt att fotografera så det syns korrekt.

http://s10.postimg.org/u9dv83nsp/Arm.jpg

Svullnaden är i princip helt borta, så det beror inte på det.

När jag tog av gips/stöd för första gången efter 4 veckor så blev jag förvånad över hur sned den var.
Sjuksköterskan jag då hade sa - "Lugn, musklerna kommer dra den rätt".. Har otroligt svårt att tro på det, men hon kanske har rätt?!

Ska in till Arbetsterapeuten igen om ca 2 veckor, får se vad han säger. Han såg dock lite bekymrad ut förra gången när han såg hur sned den var.

En till sak att lägga till är kanske att böja handleden bakåt är omöjligt, alla andra riktningar går rätt bra nu. Men just bakåt så tar det stop på något vis.

Det jag undrar över är väl egentligen om man låter det vara såhär? Eller om det kan tänkas bli en ny operation där man rättar till benet? Eller vad man nu kan tänkas göra.