handdator

Visa fullständig version : Mjukvaruutvecklare, testare.


Lasse Kongo
2015-10-19, 10:44
Någon som har erfarenhet av detta eller jobbar med detta?

Jag är nyfiken på att söka, en 2årig utbildning, mjukvaruutvecklare, mjukvaruutvecklare inbyggda system eller mjukvarutestare är de 3 som jag funderar på.

Jag är en envis problemlösare, har inga programmeringskunskaper men är intresserad av det.

Arbetsmarknaden ser god ut, jag har bra jobb idag men allt börjar kännas fyrkantigt, vil, göra något annat, något jag är intresserad av, så jag tar emot input ang dessa yrken om någon har det.

kaer
2015-10-20, 07:58
Jag vet inte riktigt vad frågan är...

Det är en bra branch där de flesta roller är relativt välbetalda.
Jag hade satsat på en längre utbildning om jag vore dig.

eternallord
2015-10-20, 09:19
Om du verkligen är seriös med att satsa på det långsiktigt så är det en god idé att ta dig an en civilingenjörsutbildning. Den gör det mycket lättare att hitta jobb, samt så får du bättre betalt. Du kan nog plöja igenom den på 4 år om du är där för att satsa allt på plugget och inte kommer "leva studentliv".

Nelli
2015-10-20, 10:00
Hej, jobbar som teknisk testare /testautomatiserare och behovet av tekniska testare är stort. Mycket bra arbetsmarknad.
Programmerare +test =win. Jag har en bachelor in computers and information Science och en nackademi utbildning i program utveckling. Istqb certifiering är bra att ha om du vill jobba som testare.

4623
2015-10-20, 10:16
Om du verkligen är seriös med att satsa på det långsiktigt så är det en god idé att ta dig an en civilingenjörsutbildning. Den gör det mycket lättare att hitta jobb, samt så får du bättre betalt. Du kan nog plöja igenom den på 4 år om du är där för att satsa allt på plugget och inte kommer "leva studentliv".

Räcker gott och väl med en kandidat i systemvetenskap/datavetenskap.

eternallord
2015-10-20, 11:14
Räcker gott och väl med en kandidat i systemvetenskap/datavetenskap.

Absolut, går ju utan utbildning också om man nu verkligen vill det :) Min poäng var att den extra tiden för en civilingenjörsutbildning är värd tidsinvesteringen enligt mig.

4623
2015-10-20, 11:15
Absolut, går ju utan utbildning också om man nu verkligen vill det :) Min poäng var att den extra tiden för en civilingenjörsutbildning är värd tidsinvesteringen enligt mig.

På vilket sätt och för vilket jobb?

Min empiri säger att det i princip enbart handlar om intresse.

eternallord
2015-10-20, 11:28
På vilket sätt och för vilket jobb?

Min empiri säger att det i princip enbart handlar om intresse.

Bredare teknologisk kunskap och många av de mer intressanta jobbeskrivningarna jag tittat på förväntar sig en Masters-examen, även om Bachelors/motsvarande inte på något sätt är ovanliga.

Adama
2015-10-20, 11:41
Har samma roll som Nelli beskriver. Bra jobb med god arbetsmarknad.

Men jag skulle rekommendera att gå mot renodlad utvecklare. Därefter är steget klart lättare att gå mot testare om det är det man vill. Att gå från testare till utvecklare är knöligare (vilket är det jag tenderar att göra dock eftersom jag jobbar med kod hela dagarna ändå).

martikainen
2015-10-20, 11:45
Inom IT, och då framförallt konsultbranschen, så finns det alltid jobb för testledare, då kan du jobba bredare och behöver inte förstå tekniken ;)

kaer
2015-10-20, 11:53
Men jag skulle rekommendera att gå mot renodlad utvecklare. Därefter är steget klart lättare att gå mot testare om det är det man vill. Att gå från testare till utvecklare är knöligare (vilket är det jag tenderar att göra dock eftersom jag jobbar med kod hela dagarna ändå).
Jag håller nog med. Testare som kommer ifrån utvecklarhållet är guds gåva till varje projekt!

Adama
2015-10-20, 12:06
Jag håller nog med. Testare som kommer ifrån utvecklarhållet är guds gåva till varje projekt!

Ja det är dock svårt att hitta dessa personer eftersom.. är man utvecklare, så vill man ju jobba som utvecklare :)

4623
2015-10-20, 12:12
Bredare teknologisk kunskap och många av de mer intressanta jobbeskrivningarna jag tittat på förväntar sig en Masters-examen, även om Bachelors/motsvarande inte på något sätt är ovanliga.

Okej, inget jag direkt märkte av när jag sökte jobb. Nu letade jag iofs inte efter hardcoreprogrammeringsjobb.


Jag tycker du ska börja ta någon programmeringskurs för att se om du gillar det. Gör du inte det så kommer du få det väldigt svårt.

Efter det kan det vara bra att fundera ut vad du vill jobba inom.

Nelli
2015-10-20, 15:30
Har samma roll som Nelli beskriver. Bra jobb med god arbetsmarknad.

Men jag skulle rekommendera att gå mot renodlad utvecklare. Därefter är steget klart lättare att gå mot testare om det är det man vill. Att gå från testare till utvecklare är knöligare (vilket är det jag tenderar att göra dock eftersom jag jobbar med kod hela dagarna ändå).

Så är det

Inom IT, och då framförallt konsultbranschen, så finns det alltid jobb för testledare, då kan du jobba bredare och behöver inte förstå tekniken ;)

Så är det också

Jag håller nog med. Testare som kommer ifrån utvecklarhållet är guds gåva till varje projekt!

Amen

Och ja, skälet till att det är brist på utvecklingskunniga testare är att de som är utbildade inom utveckling oftast vill jobba inom det

4623
2015-10-20, 15:34
Och ja, skälet till att det är brist på utvecklingskunniga testare är att de som är utbildade inom utveckling oftast vill jobba inom det

Kanske för att testning är dödstråkigt :ike

thenut
2015-10-20, 16:04
Amen ☺

eternallord
2015-10-20, 16:09
+1 på den. Men jämförelsevis så är det nog lättare att stiga i karriärstrappan där än som utvecklare om man inte är med i toppskiktet i kunskap och engagemang.

Nelli
2015-10-20, 19:34
Kanske för att testning är dödstråkigt :ike

Blablablablaaaa ;)

Tycker det är kanon kul att försöka hitta och undersöka problem och dessutom kunna mixa med att använda kod kunskaperna och automatisera.
På de olika jobb som jag haft så har man som testare ett finger mer i massor av andra saker för att man bör kunna se den stora bilden än just bara testa att klick a ger svar b, vilket gör det till ett otroligt omväxlande jobb.

Så jag röstar på kör på en utvecklingsstark utbildning, istqb certifiera dig (ser bta ut på cvn) och sen är det bara att välja.

hnric
2015-10-21, 10:27
Jag håller nog med. Testare som kommer ifrån utvecklarhållet är guds gåva till varje projekt!

Njae, fan vet. Som utvecklare måste ju ändå sålla rätt hårt i de flesta beskrivningar av som är eller kan vara fel. Men visst, leder det till bättre rapporter med fel som är lätta att återskapa snarare än till synes insatta gissnar om vad som är fel så är det ju bra. Tycker det verkar hänga mer på person än utbildning.

Tror också på en bredare utbildning som testare då det kan vara ett väldigt spann på vad man faktiskt jobbar med. Allt från grundläggande funktionella tester till automatiserade tester eller ett övergripande kvalitetsansvar.

Fast som utvecklare själv måste jag ju säga att just min kod sällan behöver testas så mycket :cool:

gatewarden
2015-10-21, 12:20
Kanske för att testning är dödstråkigt :ike

Nej, att jobba med Skrivare är döden. Testning kan vara rätt roligt.

Adama
2015-10-21, 13:15
Har man en bra teknisk bakgrund (exempelvis från programmering, os-administration, databashantering, nätverk, serveradministration, automatisering.. gärna alltihop) så kan man få intressanta testuppdrag och är eftertraktad.

Har man bara.. typ teori och ingen teknik att luta sig tillbaka mot så finns det peka/klick, följ kravspec-jobb. (När jag konsultade hamnade jag just i ett sådant uppdrag en gång och då var det nära ./wrists).