handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med schema!


Ajiusa
2015-10-17, 18:41
Hej! Jag har tränat seriöst i ca ett halvår,hade sedan körtelfeber så var borta i 2 månader i början av sommaren. Har hittills kört ett slags PPL schema där man har en grundövning (mark,bänk,rodd,press eller knäböj) i början av varje pass där man kör 5x5 och sedan lite andra övningar där man kör 3x8-12.

Jag är 15 år,väger 60 kg. Har sett mycket ökning i styrka men inte så mycket kroppsmässigt,kanske fått lite mer rygg men annars inget.

Mark- 100kg X 5
Knäböj - 80kg X 5
Bänk- 60kg X 5

Har nu tänkt att fokusera mer på övningar där jag verkligen känner muskeln arbeta istället för att bara fokusera på att lyfta vikten. Skulle behöve hjälp med ett schema,vilket är bäst?

Över/underkropp 6 dagar i veckan? (med ganska låg volym då givetvis)
Eller Pull/push/legs 6 dagar i veckan? (fördelen är att man då kan fokusera på en specifik muskelgrupp men får lägre frekvens)

arogen
2015-10-17, 19:50
Hej! Jag har tränat seriöst i ca ett halvår,hade sedan körtelfeber så var borta i 2 månader i början av sommaren. Har hittills kört ett slags PPL schema där man har en grundövning (mark,bänk,rodd,press eller knäböj) i början av varje pass där man kör 5x5 och sedan lite andra övningar där man kör 3x8-12.

Jag är 15 år,väger 60 kg. Har sett mycket ökning i styrka men inte så mycket kroppsmässigt,kanske fått lite mer rygg men annars inget.

Mark- 100kg X 5
Knäböj - 80kg X 5
Bänk- 60kg X 5

Har nu tänkt att fokusera mer på övningar där jag verkligen känner muskeln arbeta istället för att bara fokusera på att lyfta vikten. Skulle behöve hjälp med ett schema,vilket är bäst?

Över/underkropp 6 dagar i veckan? (med ganska låg volym då givetvis)
Eller Pull/push/legs 6 dagar i veckan? (fördelen är att man då kan fokusera på en specifik muskelgrupp men får lägre frekvens)

Finns inget schema som är "bäst", allt funkar olika för alla. Testa dig fram och se vad som är roligast och ger bäst. Jag gillar PPL, fast jag kör varianten Pull-Legs-Push. Gillar att köra över/under/över.

Cruceuz
2015-10-17, 21:44
Finns inget schema som är "bäst", allt funkar olika för alla. Testa dig fram och se vad som är roligast och ger bäst. Jag gillar PPL, fast jag kör varianten Pull-Legs-Push. Gillar att köra över/under/över.

Anledningen att jag kör pull/push/legs är för nedre ryggen,vill helst inte köra romanska mark och tunga knäböj när jag har tränat rygg dagen innan. Funderar på att köra en brosplit ett tag för skoj skull och prova i en månad eller två,har kört PPL i typ 9 månader så tror att min kropp kanske har vant sig

Rygg
Bröst
Ben
Axlar
Armar

Sen så börjar en ny cykel,alltså kör man det som en 5 dagars cykel.

Starke75an
2015-10-18, 10:36
Började gymma vid din ålder. Skulle nog köra ppl om var i ditt läge. Rullande schema. För att få med alla muskler i kroppen och hinna med skolan. Men 6 dagar i veckan tror jag inte på. Lätt att börja träna, lättare att sluta. Så du måste hitta ett shema som du kan då i hop med resten av livet.

Varför ppl? Man får med de muskler som man lätt hoppar över annars. Typ vader och underarmarna. Och passen blir inte så långa.

Ajiusa
2015-10-18, 13:41
Funderar på att köra ett mer klassiskt schema istället där man har en egen dag för armar,har väldigt små armar så vill lägga mycket fokus på dem då resten av min kropp växer men inte armarna.

antingen Rygg/bröst,Axlar/armar,ben,vila,upprepa

Eller
Rygg
Bröst
Ben
Axlar
Armar
Upprepa