handdator

Visa fullständig version : Jägare/samlare sov mindre än människor i moderna samhällen


Diomedea exulans
2015-10-17, 11:40
Tl;dr: De sov i genomsnitt 6,5 timme per natt och verkade styra sin sömn efter temperaturen (de sov när det var som kallast), men verkar ändå inte lida av sömbrist.

It's tempting to believe that people these days aren't getting enough sleep, living as we do in our well-lit houses with TVs blaring, cell phones buzzing, and a well-used coffee maker in every kitchen. But new evidence reported in the Cell Press journal Current Biology on October 15 shows that three ancient groups of hunter-gatherers--living in different parts of the world without any of those trappings of modern life--don't get any more sleep than we do.

Those traditional people sleep a little under 6.5 hours a night on average. They don't take regular naps. They don't go to sleep at dark, either. In other words, their sleep habits don't look so different from ours, although they usually do wake up before the sun rises.

"The short sleep in these populations challenges the belief that sleep has been greatly reduced in the 'modern world,'" says Jerome Siegel of the University of California, Los Angeles. "This has important implications for the idea that we need to take sleeping pills because sleep has been reduced from its 'natural level' by the widespread use of electricity, TV, the Internet, and so on."

To get a handle on how people slept before the modern era, Siegel and his colleagues looked to three traditional human hunter-gatherer societies: the Hadza of Tanzania, the San of Namibia, and the Tsimane of Bolivia. The researchers recorded the sleeping habits of 94 individuals around the clock to collect data representing 1,165 days in all.

What they found was a surprising similarity across those three groups. "Despite varying genetics, histories, and environments, we find that all three groups show a similar sleep organization, suggesting that they express core human sleep patterns, probably characteristic of pre-modern-era Homo sapiens," Siegel says.

Group sleep time averaged between 5.7 and 7.1 hours, with between 6.9 and 8.5 hours between the beginning and end of the sleep period. Those amounts are at the low end of durations reported in "industrial societies."

Hunter-gatherers sleep an hour more in the winter than they do in the summer. Although they lack electric lights, none of the groups went to sleep with the sun. On average, they stayed up a little over three hours after the sun went down and woke up before sunrise.

It appears that their sleep time may have more to do with temperature than with light. Those ancient groups all went to sleep as the temperature fell and slept through the coldest part of the night.

There is one important way in which hunter-gatherers aren't like us: very few of them suffer from chronic insomnia--a common complaint in the US. That raises an interesting possibility, the researchers say.

"Mimicking aspects of the natural environment experienced by these groups might be effective in treating certain modern sleep disorders, particularly insomnia, a disorder affecting more than 20 percent of the US population," Siegel says.

The authors were supported by the National Institutes of Health, the National Institute on Aging, the National Research Foundation of South Africa, and the National Science Foundation.

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151015131832.htm

Klein
2015-10-17, 11:55
Det är väl kvalitet över kvantitet. Om man spenderar all vaken tid utomhus så lär man sova gott om natten. I teknologiska samhällen så har vi ju artificiellt helspektrumljus efter solnedgången vilket förhindrar melatoninutsöndringen.

filmjölk
2015-10-17, 12:09
"Mimicking aspects of the natural environment experienced by these groups might be effective in treating certain modern sleep disorders, particularly insomnia, a disorder affecting more than 20 percent of the US population," Siegel says.

Hur skulle man lyckas med att efterlikna det här i ett modernt samhälle tänker forskarna? Med jobb, pendling, övertid, räkningar, delat hemarbete, mobiltelefon, bilkö etc etc.

Det är ju inte direkt så att folk som har "modern sleep disorders" kan slippa de flesta av dessa faktorer för att de har "modern sleep disorders".

Sverker
2015-10-17, 12:18
Hur skulle man lyckas med att efterlikna det här i ett modernt samhälle tänker forskarna? Med jobb, pendling, övertid, räkningar, delat hemarbete, mobiltelefon, bilkö etc etc.



Minskad konsumtion. Vi har bara en planet.

Perramja
2015-10-17, 12:49
Tl;dr: De sov i genomsnitt 6,5 timme per natt och verkade styra sin sömn efter temperaturen (de sov när det var som kallast), men verkar ändå inte lida av sömbrist.



http://www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151015131832.htm

6.5 h är väl knappast speciellt lite? Sover sällan mer än så och har aldrig sömnbrist

King Grub
2015-10-17, 12:51
verkar ändå inte lida av sömbrist.

Har inte sovit så länge en natt i mitt liv om jag inte haft hög feber.

anvihl
2015-10-17, 12:58
Har inte sovit så länge en natt i mitt liv om jag inte haft hög feber.

Blev avundsjuk =(, kan lätt sova 16h om jag inte blir väckt.

Grotesk
2015-10-17, 13:02
Men så lever ingen idag.. just det.

Jakobson
2015-10-17, 13:02
Snittade ca 4-5 timmar per dygn när jag stod dörr, eftersom sovklockan var skev resten av veckodagarna också, gick ingen nöd på mig

PureWhey
2015-10-17, 13:13
Men så lever ingen idag.. just det.

Uppenbarligen gör personerna man studerat det :-)

filmjölk
2015-10-17, 14:22
Blev avundsjuk =(, kan lätt sova 16h om jag inte blir väckt.

Låter som något du borde kolla upp. Mer än 10h/dygn för en vuxen, i övrigt frisk, vältränad man är något iaf. jag reagerar på.

supercharge
2015-10-17, 14:47
Minskad konsumtion. Vi har bara en planet.

...Som vi inte ens utnyttjar en bråkdel av. Du vet om att folk har varit helt förvissade om att vi ligger på gränsen till produktionstak med misär runt hörnet sedan 1700-talet och Malthus?

Den mänskliga kreativiteten är obegränsad och misären inträder bara när den hämmas som man kan se tydligt i alla idiotiska kommunistiska experiment vi haft under 1900-talet.

Ape3
2015-10-17, 17:26
En av prylarna är ju känd sedan tidigare, kallt i rummet man sover ger bättre sömn än varmare (16-17°C tror jag rekommenderas, eller stämmer det inte... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4181&artikel=4792034). Sen finns det som faktor för att partners delar på sig. Ena partnern är frusen av sig, den andre varm. Ständig källa till diskussion som kan leda till att det inte funkar ihop. :D

Teorin säger väl något i stil med att vi ska dra in kall luft och kyla ner oss inifrån medan täcket/whatever ska hålla kvar lite värme runt om.

Bärsärk
2015-10-17, 18:45
Har inte sovit så länge en natt i mitt liv om jag inte haft hög feber.

Törs man fråga vad du jobbar med, alltså inte specifikt om du inte vill utan lite mer allmänt.

Wzup2u
2015-10-17, 18:57
Vet en kille som aldrig behövt använda klocka om han vet att han går och lägger sig 5 timmar innan han ska upp, han vaknar efter 5 timmar alltid, avundsjuk då jag hör klockjaevelkn ringa varje morgon och jag är trött så jag spyr.

Diomedea exulans
2015-10-17, 19:32
Vet en kille som aldrig behövt använda klocka om han vet att han går och lägger sig 5 timmar innan han ska upp, han vaknar efter 5 timmar alltid, avundsjuk då jag hör klockjaevelkn ringa varje morgon och jag är trött så jag spyr.

Alltid varit avundsjuk på såna som behöver sova lite, det är ju som om de får extra fritid jämfört med oss andra.

Wzup2u
2015-10-17, 19:53
Alltid varit avundsjuk på såna som behöver sova lite, det är ju som om de får extra fritid jämfört med oss andra.

Exakt och de slipper att bli förbannade över en väckarklocka och vakna som en zombie =)

Minikubik
2015-10-17, 20:54
Sover ca 5 timmar, max, psykiskt känner jag ingen sömnbrist utan tvärtom tillhör jag en av de mer "vakna" människorna. Fysiskt däremot tror jag att jag skulle ha en del att hämta av mer sömn

Old Nick
2015-10-17, 22:15
Det verkar även som att det naturliga är att sova i två perioder varje natt med någon timmes vakenhet däremellan. Intressant, tycker jag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Segmented_sleep

Bärsärk
2015-10-17, 22:22
Om man sov efter solljus förr hur gjorde man då på vintern eller på sommaren, sov man hela vintrarna eller var man vaken hela sommaren? Låter knäppt.

filmjölk
2015-10-17, 22:26
Jag tror att många av oss som sover lite, säg 5timmar/natt inte mår så särskilt bra. Jag mår bäst av kanske 9-10timmars sömn, men det blir alldeles för ofta hälften av det.

Olegh
2015-10-17, 22:52
På ett sätt så hade det varit skönt om gränsen mellan att sova tillräckligt och inte tillräckligt var lite tydligare. Nu saknar man (jag) liksom tillräckliga incitament för att på allvar försöka öka dosen från 5,5-6,5h. Att sova dessa antal timmar funkar liksom, utan några värre problem. Men det skulle ju kunna kännas ännu bättre.

Langster
2015-10-17, 22:57
Om man sov efter solljus förr hur gjorde man då på vintern eller på sommaren, sov man hela vintrarna eller var man vaken hela sommaren? Låter knäppt.

Intressant fråga. Jag behöver mindre sömn på sommarhalvåret. På vintern blir jag trött om jag ligger under 7 timmar per natt. På sommaren funkar 6 timmar bra. Jag gissar att nordbor sov rätt mycket på vintrarna innan industrialismen.

Det har väl även gjorts studier på hur mycket jägare/samlare "jobbar" per dag? 3,5 timmar tror jag det var? Det lär ju spela in enormt mycket. I ett modernt samhälle "jobbar" man säkerligen typ 12-14 timmar per dag om man jämför rakt av med vad som räknas som arbete för en jägare/samlare. Minst 8-9 timmar på jobbet, resa till och från, hämta barn, handla mat, tillaga mat, städa, och alla andra sysslor man måste göra...

Diomedea exulans
2015-10-17, 23:10
Om man sov efter solljus förr hur gjorde man då på vintern eller på sommaren, sov man hela vintrarna eller var man vaken hela sommaren? Låter knäppt.

Man gjorde ju inte det. Jägarna/samlarna gick och la sig i snitt tre timmar efter solnedgången, och gick upp innan soluppgången.

Man gick efter temperaturen. Sov när det var som kallast.

Man borde rimligen gått efter relativ temperatur, då den varmaste vinternatten väl är kallare än den kallaste sommarnatten.

Grotesk
2015-10-17, 23:25
Det verkar även som att det naturliga är att sova i två perioder varje natt med någon timmes vakenhet däremellan. Intressant, tycker jag.


"Andra sömnen" var normen förr, innan industrialiseringen. Ska man tro "Intresseklubben" (SVT) så var man sjukt effektiv på flera plan mellan första och andra sömnen, mitt i natten. :)

Bärsärk
2015-10-17, 23:32
Intressant fråga. Jag behöver mindre sömn på sommarhalvåret. På vintern blir jag trött om jag ligger under 7 timmar per natt. På sommaren funkar 6 timmar bra. Jag gissar att nordbor sov rätt mycket på vintrarna innan industrialismen.

Det har väl även gjorts studier på hur mycket jägare/samlare "jobbar" per dag? 3,5 timmar tror jag det var? Det lär ju spela in enormt mycket. I ett modernt samhälle "jobbar" man säkerligen typ 12-14 timmar per dag om man jämför rakt av med vad som räknas som arbete för en jägare/samlare. Minst 8-9 timmar på jobbet, resa till och från, hämta barn, handla mat, tillaga mat, städa, och alla andra sysslor man måste göra...

Ja jag tror också att vi nu för tiden jobbar betydligt mer än vad man någonsin gjort tidigare i historien.

Man säger att bönder slet hårt förr, men så hårt tror jag inte att det var. Bönderna idag har det säkert mycket värre, fler djur att hålla reda på och en hel jävlans massa regler att hålla sig till.

Diomedea exulans
2015-10-17, 23:34
Ja jag tror också att vi nu för tiden jobbar betydligt mer än vad man någonsin gjort tidigare i historien.

Man säger att bönder slet hårt förr, men så hårt tror jag inte att det var. Bönderna idag har det säkert mycket värre, fler djur att hålla reda på och en hel jävlans massa regler att hålla sig till.

Läser man Utvandrarna verkar bönderna och deras hemmafruar jobba helt sinnessjukt hårt.

Bärsärk
2015-10-17, 23:38
Läser man Utvandrarna verkar bönderna och deras hemmafruar jobba helt sinnessjukt hårt.

Periodvis kanske ja, men sen lär de ju varit jävligt lökigt också.

Vad gjorde man under hela vinterhalvåret?

Diomedea exulans
2015-10-17, 23:43
Periodvis kanske ja, men sen lär de ju varit jävligt lökigt också.

Vad gjorde man under hela vinterhalvåret?

Var längesen jag läste dem, så jag minns inte riktigt vad man gjorde, men jag har för mig man jobbade jävligt hårt då också.

Ladugårdsdörr
2015-10-17, 23:47
Vad gjorde man under hela vinterhalvåret?

Två alternativ, du får gissa:

1. Spelade Playstation eller kollade på Premier League.

eller

2. Arbetade i skogen med yxa, såg och barkspade som huvudsakliga verktyg. Lastade stockar för hand på släde och körde sedan ut timret med hjälp av häst.

Arf Pingvin
2015-10-17, 23:57
Jag har gått nån kurs i teknikhistoria tror jag det var. Iaf, läraren påstod att gamla tidens skogsarbetare kan ha varit det tyngsta fysiska arbete någon gjort, någonsin, någonstans. Sett till brända kalorier per dag. Man åt ister för att hålla uppe kalorierna. Tänk er själva att skidra ut i -25, skotta fram träden, yxa och handsåg hela dan, sen bära ut skiten till en älv som man förövrigt rensat från sten manuellt. Kan ju vara skrönor men jag har hört en farbror som berättat om att han frös fast med håret i timmerkojan på natten. Det var definitivt hårdare förr.

Bärsärk
2015-10-18, 00:00
Jag har gått nån kurs i teknikhistoria tror jag det var. Iaf, läraren påstod att gamla tidens skogsarbetare kan ha varit det tyngsta fysiska arbete någon gjort, någonsin, någonstans. Sett till brända kalorier per dag. Man åt ister för att hålla uppe kalorierna. Tänk er själva att skidra ut i -25, skotta fram träden, yxa och handsåg hela dan, sen bära ut skiten till en älv som man förövrigt rensat från sten manuellt. Kan ju vara skrönor men jag har hört en farbror som berättat om att han frös fast med håret i timmerkojan på natten. Det var definitivt hårdare förr.

Ja jo fast saker och ting fick ju ta den tid det tog det fanns ingen tidspress när saker skulle bli gjort utan man jobbade ju på så gott man kunde och ville man vila så vilade man.

Diomedea exulans
2015-10-18, 00:05
Ja jo fast saker och ting fick ju ta den tid det tog det fanns ingen tidspress när saker skulle bli gjort utan man jobbade ju på så gott man kunde och ville man vila så vilade man.

Man hade en helvetes tidspress. Det var ju det som var orsaken till att man jobbade så mycket. Saker och ting var tvungna att vara klara innan vissa tidpunkter. Skördade du din vete för långsamt så hade du inte tillräckligt för att föda din familj, plöjde du åkern för långsamt hann du inte så tillräckligt med vete, osv.

Olegh
2015-10-18, 00:05
Är du go eller? Ingen press?

Bärsärk
2015-10-18, 00:10
Tänk er när första industrierna kom, med damm, buller, vibrationer, livsfarliga maskiner och dåliga arbetsställningar.

Eller när man byggde de första höghusen,

http://www.folkstreams.net/film,298

filmjölk
2015-10-18, 07:32
Alla var inte bönder, drängar, industri-, skogs- och gruvarbetare förr, eller hemmafruar med 5barn och man+drängar som skulle ha frukostgröten klar klockan 04:30 :) Hur hårt tror ni en ung, ogift adelsdam jobbade? Fan, de behövde inte ens klä på sig själva eller ens borsta sitt eget hår, för det gjorde någon annan åt dem:)

Luca Brasi
2015-10-18, 13:23
Alla var inte bönder, drängar, industri-, skogs- och gruvarbetare förr, eller hemmafruar med 5barn och man+drängar som skulle ha frukostgröten klar klockan 04:30 :) Hur hårt tror ni en ung, ogift adelsdam jobbade? Fan, de behövde inte ens klä på sig själva eller ens borsta sitt eget hår, för det gjorde någon annan åt dem:)
Fula adelsdamer med dålig hållning ställdes ut i skogen som vargfoder...kanske.

F Ultra
2015-10-18, 13:40
Alla var inte bönder, drängar, industri-, skogs- och gruvarbetare förr, eller hemmafruar med 5barn och man+drängar som skulle ha frukostgröten klar klockan 04:30 :) Hur hårt tror ni en ung, ogift adelsdam jobbade? Fan, de behövde inte ens klä på sig själva eller ens borsta sitt eget hår, för det gjorde någon annan åt dem:)

antalet adelsdamer var dock betydligt färre än de andra som du räknade upp.

Bärsärk
2015-10-18, 16:38
Man hade en helvetes tidspress. Det var ju det som var orsaken till att man jobbade så mycket. Saker och ting var tvungna att vara klara innan vissa tidpunkter. Skördade du din vete för långsamt så hade du inte tillräckligt för att föda din familj, plöjde du åkern för långsamt hann du inte så tillräckligt med vete, osv.

Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.

Luca Brasi
2015-10-18, 17:17
Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.
Man svalt ihjäl och sånt vilket kanske kan liknas vid en sorts stress på kroppen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%80%931869#/media/File:Starvation_image_from_F%C3%A4derneslandet_186 7.jpg

delta_mats
2015-10-18, 17:17
Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.

Det var precis vad det var. Man arbetade för överlevnad, inte för att har råd med semester eller roliga prylar. Det var arbete från morgon till kväll, med yxa, såg, häst och vagn. Man lastade stockarna för hand dessutom.

Dessa fysiska jobb slet ut kroppen. Dåliga kläder, obefintlig ergonomi, hårt klimat och bristfällig föda. Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.

Min farfar och hans bröder jobbade i skogen från de var pojkar, speciellt de äldre bröderna till farfar. Det här kan ha varit på 20-30-talet i norrbotten där det var skitfattigt på den tiden.

Hanse
2015-10-18, 17:30
Lever man bara kanske 35-40 år så gäller det väll att inte sova bort den lilla tid man har.

Sen vilade man säkert en hel del utan att sova. När det var mörkt på kvällen/natten förr så var det MÖRKT... dvs det gick inte att röra sig i naturen så enkelt.

Diomedea exulans
2015-10-18, 17:36
Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.

Faktum är att när vår pensionsålder fastställdes (65 år) så var 65 år medellivslängden i landet.

F Ultra
2015-10-18, 21:52
Det var precis vad det var. Man arbetade för överlevnad, inte för att har råd med semester eller roliga prylar. Det var arbete från morgon till kväll, med yxa, såg, häst och vagn. Man lastade stockarna för hand dessutom.

Dessa fysiska jobb slet ut kroppen. Dåliga kläder, obefintlig ergonomi, hårt klimat och bristfällig föda. Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.

Min farfar och hans bröder jobbade i skogen från de var pojkar, speciellt de äldre bröderna till farfar. Det här kan ha varit på 20-30-talet i norrbotten där det var skitfattigt på den tiden.

Han har ju dock en liten poäng när det gäller stress. Många har ju inga problem att hantera fysisk stress men har fruktansvärda problem att hantera mental stress och även om du sas jobbar ihjäl dig fysiskt så måste det inte samtidigt innebära att du utsätts för en stor mental stress.

filmjölk
2015-10-18, 21:58
Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.

Om man med förr menar gamla feodala samhällen så var man ofta tvungen att göra samma sak två ggr dessutom. Först bruka jorden, hugga skog, bygga mur etc. åt den lokala adelsmannen, för att sedan gå hem och göra samma sak på sin egen lilla jordplätt.

Bärsärk
2015-10-18, 22:07
Jag tror fortfarande att ni överdriver en anings och romantiserar, jag har själv hört folk som jobbat på sina föräldrars gård, kom hem efter skolan och gick efter hästen för att sen hoppa ner och bada i sjön os.v.

Det var ett heltidsjobb och det var slitigt men det var knappast de slitigaste yrket du kan tänka dig. Sen var man oftast en hel familj på typ 12 man + dräng och medhjälpare.

Visst fanns det säkert folk som hade extrem otur med precis allting på just sin gård, där de fick jobba ensamma med brutna ben, rekordkall vinter på 25 minus, missväxt och så vidare men jag tror det var undantag snarare än regel.

Att sitta i fabrik och sy nike skor för 5 öre om dagen tror jag är värre, de som jobbar i fabriken är ju fullt medvetna om hur andra människor lever på ett sätt som en bonde inte var för 300 år sedan.

delta_mats
2015-10-18, 22:08
Han har ju dock en liten poäng när det gäller stress. Många har ju inga problem att hantera fysisk stress men har fruktansvärda problem att hantera mental stress och även om du sas jobbar ihjäl dig fysiskt så måste det inte samtidigt innebära att du utsätts för en stor mental stress.

Det beror väl på vad man jämför med antar jag. Med dagens samhälle där man som arbetare är extremt skyddad på många sätt, där ska man vara tämligen sinnessvag för att stressas upp i onödan. Tror att konsekvenserna om man misslyckades var brutalt högre förr i tiden än nu. Det kan nog varit en stor mental stress.

Diomedea exulans
2015-10-18, 22:14
Att sitta i fabrik och sy nike skor för 5 öre om dagen tror jag är värre, de som jobbar i fabriken är ju fullt medvetna om hur andra människor lever på ett sätt som en bonde inte var för 300 år sedan.

Det tror jag också. Jag väljer 1700-talsbondens slit över ett montont modernt arbete any day.

Agitator
2015-10-18, 23:13
Modernt arbete tillåter en att slita ut sig på valfri aktivitet under sin fritid!

Modernt FTW!

filmjölk
2015-10-19, 07:53
Vet ni vem (ffa) vi har att tacka för att många av oss jobbar 40timmarsveckor på industrier, fabriker mm. med anställningsskydd med lediga lördagar+söndagar mm. istället för 60h+ utan övertidsersättning och utan trygghet?

Nej det är ingen kommunist (som de gärna vill ta åt sig äran för) , Olof Palme eller någon annan socialist, utan vi kan främst tacka nazisten Adolf Hitler och kapitalisten Henry Ford för det.

Henry Ford införde det just för sina arbetare nångång på 20-talet, och Hitler för hela sin nations arbetare ett tiotal år senare.

Minimjölk
2015-10-19, 10:40
Faktum är att när vår pensionsålder fastställdes (65 år) så var 65 år medellivslängden i landet.

Kan ju även lägga till att medellivslängden var lägre förr mycket pga högre dödlighet i yngre åldrar jämfört med idag. Det fanns med andra ord många som blev betydligt äldre än 65 år.

Sedan gällande det här att jobba hårt, jag skulle säga att de flesta av oss lever rätt bekväma liv och få av oss måste kämpa på regelbunden basis för att få behålla livhanken. Det är en annan form av stress dock med alla måsten som vi måste hantera. Livet var enklare förr i tiden pga de begränsande möjligheterna, när man var ute i skogen så jobbade och åt man och då inte som idag med 4 kaffepauser och ett otal kolla-senaste-status-på-mobilen pauser.

Old Nick
2015-10-20, 21:24
Vet ni vem (ffa) vi har att tacka för att många av oss jobbar 40timmarsveckor på industrier, fabriker mm. med anställningsskydd med lediga lördagar+söndagar mm. istället för 60h+ utan övertidsersättning och utan trygghet?

Nej det är ingen kommunist (som de gärna vill ta åt sig äran för) , Olof Palme eller någon annan socialist, utan vi kan främst tacka nazisten Adolf Hitler och kapitalisten Henry Ford för det.

Henry Ford införde det just för sina arbetare nångång på 20-talet, och Hitler för hela sin nations arbetare ett tiotal år senare.

Lugna sig lite nu. Vi fick åttatimmarsdag i Sverige år 1919. Andra länder innan det. Ford må ha varit tidigt ute, men inte var det han som egenhändigt kom på idén och lanserade den i en värld där alla arbetare i världen fram tills dess jobbat dygnet runt, sju dagar i veckan.

Och Hitler var sent ute.

Bärsärk
2015-10-20, 21:32
Jag efterlyser fortfarande vad ni som bara sover 5-6 timmar jobbar med.

Vad jobbar King Grub med, är det någon som vet? Inte just vad om han inte vill gå ut med det, men lite mer inom vilken branch (IT/BYGG/HANDEL) e.tc

Jag skulle nog inte heller behöva mer än 5-6 timmar om jag satt och fes på ett kontor hela dagarna.

Diomedea exulans
2015-10-20, 21:33
Jag efterlyser fortfarande vad ni som bara sover 5-6 timmar jobbar med.

Vad jobbar King Grub med, är det någon som vet?

Han svarar aldrig när någon frågar (har sett det någon gång förut), men det var någon annan här på forumet som skrev att han inte har något jobb.

Bärsärk
2015-10-20, 21:40
Han svarar aldrig när någon frågar (har sett det någon gång förut), men det var någon annan här på forumet som skrev att han inte har något jobb.

Fair enough, jag vill inte hänga ut han eller någon annan för den delen så vi kan ju avbryta alla spekulationer där.

Någon annan som bara sover 5-6 timmar per natt, vad jobbar ni med? För mig är de lite självklart att man sover mer ju mer man jobbar.

hurril
2015-10-20, 21:58
Jag efterlyser fortfarande vad ni som bara sover 5-6 timmar jobbar med.

Vad jobbar King Grub med, är det någon som vet? Inte just vad om han inte vill gå ut med det, men lite mer inom vilken branch (IT/BYGG/HANDEL) e.tc

Jag skulle nog inte heller behöva mer än 5-6 timmar om jag satt och fes på ett kontor hela dagarna.

Jag jobbar som programmerare och det där andra som är länkat till i min signatur. 5-6 timmar fungerar, så länge jag inte tränar samtidigt, utan problem. Ska jag träna också så tillkommer 1-1,5 timmar per natt om jag inte ska närma mig överträning.

filmjölk
2015-10-20, 22:38
Fair enough, jag vill inte hänga ut han eller någon annan för den delen så vi kan ju avbryta alla spekulationer där.

Någon annan som bara sover 5-6 timmar per natt, vad jobbar ni med? För mig är de lite självklart att man sover mer ju mer man jobbar.

Alltså det funkar ju inte alltid så, det finns gott om folk som trots eller rent av pga. att de jobbar mycket har sömnproblem och inte sover mer än 5-6timmar/natt.

Det är en "förmåga" du skall vara glad att du slipper, och kan istället sova normalt, men det är stor chans att du drabbas av det någon gång i framtiden (många gör det under perioder).

Det är sannerligen inget att vara avundsjuk på att någon annan sover 5timmar istället för som du kanske 8. De mår därefter också.

(sedan finns det ju undantag som mår bra trots lite sömn, som K.Grub men han tillhör troligtvis en annan art än homo sapiens sapiens, han är homo sapiens nosferatuis)

Old Nick
2015-10-21, 06:49
Alltså det funkar ju inte alltid så, det finns gott om folk som trots eller rent av pga. att de jobbar mycket har sömnproblem och inte sover mer än 5-6timmar/natt.

Det är väl en fråga om vad han menar med att "jobba". Har man extremt tunga arbetsdagar där man skottar snö eller kastar höbalar då vill man nog snutta kudde rätt mycket. Handlar det om personalansvar/pappersjobb och deadlines som skall hållas, då kommer i regel sömnproblemen som ett brev på posten. Fysisk ansträngning och sömn går ju hand i hand. Mental stress är dock bara ett otyg.

Diomedea exulans
2015-10-21, 07:17
Det är väl en fråga om vad han menar med att "jobba". Har man extremt tunga arbetsdagar där man skottar snö eller kastar höbalar då vill man nog snutta kudde rätt mycket. Handlar det om personalansvar/pappersjobb och deadlines som skall hållas, då kommer i regel sömnproblemen som ett brev på posten. Fysisk ansträngning och sömn går ju hand i hand. Mental stress är dock bara ett otyg.

King Grub tränar dock stenhårt 3-4 timmar per dag, 7 dagar i veckan. Men han är som sagt ingen Homo sapiens sapiens.

F Ultra
2015-10-21, 17:45
Jag tror fortfarande att ni överdriver en anings och romantiserar, jag har själv hört folk som jobbat på sina föräldrars gård, kom hem efter skolan och gick efter hästen för att sen hoppa ner och bada i sjön os.v.

Det var ett heltidsjobb och det var slitigt men det var knappast de slitigaste yrket du kan tänka dig. Sen var man oftast en hel familj på typ 12 man + dräng och medhjälpare.

Visst fanns det säkert folk som hade extrem otur med precis allting på just sin gård, där de fick jobba ensamma med brutna ben, rekordkall vinter på 25 minus, missväxt och så vidare men jag tror det var undantag snarare än regel.

Att sitta i fabrik och sy nike skor för 5 öre om dagen tror jag är värre, de som jobbar i fabriken är ju fullt medvetna om hur andra människor lever på ett sätt som en bonde inte var för 300 år sedan.

Kan enbart referera till hur det var på 80-talet när jag växte upp på bondgård på landet (Sjöbo kommun i Skåne) och där var det inga 12-manna familjer med drängar och medhjälpare inte, var inte en enda i hela byn som hade det så.

T.ex när det var stenplockning inför sådden så gick man bakom traktorn och plockade upp stenar från tidig morgon till det blev för mörkt att se.

Bärsärk
2015-10-21, 20:37
Kan enbart referera till hur det var på 80-talet när jag växte upp på bondgård på landet (Sjöbo kommun i Skåne) och där var det inga 12-manna familjer med drängar och medhjälpare inte, var inte en enda i hela byn som hade det så.

T.ex när det var stenplockning inför sådden så gick man bakom traktorn och plockade upp stenar från tidig morgon till det blev för mörkt att se.

Tyvärr men jag tycker inte det låter så jobbigt.

J.V
2015-10-22, 08:23
Tyvärr men jag tycker inte det låter så jobbigt.Att sitta i fabrik och sy nike skor för 5 öre om dagen tror jag är värre, de som jobbar i fabriken är ju fullt medvetna om hur andra människor lever på ett sätt som en bonde inte var för 300 år sedan.Fast var ar det dar jobbigt? Alltsa... JOBBIGT. Visst, sakert astrakigt och man kanner sig avundsjuk, men var ar det jobbiga?

Jag tycker lite sahar:Med dagens samhälle där man som arbetare är extremt skyddad på många sätt, där ska man vara tämligen sinnessvag för att stressas upp i onödan. Tror att konsekvenserna om man misslyckades var brutalt högre förr i tiden än nu. Det kan nog varit en stor mental stress.

Hur man an vrider och vander pa det sa var det for den stora massan varre forr an idag.

Da:
har du inte rad med mat? Dod.
sket sig arets skord? Dod.
blev alla dina djur sjuka? Dod.
blev din son sjuk men det ar for langt till lakare/du har inte rad med lakare/lakarna kan inget pga ingen teknik? Dod.
en kombination av allt? Jattedod.

Nu:
har du inte rad, du blir sjuk, nagon annan blir sjuk, vad som helst: det finns sociala skyddsnat. Du far pengar till mat, du far tak over huvudet, du far vard.

F Ultra
2015-10-22, 08:53
Tyvärr men jag tycker inte det låter så jobbigt.

Påstod jag inte heller, var bara en liten reflektion över att man som litet barn på landet inte alls jobbade i 5 minuter för att sedan hoppa i sjön.

Livet som bonde på 80-talet var ju heller ingenting jämfört med hur det var att vara jägare och samlare för 40000 år sedan.

Det beror väl på vad man jämför med antar jag. Med dagens samhälle där man som arbetare är extremt skyddad på många sätt, där ska man vara tämligen sinnessvag för att stressas upp i onödan. Tror att konsekvenserna om man misslyckades var brutalt högre förr i tiden än nu. Det kan nog varit en stor mental stress.

Klart att konsekvenserna var betydligt värre, men det är en enorm skillnad mentalt att ha ett hårt fysiskt jobb där du vet varje dag vad du ska göra exakt mot ett modernt jobb där du te.x ska vara kreativ varje dag.

Bärsärk
2015-10-22, 09:01
Påstod jag inte heller, var bara en liten reflektion över att man som litet barn på landet inte alls jobbade i 5 minuter för att sedan hoppa i sjön.

Livet som bonde på 80-talet var ju heller ingenting jämfört med hur det var att vara jägare och samlare för 40000 år sedan.



Klart att konsekvenserna var betydligt värre, men det är en enorm skillnad mentalt att ha ett hårt fysiskt jobb där du vet varje dag vad du ska göra exakt mot ett modernt jobb där du te.x ska vara kreativ varje dag.

Samt att du som bonde/jägare/samlare arbetar för dig själv och för din egna överlevnad medans du som "skofabrikant" jobbar för ett multinationellt bolag som du inte ens vet vad det heter och inte får något för.

Bärsärk
2015-10-22, 09:10
Da:
har du inte rad med mat? Dod.
sket sig arets skord? Dod.
blev alla dina djur sjuka? Dod.
blev din son sjuk men det ar for langt till lakare/du har inte rad med lakare/lakarna kan inget pga ingen teknik? Dod.
en kombination av allt? Jattedod.

Ja oj vad dramatiskt, konstigt att inte HELA BEFOLKNINGEN dog då *rolleyes**rolleyes**rolleyes*

F Ultra
2015-10-22, 09:18
Ja oj vad dramatiskt, konstigt att inte HELA BEFOLKNINGEN dog då *rolleyes**rolleyes**rolleyes*

Fast det gjorde man ju nästan, t.ex. eftersom så många barn i tidig ålder så skaffade man så många som möjligt för att åtminstone några skulle överleva och kunna ta över. Fanns ju en anledning till att så många flydde över Atlanten på Karl Oskars tid.

Bärsärk
2015-10-22, 09:20
Hur ställer ni er till dokusåpan Farmen då? Är inte det precis så man levde på en bondgård förr så som de gör i det programmet? Förutom vintern då.

J.V
2015-10-22, 09:31
Hur ställer ni er till dokusåpan Farmen då? Är inte det precis så man levde på en bondgård förr så som de gör i det programmet? Förutom vintern då.Forutom att de har traktorer, maskiner som pumpar mjolken, EU-bidrag som sprids till hoger och vanster, osv, etc?

Typ exakt likadant.

Sedan ar det ju en dokusapa, de visar ju mestadels den "drama" som uppstar mellan deltagarna, det ar inte en dokumentar om livet som bonde.

Bärsärk
2015-10-22, 09:47
Forutom att de har traktorer, maskiner som pumpar mjolken, EU-bidrag som sprids till hoger och vanster, osv, etc?

Typ exakt likadant.

Sedan ar det ju en dokusapa, de visar ju mestadels den "drama" som uppstar mellan deltagarna, det ar inte en dokumentar om livet som bonde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Farmen

Programidén är att ett antal deltagare placeras på en bondgård. Där ska de bo i ett antal veckor och leva som bönder gjorde på 1800-talet.

Jag tycker det verkar ganska mitt i prick.

J.V
2015-10-22, 10:00
https://sv.wikipedia.org/wiki/Farmen
Jag tycker det verkar ganska mitt i prick.Programiden, ja, men sedan da? Det ar ju mer eller mindre samma program som Bonde soker fru.

delta_mats
2015-10-22, 10:04
Påstod jag inte heller, var bara en liten reflektion över att man som litet barn på landet inte alls jobbade i 5 minuter för att sedan hoppa i sjön.

Livet som bonde på 80-talet var ju heller ingenting jämfört med hur det var att vara jägare och samlare för 40000 år sedan.



Klart att konsekvenserna var betydligt värre, men det är en enorm skillnad mentalt att ha ett hårt fysiskt jobb där du vet varje dag vad du ska göra exakt mot ett modernt jobb där du te.x ska vara kreativ varje dag.

Ja det är svårare mentalt med ett riktigt hårt jobb. Du vet att det väntar en lång hård dag, varje dag! Oavsett om det var 30 grader varmt, regn, eller 30 grader kallt. Var du skadad eller sjuk spelade ingen roll du fick arbeta ändå.

Att vara kreativ är väl mest lekstuga.

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:31
Att vara kreativ är ju jävligt chill. Testa ett jobb där du måste vara o-kreativ och i princip stänga av all egen tankeverksamhet, där kan vi snacka lidande.

hurril
2015-10-22, 10:49
Att vara kreativ är ju jävligt chill. Testa ett jobb där du måste vara o-kreativ och i princip stänga av all egen tankeverksamhet, där kan vi snacka lidande.

Jag inser att jag alltid är kärringen mot strömmen men jag tycker att det är tvärtom. Jag gillar att gå och dagdrömma och löser saker och får idéer när jag gör hjärndöda, helt okreativa uppgifter.

Lidandet, för mig, är att jobba med saker som konstant kräver mer eller mindre kreativa lösningar. När man kommer hem för att ta itu med egna projekt som kräver tankeverksamhet så är man körd. Dessutom är bara hjärnan rostad, kroppen har bara suttit still så sömn är bara att glömma.

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:55
Jag inser att jag alltid är kärringen mot strömmen men jag tycker att det är tvärtom. Jag gillar att gå och dagdrömma och löser saker och får idéer när jag gör hjärndöda, helt okreativa uppgifter.

Lidandet, för mig, är att jobba med saker som konstant kräver mer eller mindre kreativa lösningar. När man kommer hem för att ta itu med egna projekt som kräver tankeverksamhet så är man körd. Dessutom är bara hjärnan rostad, kroppen har bara suttit still så sömn är bara att glömma.

Det är när man inte ens får dagdrömma o-kreativiteten blir jobbig. Som att sitta och läsa upp förutbestämda frågor gång på gång i telefon hela dagarna. (Och inte ens får formulera om dåligt formulerade frågor.)

Men visst, att gå och klippa gräsmattor eller något där man kan låta tankarna vandra hade kanske varit trevligt.

MackeJuve
2015-10-22, 11:00
Att vara kreativ är ju jävligt chill. Testa ett jobb där du måste vara o-kreativ och i princip stänga av all egen tankeverksamhet, där kan vi snacka lidande.

Kreativt jobb=ofta mycket ansvar och press att leverera. Okreativt jobb=ofta inte mycket ansvar och mindre press. Jag gillade att gå till jobbet när jag jobbade på industri just för att det var tryggt och jag visste exakt vad jag skulle göra. Kontorsjobbet jag har nu är mer utvecklande men samtidigt innebär det mer press och jag tänker oftare på det under helger o.s.v. Så jag håller inte med dig :D

Diomedea exulans
2015-10-22, 11:02
Kreativt jobb=ofta mycket ansvar och press att leverera. Okreativt jobb=ofta inte mycket ansvar och mindre press. Jag gillade att gå till jobbet när jag jobbade på industri just för att det var tryggt och jag visste exakt vad jag skulle göra. Kontorsjobbet jag har nu är mer utvecklande men samtidigt innebär det mer press och jag tänker oftare på det under helger o.s.v. Så jag håller inte med dig :D

Det kan jag iofs förstå. Är jävligt glad att jag kan släppa mitt (utrista) jobb när jag går hem och bara fundera på vad jag ska ha till kvällsmat och vad jag ska se på för tv-serie.

hurril
2015-10-22, 11:04
Det är när man inte ens får dagdrömma o-kreativiteten blir jobbig. Som att sitta och läsa upp förutbestämda frågor gång på gång i telefon hela dagarna. (Och inte ens får formulera om dåligt formulerade frågor.)

Men visst, att gå och klippa gräsmattor eller något där man kan låta tankarna vandra hade kanske varit trevligt.

Ok - där har du rätt. Jag hade sannolikt tagit med en hagelbrakare efter ett par dagar bara.

Bärsärk
2015-10-22, 11:10
Programiden, ja, men sedan da? Det ar ju mer eller mindre samma program som Bonde soker fru.

Det tycker jag inte, det saknas el och man måste ut och mjölka varje morgon, sköta om djur och så vidare ungefär som på en riktig gård på 1800-talet.

Jag säger inte att det är exakt så, men om det ens ger en fingervisning så tycker åtminstone inte jag att det verkar vara SÅ farligt.

Givetvis lär de finnas undantag, typ bönder som får en son som är invalid i båda benen, drabbas av något sorts köldrekord och så vidare. Men rent generellt så tror jag bönder förr hade det ganska bra.

Alfred i Emil i Lönneberga då? Var det också bara påhitt?

delta_mats
2015-10-22, 11:24
Kreativt jobb=ofta mycket ansvar och press att leverera. Okreativt jobb=ofta inte mycket ansvar och mindre press. Jag gillade att gå till jobbet när jag jobbade på industri just för att det var tryggt och jag visste exakt vad jag skulle göra. Kontorsjobbet jag har nu är mer utvecklande men samtidigt innebär det mer press och jag tänker oftare på det under helger o.s.v. Så jag håller inte med dig :D

Jag har haft två "hjärndöda" arbeten. Det första och värsta var på ett tvätteri, riktigt hjärndött och kunde man inte koppla bort vad det var man gjorde så var man rökt inom kort, även med musik och dagdrömande var det ett psykiskt lidande.
Andra jobbet var som svetsare på lastbilsindustri. Det var också hjärndött även om det krävde mer noggranhet och högre tempo. Men vetskapen att varje arbetadag såg exakt likadan ut gjorde det fruktansvärt jobbigt att stiga upp på morgonen.

Nuvarande jobbet (lokförare) kanske inte är kreativt. Men högt ansvarstagande och där man verkligen inte får vara uppstressad eller disträ, då kan det lätt skita sig ordentligt. Men vetskapen att den ena arbetsdagen inte ser ut som den andra gör allt lättare, man vet att oförutsedda saker kan och kommer att hända men det är liksom den lilla men ack så viktiga kryddan för att yrket blir roligt.

delta_mats
2015-10-22, 11:26
Det tycker jag inte, det saknas el och man måste ut och mjölka varje morgon, sköta om djur och så vidare ungefär som på en riktig gård på 1800-talet.

Jag säger inte att det är exakt så, men om det ens ger en fingervisning så tycker åtminstone inte jag att det verkar vara SÅ farligt.

Givetvis lär de finnas undantag, typ bönder som får en son som är invalid i båda benen, drabbas av något sorts köldrekord och så vidare. Men rent generellt så tror jag bönder förr hade det ganska bra.

Alfred i Emil i Lönneberga då? Var det också bara påhitt?

Farmen är ju ett skämt! Som att bo i sommarstuga typ.
Prova samma koncept uppe i norrland under vinterhalvåret så får vi se hur chill det är.

J.V
2015-10-22, 11:30
Alfred i Emil i Lönneberga då? Var det också bara påhitt?Det ar ju trots allt en historia for barn skriven av Astrid Lindgren. Du kanske hort talas om henne?

Du kan ju inte jamfora med dokusapor och barnbocker dar allt ar guld och grona skogar. Forutom att Qristina har slut cigg och att Emil spillde malarfarg pa sin pappa.

MackeJuve
2015-10-22, 11:30
Jag har haft två "hjärndöda" arbeten. Det första och värsta var på ett tvätteri, riktigt hjärndött och kunde man inte koppla bort vad det var man gjorde så var man rökt inom kort, även med musik och dagdrömande var det ett psykiskt lidande.
Andra jobbet var som svetsare på lastbilsindustri. Det var också hjärndött även om det krävde mer noggranhet och högre tempo. Men vetskapen att varje arbetadag såg exakt likadan ut gjorde det fruktansvärt jobbigt att stiga upp på morgonen.

Nuvarande jobbet (lokförare) kanske inte är kreativt. Men högt ansvarstagande och där man verkligen inte får vara uppstressad eller disträ, då kan det lätt skita sig ordentligt. Men vetskapen att den ena arbetsdagen inte ser ut som den andra gör allt lättare, man vet att oförutsedda saker kan och kommer att hända men det är liksom den lilla men ack så viktiga kryddan för att yrket blir roligt.

Köper det till 100%, jag skulle inte klara många år på industrijobbet. Ville bara få fram att kreativa jobb inte BARA är guld och gröna skogar :) Ansvar är kul men krävande.

Bärsärk
2015-10-22, 11:36
Det ar ju trots allt en historia for barn skriven av Astrid Lindgren. Du kanske hort talas om henne?

Du kan ju inte jamfora med dokusapor och barnbocker dar allt ar guld och grona skogar. Forutom att Qristina har slut cigg och att Emil spillde malarfarg pa sin pappa.

Är inte Emil i Lönneberga baserad på hennes pappa?

J.V
2015-10-22, 11:44
Är inte Emil i Lönneberga baserad på hennes pappa?Karaktaren Emil, kanske, som enligt utsago ska varit Astrids pappas favorit eftersom de nagorlunda lika. Men de andra och allt som hander i bockerna?

filmjölk
2015-10-22, 12:59
Alfred i Emil i Lönneberga då? Var det också bara påhitt?

Drängen som blev blodförgiftad, låg döende och bonden räknade på ekonomin och kom fram till att det var för dyrt att ta honom till doktorn i Mariannelund? Verkar ha vart trevligt som anställd förr på en bondgård baserat på det:)

Eller för fan, psykfallen, invaliderna och de dementa krakarna som bor på fattighjon och bara får härsken sill att äta på julafton:D

Diomedea exulans
2015-10-22, 13:27
Drängen som blev blodförgiftad, låg döende och bonden räknade på ekonomin och kom fram till att det var för dyrt att ta honom till doktorn i Mariannelund? Verkar ha vart trevligt som anställd förr på en bondgård baserat på det:)

Eller för fan, psykfallen, invaliderna och de dementa krakarna som bor på fattighjon och bara får härsken sill att äta på julafton:DEller pojken som blir frihetsberövad i syftet att hans ADHD ska botas...

filmjölk
2015-10-22, 14:33
Eller pojken som blir frihetsberövad i syftet att hans ADHD ska botas...

Eller att den psykiskt instabile pojken helst "umgås" ensam med en vuxen man, en man som inte är hans far och som konstant avvärjer den snygge pigans inviter, en gubbe som även gillar nakenbad?

F Ultra
2015-10-22, 18:16
Ja det är svårare mentalt med ett riktigt hårt jobb. Du vet att det väntar en lång hård dag, varje dag! Oavsett om det var 30 grader varmt, regn, eller 30 grader kallt. Var du skadad eller sjuk spelade ingen roll du fick arbeta ändå.

Att vara kreativ är väl mest lekstuga.

Och riktigt hårda jobb är pinuppkalendrar på toaletten och två miljoner fikapauser om dagen ;).

Eller kan det vara så enkelt att vad som är stressande och vad som är hårt är väldigt subjektivt.

Jag har haft en hel del hårda kroppsjobb i min ungdom och hade inga som helst mentala problem med det, men å andra sidan så påstår folk i min omgivning att jag kan stirra ner väggfärg, en egenskap som jag ärvt av min morfar (och den gubben var hårdare än stål). Men får ibland i mitt nuvarande yrke något som kan likställas med skrivkramp och det är allt annat än lekstuga det kan jag garantera.

delta_mats
2015-10-22, 19:14
Och riktigt hårda jobb är pinuppkalendrar på toaletten och två miljoner fikapauser om dagen ;).

Eller kan det vara så enkelt att vad som är stressande och vad som är hårt är väldigt subjektivt.

Jag har haft en hel del hårda kroppsjobb i min ungdom och hade inga som helst mentala problem med det, men å andra sidan så påstår folk i min omgivning att jag kan stirra ner väggfärg, en egenskap som jag ärvt av min morfar (och den gubben var hårdare än stål). Men får ibland i mitt nuvarande yrke något som kan likställas med skrivkramp och det är allt annat än lekstuga det kan jag garantera.

Du är född med silversked i mun och vet inte vad riktigt hårt arbete innebär, inte jag och inte någon annan på det här forumet heller. Det som i dag klassas som hårt fysiskt arbete är inget annat än lallande jämfört med förr. Förutsättningarna och konselvenserna går liksom inte att jämföra med varandra.

Det är inget subjektivt i att med yxa och såg jobba i skogen med snö till midjan i -30 grader med dåliga kläder hela dagar, hela vintern. Det finns och har förmodligen aldrig funnits ett hårdare yrke.

F Ultra
2015-10-23, 22:10
Du är född med silversked i mun och vet inte vad riktigt hårt arbete innebär, inte jag och inte någon annan på det här forumet heller. Det som i dag klassas som hårt fysiskt arbete är inget annat än lallande jämfört med förr. Förutsättningarna och konselvenserna går liksom inte att jämföra med varandra.

Det är inget subjektivt i att med yxa och såg jobba i skogen med snö till midjan i -30 grader med dåliga kläder hela dagar, hela vintern. Det finns och har förmodligen aldrig funnits ett hårdare yrke.

Om du ser vad jag skrivit tidigare så ser du att vi delar åsikt i just den frågan. Det var bara biten om stress som jag opponerade mig emot. Att som 6-åring jobbat så "hårt" att hela kroppen förvandlats till ett enda stort smärtcentrum har liksom gett mig viss insikt i hur hårt det var ännu längre tillbaka när ens överlevnad balanserade på en extremt tunn egg.

Bärsärk
2015-10-23, 23:07
Det är inget subjektivt i att med yxa och såg jobba i skogen med snö till midjan i -30 grader med dåliga kläder hela dagar, hela vintern. Det finns och har förmodligen aldrig funnits ett hårdare yrke.

Du måste väl inse själv att det inte var så värst ofta man jobbade i just -30 grader med dåliga kläder och snö upp till midjan? Eller tror du på fullast allvar att det var så varje dag mellan 1 oktober till sista april såg ut?

Helt klart har säkert nån haft det så jävligt, men har alla haft det så?

filmjölk
2015-10-23, 23:19
Det är inget subjektivt i att med yxa och såg jobba i skogen med snö till midjan i -30 grader med dåliga kläder hela dagar, hela vintern. Det finns och har förmodligen aldrig funnits ett hårdare yrke.

Galärslav, gruvarbetare på medeltiden, latrintömmare i London under industrialismen, flaggelant under digerdöden (om man kan räkna det som ett yrke), begraningsentreprenör under digerdöden kan nog utmana dina norrländska skogsarbetare på vintern (anno 1890?)

delta_mats
2015-10-24, 09:32
Du måste väl inse själv att det inte var så värst ofta man jobbade i just -30 grader med dåliga kläder och snö upp till midjan? Eller tror du på fullast allvar att det var så varje dag mellan 1 oktober till sista april såg ut?

Helt klart har säkert nån haft det så jävligt, men har alla haft det så?

Varje vinter blir det så kallt periodsvis. Varje vinter snöar det i norrbotten. Dåliga kläder hade man konstant.

Visst var jämförelsen att det var chill att jobba förr i tiden jämfört med all stress man utsätts för i dagens samhälle?

delta_mats
2015-10-24, 09:58
Galärslav, gruvarbetare på medeltiden, latrintömmare i London under industrialismen, flaggelant under digerdöden (om man kan räkna det som ett yrke), begraningsentreprenör under digerdöden kan nog utmana dina norrländska skogsarbetare på vintern (anno 1890?)

Säkerligen! Jag syftade mer till yrken i Sverige från förr som enligt Bärsärk är mer chill och avkopplande än dagens.

delta_mats
2015-10-24, 10:13
Om du ser vad jag skrivit tidigare så ser du att vi delar åsikt i just den frågan. Det var bara biten om stress som jag opponerade mig emot. Att som 6-åring jobbat så "hårt" att hela kroppen förvandlats till ett enda stort smärtcentrum har liksom gett mig viss insikt i hur hårt det var ännu längre tillbaka när ens överlevnad balanserade på en extremt tunn egg.

Förstår. Däremot försöker jag se till hela livssituationen och inte enbart jobbet som sådant. Jag tycker också det kan vara befriande att antingen arbeta eller träna hårt.

Jag själv har provat på manuell avverkning med motorsåg då jag gick gymnasiet, även om det var lekstuga jämfört med ett riktigt jobb var det riktig avverkning vi utförde. Bara att ta sig ut dit man skulle jobba var ju ett projekt, pulsa i snö över knäna med utrustning. Blev man varm och svettig ville man inte bli kall sen! Även med modern utrustning och bra kläder är det ett riktigt hårt och slitsamt jobb, dock långt lättare än dåtidens.

Den stora skillnaden i stress antar jag är hurvida vi klarar att spara ihop till prylar, semestrar etc och att dom kunde ha värme i huset och mat på bordet.

F Ultra
2015-10-24, 13:03
Förstår. Däremot försöker jag se till hela livssituationen och inte enbart jobbet som sådant. Jag tycker också det kan vara befriande att antingen arbeta eller träna hårt.

Jag själv har provat på manuell avverkning med motorsåg då jag gick gymnasiet, även om det var lekstuga jämfört med ett riktigt jobb var det riktig avverkning vi utförde. Bara att ta sig ut dit man skulle jobba var ju ett projekt, pulsa i snö över knäna med utrustning. Blev man varm och svettig ville man inte bli kall sen! Även med modern utrustning och bra kläder är det ett riktigt hårt och slitsamt jobb, dock långt lättare än dåtidens.

Den stora skillnaden i stress antar jag är hurvida vi klarar att spara ihop till prylar, semestrar etc och att dom kunde ha värme i huset och mat på bordet.

Min tro är dock att själva arbetet och kampen för överlevnad tog så stor del av ens vakna liv att man inte hade någon plats över att tänka på saker som ger mental stress. Det är ju t.ex inte så att antalet bipolära eller personer med med självskadebeteende är högre nu än då men nu finns det mer tid på att utveckla de här tankegångarna eller hur man nu ska uttrycka det.

filmjölk
2015-10-24, 13:36
Varje vinter blir det så kallt periodsvis. Varje vinter snöar det i norrbotten. Dåliga kläder hade man konstant.

Visst var jämförelsen att det var chill att jobba förr i tiden jämfört med all stress man utsätts för i dagens samhälle?

Jag funderar på om man inte var bättre klädd för vintern på stenåldern än 1890 (Jag placerar det godtyckligt där). Päls och skinn vs ylle, bomull, jute och vad de mer kan ha haft.

Diomedea exulans
2015-10-24, 14:13
Jag funderar på om man inte var bättre klädd för vintern på stenåldern än 1890 (Jag placerar det godtyckligt där). Päls och skinn vs ylle, bomull, jute och vad de mer kan ha haft.

Jag tror att vi större delen av 1900-talets andra hälft var sämre klädda för vintern än tidigare i svensk historia, eftersom det var mode att man prompt aldrig skulle ha mössa. Vi kan tacka hiphopkulturen att vi inte behöver riskera sönderfrusna öron längre.

Alexton
2015-10-24, 17:22
Jag funderar på om man inte var bättre klädd för vintern på stenåldern än 1890 (Jag placerar det godtyckligt där). Päls och skinn vs ylle, bomull, jute och vad de mer kan ha haft.

Finns en del dokumentärer angående klädsel i kallt klimat. Exempelvis så är eskimåers kläder (hudar och päls) minst lika bra som moderna kläder för kallt klimat.
Anledningen du inte ser folk vandra runt som en säck potatis är för att när utforskare/äventyrare rör sig i klimaten där det blir riktigt kallt så svettas de pga att de arbetar på ett annat sätt. Kläderna behöver alltså se till att man inte svettas. Det är något som en eskimå inte behöver bry sig om eftersom de många gånger ligger på lur efter byte alternativt nu för tiden sitter på en scooter och sen blåser huvudet av en säl från 350m.

Så troligtvis var stenålderskläderna rätt bra för klimatet beroende på var man bodde.

anvihl
2015-10-24, 17:29
Finns en del dokumentärer angående klädsel i kallt klimat. Exempelvis så är eskimåers kläder (hudar och päls) minst lika bra som moderna kläder för kallt klimat.
Anledningen du inte ser folk vandra runt som en säck potatis är för att när utforskare/äventyrare rör sig i klimaten där det blir riktigt kallt så svettas de pga att de arbetar på ett annat sätt. Kläderna behöver alltså se till att man inte svettas. Det är något som en eskimå inte behöver bry sig om eftersom de många gånger ligger på lur efter byte alternativt nu för tiden sitter på en scooter och sen blåser huvudet av en säl från 350m.

Så troligtvis var stenålderskläderna rätt bra för klimatet beroende på var man bodde.

Du menar att dom är med i navy seals? ;)

Redan 150m är riktigt långt med ett vanligt gevär med vanligt kikarsikte, på en älg!

filmjölk
2015-10-24, 17:41
Du menar att dom är med i navy seals? ;)

Redan 150m är riktigt långt med ett vanligt gevär med vanligt kikarsikte, på en älg!

Säl slår man väl med en slags klubba/hacka avsedd för ändamålet upprepade ggr i skallen istället för att skjuta för att de är så långsamma på land?

delta_mats
2015-10-24, 17:46
Jag tror att vi större delen av 1900-talets andra hälft var sämre klädda för vintern än tidigare i svensk historia, eftersom det var mode att man prompt aldrig skulle ha mössa. Vi kan tacka hiphopkulturen att vi inte behöver riskera sönderfrusna öron längre.

Sverige var fattigt på den tiden, kanske speciellt norra delarna. Även om det fanns bra kläder då också var det inget en fattig knegare hade råd med.

delta_mats
2015-10-24, 17:47
Säl slår man väl med en slags klubba/hacka avsedd för ändamålet upprepade ggr i skallen istället för att skjuta för att de är så långsamma på land?

Man gör det för att inte förstöra skinnet med ett kulhål.
Edit: I alla fall med kutarna.