handdator

Visa fullständig version : Varför är det mindre jobbigt i det negativa?


Patrik Cutler
2015-10-15, 20:59
Har alltid förundrats över varför jag kan ta i så jag blir blå i ansiktet när jag lyfter en (exempelvis) skivstång i en bicepsövning, men när jag går extremt sakta tillbaka, den negativa fasen, så kan jag gå ner hur sakta som helst och nästan börja andas och få ner pulsen.

Likadant i chins och andra övningar. Är det bara jag som upplever detta och vad beror det på?

Inget som stör mig, bara nyfiken.

Linjedomarn
2015-10-15, 21:10
Det sker för alla. Det beror på egenskaperna hos de kontraktila enheterna i muskeln. Vid excentrisk arbete så kommer myosinhuvudena absorbera mekanisk energi vilket bromsar rörelsen så att inte energi förbrukas i samma utsträckning.

crizzan
2015-10-15, 21:22
Har alltid förundrats över varför jag kan ta i så jag blir blå i ansiktet när jag lyfter en (exempelvis) skivstång i en bicepsövning, men när jag går extremt sakta tillbaka, den negativa fasen, så kan jag gå ner hur sakta som helst och nästan börja andas och få ner pulsen.

Likadant i chins och andra övningar. Är det bara jag som upplever detta och vad beror det på?

Inget som stör mig, bara nyfiken.

Jag blir alla möjliga färger i bägge faser så länge det är "tungt" :)

Sheogorath
2015-10-15, 21:44
Därför att universum är uppbyggt så. Naturligtvis krävs det mindre energi att bara bromsa en kraft som drar mot jordens centrum jämfört med att pressa den bort från jordens centrum.

3bz
2015-10-16, 00:21
Det sker för alla. Det beror på egenskaperna hos de kontraktila enheterna i muskeln. Vid excentrisk arbete så kommer myosinhuvudena absorbera mekanisk energi vilket bromsar rörelsen så att inte energi förbrukas i samma utsträckning.

Någon referens till detta?

Ser att det finns förslag att titin ska vara viktigt i sammanahanget då den vanliga korsbryggecykeln inte så bra kan förklara eccentrisk kontraktion.

(1 (http://jap.physiology.org/content/116/11/1407.long),2 (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0117634))


Därför att universum är uppbyggt så. Naturligtvis krävs det mindre energi att bara bromsa en kraft som drar mot jordens centrum jämfört med att pressa den bort från jordens centrum.

Hade precis samma tanke i huvudet innan jag läste linjedomarens inlägg. Givetvis förklarar detta en del, men det verkar ju också vara något speciellt med eccentriska kontraktioner.