handdator

Visa fullständig version : Dropsett!


Player
2004-04-12, 17:29
Vad tycker ni om dropsett? Jag har fått för mig att dropsett kan vara ganska bra för att träna upp mer uthålliget än råstyrka.
Ska man köra dropsett ofta, flera sett eller få?

T.ex. ta övningen chins. Om jag (nybörjare) kör chins a 4 sett x max, jämfört med 4 sett x max och dropsett i varje sett (hänger på vikter, tar av vikter och får hjälp med några extra), gör det någon skillnad? Nackdel/ fördel?
Jag tränar med ca 8-12 reps. Om jag helt enkelt kör 4 x max så är vikten samma vid just det settet, men om jag kör med dropsett så kan jag börja på en vikt som är tyngre, så jag t.ex. bara orkar ca 5 reps, för att sedan trappa av vikten. Slutligen hamnar repsantalet på ca 12.
Med ett sådant träningssätt, tränar jag inte upp både styrka, i och med tung vikt, och uthållighet i och med många reps?

Kommentarer och funderingar? Egna erfaranheter?

Sverker
2004-04-12, 17:59
Jag kör som du:thumbup:

Jag tycker att droppset är det bästa sättet att överbelasta en övning. Man behöver ingen polare för forced rep och det är 100 ggr säkrare än cheat.

Passar utmärkt i de flesta hantelövningarna, i Smithen och i maskiner där man når magasinet utan att flytta på sig.

Player
2004-04-12, 18:02
Originally posted by Sverker
Jag kör som du:thumbup:

Jag tycker att droppset är det bästa sättet att överbelasta en övning. Man behöver ingen polare för forced rep och det är 100 ggr säkrare än cheat.

Passar utmärkt i de flesta hantelövningarna, i Smithen och i maskiner där man når magasinet utan att flytta på sig.

Precis så jag tänkte! :thumbup:

Jag har hört från vissa trådar här att dropsett ska vara mer slitsamt för musklerna, därmed ska man inte köra så många sett på detta vis. Hur mycket sanning ligger det i detta?
Går det lika bra att köra många sett ändå? Hur många sådana sett kör du?