handdator

Visa fullständig version : SLAP-skada


JB ๘۩
2015-10-14, 20:31
Hade kunnat fortsätta på min gamla tråd men då detta gäller en "ny" skada så skapar jag en tråd där jag efterfrågar erfarenheter av SLAP-skador.

Jag står lite i valet och kvalet ifall man ska försöka sig på att operera eller inte. Ni som har varit med om SLAP-skador, har ni blivit bättre utan operation? Tillståndet kan ju inte direkt läkas, hur mycket kan man egentligen lyckas åstadkomma med sjukgymnastik?

Antar det finns många grader kring hur mycket av labrum som är förstörd, i mitt fall handlar det om i nästan hela främre delen.

faxxen
2015-11-03, 15:19
Ciao.

Svarat i pm som du vet men tänkte svara lite här med för att det kan vara av andras intresse.

SLAP-skada konstaterad efter trauma vid tunga bänkpress. Kunde köra 1,5mån hårt med bara lite ont efter just bänkpressen. Sen tog det helt stopp. Fick enorm vilovärk på jobbet och även bara jag körde 40k i bänk med högreps.

I den vevan började ryggövningar göra ont, biceps också , i stort sett allt.

Fick diagnosen muskelbristning vänster pec major.

Började med sjukgymnastik som hjälpte lite men såfort bröstträning (lätt) kopplades in fick jag redigt ont igen.

Flera återbesök hos ortoped och sedan MR beställd. Var i den vevan inte längre öm i bröstmuskeln men dock vid bicepssenans fäste och en bit ut.

Fick efter svaren en annan ortoped som sa att inget konstigt syntes och att han ändå trodde det var problem med biceps och då testade han ge mig en kortisoninjektion som skulle hjälpa.

Det hjälpte föga. Hade sedan telefonkontakt med första ortopeden, där han sa att bicepsfästet har en spricka. Så jag påbörjade sjukgymnastik för detta.
Körde på några mån men värken ville inte ge med sig, dessutom började min andra axel knaka och strula så åter till ortopeden. Sjukgymnasten sa att den andra också kunde vara en SLAP-skada vilket jag själv trodde då jag ramlat på den många år sedan och den gav positivt på apprehension och crank-test.

Tillbax till ortopeden som förklarade att det är broskringen(labrum) där bicepsankaret fäster som har en skada. Dock kan det också vara en åldersförändring som labrum ofta får. Jag hade ju dock ett trauma när jag körde bänk då det nöp till så det talar för en SLAP:

Fick där en lång konversation angående skadan och problematiken med att hitta och lokalisera en axelskada. Som jag förstod kan olika axelskador ofta ha liknande symptom. Värk , svaghet , instabilitet mm mm.

Fick även träffa hans kollega ,samma ortoped som gav mig kortisonet och båda undersökte båda mina axlar. Han konstaterade även han SLAP eller Biceps som han först sa , dvs SLAP med de symptom du har och har haft. Han tyckte att vi opererar detta , klipper av senan från fästet i labrum och flyttar ned och fäster i överarmsbenet. Sen e saken biff. Min ordinarie ortoped var lite mer restriktiv och tyckte vi skulle konsultera en naprapat på Cityakutens rehab.

Det tog ca 1 år innan jag fick en bra diagnos och under tiden har jag harvat med inåt och utåtotrotationer, lätt styrketräning för lats , armar osv. Bröstträning har jag blivit förbjuden att köra , inga pressövningar alls och helst inget över huvudhöjd.

Jag går sedan några månader hos naprapaten på cityakuten rehab. Hans melodi är att man INTE skall operera.

Har fått ett tuffare rehab/styrkeprogram med rätt annorlunda axelövningar om man säger så men de har givit resultat. Kör även implementerat tuffare träning för rygg och armar.

Nu på sista tiden lite lätta enhands axelpressar med kettlebell eller hantel med "kettlegrepp" för att träna stabilitet och få lite kontrollerad instabilitet i lyften så att säga.

Även fått grönt ljus för armhävningar mot bänk och lite lätta hantelpressar för bröst. Har börjat med armhävningarna och det fungerar bra. (enormt tufft köra 3x15 dock). Gör ibland lite ont.

Kör pullups med viktmotstånd. Latsdrag i cable-cross.
Testat negativa chins vilket gör lite ont men fungerar. Rodd med kroppsvikt, fungerar också bra men gör lite ont i slutet.

Jag tycker mig att det går åt rätt håll men ibland är det sjukt jobbigt då ett bakslag kommer. Det är liksom inte så peppande att köra rehab i 1,5år men som sagt det går åt rätt håll och vi har kommit överens om att köra på.

Frågade honom om tanken är att jag skall kunna träna "på riktigt" igen. Komma i samma form och styrka som jag var innan skadan. Det är målet svarade han. Det kan dock ta tid har han sagt. Sen även att har jag otur så kanske det inte går i slutändan.

Status idag.

Tränar på sakta men säkert och har som sagt lagt till lite mer vanliga styrkeövningar även pressövningar och även ryggövningar som påfrestar axelleden mer men med lättare vikt och det går men ibland ger det rätt mkt värk och andra symptom som domningar och svaghetskänsla osv. Brukar backa ett steg nästa pass då jag upplevt för mkt smärta vilket också fungerar.

En viss mån värk både i vila och träning har jag alltid och kommer nog alltid få leva med känns det som.

Sätter väl upp delmål för mig själv. Första målet har ju varit att kunna köra lättare latsdrag , armhävningar och det har jag ju uppnått nu tillslut. Nästa mål blir nog att kunna köra lite lättare hantelpressar på golvet för att få lite mer kontakt i bröstträningen och ändå inte gå för långt i ytterlägena som påfrestar och gör ont.

Uppdaterar om det blir mer framsteg :D

Scratch89
2015-11-04, 21:21
Jag har haft en med opererad SLAP-skada efter ett ordentligt trauma (fick en stor hylla på axeln), och han har inte blivit superbra, direkt. Svårt med rörligheten, ont i lägen ovanför huvudet och i ytterlägen. Nu räknar man ofta med lång rehabtid (minst sex månader), men hittills verkar det inte bli en fullt fungerande axel, tyvärr.

Allt beror såklart på vad man har för krav på den också; är man 50+ kanske man inte behöver pressa över huvudet heller.

faxxen
2015-11-08, 10:11
Jag har haft en med opererad SLAP-skada efter ett ordentligt trauma (fick en stor hylla på axeln), och han har inte blivit superbra, direkt. Svårt med rörligheten, ont i lägen ovanför huvudet och i ytterlägen. Nu räknar man ofta med lång rehabtid (minst sex månader), men hittills verkar det inte bli en fullt fungerande axel, tyvärr.

Allt beror såklart på vad man har för krav på den också; är man 50+ kanske man inte behöver pressa över huvudet heller.

Vilken typ av operation gjorde han? Sydde de fast labrum? Flyttade de bicepssenan eller klippte de bara av bicepssenan?

Jag är 40 och de har som sagt föreslagit flytt av bicepssenan men jag har som sagt med naprapatens inrådan valt enbart rehab och tror det är bäst för mig, en av orsakerna är just minst 6 mån rehab och sedan om jag har oflyt kanske det inte blir så bra ändå. Jag har två småbarn under 3 år och det blir ganska problematiskt med ena armen i mitella och samtidigt problem med den andra axlen.

Rehaben går dock hela tiden åt rätt håll även om den går sakta. Insåg tex igår att jag kan bära tunga matkassar utan att det värker i axlarna och utan att jag måste tänka så jävla hårt på att ha ett bra läge på axlarna (även om jag försöker göra det) vilket ju är ett kvitto på att det går framåt.

Jag vill i slutändan flytta mina jävla 100k i bänk men just nu känns det bättre att ha närmre mål och att om det inte går i slutändan så har jag misslyckats men försökt :D

Jag är som sagt 40 och har ingen elitidrott jag måste färga heller så modererar målsättningarna lite vilket också talat mot en operation även om målet är att kunna träna hårt igen.

Bara att kunna köra bänk på lättare vikter kommer ses som en seger. I nuläget är armhävningar en seger.

faxxen
2015-11-11, 22:41
Liten update i progress.

Introducerade lite hantelpressar på golvet för tuttarna.

6,5k hantlar x 20 reps

11,5k hantlar
15,15

16,5k hantlar

12,15

Supersettade detta med lite hantelroddar för latsen sen körde jag ett gäng av mina axelrehabövningar.

Smärtstatus = 3/10 vid de "tyngre" bröstpressarna. Helt okay alltså. Hade faktiskt lite mer problem med roddarna för den andra axeln och skulderbladet men ändå ok där med.

Största problemet var mer balansen och stabiliteten och det faktum att 33k bröstpress kändes ungefär som 80k bänkpress... riktigt tufft men det är väl ovanan :D

Smärtstatus dan efter = 0/10
2 dagar efter = 0/10

Nu idag har jag haft ont men känns mer som det är pga stillasittande och mkt knackande på tangentbordet på kontoret. Ofta då jag får ont.

Iaf ett till litet steg i rätt riktning

JB ๘۩
2015-11-15, 15:29
Smärtstatus dan efter = 0/10
2 dagar efter = 0/10


Härligt faxxen ! Ditt onda >2dagar efter har nog inget med det passet att göra.

faxxen
2015-11-16, 22:46
Härligt faxxen ! Ditt onda >2dagar efter har nog inget med det passet att göra.

Nej precis, brukar alltid få ont direkt dan efter i sådant fall... dessutom upplever jag ofta värk när jag knackar mkt tangentbord vid skrivbordet som jag gör största delen av dagarna.

Inte blivit nå mer träning då jag blev rejäl sjuk så får bli lite ofrivillig vila nån vecka nu :d