handdator

Visa fullständig version : Håkan Hellström-text: Vad menade Totta?


Aping
2015-10-14, 16:31
Från "Dom där jag kommer från":
Jag var bara halvvägs ner mot botten
När jag trodde jag hade nått den
Nere på C von, Tottas klubb, jag var sjutton
Och jag jobba mig med veteranen, Totta svara över axeln
du vet inget om bluesen förrän du har ätit'sten
Totta nu vet jag vad du menade
Jag fattar andemeningen men jag undrar mer specifikt vad exakt Totta menade med "ätit sten"? Det är inget uttryck jag känner igen.

Vet ni?

Scratch89
2015-10-14, 16:33
Fel forum för detta, tror jag. :D

Andy.da.wohoo
2015-10-14, 16:40
Att han inte knäböjt tillräckligt.

Fatslim
2015-10-14, 16:42
sten = troligtvis kodord för eaa

Aping
2015-10-14, 16:45
Haha! Kolozzeum, pop, och textanalys hör inte ihop menar du?! :D

Aping
2015-10-14, 16:46
sten = troligtvis kodord för eaa
:laugh:

Aping
2015-10-14, 16:50
Att han inte knäböjt tillräckligt.
Men det har väl ingen någonsin gjort. Betyder det att Totta menade att ingen vetat nåt om bluesen ever?

Olegh
2015-10-14, 16:53
Äta sten - göra en fet face plant - varit med om nån tung skit

mangemani
2015-10-14, 16:56
Från "Dom där jag kommer från":

Jag fattar andemeningen men jag undrar mer specifikt vad exakt Totta menade med "ätit sten"? Det är inget uttryck jag känner igen.

Vet ni?

"Jag var bara halvvägs ner mot botten" = bara halvvägs in?
"När jag trodde jag hade nått den" = trodde han hade nått punkten, "the spot"?
"Nere på C von, Tottas klubb, jag var sjutton" = på någon klubb när han var 17 bast?
"Och jag jobba mig med veteranen, Totta svara över axeln" = "partnern" tittar över axel när han står på alla fyra och förklarar?
"du vet inget om bluesen förrän du har ätit'sten" = vad han förklarar här är osäkert, du vet inget om punkten tills det "gått"?
Totta nu vet jag vad du menade = nu vet han om punkten?

men det är säkert fel

Andy.da.wohoo
2015-10-14, 17:03
Men det har väl ingen någonsin gjort. Betyder det att Totta menade att ingen vetat nåt om bluesen ever?

Det är som att veta vad som hände när Universum skapades. Man kan aldrig veta vad som hände just i skapelsens ögonblick, man kan bara närma sig oändligt mycket :)

timoat
2015-10-14, 17:11
Tja, det är väl bara att hitta ursprungslåten/texten han stulit och kallat sin egen..

Hatar Hellström!:devil:

awesomooo
2015-10-14, 17:15
Texten är helt ologisk och hela Håkan är det också för den delen. Jag ser bara massa jävla ord och brukar oftast fatta nada av svenska låttexter.

G.W
2015-10-14, 17:16
Fattiga bluesspelande afroamerikaner i södern brukade äta sten eftersom att de svalt. Det är därifrån uttrycker härstammar.

Som ett resultat av detta fick de bättre utveckling på benmuskulaturen eftersom att de gick omkring med många extrakilon bestående av småsten i magen. Speciellt vaderna växte ordentligt.

Red Apple
2015-10-14, 17:20
Äta sten - göra en fet face plant - varit med om nån tung skit

This.

Eller jävligt mycket tjack, Håkan brukar haka upp sig på det.

PureWhey
2015-10-14, 17:55
Crack cocaine = rocks = sten

filmjölk
2015-10-14, 19:18
Tottas klubb arrangerades på Nefertiti (GBG) som även var en gayklubb frekventerad av ett äldre klientel. Så texten är inte direkt svårtolkad med den vetskapen.

Loke
2015-10-14, 19:47
Tottas klubb arrangerades på Nefertiti (GBG) som även var en gayklubb frekventerad av ett äldre klientel. Så texten är inte direkt svårtolkad med den vetskapen.

Den informationen gör mig bara mer förvirrad.

Aping
2015-10-14, 19:59
Äta sten - göra en fet face plant - varit med om nån tung skit
Detta är som sagt andemeningen - men frågan är om "ätit sten" är slang för eller syftar på nåt annat specifikt också?
Crack cocaine = rocks = sten
Han avslutar låten med att sjunga:
Tough Alliance vad är det jag hört om koka kola vener
Ta det lugnt pojkar ni e bara halvvägs ner
Så jag är också lite inne på knarkrelaterat. Men har aldrig hört uttycket förut.
Tottas klubb arrangerades på Nefertiti (GBG) som även var en gayklubb frekventerad av ett äldre klientel. Så texten är inte direkt svårtolkad med den vetskapen.
Vet du om "ätit sten" syftar på något särskilt?

Aping
2015-10-14, 20:00
Den informationen gör mig bara mer förvirrad.
+1

Berätta mer.

Wzup2u
2015-10-14, 20:04
http://www.maipenrai.se/forum/uploads/monthly_12_2014/post-4402-0-14429400-1419790164.jpg

Scratch89
2015-10-14, 20:06
Crack cocaine = rocks = sten

Det var väl vad jag var inne på också, om jag nu skulle ge ett seriöst svar. :)

Red Apple
2015-10-14, 20:44
Tottas klubb arrangerades på Nefertiti (GBG) som även var en gayklubb frekventerad av ett äldre klientel. Så texten är inte direkt svårtolkad med den vetskapen.

Stämmer ju faktiskt väldigt bra överens med en annan av hans textrader.

"This could be heaven or this could be hell. Oh yeah, på knä, i bögkvarteren, det du gör slutade ja me för länge sen, oh yeah, på knä"

några år av experimenterande bakom sig kanske?

Är Håkan en gammal crackhora?!?!

Aping
2015-10-14, 20:54
Stämmer ju faktiskt väldigt bra överens med en annan av hans textrader.

"This could be heaven or this could be hell. Oh yeah, på knä, i bögkvarteren, det du gör slutade ja me för länge sen, oh yeah, på knä"

några år av experimenterande bakom sig kanske?

Är Håkan en gammal crackhora?!?!
Är det en tråd för crackhoreshaming helt plötsligt nu?! Hur kul skulle DU tycka det var att bli kallad crackhora bara för att du kanske sugit av några gubbar för att få några hittar fribaskokain?

Red Apple
2015-10-14, 21:01
Nu vet jag inte om du skämtar, men det där var mer filmjölkshameing än ngt annat.

Aping
2015-10-14, 21:23
Nu vet jag inte om du skämtar, men det där var mer filmjölkshameing än ngt annat.
Sorry, ville bara spinna vidare men det känns redan trött :)

On topic: Jag börjar luta mer åt att det faktiskt bara betyder att ha varit med om nåt tungt rent allmänt. Men knark- eller sexuella spåret känns mer spännande och mer tabu för en känd artist, så jag hoppas att någon kan komma med något som gör det trovärdigt att "ätit sten" syftar på något liknande.

Kanske filmjölk har lite insikter att bjuda på som sagt?

filmjölk
2015-10-15, 19:40
"Äta sten" gissar jag inte har med knark att göra, utan antingen sten som i stenar, dvs. testiklar eller sten som i hård. dvs. en mans erektion.

Nu förekom det säkerligen en del knark i de kretsarna på den tiden men här tror jag åsyftas att han har gett en man oralsex.

Derbel McDillet
2015-10-15, 20:10
Är det inte så enkelt att man inte fattar sig på blues förrän man haft det tufft i livet? Ätit sten= haft det jobbigt

filmjölk
2015-10-15, 20:23
Dessutom är Totta Näslund död, bluesklubben arrangerades i hans minne. Vilket gör Hellströms låt ännu sjukare, det handlar inte enbart om homosexuell hebefili, och en sexuell akt mellan en ung pojke och en vuxen man, utan om en sexuell akt mellan en ung pojke och en vuxen död man, så låten är även om nekrofili.

Aping
2015-10-15, 22:40
Är det inte så enkelt att man inte fattar sig på blues förrän man haft det tufft i livet? Ätit sten= haft det jobbigt
ZZzzzz...

Dessutom är Totta Näslund död, bluesklubben arrangerades i hans minne. Vilket gör Hellströms låt ännu sjukare, det handlar inte enbart om homosexuell hebefili, och en sexuell akt mellan en ung pojke och en vuxen man, utan om en sexuell akt mellan en ung pojke och en vuxen död man, så låten är även om nekrofili.
Håkan sjunger i låten att han var 17 år på C von när Totta säger detta till honom. Håkan är född 1974, så det måste ha hänt typ 1991. Sen vet man ju inte exakt NÄR Håkan börjat fatta vad "ätit sten" betyder eftersom låten släpptes långt senare (2010 tror jag, efter snabbgoogling) och hans insikter om vad det innebär att ha "ätit sten" kan ha kommit när som helst mellan 1991 och 2010 antar jag.

Håller med om att låten någonstans ändå handlar om nekrofili.

Update!
Hittade detta:
https://www.facebook.com/kspecialfre/videos/799588133423717/
Ser han inte lite hemlig ut efter att han (lite svepande sken-)förklarat(?) för murveln vad "ätit sten" skulle betyda?

J.V
2015-10-15, 23:03
Jag tror inte ens han vet sjalv.

Lallle
2015-10-15, 23:22
Inget säger tråkig svenne med dålig smak så tydligt som att tjata om hur mycket man ogillar Håkan Hellström.

Grazzafukkinrazzi
2015-10-15, 23:39
Inget säger tråkig svenne med dålig smak så tydligt som att tjata om hur mycket man ogillar Håkan Hellström.

Ja, fast tvärtom.

PureWhey
2015-10-15, 23:40
Ja, fast tvärtom.

Jopp

anvihl
2015-10-16, 04:53
Eftersom Håkan skriver sina texter på det viset att någon lägger lappar med random ord framför honom, har han förmodligen inte en aning själv.

Diomedea exulans
2015-10-16, 07:25
Okej, nu har vi rett ut vad "ätit sten" betyder. Nu är frågan varför han har satt en apostrof mellan "ätit" och "sten".

MackeJuve
2015-10-16, 07:28
Inget säger tråkig svenne med dålig smak så tydligt som att tjata om hur mycket man ogillar Håkan Hellström.

Man är i alla fall trött på att höra "men han kan ju inte sjunga", det är ju inte direkt p.g.a. hans röst som han är en av Sveriges största artister.

Armed Dingo
2015-10-16, 07:45
Det verkar som att det är en sak att gilla annan Morrissey-rock för att musiken låter rockig och även om man vet vad som sjungs så är det inte i modersmål, det är inte som att uttala orden själv. Det är lätt att identifiera sig med.

Så när en person som Håkan sjunger på svenska, och det är en person som sjunger inte för att han kan utan för att han måste och det i flera fall handlar om att vara svag (men det gör inget för universum har skonat oss två), ja, då är det klart att det är svårt att relatera för en del som aldrig känt sig överväldigade av allt runt dem som kan gå rakt åt helvete :D

Armed Dingo
2015-10-16, 07:46
I övrigt tycker jag vi ska fokusera på nu:et och ställa frågan, Vad fan menar filmjölk

Aping
2015-10-16, 15:44
Okej, nu har vi rett ut vad "ätit sten" betyder. Nu är frågan varför han har satt en apostrof mellan "ätit" och "sten".
Håller inte alls med om att vi kommit fram till vad det betyder!

Men för apostroffrågan får man rimligen börja med att utreda om det står så i hans originaltext eller om det är ett transkribergingsfel av internet-hen som bemödat sig att plita ner texten? Någon som har ett konvolut där texterna står?

Aping
2015-10-16, 15:48
I övrigt tycker jag vi ska fokusera på nu:et och ställa frågan, Vad fan menar filmjölk Dags att leta fram Hackenschmidts gamla "Stop Filmjölk trolling"-meme månne?