handdator

Visa fullständig version : Pasta, ris, potatis, bröd = dåliga kolhydrater?


caelus
2015-10-13, 19:45
Häromdagen läste jag en artikel på en träningssida där "hälsogurun" Martin Bach intervjuades (kan ej länka till artikeln pga forumreglerna). Artikeln handlade om kolhydraternas betydelse i kosten. Martin Bach menade bl.a. att folk i allmänhet borde fokusera på att äta mer "innehållsrika" kolhydrater som han beskrev det (dvs. kolhydrater med mer vitaminer, mineraler och liknande) och nämnde som exempel på sådana linser, rotfrukter och bönor. Han menade samtidigt att "tomma" kolhydrater (där han inkluderade pasta, ris, potatis och vitt bröd) borde undvikas.

Vad anser ni om detta resonemang? Har han en poäng eller är han ute och cyklar? Är pasta, ris, potatis och vitt bröd generellt sett sämre val av kolhydrater jämfört med linser, rotfrukter och bönor?

Wzup2u
2015-10-13, 19:50
En helhet av allt är det som avgör...
Grönsaker, potatis, ris, pasta blablabla... variera ist för att fokusera...

käkar du potatis och kött lägg till grönsaker...
vissa livsmedel kan man inte jämföra rakt av, då de är olika... så variation och mix.

King Grub
2015-10-13, 19:50
Dumheter.

caelus
2015-10-13, 20:00
Dumheter.

Tack för svar! Inte för att jag ifrågasätter det på något sätt, men kan du utveckla varför? :)

Ozziking
2015-10-13, 20:16
Tack för svar! Inte för att jag ifrågasätter det på något sätt, men kan du utveckla varför? :)

Snarare så att man vill fråga varför det skulle vara dåligt? Kolhydrater = Snabb och effektiv energi särskilt för de som tränar hårt.

jonkii
2015-10-13, 21:06
Linser, rotsaker och bönor är mycket bra livsmedel. Potatis är det också, verkligen! Livsmedelsverkets gossebarn - med rätta. Pasta och ris är kanske inga mikronutrientsbomber men inte dåliga källor.

caelus
2015-10-13, 21:28
Snarare så att man vill fråga varför det skulle vara dåligt? Kolhydrater = Snabb och effektiv energi särskilt för de som tränar hårt.


Fast ingen har väl direkt hävdat att det skulle vara "dåligt". Frågan som ställdes var snarare om vissa typer av kolhydrater kunde vara "sämre" val i något avseende än andra.

Min rubrik var kanske lite missvisande dock.

anvihl
2015-10-13, 21:57
Såklart inte dåligt med pasta, potatis, ris osv, men visst, får man i sig lite mikronutrienter och äter en begränsad mängd mat varje dag kanske man ska satsa på lite mer livsmedel som är täta på det man behöver. Linser t.ex ger schysst mängd av både kolhydrat, protein och fibrer tillsammans med en del mineral. Ris i jämförelse ger i stort sett bara kolhydrat.

Tränar man hårt och äter mycket äter man förmodligen så mycket sammanlagt att man ändå får i sig tillräckligt av allt om man inte äter superenformigt.

JacobHeitmann
2015-10-13, 21:58
(fullkorns)pasta, bra.
ris (koka med överskottsvatten som du häller bort), jättebra.
Potatis, alltid varit bra. Koka, råstek eller kör i ugnen en stund. Håll inte på att äta pommes frites och sånt där skit.
Vitt bröd? Skippa det om du vill, såvida du inte har 3 kg grönsaker som pålägg. Finns näringsrikare bröd med fullkorn och sånt skit.

Johan_P
2015-10-13, 22:01
Fast ingen har väl direkt hävdat att det skulle vara "dåligt". Frågan som ställdes var snarare om vissa typer av kolhydrater kunde vara "sämre" val i något avseende än andra.

Det beror på övrig kost. Men som enskilda livsmedel är dem utmärkta kolhydratskällor. Kompletterar man måltider med vettiga grönsaker/grödor/baljväxter o.s.v. täcker man oftast behovet av mikronutrienter - därav blir det fel att påstå att dessa är "dåliga val" och därmed borde bytas ut.

DJJOHANSSON
2015-10-13, 22:57
(fullkorns)pasta, bra.
ris (koka med överskottsvatten som du häller bort), jättebra.
Potatis, alltid varit bra. Koka, råstek eller kör i ugnen en stund. Håll inte på att äta pommes frites och sånt där skit.
Vitt bröd? Skippa det om du vill, såvida du inte har 3 kg grönsaker som pålägg. Finns näringsrikare bröd med fullkorn och sånt skit.


Varför ska man inte koka riset torrt?

Jag brukar koka tills det är snustorrt o blir ett lager ris fastbränt i botten. Äter 3-4dl om dagen.

Cykelcykel
2015-10-14, 04:06
Jag blir alltid så jävla upprörd och tar väldigt illa upp när nån snackar skit om potatis

begt
2015-10-14, 06:42
Jag blir alltid så jävla upprörd och tar väldigt illa upp när nån snackar skit om potatis

Håller verkligen med. Särskilt med skal på är potatis ett nyttigt livsmedel.

Räddade ett antal liv på 1800-talet....

Ris är mycket mer suspekt, för det är oklart hur mycket arsenik olika sorter och partier innehåller.

JacobHeitmann
2015-10-14, 07:06
Varför ska man inte koka riset torrt?

Jag brukar koka tills det är snustorrt o blir ett lager ris fastbränt i botten. Äter 3-4dl om dagen.

Arsenik (http://articles.chicagotribune.com/2012-10-03/features/ct-food-1003-rice-arsenic-cooking-tips-20121003_1_arsenic-rice-consumption-cooked-rice)

Cook and drain your rice sort of like pasta. "We say to use about 6 parts water to 1 part rice," says Michael Hansen, a senior staff scientist at Consumer Reports. "And then drain off the water after it's done." The FDA says that studies show rinsing and cooking in excess water can reduce total arsenic levels by 50 to 60 percent.

Får erkänna att jag inte gör det varje dag, gamla vanor dör långsamt.

King Grub
2015-10-14, 07:16
Jag blir alltid så jävla upprörd och tar väldigt illa upp när nån snackar skit om potatis

..

jonkii
2015-10-14, 07:21
My life is potato

https://www.youtube.com/watch?v=QiqqC_fbP1c

Wzup2u
2015-10-14, 07:54
My life is potato

https://www.youtube.com/watch?v=QiqqC_fbP1c

Tk4W8DcxoFw

shut teh face
2015-10-14, 07:55
Jag minns att Anna Skipper brukade såga potatis i sina program hos sina "klienter", de är bara massa socker. :d

Potatis i mina ögon är en av de bästa kolhydratskällorna man kan äta, visst inte lika mycket vitaminer/mineraler som hirs, quinoa, shiafrön, men betydligt mindre kalorier och högre mättnadsgrad.

Det jag kan säga om pasta och bröd är dock att det är något man med fördel kan undvika i viktnedgångssyfte, om man är hungrig av sig. Men alla vill ju inte gå ned i vikt...

Cykelcykel
2015-10-14, 10:04
Jag minns att Anna Skipper brukade såga potatis i sina program hos sina "klienter", de är bara massa socker. :d

Potatis i mina ögon är en av de bästa kolhydratskällorna man kan äta, visst inte lika mycket vitaminer/mineraler som hirs, quinoa, shiafrön, men betydligt mindre kalorier och högre mättnadsgrad.

Det jag kan säga om pasta och bröd är dock att det är något man med fördel kan undvika i viktnedgångssyfte, om man är hungrig av sig. Men alla vill ju inte gå ned i vikt...

Haha anna skipper henne har man fan glömt bort.

Sen är potatis också så jävla gott och billigt och går att variera i oändlighet

begt
2015-10-14, 13:23
Potatismos gjort på grädde/smör kryddat med muskotnöt serverat med lingonsylt och nötkött eller kyckling.....

Gött.

Luca Brasi
2015-10-14, 19:07
Jag minns att Anna Skipper brukade såga potatis i sina program hos sina "klienter", de är bara massa socker. :d

Potatis i mina ögon är en av de bästa kolhydratskällorna man kan äta, visst inte lika mycket vitaminer/mineraler som hirs, quinoa, shiafrön, men betydligt mindre kalorier och högre mättnadsgrad.

Det jag kan säga om pasta och bröd är dock att det är något man med fördel kan undvika i viktnedgångssyfte, om man är hungrig av sig. Men alla vill ju inte gå ned i vikt...
Potatis, rotfrukter, pasta, bröd, spannmålsprodukter; är också socker, bara i en annan form. Även i fullkornsformat. Och som skräpmat, chips, pommes frites.. Ris, majs, couscous, bulgur; är också socker.

http://www.annaskipper.se/lchf.html

jonkii
2015-10-14, 21:44
Wtf :confused: :( cofffee

Wzup2u
2015-10-15, 22:37
Wtf :confused: :( cofffee

lugn, anna är inte farlig.

Gerdler
2015-10-16, 22:33
Jag blir alltid så jävla upprörd och tar väldigt illa upp när nån snackar skit om potatis

Bönderna häller skit på potatisen så det är klart att det är skitmat.:smash:

Håller verkligen med. Särskilt med skal på är potatis ett nyttigt livsmedel.

Jag glömmer, var sitter solaninet? :)