handdator

Visa fullständig version : Bakmaskin


Molotov
2004-04-12, 16:51
Tjena, funderar på att införskaffa en bakmaskin. Är det någon som testat att baka i en sådan? Funkar det bra?

Kero
2004-04-12, 20:42
Har en urgammal, den funkar fint att baka i. Jävligt gott blir det också...

Whey
2004-04-17, 22:28
Var inte så lata! Låt inte en tråkig ful maskin göra det roliga, gör det själva. BAKA ÄR SKOJ! Godare blir det också! :eating:

gibb
2004-04-18, 02:42
Jag använder i undantagsfall den stora urgamla hushållsassistenten med bakmaskins-armar. Ska man köpa en ny sådan hushållsassisten så får man nog dock punga ut ett par tusenlappar, rejält duktig kvalité på dem. Annars tycker jag att det funkar bra att baka för hand, och om det går dåligt, gå till ditt lokala bageri och fråga om tips. De har hand-teknik som gör det både enklare och roligare att baka bröd. När du får in den rätta touchen kan du dessutom anamma dina nyvunna fingerfärdigheter på mer amorösa områden.
Lycka till!

Molotov
2004-04-19, 09:45
Baka är inte ett dugg skoj... Jag låter hellre en maskin göra jobbet!

Whey
2004-04-19, 11:54
Originally posted by Molotov
Baka är inte ett dugg skoj... Jag låter hellre en maskin göra jobbet!

Du har fel! Och nej, det är inte en subjektiv fråga, BAKA ÄR SKOJ OCH GOTT! :eating:

liten
2004-04-19, 12:32
har en såndär matberedare, använder den dock bara till att mixxa gainern ;)

Tolkia
2004-04-19, 14:39
Jo du, jag skulle vilja se hur gainern ser ut efter att ha körts i en bakmaskin - eller kanske inte, vid närmare eftertanke. Jäst och gräddad ... :D
Allvarligt talat; en bakmaskin och en hushållsassistent är inte samma sak. En bakmaskinen gör hela brödet, s.a.s. från scratch till limpa; en hushållsassistent enbart knådar degen. Mixrar (som man t.ex. kan använda till att riva morötter och blanda gainers) brukar vara för klena för att hantera jäsdegar, utom de allra största och inte ens de kan hjälpa en att göra några stora limpor i.

F.ö. har jag läst att bakmaskin skall var hemskt bra att baka glutenfritt bröd i (glutenfritt mjöl ger annars ganska svårarbetade degar), om det skulle finnas någon glutenallergiker där ute.