handdator

Visa fullständig version : Tendinit/Tendinos?


SEW
2015-10-13, 15:56
Hej.
Jag är en kille på 18 år, väger strax under 70kg och är lite kortare än 180cm.
Har som många andra börjat känna smärta i axlarna (höger framförallt). Det beror väl förmodligen på att jag överanstränger något muskelfäste (Deltoideus-fästet i huvudet på Humerus?) när jag tränar på att "flagga". Har läst lite och gissar på att jag kanske har fått tendinit/tendinos. Typiskt smärttillfälle är när jag hamnar i överläge vid "flies". (Kör ganska lätt för min kapacitet skall nämnas). Gör även ont när jag trycker på Deltoideus.

Förmodar att jag inte är den första som besväras av detta. Söker tips på hur jag ska bli av med det och om det är värd att söka vård för att ställa en säkrare diagnos. Förstår att jag inte bör anstränga axeln mer, men kanske behövs det något läkemedel eller annan metod för att skynda på läkningsprocessen?:)

Tacksam för alla seriösa svar.
//SEW

PS. Många tror säkert att det beror på att jag lyfter för tungt men så är det inte. Var skadad ett bra tag pga gymskada (dock ej pga för tung vikt) vilket har fått mig att inse att det aldrig någonsin är värt anstränga kroppen mer än vad den klarar av, hur bra det än känns att kliva upp i kg-trappan.

PureWhey
2015-10-13, 16:45
Artrit är enkelt att testa för, bara gå och ta ett blodprov då det är en inflammatorisk sjukdom. Tendinos påverkar (större) leder.

pezrulezhaakon
2015-10-13, 19:49
Artrit är enkelt att testa för, bara gå och ta ett blodprov då det är en inflammatorisk sjukdom. Tendinos påverkar (större) leder.

Tendinos handlar om (muskel)senor och inte direkt lederna.

PureWhey
2015-10-13, 19:51
Jag lär ha varit helt väck när jag skrev det inlägget, tänkte på artros och artrit. Ingen aning om varför jag svarade nu och dessutom skrev tendinos :D

pezrulezhaakon
2015-10-13, 20:00
Jag lär ha varit helt väck när jag skrev det inlägget, tänkte på artros och artrit. Ingen aning om varför jag svarade nu och dessutom skrev tendinos :D

Ok. Lätt hänt.

SEW
2015-10-13, 22:33
Såååå, misstag händer. Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av problemet?