handdator

Visa fullständig version : Status på DMAA i USA? Lagligt eller ej?


swebar
2015-10-13, 01:25
Hej! Jag hittade knappt några trådar om DMAA. Hoppas inte det är förbjudet att diskutera här. Jag har lite funderingar angående den juridiska statusen på denna substans internationellt. Från vad jag förstår är det i princip otillgänglig inom EU på den öppna marknaden. Däremot har jag länge trott att det varit godkänt i USA - vilket jag inte längre är så säker på (?)

En del produkter marknadsförs fortfarande med komponenter som t.ex "geranaburn" eller geranium oils - vilka ofta inom parentes skrivs som "standardized to 1.3-dimetylamylamin HCI". Vad betyder i så fall orden "standardized to" om det nu är en olaglig substans i USA?

För jag antar att det är olagligt när både FDA och WADA bannat det?

DJJOHANSSON
2015-10-13, 18:02
Det får inte diskuteras på forumet.

Sheogorath
2015-10-13, 19:41
Hej! Jag hittade knappt några trådar om DMAA. Hoppas inte det är förbjudet att diskutera här. Jag har lite funderingar angående den juridiska statusen på denna substans internationellt. Från vad jag förstår är det i princip otillgänglig inom EU på den öppna marknaden. Däremot har jag länge trott att det varit godkänt i USA - vilket jag inte längre är så säker på (?)

En del produkter marknadsförs fortfarande med komponenter som t.ex "geranaburn" eller geranium oils - vilka ofta inom parentes skrivs som "standardized to 1.3-dimetylamylamin HCI". Vad betyder i så fall orden "standardized to" om det nu är en olaglig substans i USA?

För jag antar att det är olagligt när både FDA och WADA bannat det?

Läste någonstans att man aldrig hittat DMAA i geranium, d.v.s. det är något som produkterna spikas med, och sen hävdar man på förpackningarna att det kommer från växtextraktet. Men som sagt: det är både dopingklassat och klassat som hälsovådligt, och produkterna som fanns belades med säljförbud, så det är inte något vi behöver gå in djupare på här på forumet. :)

Kischen
2015-10-14, 15:13
För jag antar att det är olagligt när både FDA och WADA bannat det?

Wada kan inte göra saker olagliga.

freaq
2015-10-15, 07:14
Methylhexanamine (DMAA) klassificerades som en hälsofarlig vara den 4:e september 2012 av den svenska regeringen och är därmed olaglig att sälja, överlåta och inneha inom Sverige. DMAA är för närvarande olagligt i följande länder:

Australien
Danmark
Finland
Frankrike
Irland
Italien
Kanada
Malta
Nya Zeeland
Storbrittanien
Sverige
USA

Tog mig 10 sekunder

Sverker
2015-10-15, 17:29
Jag tog bort länken i posten ovanför men klippte in den viktigaste informationen för oss som läser på Kolozzeum.

Luca Brasi
2015-10-17, 01:07
Läste någonstans att man aldrig hittat DMAA i geranium, d.v.s. det är något som produkterna spikas med, och sen hävdar man på förpackningarna att det kommer från växtextraktet. Men som sagt: det är både dopingklassat och klassat som hälsovådligt, och produkterna som fanns belades med säljförbud, så det är inte något vi behöver gå in djupare på här på forumet. :)

Det kommer nog snarare ifrån en fabrik i Kina eller Indien...

Sheogorath
2015-10-17, 13:42
Det kommer nog snarare ifrån en fabrik i Kina eller Indien...

Jepp