handdator

Visa fullständig version : Det här med över/under


Krutpaket
2015-10-12, 19:01
Tja,

Testar över/under just nu, men har 2 frågor:

1: Är det bättre/effektivare/smartare (kalla det vad du vill) att t ex köra ett tungt överkroppspass (lågreps) och ett lättare (högreps) eller ska man köra t ex en tung och en lättare övning för en muskelgrupp i samma pass?

2: Om jag kör 2 övningar för bröst i ett pass + 1 för axlar i ena passet bör jag då köra 2 för axlar och 1 för bröst nästa pass? Eller är det bättre att alltid köra 2 för bröst och 1 för axlar eftersom brösten är lite större än axlarna?


Hoppas ni förstår frågorna. Tack på förhand.

adamol
2015-10-12, 19:18
Tror tyvärr inte dina frågor har några generella svar. Det beror mycket på individen i fråga: vad denna svarar bäst på och vilka mål han har. Trots det:

För fråga 1 skulle jag säga att man borde balansera intensitet och volym under veckan i den mån man kan återhämta sig från den. En lättare dag lite då och då kan hjälpa kroppen återhämta sig och beroende på vilken fas man är i sin träning kanske man inte kan gå balls-to-the-wall varje gång.

För fråga 2 behöver ju t ex en styrkelyftare inte balansera bänk och press, även om viss axelträning ofta sägs vara förmånligt för axelhälsa, och om man tränar mer för utseende beror det ju på om en kroppsdel kanske ligger efter eller ej.

Rolfarsson
2015-10-12, 19:33
1: Är det bättre/effektivare/smartare (kalla det vad du vill) att t ex köra ett tungt överkroppspass (lågreps) och ett lättare (högreps) eller ska man köra t ex en tung och en lättare övning för en muskelgrupp i samma pass?

Det är nog klokast att köra ett lättare och ett tyngre i huvudövningarna, då tyngre vikter är mer påfrestande för det centrala nervsystemet och då det sliter mer på kroppen.
Och är hypertrofi ens primära mål så är tunga vikter (85%+) inget man behöver använda ofta.

2: Om jag kör 2 övningar för bröst i ett pass + 1 för axlar i ena passet bör jag då köra 2 för axlar och 1 för bröst nästa pass? Eller är det bättre att alltid köra 2 för bröst och 1 för axlar eftersom brösten är lite större än axlarna?

Sett till axlarnas storlek och då dom främre huvudena tränas till en mycket hög grad i samtliga bröstövningar (speciellt lutande), och dom bakre i samtliga ryggövningar, så ser jag ingen logik i att köra mer övningar för axlar är bröst.
Det du kan göra är att på pass A köra en vertikal press (axelpress) och på pass B köra sidolyft eller en övning för baksida axlar, som t.ex. face pulls eller omvända kabelflyes.
Själv så skulle jag ha kört på en för baksida axlar och hållit överarmarna utåtroterade, då detta även tränar dom mellersta huvudena relativt bra.
Då har du ett pass med fokus på främre och ett med fokus på bakre, och i båda övningarna så piskas även dom mellersta huvudena relativt bra.

CalleP
2015-10-12, 19:36
Jag har ingen aning om det är mer effektivt men gillar att blanda lågreps / högreps i samma pass. T.ex bänkpress kör 4 set börjar på 8 reps sen stegar "ner" till tre reps. Avslutar sedan med några set flyes för p0mpen.

Jag kör samma mängd set för axlar,bröst och rygg. Bara armar jag kör lite mindre. Kör dock högreps 10+ på axlar för jag är mes.