handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som gör egen choklad eller tänker börja göra det!


Vivaldi
2015-10-12, 16:28
Hej allesammans, detta är alltså som namnet antyder en tråd för oss som tänker tillverka eller tillverkar egen choklad. Här delar vi tips om hur vi gör den, vilka recept vi använder, samt tipsar om olika ingredienser etc.

Som OP tänker jag självklart inleda med lite text:

Varför göra egen choklad?
Apgott, billigt, kontroll över ingredienser, enkelt

Vad behöver jag?
Smaklös fettkälla som är fast vid rumstemperatur, socker (helst flytande), kakao, eventuella smaksättare

Det recept jag just nu använder lyder:

84% Choklad
Ca 450-500g

10msk kokosfett/kakaofett
15msk Kakaopulver (jag använder märket "Callebaut")
4msk honung/muskovadsocker (socker ger djupare eftersmak samt strävare konsistens, jag använder muskovad för jag gillar dess smak, allt annat socker går bra)
1tsk bourbon vaniljpulver


Värm fettet till 50 grader celsius via vattenbad
Rör ned övriga ingredienser
Mixa väl, låt stå vid ca 50 grader i någon minut
Häll över i ugnsform på bakplåtspapper, låt svalna till stelning rumstemperatur (tar några timmar,för snabbare svalning kan kylskåp nyttjas men resultatet blir enl. mig sämre konsistensmässigt)


Så låt oss härmed dela våra kunskaper kring gudarnas böna!

Wain
2015-10-13, 07:57
Bättre än om du köper färdig choklad av samma märke? Billigare?

Vivaldi
2015-10-13, 15:33
Bättre än om du köper färdig choklad av samma märke? Billigare?

Billigare Ja! (Det beror dock på vad ditt kakaopulver kostar, mitt ligger på 200kr/kg vilket är billigare än den mesta mörka chokladen i samma smakklass, du bestämmer ju även kakaohalten!).

Godare? Det får du avgöra individuellt, jag anser att jag får godare choklad sett till pris/gram


"Nyttigare": Det kan du ju kontrollera helt själv, helt ok med att köpa färdig mörk choklad, men via detta kan du slippa skit som sojalecitin etc.

Wain
2015-10-14, 08:25
Köper mest choklad av typen Valrhona, Amedei, Michel Cluizel etc. Innehållet brukar vara i stil med "cocoa, cane sugar, cocoa butter, Bourbon vanilla pod". Tror Valrhonas kakao ligger på ca 400 kr/kg i affär (ca 25 eur/kg från Tyskland).

Frågan är om man kan göra en Valrhona kaka godare än Valrhona (utan att vara utbildad konditor)? Hur får man till den där perfekta tempereringen så att det smälter på ett korrekt sätt i munnen? Är det de 50 graderna i ett par minuter som fixar det?

Vivaldi
2015-10-14, 13:27
Köper mest choklad av typen Valrhona, Amedei, Michel Cluizel etc. Innehållet brukar vara i stil med "cocoa, cane sugar, cocoa butter, Bourbon vanilla pod". Tror Valrhonas kakao ligger på ca 400 kr/kg i affär (ca 25 eur/kg från Tyskland).

Frågan är om man kan göra en Valrhona kaka godare än Valrhona (utan att vara utbildad konditor)? Hur får man till den där perfekta tempereringen så att det smälter på ett korrekt sätt i munnen? Är det de 50 graderna i ett par minuter som fixar det?

Ja, den chokladen jag får till är krispig och smälter långsamt. Detta beror troligtvis på typen utav fett, halten kakao, samt temperering och stelning vid tillverkning. Bäst vore nog dock att faktiskt finna ett klipp utav en utbildad konditor!

drkrupp
2015-10-14, 14:09
Inte choklad direkt men denna gör jag till barnen som efterrätt:
10g kokosolja, 10g jordnötsmör, 5g kakao, 20g vassle, 2 msk mjölk. Blir mer som nutella.

Fredron
2015-10-15, 18:53
Bilder är alltid kul om ni har lust.
Har aldrig funderat på att göra min egen choklad.Det närmaste man kommer är väl julgodis. Det låter onekligen intressant dock.