handdator

Visa fullständig version : Åsikter gällande ingredienser i pwo


SEW
2015-10-12, 01:26
Sådär!
Mitt pwo är nu "färdigbyggt" och kommer att innehålla:
Koffein
Tyrosin
Beta-alanin
Kreatinmonohydrat
Citrulline malate (tog även med agmatine för att jämföra dessa två)
Maltodextrin
EAA

Doseringen är ännu inte bestämd men tror jag får prova mig fram lite och känna vad kroppen "pallar". Ska börja med rekommenderade doser och sedan öka vid behov.

Har ni åsikter så berätta! Tar med varm famn emot konstruktiv kritik av kunniga personer:)

//SEW

daniellinden
2015-10-12, 08:28
ser kungligt ut enligt mig, kör en 4-5 g citrulline så blir det riktigt bra, lägg till 1g agmatine om du kan

Fastback
2015-10-12, 10:04
Det låter riktigt bra. Hur kommer du inta det? Är de flesta piller eller i pulverform? :)

Paperbasket
2015-10-12, 11:35
Hur mycket kommer en portion att kosta för dig?

Tjugofemton
2015-10-12, 11:54
Sådär!
Mitt pwo är nu "färdigbyggt" och kommer att innehålla:
Koffein
Tyrosin
Beta-alanin
Kreatinmonohydrat
Citrulline malate (tog även med agmatine för att jämföra dessa två)
Maltodextrin
EAA

Doseringen är ännu inte bestämd men tror jag får prova mig fram lite och känna vad kroppen "pallar". Ska börja med rekommenderade doser och sedan öka vid behov.

Har ni åsikter så berätta! Tar med varm famn emot konstruktiv kritik av kunniga personer:)

//SEW

Använt mig av nästan exakt dessa ingredienser i snart ett år. Så här har jag doserat:
Koffein- 200-300mg (ibland från kaffe och ibland piller)
tyrosin- 1-2g (köpt separat via myprotein/bulkpowders)
beta alanin 4g (myprotein/bulkpowders/mmsports)
kreatinmonohydrat 3-5g innan och 3-5g efter träning (creapure från myprotein/bulkpowders/mnmsports)
citrulin malat 6-10g (myprotein)
EAA (mmsports)

Utöver dessa ingredienser har jag använt mig av betain/TMG (köpt i pulverform från bulkpowders)
och fick med en stor påse taurin från ett köp hos myprotein som jag doserat 3g innan och efter träning.
Köpt nästan alla ingredienser när de varit nedsatta med ibland upp till 50%, så utöver att engångskostnaden var högre än en färdigbyggd PWO så är min portionskostnad betydligt lägre.

PureWhey
2015-10-12, 12:10
Varför har ni EAA och kreatin i pwon?

Tjugofemton
2015-10-12, 19:47
Varför har ni EAA och kreatin i pwon?

För att det maskerar smaken från övriga ingredienser betydligt bättre än vassle . Dessutom behöver jag vissa dagar komplettera protein i pulverform till min kost.

PureWhey
2015-10-12, 20:44
Kreatin maskerar ingen smak, dessutom är det betydligt billigare att ta lite saft.

Tjugofemton
2015-10-12, 21:00
Kreatin maskerar ingen smak, dessutom är det betydligt billigare att ta lite saft.

Nej, men varför inte slänga i det med resten? Skulle du rekommendera att inta kreatin vid något annat specifikt tillfälle? Eller försöker du bara poängtera att kreatin inte "behövs" intas i samband med träning?

Jag använde mig av fun light som smaksättning ett bra tag så visst vet jag det. Men om jag ändå behöver addera protein till min vardag, varför skulle i samband med träning vara sämre än något annat? Eller är det just att du finner EAA helt meningslöst?

PureWhey
2015-10-12, 21:03
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3750511/

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7432955&postcount=14 och under styrketräning blir mps negativ oavsett om du dricker eaa eller ej.

Tjugofemton
2015-10-12, 22:17
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3750511/

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7432955&postcount=14 och under styrketräning blir mps negativ oavsett om du dricker eaa eller ej.

Jag har tidigare spritt ut min dosering av kreatin till innan och efter, men du skulle rekommendera att enbart inta efter?

Beemel
2015-10-13, 07:26
Jag har tidigare spritt ut min dosering av kreatin till innan och efter, men du skulle rekommendera att enbart inta efter?

Det är vad rapporterna "rekommenderar".

PureWhey
2015-10-13, 11:39
Jag har tidigare spritt ut min dosering av kreatin till innan och efter, men du skulle rekommendera att enbart inta efter?

Ja

SEW
2015-10-13, 16:58
Varför har ni EAA och kreatin i pwon?

Ingen ide att försöka övertyga personer gällande detta ämne. Finns så lite objektiv forskning så sannolikheten att du hittar den ultimata sanningen om kosttillskottet är väldigt liten då det finns flera andra rapporter som kommer att säga annorlunda. Finns för lite intresse för forskning kring kosttillskott för att kunna lita på att rapporten är 100% sann och objektiv. Är medveten om att det forskats relativt mycket om kreatin dock, men om du tar kreatin efter, innan eller både efter och innan gör detsamma för någon som inte tränar på elitnivå tror jag. Jag tror helt enkelt att skillnaden är försumbar, därför tar jag kreatin i mitt PWO:)

Gällande EAA så är det dels för smaksättning men även för att det jag läst om EAA/BCAA verkar vettigt. Sedan om det är lika bra eller t.o.m sämre än att ta whey kan jag inte säga. Men även här tror jag att skillnaden är försumbar.

SEW
2015-10-13, 17:00
Hur mycket kommer en portion att kosta för dig?

Ska ta en titt på det vid tillfälle!

SEW
2015-10-13, 17:05
Det låter riktigt bra. Hur kommer du inta det? Är de flesta piller eller i pulverform? :)

Koffeinet, tyrosinet och agmatinet är i kapslar, resten är pulver. Fick bli så denna gång då jag beställde från mm sports. Anledningen var främst för att de har små mängder av ämnena. Så om jag plötsligt skulle känna att jag inte vill köra på något ämne så slipper jag ha nästan hela påsen/burken kvar. Pris/portion blev väl lite dyrare men av ovanstående anledning känner jag att det var värt det denna gång:)

PureWhey
2015-10-13, 17:10
Ingen ide att försöka övertyga personer gällande detta ämne. Finns så lite objektiv forskning så sannolikheten att du hittar den ultimata sanningen om kosttillskottet är väldigt liten då det finns flera andra rapporter som kommer att säga annorlunda. Finns för lite intresse för forskning kring kosttillskott för att kunna lita på att rapporten är 100% sann och objektiv. Är medveten om att det forskats relativt mycket om kreatin dock, men om du tar kreatin efter, innan eller både efter och innan gör detsamma för någon som inte tränar på elitnivå tror jag. Jag tror helt enkelt att skillnaden är försumbar, därför tar jag kreatin i mitt PWO:)

Gällande EAA så är det dels för smaksättning men även för att det jag läst om EAA/BCAA verkar vettigt. Sedan om det är lika bra eller t.o.m sämre än att ta whey kan jag inte säga. Men även här tror jag att skillnaden är försumbar.

Om du tycker det är försumbart eller inte spelar ingen roll. MPS kommer vara negativ under styrketräning oavsett om du tar EAA/BCAA/Vassle innan passet. BCAA kan dock ge en effekt av minskad upplevd trötthet. Men använder du det som dyrt smakmedel så visst.

PureWhey
2015-10-13, 17:26
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4558471/

Kopierar hela Grubs
BCAA kan antagligen t o m vara kontraproduktivt, då "consumption of crystalline BCAA resulted in competitive antagonism for uptake from the gut and into the muscle and was actually not as effective as leucine alone in stimulating MPS. Despite the popularity of BCAA supplements we find shockingly little evidence for their efficacy in promoting MPS or lean mass gains and would advise the use of intact proteins as opposed to a purified combination of BCAA that appear to antagonize each other in terms of transport both into circulation and likely in to the muscle" -

SEW
2015-10-13, 19:33
Om du tycker det är försumbart eller inte spelar ingen roll. MPS kommer vara negativ under styrketräning oavsett om du tar EAA/BCAA/Vassle innan passet. BCAA kan dock ge en effekt av minskad upplevd trötthet. Men använder du det som dyrt smakmedel så visst.

Tänker som sagt inte argumentera inom detta ämne. Dels för att jag inte är tillräckligt påläst och dels för att jag anser att det inte finns några 100% sanna svar gällande kosttillskott då det finns så få objektiva A-klassificerade studier inom ämnet.

Och yes! Jag älskar dyra "smakmedel", det är verkligen min grej*drool*

SEW
2015-10-13, 21:00
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4558471/

Kopierar hela Grubs

Btw, tack för rapporterna! Ska läsa dom vid tillfälle och beroende på vad jag anser efter kanske jag byter upplägg:)

PureWhey
2015-10-13, 21:01
Denna bör väl räcka egentl
http://i.imgur.com/AzvB0XVl.png

SEW
2015-10-13, 21:20
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4558471/

Kopierar hela Grubs

Fråga till dig som ändå verkar påläst. Hur vet jag att jag fått i mig tillräckligt med essentiella aminosyror under lunchen jag äter för att min proteinsyntesbalans ska vara positiv? Jag äter nämligen inget mellan lunch (ca 11:30) och middag (ca 18:00) då jag gymmar efter att jag kommit hem (ca 16:00). Kan det då inte vara lönsamt att få i sig fria aminosyror som snabbt kan tas upp under tiden jag tränar. Tar EAA ca 15 min innan träning.

PureWhey
2015-10-13, 21:21
Får du i dig tillräckligt med protein under dagen kan du vara lugn

SEW
2015-10-13, 21:24
Denna bör väl räcka egentl
http://i.imgur.com/AzvB0XVl.png

Alltså menar du att man har nog med råmaterial och energi i kroppen för att underhålla proteinsyntesen under hela träningspasset. Men att senare på dagen kommer det att krävas tillskott?

Fråga till dig som jag inte uppfattat ännu: ratar du fria aminosyror/whey totalt eller vara innan träning?

SEW
2015-10-13, 21:25
Får du i dig tillräckligt med protein under dagen kan du vara lugn

Kan du motivera ditt svar?

PureWhey
2015-10-13, 21:30
Alltså menar du att man har nog med råmaterial och energi i kroppen för att underhålla proteinsyntesen under hela träningspasset. Men att senare på dagen kommer det att krävas tillskott?

Fråga till dig som jag inte uppfattat ännu: ratar du fria aminosyror/whey totalt eller vara innan träning?

Nej jag menar att oavsett vad du gör så kommer mps vara negativt under styrketräning.

Ja, om syftet är att stimulera mps under träningstillfället.

Kan du motivera ditt svar?

Summa kardemumma handlar det om att hamna på en positivt "protein turnover" dvs att du bygger mer än bryter ner. Detta uppnår du genom att nå x intag/dag och inte genom att stimulera mps till max så ofta du kan.

SEW
2015-10-13, 21:34
Nej jag menar att oavsett vad du gör så kommer mps vara negativt under styrketräning.

Ja, om syftet är att stimulera mps under träningstillfället.



Summa kardemumma handlar det om att hamna på en positivt "protein turnover" dvs att du bygger mer än bryter ner. Detta uppnår du genom att nå x intag/dag och inte genom att stimulera mps till max så ofta du kan.

Okej jag förstår hur du tänker.
Har dock två frågor. Vad är mps och vad innebär det att mps stimuleras?

SEW
2015-10-13, 21:35
Nej jag menar att oavsett vad du gör så kommer mps vara negativt under styrketräning.

Ja, om syftet är att stimulera mps under träningstillfället.



Summa kardemumma handlar det om att hamna på en positivt "protein turnover" dvs att du bygger mer än bryter ner. Detta uppnår du genom att nå x intag/dag och inte genom att stimulera mps till max så ofta du kan.

Okej jag förstår hur du tänker.
Har dock tre frågor.
Vad är mps och vad innebär det att mps stimuleras?
Vad baserar du din fakta på?

PureWhey
2015-10-13, 21:35
muscle protein synthesis
https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy#Protein_synthesis

Baserar min fakta på böcker och studier. Allt finns på forumet om du gräver lite.

SEW
2015-10-13, 22:06
Wikipedia kan vilken individ som helst skriva på. Ingen som garanterar att det som skrivs är sant till 100%. Har pass hög kvalitet har dessa studier då? A-D? Böcker brukar innehålla riktig information då inte vem som helst publicerar en bok med några knapptryck bara.

PureWhey
2015-10-13, 22:44
Det är inte direkt något nytt/revolutionärt jag påstår.

J.V
2015-10-14, 04:06
Wikipedia kan vilken individ som helst skriva på. Ingen som garanterar att det som skrivs är sant till 100%. Har pass hög kvalitet har dessa studier då? A-D? Böcker brukar innehålla riktig information då inte vem som helst publicerar en bok med några knapptryck bara.Om du tar dig lite tid att lasa sa ser du att allt i den Wikipedia-posten har tydliga kallhanvisningar till artiklar som inte har kastats ihop med "nagra knapptryck bara". Bara for att kallan finns pa Internet behover den inte vara mindre kvalitativ an bocker. En bok kan vem som helst fa publicerad om forlaget tror att den kommer dra in pengar, en peer-reviewed artikel i en serios journal/tidsskrift ar en helt annan sak.

Kischen
2015-10-14, 12:20
Jag förmodar att man menar att proteinsyntesen i den arbetande muskeln är nedsatt under träningen? Övriga muskler är väl som vanligt?

daniellinden
2015-10-14, 12:27
Om du tar dig lite tid att lasa sa ser du att allt i den Wikipedia-posten har tydliga kallhanvisningar till artiklar som inte har kastats ihop med "nagra knapptryck bara". Bara for att kallan finns pa Internet behover den inte vara mindre kvalitativ an bocker. En bok kan vem som helst fa publicerad om forlaget tror att den kommer dra in pengar, en peer-reviewed artikel i en serios journal/tidsskrift ar en helt annan sak.

Precis. Beror ju också på hur Gammal boken är, vet kursböcker som är rätt nya (från 2012) som innehåller en hel del fel information..

King Grub
2015-10-14, 12:52
http://jap.physiology.org/content/106/6/2026