handdator

Visa fullständig version : Från fett till muskler, tips?


Wojciechowski
2015-10-11, 22:27
Hej,
Tänkte ta tag i mitt liv nu när hösten är här!

Har dock lite funderingar på hur jag ska lägga upp min träning och hoppas att ni kan hjälpa mig. Visst jag hade kunnat söka på forumet men hoppas får mer anpassad hjälp för mig.

Längd: 194cm
Vikt: 85kg
De mesta av mitt underbara fett sitter runt magpartiet(kärlekshandtag och ölmage).

Vill på de mest effektiva sättet bli av med fettet och få muskler istället, inte ute efter det snabbaste sättet.

För tillfället håller jag på med konditionsträning i form av cykel cirka 45 min, löpning 30min. Vill gärna göra någon typ konditionsträning samtidigt som jag vill bygga muskler och bli av med fett.

Tips på tränings-upplägg?
Hur ska min kost se ut? Inga kolhydrater?
Är en kyckling-människa.

Tips på bra snacks? Gillar och småäta.

Hur ofta ska jag träna?

Har funderat på Crossfit och lean gain, kommentarer på det?

Tack för all hjälp!

SirreASDF
2015-10-12, 08:06
Du har egentligen händerna rätt fria. Utifrån informationen du gett så skulle jag nog säga så här:

Din text tyder på att du vill gå ner i vikt, få mer synliga muskler osv.. Men på 194cm och 85kg skulle jag nog säga att du ligger rätt ok i vikt. Rent spontant skulle jag säga, att om du är någorlunda nöjd med din kropp (dvs, inte själv tycker att du är för tjock och därför mår psykiskt dåligt) så försök hitta energibalans + Liiiiiite mer bara.

På så sätt är du säker på att din kropp har bra förutsättningar för att bygga muskler.

Angående träningsupplägg, så är det väldigt individuellt, det viktigaste är att det fungerar för dig och att du klarar av att hålla igång det. Jag anser att nybörjare tjänar väldigt mycket i det långa loppet av att köra helkroppspass, då man får en högre frekvens och därför lär sig övningar snabbare och på ett bättre sätt. Dessutom stimulerar man musklerna oftare. Konditionsträning sker på dagar då du inte är i gymmet.

Angående kosten, så skulle jag personligen aldrig utesluta kolhydrater (Om det inte är för tävlingsspecifika skäl). Väljer du att hålla vikten och bygga muskler först så att du faktiskt har någon muskulatur att sedan ta fram med en deff, så som jag skrev ovan, svagt överskott.

Om du vill gå ner i vikt samtidigt som du försöker bygga muskler, så är det nog genomförbart som nybörjare, lägg dig då på ett mindre underskott istället. Läs Deff-tråden här på forumet i så fall. (Eller ja, läs den oavsett tycker jag, det är schysst).

Tips på bra snacks är jag värdelös på, jag deffar nästan aldrig, vilket innebär att jag småäter vad fasen jag vill, men småäter generellt väldigt lite.

Hur ofta du ska träna är också individuellt och beroende på schema. Jag förespråkar helkropp 3 ggr i veckan, sedan kondition utöver det i den mån du orkar/har lust med. Men minst 2 ggr i veckan om du vill ha någon större effekt av det.

Lean Gains är en helt ok "diet-typ", men det handlar i grund och botten om att hitta något som passar ens liv i övrigt. Crossfit har jag inga egna erfarenheter av att träna.

Antewa
2015-10-12, 13:03
Läs den underbara tråden om Stronglift 5x5 här på forumet, kör detta 3 gånger i veckan så har du tid att köra kondition också. Som ovanför pratade om.

Inga kolhydrater är inget jag skulle rekomendera, lägg dig på kaloribalans istället och njut av nybörjargainsen!

moderato
2015-10-12, 15:48
Fick tips utav en kille här om Vince Gironda's Steak and Egg diet.
2-3 måltider per dag, 200g valfritt kött och 6 ägg varje måltid.
Vissa hävdar att man måste köra nötkött i fri form men i ngn gammal bok säger han valfritt typ kyckling, kalkon, köttfärs ibland fisk?
Ha en dag i veckan med kolhydratsmål. Men annars skulle det likna en lchf/ketodiet som gör så att kroppen använder fett som energi :)
Har kört i 2v nu, ser o känner mig faktiskt mer lean. Har kört med köttfärs o gjort biffar, kört 4 ägg varje måltid, stekt i smör och kört periodisk fasta på det.
Inboxa om du vill veta mer o kanske få lite träningstips också!
Kör ett leangainsinspirerat träningsschema från Former Berkhan client AMA tråden på reddit. Reverse pyramide training

Kedaran
2015-10-12, 17:33
Hitta något som funkar för dig, du kommer få lika många olika förslag som människor du pratar med.
Sen finns det alltid bättre och sämre, men till en början iaf så kan man se till att ta sig till gymmet ett par dagar i veckan och följa det upplägget man valt, oavsett vad det nu är.

Men ett varnande finger, det är lockande att göra allt samtidigt, sluta med allt som är dåligt och bara göra det som är bra och äta rätt, man kan komma dit om man vill, men det kan vara bra att låta det ta tid.

Hitta ett beprövat upplägg som du tycker verkar lockande (men ha med dig att träna som en bodybuilder inte gör dig till en) och försök följa det.
Ta dig till gymmet även när du inte känner för det och försök att kanske strunta i det allra onödigaste man kommer långt på det.
Skaffa dig information här och från andra trovärdiga platser och implementera det du lärt dig över tid.

Lycka till!

vicarious
2015-10-12, 17:43
Styrketräna 3-5ggr per vecka och ät en proteinrik kost. Fortsätt med konditionsträningen men låt inte den ta prioritet över styrketräningen. Du behöver inte utesluta varken fett eller kolhydrater. Huvudsaken är att du äter lite mindre energi än din kropp förbrukar.

Nu vet jag inte hur din kost ser ut i dagsläget men man kommer ganska långt på att utesluta onödiga kalorier, t ex sockerdrycker (läsk, juice m.m.) och snacks.

Wojciechowski
2015-10-12, 21:20
@SirreASDF, jag tycker också att jag ligger på relativt bra vikt men jag är inte riktigt nöjd om mitt magparti, vill bli av med kärlekshandtagen och ölmage.
Som för de flesta män så lägger sig allt runt magen(är 27). Vill gärna bygga på mig muskler.

Jag skulle vilja ha ett upplägg där jag ligger på kanske 60% kondition, 40% styrka för att sedan kanske gå över till 30-40% kondition, 60-70% styrka.

Ska jag ligga på underskott av kolhydrater? ska jag ligga plus/minus noll?

Vill gärna träna 3-4 ggr i veckan.

@Antewa, ska undersöka detta stronglift 5x5, återkommer om jag har några kommentarer.

@moderato, låter intressant, vi kan höras mer per pm!

@Kedaran, jag förstår precis vad du menar men det finns såååå mycket information på nätet så jag vet inte ens vart jag ska börja vända mig. Det finns ju hundra många sidor som helst som håller på med träning, dieter och upplägg. Vet inte vart jag ska böja.

@vicarious, äter inte mycket snacks, chips osv. Dock hade jag fått välja vad ska äta fritt, så brukar jag hamna på 50% kött(kyckling) och 1,5 portion med pasta(vill ha pasta på allt)