handdator

Visa fullständig version : Behöver bolla tankarna


hallgren1206
2015-10-11, 20:47
Blir galen av alla olika teorier om deff bulk kaloribalans osv. Bestämt för att deffa bort lite fett runt magen och nu börjat äta nyttigt. Med nyttigt menar jag mycket fullkornsris samt fullkornsbröd, grönsaker osv. Även mycket protein för att behålla musklerna. Inte satt något speciellt datum när jag ska sluta utan tänker köra tills jag är så rippad att jag känner mig nöjd. Men, en nyttig kost, som jag definierade den några rader ovan, måste väl vara något man ska kunna äta i längden och samtidigt kunna bygga muskler? om man får i sig tillräckligt med protein, från t.ex tonfisk o kyckling. Känner att jag mår bra av denna smala men proteinrika kost jag äter nu och är säker på att jag skulle klara av det i längden. Känns ologiskt att man ska behöva äta onyttigt för att kunna bygga, eller?

Wzup2u
2015-10-11, 21:02
onyttigt? finns inget som säger att massa fullkorn är nyttigast, se alltid helheten...
ät mat & träna, och vill du gå ner så kör på ett underskott, att byta maten till fullkorn fixar inte ett underskott, det är det kalorierna som gör.

ät husmanskost med grönsaker osv, och begräna inte all mat, blir tråkigt och inte bättre.

zol
2015-10-11, 22:03
Det enda du behöver ha koll på är:
1. Bulk = ät mer kalorier än vad din kropp gör åt med.
2. Deff = ät mindre kalorier än vad din kropp gör åt med.
3. Ät 2g protein per kroppskilo

Gerdler
2015-10-12, 10:08
Är rätt svårt att veta vad som är nyttigast i just din situation. Fullkornsris till exempel innehåller massa fytinsyra som klassas som en antinutrient då den hämmar upptaget av järn, magnesium, zink och en rad andra näringsämnen som man kan få brist av. Andra fullkornsprodukter innehåller en del fytinsyra de också men i mindre mängder än fullkornsris.

Själv har jag rätt stora problem att äta mycket kolhydrater från fullkornsprodukter som jag vill om jag t ex vill bulka. Magen säger nej. Fullkornsris har därför åkt ut. Och jag har tyvärr märkt att jag måste begränsa mitt intag av havregryn till runt 100 gram om dagen vilket gör mig mycket ledsen då jag gillar havregrynsgröten. Istället får jag bulka på fullkornspasta och vanlig pasta och godis.

Ollie
2015-10-12, 10:10
Det enda du behöver ha koll på är:
1. Bulk = ät mer kalorier än vad din kropp gör åt med.
2. Deff = ät mindre kalorier än vad din kropp gör åt med.
3. Ät 2g protein per kroppskilo

Fast fett har ju en väldigt betydande roll, om inte annat en ännu större roll vid deff så det är viktigt att man får i sig rätt mängd fett också.
Man kan inte ha inställning att ett negativt energiintag och mycket protein blir en lyckad viktnedgång, man måste ju väga in fett, kolisar och diverse vitaminer och något jag alltid förespråkar extra mycket vid deff är ju att man bör dricka extra mycket VATTEN.

Peace

Kischen
2015-10-12, 10:41
"Nyttig" mat gör inte att man går ner i vikt, "onyttig" mat gör inte att man går upp.

Vill du tappa fett så är det ett kalorieunderskott som du får ordna.

Ollie
2015-10-12, 11:03
"Nyttig" mat gör inte att man går ner i vikt, "onyttig" mat gör inte att man går upp.

Vill du tappa fett så är det ett kalorieunderskott som du får ordna.

Fast onyttig mat är väldigt lätt att föräta sig på och hamna på ett överskott, det är väl just därför det betraktas som onyttigt, inte för att det per automatik gör dig fet om du äter det då och då.

Beemel
2015-10-12, 14:30
Fast onyttig mat är väldigt lätt att föräta sig på och hamna på ett överskott, det är väl just därför det betraktas som onyttigt, inte för att det per automatik gör dig fet om du äter det då och då.

Min (och den är just min och absolut ingen sanning) definition på vad som är "onyttigt" är livsmedel som inte tillför i stort sett något annat än energi. Det hindrar mig dock inte från att äta sådana saker. Det är handlar om att äta andra "nyttiga" saker också!

Ollie
2015-10-12, 14:39
Min (och den är just min och absolut ingen sanning) definition på vad som är "onyttigt" är livsmedel som inte tillför i stort sett något annat än energi. Det hindrar mig dock inte från att äta sådana saker. Det är handlar om att äta andra "nyttiga" saker också!

Det där håller jag med dig om!

Aliaas
2015-10-12, 14:52
Fast onyttig mat är väldigt lätt att föräta sig på och hamna på ett överskott, det är väl just därför det betraktas som onyttigt, inte för att det per automatik gör dig fet om du äter det då och då.

Havregryn, ris och framförallt nötter och frö räknas allt som oftast som ``nyttigt´´ men innehåller ändå extremt mycket kalorier

shut teh face
2015-10-12, 14:56
Havregryn, ris och framförallt nötter och frö räknas allt som oftast som ``nyttigt´´ men innehåller ändå extremt mycket kalorier
Skulle inte påstå att havregryn innehåller extremt mycket kalorier, och inte heller går det att föräta sig på det

Nötter däremot, svårt att äta 200g nötter? Nej
Trycka i dig 200g havregryn? Svårt

Aliaas
2015-10-12, 14:59
Skulle inte påstå att havregryn innehåller extremt mycket kalorier, och inte heller går det att föräta sig på det

Nötter däremot, svårt att äta 200g nötter? Nej
Trycka i dig 200g havregryn? Svårt

kanske inte just havregryn då det kan jag medge men 200g i en shake är ju egentligen inget problem, inte heller i form av granola eller liknande.

Men ah jag syftade nog mer på nötter i detta fall

Ollie
2015-10-12, 15:06
Nötter ja juste.. Glömde jag helt. :)

shut teh face
2015-10-12, 15:08
kanske inte just havregryn då det kan jag medge men 200g i en shake är ju egentligen inget problem, inte heller i form av granola eller liknande.

Men ah jag syftade nog mer på nötter i detta fall
Precis, men i shake så gäller andra regler. =)

MrHyde
2015-10-12, 19:55
kanske inte just havregryn då det kan jag medge men 200g i en shake är ju egentligen inget problem, inte heller i form av granola eller liknande.

Men ah jag syftade nog mer på nötter i detta fall

OT, men fattar jag fel lr får du ner 200g havredryn (+antagligen nåt mer) i en shaker?

Aliaas
2015-10-12, 19:59
OT, men fattar jag fel lr får du ner 200g havredryn (+antagligen nåt mer) i en shaker?
Ne i en shake, alltså mixat i mixer ;)

Skickat från min E6553 via Tapatalk

MrHyde
2015-10-12, 20:16
Ne i en shake, alltså mixat i mixer ;)

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Ah, då är jag med :)