handdator

Visa fullständig version : Överarmarnas rotation i omvända flyes


Rolfarsson
2015-10-11, 18:48
Hej, jag läste nyligen studien nedan, och i den så såg man att bakre deltas aktivitet var betydligt högre när överarmarna var i en neutral position mot när dom var inåtroterade, jag är dock nyfiken, borde inte helt utåtroterade överarmar var det optimalaste, alltså ett supinerat grepp?
Det borde väll även piska mellersta delta mer?

The reverse fly machine is a popular exercise for strengthening the horizontal shoulder abductors including the posterior deltoid. There seems to be little consensus as to which hand position most effectively targets the posterior deltoid despite this option on most machines. This study investigated the impact of varying one's hand position, and consequently altering shoulder joint rotation, on muscle activity in various glenohumeral muscles during exercise on the reverse fly machine. Nineteen resistance-trained men (mean age = 23.2 ± 4.3 years; height = 176.9 ± 7.1 centimeters; body mass = 81.3 ± 10.5 kilograms; body mass index = 25.9 ± 2.6) were recruited from a university population to participate in the study. In a repeated measures design, subjects grasped the hand bars on the machine with either a pronated (PRO) or neutral (NEU) grip and performed dynamic horizontal abduction repetitions to muscular failure using a load equating to approximately 75% body weight. The order of performance of the hand positions was counterbalanced between participants so that approximately half of the subjects performed PRO first and the other half performed NEU first. Surface electromyography was used to record both mean and peak muscle activity of the posterior deltoid, middle deltoid, and infraspinatus. Results showed that mean electromyography activity for the posterior deltoid was significantly greater in NEU compared with PRO (p = 0.046; 95% CI = 0.1-7.4% maximal voluntary isometric contraction). Similarly, mean electromyography activity of the infraspinatus also was significantly greater in NEU compared with PRO (p = 0.002; 95% CI = 3.7-13.6% maximal voluntary isometric contraction). The results of this study show that performing exercise on the reverse fly machine with a neutral hand position significantly increases activity of the posterior deltoid and infraspinatus muscles compared with a PRO hand position.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23302754

Mvh

pezrulezhaakon
2015-10-11, 18:54
Hej, jag läste nyligen studien nedan, och i den så såg man att bakre deltas aktivitet var betydligt högre när överarmarna var i en neutral position mot när dom var inåtroterade, jag är dock nyfiken, borde inte helt utåtroterade överarmar var det optimalaste, alltså ett supinerat grepp?
Det borde väll även piska mellersta delta mer?



Mvh

Normalrotation på överarmen när du kör horisontalextension har störst chans att träffa bakre delta. I detta läget är det väldigt lite/inget av mellandeltan som hjälper till.
Gör du samma rörelse fast har utåtroterade överarmar, så kommer mer av mellandeltan hjälpa till.

Rolfarsson
2015-10-11, 18:59
Normalrotation på överarmen när du kör horisontalextension har störst chans att träffa bakre delta. I detta läget är det väldigt lite/inget av mellandeltan som hjälper till.
Gör du samma rörelse fast har utåtroterade överarmar, så kommer mer av mellandeltan hjälpa till.

Okej, tack för ett snabbt svar! :)

ATJL
2015-10-15, 18:42
Kan ni möjligen översätta till "lillfingersidan upp" resp "handryggen upp", eftersom jag är lite trög..?

pezrulezhaakon
2015-10-15, 19:20
Kan ni möjligen översätta till "lillfingersidan upp" resp "handryggen upp", eftersom jag är lite trög..?

Det mesta är beroende på varåt armbågsknölen pekar. Hur du sedan håller handen är mest bekvämligheten som får avgöra.

Annars gäller armbågarna neråt blir mer mellandelta, och armbågarna bakåt blir mer bakre delta, för just denna övningsvarianten.

whuddafuks
2015-10-16, 08:17
Normalrotation på överarmen när du kör horisontalextension har störst chans att träffa bakre delta. I detta läget är det väldigt lite/inget av mellandeltan som hjälper till.
Gör du samma rörelse fast har utåtroterade överarmar, så kommer mer av mellandeltan hjälpa till.

Skulle du se denna övning med utåtroterade överarmar som en effektiv övning för mellan delta i jämförelse mot sidolyft?

pezrulezhaakon
2015-10-16, 09:09
Skulle du se denna övning med utåtroterade överarmar som en effektiv övning för mellan delta i jämförelse mot sidolyft?

Nej. Sidolyft är mer effektivt.