handdator

Visa fullständig version : Äga på vätternrundan. Max 8h


Kaxardu
2015-10-11, 18:24
Så nu blir det lite variation på forumet. Tänker som så att det är bra att föra dagbok och varför inte då göra det officiellt så att alla ni kan bli imponerade av mina stordåd som jag utför när jag trampar runt.

Har två cyklar. En treväxlad kärringcykel som inte ens är gjord i aluminium utan stål. Den är inte hightech men den är fin att trampa runt på då den ger fin upprätt känsla. Denna cyklar jag på när jag ska in till stan och utför andra vardagssyslor.

Sen har vi en karboncykel som är allmänt bäst men som jag inte cyklat så mycket på sistone, det är uppenbarligen denna jag kommer äga med när jag väl utför stordådet att trampa runt vättern på 8h.

Planen är att trampa runt den där jävla sjön som en soloartist, dels för att ni säger att det inte går och dels för att jag inte orkar uppsöka gemenskap.

Så önska mig lycka till men håll hyllandet på en modest nivå.
Då börjar vi!

Karbonmonstret är utrustad med cykeldator men kärringcykeln är det inte så med den blir det uppgifter hämtade från diverse sidor på nätet där jag manuellt mäter sträcka.

Kaxardu
2015-10-11, 18:40
Stålcykel

1.5 h effektivt cyklande, däremellan gick jag runt och shoppade loss eller kollade in benöverdrag som jag köper imorgon så jag kan cykla med karboncykeln fast att det är 10 pissiga grader. Tänk så enkelt allt vore om man bodde i ett varmare land.
36km

Hastighet 24km/h

När jag cyklar runt så här har jag vanliga jeans och av uppenbara anledningar blir det svårt att ta ut sig.
Min filosofi är att trampande som trampande.

Cyklade något liknande igår

Kaxardu
2015-10-12, 19:37
Samma runda som igår ungefär, har inget ljus så tog lite omvägar om polisen skulle hoppa fram och ta mig.

Förövrigt fick jag köpt benvärmare men de sitter tight, mina fötter som domnar redan som det är nu.
Jaja. Jag antar det kostar att äga på vättern.

Ska se om jag får någon officiell tid på 5-10mil racertramp imorgon. Om jag inte är sliten då blir det i övermorgon.

Kaxardu
2015-10-13, 23:26
Fan vad snabbt min excellenta dagbok åker ner på listan, sida 4.

Idag cyklade jag mest som man gör när det är pissväder, praktisk cykling alltså till stan. 2mil kanske allt som allt.

Som sagt pissigt väder pissig årstid på väg in, och humöret börjar svänga. Vi får se om den här cardiosatsningen kan hålla humöret uppe i år..

Förövrigt kollade jag in lite bilder på grupper som tryckt vättern 8-9h. Vore najs att svischa förbri dem och visa vem som är bäst.

Pissvädret lär väl fortsätta aj aj

Kaxardu
2015-10-14, 23:15
Samma vardagliga pendling som igår 2mil.

Känner förövrigt allmänt bättre kondis. Igår var skitdag men man har ju saker att sköta.
Imorgon ska jag raca! Men nu blir jag förmodligen sjuk och det börjar regna. jaja

på kanske 5dygn har jag spenderat 8h på en cykel.
Som krävs enligt ett program för 8h. Det är mycket cykling för att den där ägningen ska ske i sommar men jag ska svischa förbi en klunga med en kaxig tröja. Jag ska!

Kaxardu
2015-10-25, 16:40
Så den här veckan har jag då cyklat 10h med viss marginal.
2x2h på min racer.

Idag är första dagen på en vecka jag inte cyklar det känns då man inte får sin dagliga kick. Å andra sidan är jag sliten i benen. Det känns.

Kommande veckan har jag då som mål att återuppta styrketräning, dels för att det känns fel att deffa utan att styrketräna, deffa gynnar också vättern och dessutom vättern gynnas av att jag curlar.

Ett längre mål är att lägga om till spinning eller köpa en trainer. Nu blir det mörkt och då måste vi lägga om lite.
Förövrigt ska jag cykla minst 10h denna vecka också.

Kaxardu
2015-10-26, 19:09
2h cykling idag lite vardagspendling sådär.
Ofta när jag utför stordåd måste jag ha någon att tävla mot.
och jag har hittat en perfekt motståndare.

http://bloggar.sn.se/elitmotionaren/2014/06/22/min-premiartur-runt-vattern-med-ride-of-hopes-sub8-grupp/

Svischar jag förbi åtminstone vissa enskilda medlemmar kommer mitt mål vara uppfyllt!


:whipped::whipped::whipped:

begt
2015-10-26, 19:13
Skaffa cykellyse, man vet aldrig om det är något hål i asfalten eller en räv eller något som springer fram. Dessutom vågar man cykla fortare.

Lycka till med satsningen.

Kaxardu
2015-10-26, 19:22
Skaffa cykellyse, man vet aldrig om det är något hål i asfalten eller en räv eller något som springer fram. Dessutom vågar man cykla fortare.

Lycka till med satsningen.

Har faktiskt lyse och reflexer. Annars är man oansvarig, speciellt om man cyklar snabbare än en pensionär.

Men tack för att du sponsor *flex*

BJM
2015-10-26, 20:31
Sub 8 solo på VR är absolut ingen omöjlighet. Men man bör nog ligga på en träningsmängd på 15 h i veckan from nu tills start. En trainer eller monark samt en CX eller MTB bör vara på sin plats som träningsredskap under vinterhalvåret. Samt ett seriöst upplägg isf lallande på en kärringcykel.

Det var ju en från CK Valhall som satte nytt rekord på Mälaren Runt i år och han körde solo, 325 km på 9 h 35 min, det blir 34 km/h i snitt.

För att dra VR på sub 8 krävs 37,5 km/h i snitt. Gissar att du behöver ligga på runt 275-300 W i snitt för att hålla den hastigheten ensam.

Kaxardu
2015-10-26, 20:47
Sub 8 solo på VR är absolut ingen omöjlighet. Men man bör nog ligga på en träningsmängd på 15 h i veckan from nu tills start. En trainer eller monark samt en CX eller MTB bör vara på sin plats som träningsredskap under vinterhalvåret. Samt ett seriöst upplägg isf lallande på en kärringcykel.

Det var ju en från CK Valhall som satte nytt rekord på Mälaren Runt i år och han körde solo, 325 km på 9 h 35 min, det blir 34 km/h i snitt.

För att dra VR på sub 8 krävs 37,5 km/h i snitt. Gissar att du behöver ligga på runt 275-300 W i snitt för att hålla den hastigheten ensam.

Är det sant att man i klunga behöver skapa 40% mindre energi för att komma runt?
Om jag slår till med 8h solo har jag alltså enorm potential efteråt lol.

En annan fråga det är normalt att vara snabbare på en motionscykel right? Det är som att ligga i klunga?

Men ja jag är sjukt medveten om hastigheterna och vad som krävs.. Har laborerat med det ganska mycket.

Alltså jag cyklar på min kärringcykel för att jag inte vågar använda annat i vardagen, vem ställer en racer vid stationen liksom.. Men jag är medveten om att jag snarast måste planera inför vintern. Min plan är att signa upp mig på ett nytt gym, och då köra spinning och styrka.
Men jag tänker även kärringacykla tills att snön kommer.

BJM
2015-10-27, 09:55
Ja, när man ligger på rulle sparar man extremt mycket energi, exakt hur mycket beror på vind, storlek på dig och cyklisten framför etc. Här är ett ganska bra klipp om ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=meHOxRePOk8

En motionscykel står ju still, så där är du ju inte snabb alls. ;)

Spinning och gym ger dig en bra grund, men köp en gammal MTB/CX/hybrid eller liknande och släng på dubbdäck och cykla ute i vinter oxå. Som sagt, 15 h cykel i veckan är nog en ganska bra grund att gå efter, beroende på din nuvarande nivå.

Jag vet inte vad rekordet på VR solo är, men det var cyklist i årets rekordrunda på 6,5 h som höll 340W i 30 mil, det betyder nog runt 7 h solo.

Kaxardu
2015-10-27, 11:42
Ja, när man ligger på rulle sparar man extremt mycket energi, exakt hur mycket beror på vind, storlek på dig och cyklisten framför etc. Här är ett ganska bra klipp om ämnet
https://www.youtube.com/watch?v=meHOxRePOk8

En motionscykel står ju still, så där är du ju inte snabb alls. ;)

Spinning och gym ger dig en bra grund, men köp en gammal MTB/CX/hybrid eller liknande och släng på dubbdäck och cykla ute i vinter oxå. Som sagt, 15 h cykel i veckan är nog en ganska bra grund att gå efter, beroende på din nuvarande nivå.

Jag vet inte vad rekordet på VR solo är, men det var cyklist i årets rekordrunda på 6,5 h som höll 340W i 30 mil, det betyder nog runt 7 h solo.

Tack!

Ja att det skulle vara omöjligt vägrar jag då acceptera.

inZane
2015-10-27, 13:45
Förbaskat roligt mål du satt upp, ska bli väldigt kul att följa. Hur ser din cykelbakgrund ut?
För en lekman och motionär är 37,5km/h i 8 timmar svårt att greppa. När jag var som bäst cykeltränad tror jag att jag har snittat 34 km/h över ca 20km och då gick jag ändå på väldigt hårt.

I en klunga kan man relatera till det men solo är obegripligt :)

Kaxardu
2015-10-27, 16:47
1.45h

kände lite i halsen men jag tror det är magen inte virus. Väldigt nojig är jag.

Helt klart snabbare än innan då jag har gått och blivit vanare med cykeln.
Nu ska jag då mäta upp sträckan på nätet för cykeldatorn visar 4mil skumt värre.

Men jag blir lite ledsen över att mina vattenpauser förstör medelhastigheten :(

Kaxardu
2015-10-27, 17:15
46km enligt internet. Det är nog mer korrekt.
Cykeldatorn var inställd på 2094 i hjuldiameter jag ändrade spontant till 2070. Ställer nog tillbaks till 2094..
Medelhastighet 27km/h.
Pauser sammanlagt 10min

Problemet är att jag fortfarande inte hittat bra vägar (routes) därför hamnar jag i stadsmiljö och då blir det inget tryck. Men när jag väl cyklar på vägar tar jag ut mig.
Men nästa gång ska jag nog köra ett par vägar jag känner till och snurra runt där några varv. 45min

Förövrigt tog jag med mig 1.7liter vatten vilket var bättre än 0.7liter. Egentligen skulle jag velat ha ännu mer men men.

Kaxardu
2015-10-28, 21:33
3h vardagspendling idag.. Varav 1 h var ett brådskande ärende från ingenstans.

6h på cykel spenderat hittills denna vecka.
Man känner att det börjar bli dags att komma in i värmen, får väl börja vänja mig vid spinning, vet inte om jag gillar det egentligen. Grupptrycket och att ha en ledare som skriker är bra. Men gillar inte cyklarna.

Kaxardu
2015-10-29, 17:01
Ingen aktivitet överhuvudtaget idag pågrund av hypokondrisk ångest.
Vilket får mig att omvärdera om mitt mål med 8h ska vara ägande eller ett dåd av kärlek. Men det blir nog bra igen när jag tillfrisknar.
6h cykling denna vecka. Om jag cyklar 4 h till är jag uppe i 10h.

Om inte himlen faller ner eller jag bara dör så ska jag "raca" på lördag och söndag.

Morty
2015-10-29, 22:42
Högt mål! Sub8 körde jag på min andra och hittills sista VR. Det var riktigt plågsamt, men ändå niceare än 9:37 som jag körde året innan. Det är JOOBBIGT att vara ute så länge. Då hade jag ändå ett starkt gäng på runt 25 man med mig, även om bara runt 10 var riktigt goda för uppgiften.

Los här på forumet har en skön, kort, race report när han kör sub9 solo. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4439755&postcount=613)

inZane
2015-10-30, 11:19
Förbaskat roligt mål du satt upp, ska bli väldigt kul att följa. Hur ser din cykelbakgrund ut?
För en lekman och motionär är 37,5km/h i 8 timmar svårt att greppa. När jag var som bäst cykeltränad tror jag att jag har snittat 34 km/h över ca 20km och då gick jag ändå på väldigt hårt.

I en klunga kan man relatera till det men solo är obegripligt :)

Bump på detta, grymt nyfiken på det här projektet. Försökt sätta mig in i vad som krävs för sub 8 solo och läst runt lite på happymtb o diverse soloprojekt. Såg att Jonas Colting körde på 9.15 på en tempohoj under sin Klassiker på 24h, förvisso efter ett vasalopp och vansbrosimm.
Det kan inte vara många i Sverige som gjort under 8 timmar själv? Är du gammal elitcyklist?

944RS
2015-10-30, 11:45
Är du gammal elitcyklist?

Relevant fråga!

Tror inte ts har cyklat något lopp själv alls för då skulle han veta att det inte är så realistiskt att sikta på sub8 solo.

(inte min mening att låta negativ, utan jag uppmuntrar såklart försöket)

Kaxardu
2015-10-30, 14:34
Tack för er sekundära ("omvägsmotivationen") ni ger mig.

Vilade igår får väl bli lite kärringacykling idag. Dåligt väder och hypokondriska nojan är kvar. Sitter här och googlar om forskningsläget om stamceller gällande hörsel. Dock inget som påverkar cykling.

Sub8 lär vara svårt men allt som krävs är tillräckligt bra prestation av kroppen.
OM den inte vill leverera det i nuläget får jag väl lära den att gilla läget. :smash: Allt är trots allt bara lata celler som behöver optimeras.

En relevant fråga är man kan dra något samband mellan att klara tex 15mil och 30mil. En gång läste jag att om man klarar sträcka x/2 så klarar man även X under tävling. Någon som har några sådana siffror?

Morty
2015-10-30, 16:23
Tack för er sekundära ("omvägsmotivationen") ni ger mig.

Vilade igår får väl bli lite kärringacykling idag. Dåligt väder och hypokondriska nojan är kvar. Sitter här och googlar om forskningsläget om stamceller gällande hörsel. Dock inget som påverkar cykling.

Sub8 lär vara svårt men allt som krävs är tillräckligt bra prestation av kroppen.
OM den inte vill leverera det i nuläget får jag väl lära den att gilla läget. :smash: Allt är trots allt bara lata celler som behöver optimeras.

En relevant fråga är man kan dra något samband mellan att klara tex 15mil och 30mil. En gång läste jag att om man klarar sträcka x/2 så klarar man även X under tävling. Någon som har några sådana siffror?

Den teoretiska power:durationkurvan blir till slut helt platt; det finns en effekt som du klarar av att hålla mer eller mindre för alltid, eller ja över några dagar då. Skillnaden mellan 4h-power (15 mil i sub8-fart, 37,5 eller nåt) och 8h-power är väldigt liten. Om du har en FTP på 300w, så kanske 4h-effekten är 80% (240w) medans 8h-effekten är 70% (210w). Uppskattade siffror.

Jag höll 37 precis i snitt i Ironman Kalmar, det krävdes 210w för det. 210w på linjecykel med vanlig utrustning brukar dock bara ge mig cirka 33-34kmh, ibland inte ens det. För att snitta 37+ på linjecykel brukar det krävas att jag trycker ur mig 260w i alla fall. För att 260w ska vara min 8h-power så behöver jag ha en FTP, 60 min power, på cirka 380. Det är en bit kvar dit...!

inZane
2015-10-30, 16:46
Är det någon som kört under 8 h själv överhuvudtaget?
Vad ligger solorekordet på? Hittar inget om det...

944RS
2015-10-30, 17:22
Är det någon som kört under 8 h själv överhuvudtaget?
Vad ligger solorekordet på? Hittar inget om det...

Ja 90%( gissar för fullt) kör ju inte solo på riktigt. Är jäkligt svårt att inte köra ikapp klungor som man automatiskt får hjälp av även om man har för avsikt att köra om.

Skulle vara intressant att se hur många av de som kör in under 10tim som skulle klara det helt solo. Tror inte det är många alls.

BJM
2015-10-30, 17:36
Jag kan ju tillägga några nybörjarsiffror. Har cyklat i ca 18 mån (5-8 h per vecka, mest pendling).

Körde 30 mil på linjecykel på två dagar i somras, höll 30 km/h i snitt och det krävdes ca 185W.

Testade även min FTP och körde 4 mil på 68 min linjecykel i somras, höl 35,5 km/h och drog 290W på bästa 60 min.

Så för att sänka en sub10-runda (30 km/h) till en sub8-runda (37,5 km/h) på Vättern kräver något sjukt i prestation och träningsväg för en motionär.

Kaxardu
2015-10-30, 19:38
Det var segt idag att komma igång. Satt och hade allmän ångest men så gav jag mig iväg tillsist. SItta och googla på diagnoser är föga givande..
Fan vilket tryck i benen jag hade alltså. Vilodag för the win!
Cyklade 25km/h. Kändes seriöst som medvind hela dagen och då cyklade jag ändå i 3h
For runt och gjorde ärende. 3h kärringacykling idag!
9h cykling denna vecka!

Sen fick man en rolig upplevelse.
Varning för romrasism nedan.

Då var man berikad!
Går in i mataffären köper mat, 15min senare kommer man ut så är framlampan borta. 3 förtryckta romer sitter utanför entren och knappar på iphones, jag kollar på dem och två cyklar iväg som skålade råttor med fint blinkande framlampor. 50kr fattigare tur man kedjade fast cykelskrället.

Det är synd om romer!

50kr men det är fan inte deras grejer..

edit: ja det kan vara svenska svenskar med förlåt för fördomarna.

Kaxardu
2015-10-30, 19:46
Jag kan ju tillägga några nybörjarsiffror. Har cyklat i ca 18 mån (5-8 h per vecka, mest pendling).

Körde 30 mil på linjecykel på två dagar i somras, höll 30 km/h i snitt och det krävdes ca 185W.

Testade även min FTP och körde 4 mil på 68 min linjecykel i somras, höl 35,5 km/h och drog 290W på bästa 60 min.

Så för att sänka en sub10-runda (30 km/h) till en sub8-runda (37,5 km/h) på Vättern kräver något sjukt i prestation och träningsväg för en motionär.

Dina siffror verkar stämma. Det är en sjukt högre effekt som krävs där över 30km/h.
Jag brukar använda mig av http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
En mycket bra sida

BJM
2015-10-31, 10:21
Det är ju rätt ointressant vad som krävs på en sids på nätet, det är ju bara grova uppskattningar. Vad som krävs för dig och din cykel i den position du orkar sitta i i 8 timmar är troligtvis något annat. Och främst, om du själv orkar det.

Skaffa en wattmätare, så slipper du sitta och gissa. Finns sjukt billigt nu för tiden, Stages säljs nya från 5000-6000 kr. Beggade för klart mindre.

Kaxardu
2015-10-31, 16:29
1h racer. massa kantvind mest hela dagen.
Kände mig sliten från igår, måste nog börja spare på krafter till racern och inte ta ut mig så mycket på kärringacykeln.
Tog dock ut mig hårt och tog ut mig totalt emellanåt, då ligger jag runt 40km/h

10h cykling denna vecka.

Sen har jag en teori att jag klär mig för varmt, igår cyklade jag i thsirt och jacka och det var perfekt.
Å andra sidan har jag ingen cykeljacka, min vanliga jacka fladdrar för mycket i höga hastigheter.

lite bättre lite närmre 8h sub

944RS
2015-10-31, 16:37
Om du inte redan kör med Strava så kan jag rekommendera att du kollar upp det.

Perfekt för cyklister!

Kaxardu
2015-11-01, 15:39
Ska kolla upp det alternativt köper jag billaste tänkbara på XXL. Inte bra vara för varmt klädd, det gör skillnad.

Idag cyklar jag då inget alls. Det blir bäst så.
IGår cyklade jag ytterligare 40min då jag tog en omväg för att köpa mat. *rolleyes*

11h cykling blev det.

Imorgon får vi se hur en vilodag resulterar i på racercykling.

944RS
2015-11-01, 18:59
Sorry, var nog lite otydlig ser jag.

Strava är en app till telefonen som komplement till din cykeldator. Massor med statistik över dina pass och möjlighet att jämföra sina rundor med andra som cyklat på samma ställen.

Ang. kläder så har jag köpt en hel del på Wiggle. Altura och Dhb är prisvärda märken.

Kaxardu
2015-11-02, 14:26
Den här låten är bra ännu bättre med lite sagan om ringen tema. :smash:

https://www.youtube.com/watch?v=N_sda_VWOkY

Nu ska jag dricka kaffe sen ska vi se hur det presteras på racer.

Kaxardu
2015-11-02, 19:14
Jaha.. gav mig ut, sådan kompakt dimma så det var inte kul någonstans. Jag gillar att cykla men jag gillar också att leva så jag vände om. 15min..

Sen cyklade jag lite ärende, tänkte faktiskt uppsöka inomhuscykling men så slogs jag av lite yrsel och känner mig subopti så vi får se om det utvecklas något virus eller något.

Tröstade mig med två mangos, en sån där superstor och en liten. :smash:

inZane
2016-04-15, 08:14
Bump, hur går det för Merckx?

:)