handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass.


Illustrerade mannen
2015-10-11, 16:45
En bekant, med hyfsad träningsvana, har bett om ett basic helkroppspass, med minimalt med lullull. Syftet och "målet" är styrka, välmående och gärna lite estetik på köpet... Tanken är att det körs två ggr/vecka. Vila ca 60-90 sekunder, när utsatta reps nås höjs vikten. Vad tror ni om detta:
SetXreps

Böj 5x3, 3x8
Bänk 4x3, 3x8
Stångrodd 3x10
Ryckdrag/Shrugs 3x12
Mark 4x5
Stångcurl 4x12
Dragonflags/Brutalbänk 3xmax

Sarco
2015-10-11, 18:56
För mig hade det blivit för stor belastning på korsryggen och jag hade varit orolig för skador eftersom det är många teknikkrävande övningar. Hade jag gjort det där själv hade jag nog lagt in hantelrodd istf stångrodd, pullups och militärpress istf ryckdrag och minskat på volymen lite i mark, böj och bänk.

koncept
2015-10-11, 19:10
En bekant, med hyfsad träningsvana, har bett om ett basic helkroppspass, med minimalt med lullull. Syftet och "målet" är styrka, välmående och gärna lite estetik på köpet... Tanken är att det körs två ggr/vecka. Vila ca 60-90 sekunder, när utsatta reps nås höjs vikten. Vad tror ni om detta:
SetXreps

Böj 5x3, 3x8
Bänk 4x3, 3x8
Stångrodd 3x10
Ryckdrag/Shrugs 3x12
Mark 4x5
Stångcurl 4x12
Dragonflags/Brutalbänk 3xmax

Ser vettigt ut för någon på hobbynivå.
Ryckdrag med shrug är en bra övning, men den är krävande för rörligheten och behöver styrka på rätt ställen för att utföras korrekt. Jag tänker att den kan köras varannan gång så man växlar mellan mark och ryckdrag, ochdå kör man ganska lätt på ryckdragen. Kan också vara bra att byta stångrodd mot hantelrodd varannan gång samt köra militärpress då och då för utveckligen i triceps och axelhälsan/-rörligheten.

Anders The Peak
2015-10-11, 19:23
Personligen hade jag lagt fokus på olika muskelgrupper vid varje pass och ändock kört helkroppspass. Måndag = fokus Ben lättare träning för övriga muskler, Onsdag = fokus Bänk och axlar lättare träning för övriga muskler, fredag=fokus rygg och core lättare träning för övriga muskler.

Antewa
2015-10-12, 12:53
För mycket bröst, för lite rygg. Ingen militärpress och inga chins. Curls tycker jag själv är överflödigt på ett helkroppspass. Bicepsarna växer bra av rodd och chins, framförallt som nybörjare.

Illustrerade mannen
2015-10-13, 07:41
En bekant, med hyfsad träningsvana, har bett om ett basic helkroppspass, med minimalt med lullull. Syftet och "målet" är styrka, välmående och gärna lite estetik på köpet... Tanken är att det körs två ggr/vecka. Vila ca 60-90 sekunder, när utsatta reps nås höjs vikten. Vad tror ni om detta:
SetXreps

Böj 5x3, 3x8
Bänk 4x3, 3x8
Stångrodd 3x10
Ryckdrag/Shrugs 3x12
Mark 4x5
Stångcurl 4x12
Dragonflags/Brutalbänk 3xmax

Lyssnar...

Böj 5X3, 3X8
Bänk 4X3, 3X8/Press 4X10
Stångrodd 3X10/Pullups (handflatorna bort) 4Xmax
Ryckdrag 3X10/Shrugs 3X10
Mark 4X5 (endast sista riktigt arbetsset)
Dragonflags/Brutalbänk 3Xmax
Stångcurl/disco 3X12

CalleP
2015-10-13, 09:07
Kör Bumbis schema det är ju kanon, Bara basövningar och övningar som är relativt lätta att utföra.