handdator

Visa fullständig version : Mat/Kostillskott som mättar


dark214
2015-10-11, 11:45
Jag söker ett kosttillskott eller en råvara som mättar väldigt bra. Jag äter mycket havregrynsgröt med extra havrekli och fibrer. Anledningen är att jag är frukost kl 6-6:30 och ibland äter jag inte maten i skolan som serveras vid 11-12 tiden.

Starke75an
2015-10-11, 11:55
Kokta ägg och ost mättar bra. Vad hindrar dig från att äta ett mellanmål?

SEW
2015-10-11, 15:53
Antar att du är ute efter energi för att orka fram till lunch. Kan bli lite trött själv om jag äter frukost så tidigt. Du bör alltså få i dig någon sorts kolhydrat källa med tung molekylvikt. Grovt bröd är ju ett alternativ, dock måste jag personligen äta ganska många för att bli mätt. Men kanske nån grov macka i kombination med nån deciliter kvarg så får du i dig lite extra protein också så att du inte riskerar att få en negativ proteinsyntes balans!:)

Googla annars typ "långsamma kolhydrater i mat" så får du nog en hel del tips på mättande energigivande råvaror!

Lycka till!
//SEW

Wzup2u
2015-10-11, 18:40
Potatis...enough said, går ju även äta stora mängder till små kaloriier, potatis är en gudagåva helt enkelt och perfekt under deff.

begt
2015-10-11, 18:50
Gör en stor omelett med skinka/bacon. Krydda med peppar. Sedan så äter du rester från dagen innan eller lastar på med ostmackor t.ex.

Gillar du inte skolmaten så ta med en matlåda. Finns säkert en micro du kan låna.

Diomedea exulans
2015-10-11, 18:54
Spenat. Tycker det mättar bättre än annan sallad/andra grönsaker.

begt
2015-10-11, 18:58
Spenat. Tycker det mättar bättre än annan sallad/andra grönsaker.

Apropå spenat: lasagne mättar mycket bra för övrigt. Visst är det många kalorier i det också, men det gör ju ingenting. Kompakt och näringstät mat är det. Lasagne blir nästan godare av att få stå över natten i en matlåda.

DJJOHANSSON
2015-10-12, 11:58
Kanelbullar och bananer

LillisJ
2015-10-12, 17:16
Kasein. Bra med protein och man tappar garanterad matlusten efter den groteska smaken och konsistensen :D