handdator

Visa fullständig version : Smärta i underarmar vid bicepsträning


Joel le Monge
2015-10-10, 19:01
Hej,
Jag får nästan alltid ont i mina underamar, distalt på ulnarsidan när jag tränar biceps. Har ej märkt någon större skillnad när jag testat olika övningar. Smärtan ökar med mer intensitet/volym. Smärtan är ibland så illa att jag inte vill träna biceps. Vilket är ett problem då jag vill ha större armar!
Har någon haft liknande problem? I så fall, vad gjorde ni för förebygga/mildra det?

Tacksam råd!

Arne Persson
2015-10-10, 19:17
Hej,
Jag får nästan alltid ont i mina underamar, distalt på ulnarsidan när jag tränar biceps. Har ej märkt någon större skillnad när jag testat olika övningar. Smärtan ökar med mer intensitet/volym. Smärtan är ibland så illa att jag inte vill träna biceps. Vilket är ett problem då jag vill ha större armar!
Har någon haft liknande problem? I så fall, vad gjorde ni för förebygga/mildra det?

Tacksam råd!

Möjligen en stram M. pronator quadratus.
Vara noga att supinera ordentligt och använda rak stång istället för EZ-stången vid bicepsträning.

mobilolga
2015-10-10, 19:43
Jag har haft samma problem tidigare som du beskriver. Jag tränad då aldrig just underarmarna. Men sen jag har börjat göra har det blivit mycket bättre för mig, jag kan känna av lite ibland men inte alls mycket. Så att se över underarmsträningen kan vara tips :)
Och nu fick jag skriva mitt första inlägg här, läster ofta men har inte blivit medlem förs nu :)

Kaxardu
2015-10-10, 20:21
Hej,
Jag får nästan alltid ont i mina underamar, distalt på ulnarsidan när jag tränar biceps. Har ej märkt någon större skillnad när jag testat olika övningar. Smärtan ökar med mer intensitet/volym. Smärtan är ibland så illa att jag inte vill träna biceps. Vilket är ett problem då jag vill ha större armar!
Har någon haft liknande problem? I så fall, vad gjorde ni för förebygga/mildra det?

Tacksam råd!

Grattis! Du har smala/trånga/veka underarmar. Som lätt blir överansträngda.
Förmodligen har du också dåligt grepp.

Sluta använda dem och sedan använda dem lagom är svaret.

Joel le Monge
2015-10-11, 10:15
Tack för svaren! Ska se över underarmsträning och testa mer med rak stång. Vila har dock inte hjälpt tidigare, men det är som du säger smala underarmar och inget vidare grepp. Innan jag bytte till alternerande grepp i marken var det greppet som begränsade mig.