handdator

Visa fullständig version : Kablar bygger massa !!


Torh
2015-10-10, 16:50
Jag har tränat BB 4-5 dagar i veckan i 4 år (är 38 år) och alltid gillat bänkpress och hantelpress, det känns skönt att pressa upp tunga vikter (växlar förstås med lite högrep) och jag fick bra muskeltillväxt. För 1 år sedan skadade jag ena axeln av bänkpressen, vilket många verkar göra. Efter diverse rehabövningar etc. kunde jag konstatera att jag kommer att få svårt att fokusera på pressar i framtiden. Jag skippade alla tunga pressar och tränar nu nästan uteslutande cable cross för bröstet. Det tog ett tag innan jag lärde mig hur man på bästa sätt utför cable cross för att isolera bröstet bäst, man ser många märkliga utföranden på gymmet. Nu vill bröstet inte sluta växa, jag har fått bättre ökningar på 1 år mot mina 3 första press-år. Jag har svängt helt i min uppfattning om kablar. Nu använder jag kablar till det mesta, och det har gett mycket bra resultat. För variations skull så tar jag fram hantlarna ibland. Flera på gymmet har sett mina resultat och börjar nu följa efter, och alla säger likadant, satan vad man växer av kablar och skadorna minskar. Men som vanligt gäller att vill du bli stark i bänkpress så måste du träna bänkpress. I dag skulle jag nog bara klara hälften av vikterna jag tidigare använde om jag skulle lägga mig under skivstången, men pecsen är större än någonsin.

Varför är det så svårt att få folk att fatta att kablar is the shit, måste vi alla skada oss för att förstå det? Nu tycker inte jag att alla ska sluta med fria vikter, men det finns ett motstånd mot kablar, vissa tycker det är lite mesigt, det tyckte jag med. Var inte rädda för att lägga in lite mer kabel i träningen ;)

Kralligare
2015-10-10, 16:55
Håller med, kablar är underskattade och de bygger massa med lägre skaderisk.

pezrulezhaakon
2015-10-10, 16:56
Jag har tränat BB 4-5 dagar i veckan i 4 år (är 38 år) och alltid gillat bänkpress och hantelpress, det känns skönt att pressa upp tunga vikter (växlar förstås med lite högrep) och jag fick bra muskeltillväxt. För 1 år sedan skadade jag ena axeln av bänkpressen, vilket många verkar göra. Efter diverse rehabövningar etc. kunde jag konstatera att jag kommer att få svårt att fokusera på pressar i framtiden. Jag skippade alla tunga pressar och tränar nu nästan uteslutande cable cross för bröstet. Det tog ett tag innan jag lärde mig hur man på bästa sätt utför cable cross för att isolera bröstet bäst, man ser många märkliga utföranden på gymmet. Nu vill bröstet inte sluta växa, jag har fått bättre ökningar på 1 år mot mina 3 första press-år. Jag har svängt helt i min uppfattning om kablar. Nu använder jag kablar till det mesta, och det har gett mycket bra resultat. För variations skull så tar jag fram hantlarna ibland. Flera på gymmet har sett mina resultat och börjar nu följa efter, och alla säger likadant, satan vad man växer av kablar och skadorna minskar. Men som vanligt gäller att vill du bli stark i bänkpress så måste du träna bänkpress. I dag skulle jag nog bara klara hälften av vikterna jag tidigare använde om jag skulle lägga mig under skivstången, men pecsen är större än någonsin.

Varför är det så svårt att få folk att fatta att kablar is the shit, måste vi alla skada oss för att förstå det? Nu tycker inte jag att alla ska sluta med fria vikter, men det finns ett motstånd mot kablar, vissa tycker det är lite mesigt, det tyckte jag med. Var inte rädda för att lägga in lite mer kabel i träningen ;)


Problemet är att många tror att musklerna vet vad vi kallar en övning.

Akagi
2015-10-10, 17:03
Hur ser ett standard cable cross upplägg för dig då?
Liksom vilka övningar specifikt, har du några egna varianter?

Torh
2015-10-10, 17:41
Hur ser ett standard cable cross upplägg för dig då?
Liksom vilka övningar specifikt, har du några egna varianter?

Mina 2 huvudövningar för bröst är dessa.
Jag börjar alltid med rotator-cuff-uppvärmning. Sedan sätter jag trissorna i brösthöjd, och på mitt gym finns det några kabelhissar som sitter ca 1,5m från varandra, då kommer motståndet mer bakifrån så att säga, mot från sidorna, så då väljer jag helst dem (om de är lediga). Jag tar ett steg fram, sätter ena benet framför det andra för att hålla balansen, pressar axlarna bakåt och bröstet framåt, jag har armarna lätt böjda och släpper bak dem så det stretchar i bröstet, sedan pressar jag ihop armarna och fokuserar på bröstkontakt rakt framför kroppen, håller kvar någon sekund i ”toppläget”, kramar ur muskeln och repeterar, ständigt TUT. Jag börjar med ca 25 reps, höjer vikten, 20, 15, 10, 6 reps (alltid till failure, ALDRIG tulla på utförandet, när du inte kan göra en strikt repetition, så är det failure) efter det sista setet på ca 6 reps, kör jag droppset, ca 4 set för att pumpa ur bröstet.

Sedan åker trissorna upp i toppen, nu står jag mitt under och släpper ut armarna lätt böjda, max 45° åt sidorna (man behöver inte släppa upp armarna mer, det gör inte mer för bröstet) och pressar ihop armarna med pecsen, framför magen, ganska kort rörelse, ca 12 reps, 5 set, sista droppset. Tänk alltid ”BRÖST” för att inte tappa kontakten.

Jag tränar bröst ungefär var 5-6: dag, ca 10 arbetsset + droppseten, detta växer man av.

Ozziking
2015-10-10, 17:44
Tekniskt failure* :)

Torh
2015-10-10, 17:54
Tekniskt failure* :) Okej då :)

herzie
2015-10-10, 18:38
Jag har tränat BB 4-5 dagar i veckan i 4 år (är 38 år) och alltid gillat bänkpress och hantelpress, det känns skönt att pressa upp tunga vikter (växlar förstås med lite högrep) och jag fick bra muskeltillväxt. För 1 år sedan skadade jag ena axeln av bänkpressen, vilket många verkar göra. Efter diverse rehabövningar etc. kunde jag konstatera att jag kommer att få svårt att fokusera på pressar i framtiden. Jag skippade alla tunga pressar och tränar nu nästan uteslutande cable cross för bröstet. Det tog ett tag innan jag lärde mig hur man på bästa sätt utför cable cross för att isolera bröstet bäst, man ser många märkliga utföranden på gymmet. Nu vill bröstet inte sluta växa, jag har fått bättre ökningar på 1 år mot mina 3 första press-år. Jag har svängt helt i min uppfattning om kablar. Nu använder jag kablar till det mesta, och det har gett mycket bra resultat. För variations skull så tar jag fram hantlarna ibland. Flera på gymmet har sett mina resultat och börjar nu följa efter, och alla säger likadant, satan vad man växer av kablar och skadorna minskar. Men som vanligt gäller att vill du bli stark i bänkpress så måste du träna bänkpress. I dag skulle jag nog bara klara hälften av vikterna jag tidigare använde om jag skulle lägga mig under skivstången, men pecsen är större än någonsin.

Varför är det så svårt att få folk att fatta att kablar is the shit, måste vi alla skada oss för att förstå det? Nu tycker inte jag att alla ska sluta med fria vikter, men det finns ett motstånd mot kablar, vissa tycker det är lite mesigt, det tyckte jag med. Var inte rädda för att lägga in lite mer kabel i träningen ;)

Problemet är att du skriver på ett nätforum och ingen vet vem du är eller hur du ser ut. Du kanske väger 65 kilo och är 185 cm lång. Gäller fortfarande "mycket bra resultat" då? Givetvis kan det fortfarande göra det ur ett personligt perspektiv men är kanske inte nog för att övertyga andra om kablars överlägsenhet. Jag tror att många skadar sig på grund av okunskap och felaktigt utförande och inte på grund av fria vikter i sig. Det går att hitta på en del märkligheter i kablar också.

Isseman
2015-10-10, 18:45
Upp med bild och visa dem titties!!! :D

För övrigt tycker jag kablar är superb för att få kontakt, en av favoriterna vid pushpassen. Men överlag för att bygga bra bröst bör man nog involvera både kablar och pressövningar. Och som ovanstående sa, man skadar sig pga okunskap/dåligt utförande, ej för att man just pressar.

Kaxardu
2015-10-10, 22:32
Problemet är att många tror att musklerna vet vad vi kallar en övning.

En rörelse är en rörelse

Förövrigt kommer jag ihåg när farsan köpte ett sånt där "motståndsband" till mig när jag var liten, enorma gains man gjorde då, den perioden när man gjorde nybörjargains med kabeln kommer aldrig tillbaks. *cry**cry*

Decepticon
2015-10-11, 00:20
Problemet är att du skriver på ett nätforum och ingen vet vem du är eller hur du ser ut. Du kanske väger 65 kilo och är 185 cm lång. Gäller fortfarande "mycket bra resultat" då? Givetvis kan det fortfarande göra det ur ett personligt perspektiv men är kanske inte nog för att övertyga andra om kablars överlägsenhet. Jag tror att många skadar sig på grund av okunskap och felaktigt utförande och inte på grund av fria vikter i sig. Det går att hitta på en del märkligheter i kablar också.

Du skriver också på ett nätforum, du kanske väger 57 kg och är 2 meter lång, så därför skiter vi i vad du skriver. Men en sak ska du veta, och det är att cable cross bygger bröst.

filmjölk
2015-10-11, 00:27
Om jag skulle hålla mig till enbart cablecross i tutt-träningen så skulle jag nog försöka kompensera med mer tricepsträning. Just triceps får ju mycket på köpet av bänk- och hantelpress, vilket de inte får av cablecross.

exevision
2015-10-11, 05:58
Folk ska enbart använda sig av kablar så att bänkpressen och böjburen är än mer tillgänglig för mig!

Paperbasket
2015-10-11, 06:32
Haha, vilken skön start jag fick på morgonen av detta :)

herzie
2015-10-11, 09:30
Du skriver också på ett nätforum, du kanske väger 57 kg och är 2 meter lång, så därför skiter vi i vad du skriver. Men en sak ska du veta, och det är att cable cross bygger bröst.

Du kanske skulle läsa vad jag skriver istället för att gå till anfall. Jag har inte sagt vad cable cross gör/inte gör.

Torh
2015-10-11, 10:44
Problemet är att du skriver på ett nätforum och ingen vet vem du är eller hur du ser ut. Du kanske väger 65 kilo och är 185 cm lång. Gäller fortfarande "mycket bra resultat" då? Givetvis kan det fortfarande göra det ur ett personligt perspektiv men är kanske inte nog för att övertyga andra om kablars överlägsenhet. Jag tror att många skadar sig på grund av okunskap och felaktigt utförande och inte på grund av fria vikter i sig. Det går att hitta på en del märkligheter i kablar också.

Jag är inte för att posta bilder av mig själv på nätet, men jag är 180, väger 90 kg, ca 12-14% bf och lyfte 148 kg i bänk (när jag hade bänk i programmet), så jag är ingen räka i allafall. Jag vet inte vad det är för "märkligheter" som du nämner som man utsätter sig för med kablar, som skulle kunna vara negativt, det jag säger är att Jag med flera har upptäckt att man kan bygga massa (t.o.m. mer massa) utan t.ex. tunga bänk/hantelpressar och till lägre skaderisker. Jag vill ännu en gång påpeka att jag inte säger att alla borde sluta med fria vikter, för t.ex. bänk är rätt kul och en hyfsad bröstövning, och jag använder fortfarande fria vikter, men minimalt för bröst, rygg & axlar. Jag upptäckte snabbt att jag växte mer av kablarna än de fria vikterna, och då blev jag upplärd av en duktig styrkelyftare/BB på mitt gym, så tekniken med fria vikter är det nog inget fel på. Man märker direkt hur folk hånar kablarna och vägrar att ta till sig fördelarna och ompröva sitt gamla tänkande, om man inte satsar på SL förstås. De som ännu inte fastnat helt i det gamla old school-tänket kanske kan testa att lägga in lite mer kabel.

herzie
2015-10-11, 11:50
Jag är inte för att posta bilder av mig själv på nätet, men jag är 180, väger 90 kg, ca 12-14% bf och lyfte 148 kg i bänk (när jag hade bänk i programmet), så jag är ingen räka i allafall. Jag vet inte vad det är för "märkligheter" som du nämner som man utsätter sig för med kablar, som skulle kunna vara negativt, det jag säger är att Jag med flera har upptäckt att man kan bygga massa (t.o.m. mer massa) utan t.ex. tunga bänk/hantelpressar och till lägre skaderisker. Jag vill ännu en gång påpeka att jag inte säger att alla borde sluta med fria vikter, för t.ex. bänk är rätt kul och en hyfsad bröstövning, och jag använder fortfarande fria vikter, men minimalt för bröst, rygg & axlar. Jag upptäckte snabbt att jag växte mer av kablarna än de fria vikterna, och då blev jag upplärd av en duktig styrkelyftare/BB på mitt gym, så tekniken med fria vikter är det nog inget fel på. Man märker direkt hur folk hånar kablarna och vägrar att ta till sig fördelarna och ompröva sitt gamla tänkande, om man inte satsar på SL förstås. De som ännu inte fastnat helt i det gamla old school-tänket kanske kan testa att lägga in lite mer kabel.

Jag har inget agg mot kablar men jag tror som sagt att man oftast skadar sig på grund av felaktigt utförande och jag tror inte att skaderisken är mindre i kabel versus fria vikter förutsatt att utförandet i bägge är korrekt. I slutändan gör ju var och en som de själva vill/tycker funkar bäst.

REXUS
2015-10-11, 12:31
Jag upptäckte kablarnas fördel för något år sedan, så jag tränar nästan uteslutande kablar för bröstet, det funkar hur bra som helst. Men det är som som skriver, svårt att få folk att ändra sina tankebanor, massa bygger man av bänkpress, så har man alltid gjort :)

filmjölk
2015-10-11, 14:48
Jag upptäckte kablarnas fördel för något år sedan, så jag tränar nästan uteslutande kablar för bröstet, det funkar hur bra som helst. Men det är som som skriver, svårt att få folk att ändra sina tankebanor, massa bygger man av bänkpress, så har man alltid gjort :)

Det är svårt att ha någon auktoritet i ämnet att cablecross is teh shiet när varenda kroppsbyggare, styrkelyftare, strongman, friidrottare (i kastgrenar) fitnessmodell mfl. Har bänkpress som en stapelvara i sin träningsrutin.

Du kanske kan få med någon tyngdlyftare eller crossfitfantast på din "sida", de gillar inte heller bänkpress.

Skrotnisse
2015-10-11, 15:13
Hur bör man göra för att undvika smärta i axlarna?

pezrulezhaakon
2015-10-11, 15:23
Hur bör man göra för att undvika smärta i axlarna?

Har du ont i axlarna bör du försöka ta reda på orsaken.

Annars gäller som för de flesta, att välja övningar, utföranden och belastningar som passar din rörlighet.

Torh
2015-10-11, 16:25
Det är svårt att ha någon auktoritet i ämnet att cablecross is teh shiet när varenda kroppsbyggare, styrkelyftare, strongman, friidrottare (i kastgrenar) fitnessmodell mfl. Har bänkpress som en stapelvara i sin träningsrutin.

Du kanske kan få med någon tyngdlyftare eller crossfitfantast på din "sida", de gillar inte heller bänkpress.

Vad då "min sida", man "talar för döva öron". Du har förstås helt rätt, ingen kroppsbyggare, fitnessmodell eller friidrottare använder kablar i sin träning, utan bara bänkpress*screwy* Varför du drar in strongman & styrkelyftare i detta resonemang är obegripligt.

Decepticon
2015-10-11, 16:34
Vad då "min sida", man "talar för döva öron". Du har förstås helt rätt, ingen kroppsbyggare, fitnessmodell eller friidrottare använder kablar i sin träning, utan bara bänkpress*screwy* Varför du drar in strongman & styrkelyftare i detta resonemang är obegripligt.

Det är ingen idé att jaga upp sig, det är nästan omöjligt att få någon att tänka i nya banor, många har försökt, nästan ingen har lyckats. Man brukar få många Goddag yxskaft som svar, vilket du har fått här några gånger. Jag och många andra håller med dig, fast det är inte accepterat att dissa de gamla styrkeövningarna, så många vågar inte ens lägga sig i debatten, men du har ju märkt att du växer mer av cable cross än bänkpress, och jag har märkt detsamma.

Isseman
2015-10-11, 16:51
Hur ser ett typiskt bröstpass ut för er som kör minimalt med pressar?

filmjölk
2015-10-11, 18:19
Vad då "min sida", man "talar för döva öron". Du har förstås helt rätt, ingen kroppsbyggare, fitnessmodell eller friidrottare använder kablar i sin träning, utan bara bänkpress*screwy* Varför du drar in strongman & styrkelyftare i detta resonemang är obegripligt.

Tror du många kroppsbyggare eller fitnessmodeller baserar sina bröstpass på träning i cablecrossen? Eller lägger dem upp det så att de bänk/hantelpressar först i några varianter och avslutar med lite cablecross? Du är minst sagt kontroversiell om du anser att cablecross är en bättre (eller likvärdig) massabyggare än bänkpress.

Strongmen och styrkelyftare drar jag in för att de är oftast utrustade med välutvecklade pecs.

Aliaas
2015-10-11, 18:34
Tror du många kroppsbyggare eller fitnessmodeller baserar sina bröstpass på träning i cablecrossen? Eller lägger dem upp det så att de bänk/hantelpressar först i några varianter och avslutar med lite cablecross? Du är minst sagt kontroversiell om du anser att cablecross är en bättre (eller likvärdig) massabyggare än bänkpress.

Strongmen och styrkelyftare drar jag in för att de är oftast utrustade med välutvecklade pecs.

hur majoriteten gör eller har gjort är just det som ifrågasätts när en ny upptäckt tros göras, som i detta fallet när ts anser sig ha förstått att kabeln ger mer volym än pressen.

Att ts tros ha hittat ett sätt att förbättra sin träning är högst möjligt, dock säger det inget om själva övningen vi alla svarar olika på träningen och ingen vet om ts äns gjort pressarna korrekt för att bygga.

Dessutom finns det ingen övning som är en ``massbyggare´´ eller hur menar du att en sådan övning är anorlunda andra?

DonFlex
2015-10-15, 16:43
TS har som många andra upptäckt att cabel cross är en förträfflig bröstövning, som många gånger ger en bättre aktivering av bröstet än de gamla pressarna. Jag tränar mycket kabel och jag tycker jag växer mer nu än tidigare. Anatomiskt så är en korrekt utförd cable flye den ultimata bröstövningen.