handdator

Visa fullständig version : Äta mindre fibrer


cero
2015-10-10, 16:43
I hopp om att få bukt med uppblåstheten i magen så tänkte jag testa att dra ned på mängden fibrer, men hur gör man detta samtidigt som man vill äta hälsosamt? Äter man en varierad kost med frukt och grönsaker så blir det automatiskt mycket fibrer. *jorgen*

LunaSpice
2015-10-10, 16:57
Minska livsmedel som innehåller inulin. Det brukar vara den största boven av kostfiber när det gäller gaser.

begt
2015-10-10, 17:07
Bröd som innehåller en massa fibrer skyr jag som pesten. Kaffe är ett bättre sätt att känna sig mätt och få chansen att gå på toa. Frukt och grönt ger tillräckligt med fibrer.

cero
2015-10-10, 17:20
Minska livsmedel som innehåller inulin. Det brukar vara den största boven av kostfiber när det gäller gaser.

Vilka är dessa?

Frukt och grönt ger tillräckligt med fibrer.

Problemet är att det lätt blir rätt mycket fibrer, i alla fall om man äter mängder frukt och grönt som faktist gör någon skillnad för hälsan.

begt
2015-10-10, 18:38
Vilka är dessa?



Problemet är att det lätt blir rätt mycket fibrer, i alla fall om man äter mängder frukt och grönt som faktist gör någon skillnad för hälsan.

Du behöver inte äta mer än ett par äpplen och en del broccoli, och jag ser inte hur det skulle förstöra för din mage. Frukt är relativt överskattat, särskilt besprutad sådan...Ägg innehåller många antioxidanter också samt en massa andra näringsämnen, men fruktan för kolesterol lever kvar på livsmedelsverket...

LunaSpice
2015-10-10, 18:54
Vilka är dessa?

Sparris, lök, banan, jordärtskockor och kronärtskockor förekommer det naturligt i. Inulin är en oligosackarid och tillsätts i mängder med livsmedel så du behöver nog kika på näringsinnehållet för att få bättre knas på det. Bra att veta är att det krävs ganska små mängder för att det ska ge gaser, speciellt om man har just den typen av tarmflora som inulin interagerar med. Inulin är ett kanonbra prebiotiskt kostfiber i små mängder men kan bli riktigt drygt om man får i sig för mkt.

Alexton
2015-10-10, 23:52
Om du sitter på en gasmage som mig så är det enklaste att helt enkelt öka kalorierna från fett (olivolja, sesam osv) istället för kcal från kolhydrater.

Säger inte att du ska gå LCHF eller något men att minska lite kolhydrater mot fett är något som fungerat för min del. Senaste mätningen av intag så låg jag närmare 30% per grupp omedvetet.
Mest tacksam är väl tjejen egentligen.

caelus
2015-10-11, 01:19
Har du testat att köra en strikt glutenfri kost?

Jag har själv haft problem med gasig och uppblåst mage hela livet. Sedan ca ett år tillbaka har jag ätit strikt glutenfritt och mina problem är i princip som bortblåsta. Detta trots att jag inte har celiaki enligt de prover jag tagit. Jag äter också en hel del fiberrik mat (mycket grönsaker, glutenfritt bröd etc) och det har inte inverkat negativt på min mage.


Sent from my iPhone using Tapatalk

cero
2015-10-11, 11:38
Glutenfritt äter jag redan, och vad gäller inulin så äter jag också enligt FODMAP (oglisackarider mm). Det här med att äta mindre kolhydrater borde jag testa, men det är rätt surt för träningen..

Du behöver inte äta mer än ett par äpplen och en del broccoli, och jag ser inte hur det skulle förstöra för din mage.

För optimal hälsa? Tvek. I vanliga fall är grönsaker och fibrer inga problem, men min mage lever sitt egna liv.

cero
2015-10-11, 12:25
Även laktos har jag uteslutit. Finns inte mycket kvar man kan äta nu. :D

http://images-cdn.9gag.com/photo/a9Pz3Gj_700b.jpg

1x0
2015-10-11, 14:09
Jag kan ligga ganska högt på fiber (~100g) utan allt för enorma gaser; om jag håller mig borta från alla sorters lök och råa äpplen (min mage verkar ha problem med råa äpplen). Annars är det lugnt.

Käkar jag rå lök, eller vitlök, ihop med mycket fibrer bubblar min mage sönder dagen efter.
Jag brukar hålla mig från att släppa på gaserna på jobbet men då får jag ont som fan i magen. :P

cero
2015-10-11, 14:25
1x0: Alla typer av lök och äpplen har jag också tagit bort. Kolla upp fodmap-dieten om du inte har det.

Wzup2u
2015-10-11, 18:37
Förr led jag av mkt fibrer, nu har jag inga problem alls.
Kan man vänja magen såpass från känslig till att äta utan problem, verkar så iallafall.

Likadant när jag började med sojaprodukter jisses... nu är det inga problem.

Xead
2015-10-11, 19:19
Jag har också haft problem med magen efter fiberrika dagar (läs: varje dag...), något som hjälpte mig enormt var probiotika tillskott. Nu är magen lugn och fin igen såvida jag inte mosar i mig ett helt gäng äpplen i en sittning typ :D.

maqan
2015-10-11, 19:20
Jag kan rekommendera boken Fast Tract Digestion IBS för de som har problem med olika typer av fibrer och kolhydrater.

cero
2015-10-12, 09:30
Jag kan rekommendera boken Fast Tract Digestion IBS för de som har problem med olika typer av fibrer och kolhydrater.

Finns det något nytt i boken som man inte hittar under generella rekommendationer?

maqan
2015-10-18, 18:26
Finns det något nytt i boken som man inte hittar under generella rekommendationer?

Nja, du kan väl mer eller mindre använda dig av verktyget som finns på deras hemsida för att räkna ut fermenteringspotentialen (FP), och sedan hålla dig omkring totalt 30 FP om dagen i ett par veckor och känna efter hur det fungerar.