handdator

Visa fullständig version : Flytande äggvita otillagat.


1911
2015-10-08, 23:27
Jag har läst en del studier och annat om att råa ägg är en klart sämre idé än att äta sina ägg kokta eller på annat vis tillagade, men hur står det till med flytande äggvita som säljs i literdunkar? Är det att klassa som helt otillagat och därmed också sämre än tillagad, eller har den på något vis tillagats innan den placerats i plast-dunken så man kan tillgodogöra sig den bättre än av normala råa ägg? Det vore ju jävligt smidigt att hälla i det i en protein-smoothie. Att mixa tillagade ägg och blanda med bär och mjölk har jag provat - med en fruktansvärd smak som följd.

Det är ju så jobbigt att äta kokta, stekta ägg om man gör det några dagar i rad. Man blir trött på det ganska snabbt...

Mvh!!

vicarious
2015-10-09, 04:53
Otillagat. Äggvita tillför ju ingenting som inte går att ersätta så jag ser inte poängen med att ha det i en drink. Proteinpulver?

1911
2015-10-09, 10:58
Äggproteinet tas ju upp långsammare än t.ex. kasein och vassle-pulver.

J.V
2015-10-09, 11:08
Jag har fragat Sverker om det, Kolozzeums egna livsmedelsguru, men han visste inte. Han skulle aterkomma med svar men det blev aldrig av, om jag nu inte missade det. :D

Hur som helst ar aggvita pa dunk (oftast/alltid) pastoriserad, sa den borde vara saker att dricka rakt av och kroppen bor kunna ta upp det. Men det var just den biten jag aldrig fick klarhet i, om kroppen tar upp det och kan anvanda det till muskeluppbyggnad och motverka nedbrytning eller om det ar sakert men vardelost.

edit: kolla pa forpackningen om den ar pastoriserad.

King Grub
2015-10-09, 11:18
Pastöriseringen är inte tillräcklig. Äggvita pastöriseras med en temperatur på... 55 grader? Har jag för mig. Något sådant. Äggviteprotein denatureras dock inte vid så låga temperaturer, utan först vid 74 grader.

1911
2015-10-09, 13:13
Satan. Någon som har en mattermometer hemma och vill testa kläcka ett ägg och sätta in i spisen på 75 grader för att se om ägget stelnar vid denna temperatur, samt hur lukten/smaken blir jämfört med ett rått ägg som inte utsatts för 75 grader?

tillägg; antar dock att ett ägg stelnar vid ca 70-75 grader. Så idén att få i sig fullvärdigt äggprotein som fortfarande flyter må vara en stor dröm snarare än något som går att realisera :(

Diomedea exulans
2015-10-09, 13:32
tillägg; antar dock att ett ägg stelnar vid ca 70-75 grader. Så idén att få i sig fullvärdigt äggprotein som fortfarande flyter må vara en stor dröm snarare än något som går att realisera :(

Ja.

Du kan ju alltid mosa den till en smet, i mixern kanske?

1911
2015-10-09, 14:01
Mm, testade ju koka ägg och sen mixa. Det smakade för jävligt. Det kanske dock främst är äggulans fel?

Diomedea exulans
2015-10-09, 14:29
Det kanske dock främst är äggulans fel?

Gulan smakar ju helt annorlunda än vitan, så det påverkade garanterat.

1911
2015-10-09, 14:37
Ska i helgen prova tillaga äggvita och sedan använda i mina fruktdrinkar. Återkommer med rapport! Detta kanske är den hemliga vägen till massive gains.

Dreas
2015-10-09, 14:41
Men varför måste du äta äggvita? Långsammare, jaha, och?

1911
2015-10-09, 15:16
För att jag vill ha en långsam proteinkälla som tas upp under en längre tid, speciellt dagar då fastan annars blir lång p.ga. vardagslivet och jag samtidigt är i en nedbrytningsfas p.ga. för många pass i följd (då återhämtningen tidsmässigt är för kort).

Kasein hade säkert varit ungefär lika bra, men det är något speciellt med ägg.

Dreas
2015-10-09, 16:10
För att jag vill ha en långsam proteinkälla som tas upp under en längre tid, speciellt dagar då fastan annars blir lång p.ga. vardagslivet och jag samtidigt är i en nedbrytningsfas p.ga. för många pass i följd (då återhämtningen tidsmässigt är för kort).

Kasein hade säkert varit ungefär lika bra, men det är något speciellt med ägg.Det du vill är att uppbyggnaden ska vara hög, inte nedbrytningen låg.

Äter du inget efter pass så är proteinbalansen negativ tills du äter såvitt jag vet.

vicarious
2015-10-09, 16:32
Men varför måste du äta äggvita? Långsammare, jaha, och?

+1. Det kanske låter bättre i teorin med ett så långsamt protein som möjligt, men om det gör någon skillnad i praktiken är tveksamt. Krångla inte till det.

Jag vet att äggula börjar bli fast vid ca 85 grader då jag gör en hel del hemmagjord glass, men vitan är säkert lägre temp än så.

1911
2015-10-09, 21:05
Det du vill är att uppbyggnaden ska vara hög, inte nedbrytningen låg.

Äter du inget efter pass så är proteinbalansen negativ tills du äter såvitt jag vet.

Man vill såvitt jag vet att nedbrytningen ska vara så låg som möjligt och uppbyggnaden så hög som möjligt. Långsamt protein utesluter ju inte att man även intar snabbare proteinsorter eller fullständiga måltider.

Gober
2015-10-09, 21:56
Gissningsvis kommer denna vidriga aktivitet, att hinka i dig äggvita resultera i noll märkbara resultat jämfört med att äta vettiga proteinkällor som smakar gott. Men om du blir magsjuk så får du ju iaf en deff på köpet.

ARMSTARK
2015-10-09, 22:35
Gissningsvis kommer denna vidriga aktivitet, att hinka i dig äggvita resultera i noll märkbara resultat jämfört med att äta vettiga proteinkällor som smakar gott. Men om du blir magsjuk så får du ju iaf en deff på köpet.

Haha, det är roligt för att det är sant.

1911
2015-10-10, 03:30
Gissningsvis kommer denna vidriga aktivitet, att hinka i dig äggvita resultera i noll märkbara resultat jämfört med att äta vettiga proteinkällor som smakar gott. Men om du blir magsjuk så får du ju iaf en deff på köpet.

Nu är jag ju dock tydlig med att äggvitan som efterfrågades ska vara nedbrytbar, och en pastöriserad äggvita som den på dunk torde vara lika säker som alla andra livsmedel. Tanken är ju att den ska intas tillagad (då det i tråden framkommit att flytande äggvita inte kan tillgodogöras på samma sätt som en som uppnåt >74°).

Vad är en bättre proteinkälla som kan intas i en fruktdrink? Kvarg etc borträknat, det tänkte jag variera med. Proteinpulver av långsammare sort skulle ju dock kunna brukas. Brukar dock vara ganska dyrt jmf med vassle.

Sverker
2015-10-10, 05:18
Jag har fragat Sverker om det, Kolozzeums egna livsmedelsguru, men han visste inte. Han skulle aterkomma med svar men det blev aldrig av, om jag nu inte missade det. :D

edit: kolla pa forpackningen om den ar pastoriserad.

Det beror på att jag inte fått fram några vettiga uppgifter på när trypsininhibitorerna denatureras. Vi vet att inhibitionerna denatureras när ägget är kokt.
Vill man använda pastöriserad äggvita på dunk bör man nog använda den i matlagningen. Att dricka slemmet verkar, för mig, vidrigt*spy*. Då är man säker.

Sedan har jag bara gamla siffror på vid vilken temperatur äggvitan pastöriseras. Temperaturen verkar ligga kring 62 - 65 grader C i flera minuter för att äggvitan ska vara säker m a p salmonella.

Dreas
2015-10-10, 07:28
Man vill såvitt jag vet att nedbrytningen ska vara så låg som möjligt och uppbyggnaden så hög som möjligt. Långsamt protein utesluter ju inte att man även intar snabbare proteinsorter eller fullständiga måltider.Mitt förslag utifrån det jag läst här är att inte tänka så mycket på nedbrytningen och fokusera på uppbyggnad istället. Kasein efter pass som exempel, där stimuleras proteinsyntesen om det inte ändrats och du får minskad muskelnedbrytning.

Aliaas
2015-10-10, 07:43
För att jag vill ha en långsam proteinkälla som tas upp under en längre tid, speciellt dagar då fastan annars blir lång p.ga. vardagslivet och jag samtidigt är i en nedbrytningsfas p.ga. för många pass i följd (då återhämtningen tidsmässigt är för kort).

Kasein hade säkert varit ungefär lika bra, men det är något speciellt med ägg.

Man vill såvitt jag vet att nedbrytningen ska vara så låg som möjligt och uppbyggnaden så hög som möjligt. Långsamt protein utesluter ju inte att man även intar snabbare proteinsorter eller fullständiga måltider.

men sluta med fastan då?

Diomedea exulans
2015-10-10, 09:44
Trevligt att veta att pastöriseringen sker innan stelningen iallafall. Nu känner jag mig lite mindre orolig över att äta löskokta ägg. :thumbup:

vicarious
2015-10-10, 12:32
Nu är jag ju dock tydlig med att äggvitan som efterfrågades ska vara nedbrytbar, och en pastöriserad äggvita som den på dunk torde vara lika säker som alla andra livsmedel. Tanken är ju att den ska intas tillagad (då det i tråden framkommit att flytande äggvita inte kan tillgodogöras på samma sätt som en som uppnåt >74°).

Vad är en bättre proteinkälla som kan intas i en fruktdrink? Kvarg etc borträknat, det tänkte jag variera med. Proteinpulver av långsammare sort skulle ju dock kunna brukas. Brukar dock vara ganska dyrt jmf med vassle.

Ät några kokta eller stekta ägg vid sidan av din drink? Jag tycker pastöriserad äggvita på dunk smakar gräsligt, även tillagat. Smakar inte likadant som äggvita direkt från ägg.

1911
2015-10-10, 13:52
Ät några kokta eller stekta ägg vid sidan av din drink? Jag tycker pastöriserad äggvita på dunk smakar gräsligt, även tillagat. Smakar inte likadant som äggvita direkt från ägg.

Jag har väl för helvete varit tydlig i trådstarten om att problemet är att det inte är så trevligt att äta ägg flera dagar i rad, man tröttnar helt enkelt på smaken. Annars vore det ju en rejält enkel lösning. Frågan är ju hur man ska få i sig äggen utan att behöva äta just kokta eller stekta ägg "som de är".

vicarious
2015-10-10, 14:35
Jag har väl för helvete varit tydlig i trådstarten om att problemet är att det inte är så trevligt att äta ägg flera dagar i rad, man tröttnar helt enkelt på smaken. Annars vore det ju en rejält enkel lösning. Frågan är ju hur man ska få i sig äggen utan att behöva äta just kokta eller stekta ägg "som de är".

Då kan man ju undra varför ska ha med ägg överhuvudtaget, om det är så "jobbigt" eller smakar så tråkigt att du lessnar efter några dagar. Det är inget magiskt med äggprotein. Du har fått svar att äggvita på dunk inte är någon bra idé att inta otillagat.

Kasein är nog det bästa alternativet i så fall. Annars kan även snabbare protein få ett något långsammare upptag om det intas som del av en en komplett måltid.

1911
2015-10-10, 18:32
Ägg har en magisk effekt på återhämtningen helt enkelt. Det är något speciellt med ägg, ovala kreationer fyllda med protein. Värpta av hönor som är till ca 90% uppbyggda av rent opti protein. Dessutom är ju fåglar en form av dinosaurier rent biologiskt (nästan). Att äta dinosaurieprotein måste ha en positiv effekt på speciellt benmusklerna (dinosaurier hade ju generellt rätt klena armar). Kaseinpulvret är skapat av mjölk, från kor. Det känns inte lika coolt. Kor är försiktiga fega djur. Om tjurarna hade skapat mjölken hade jag varit mer inne på det. Nu ser jag det mer som ett komplement till dinosaurieproteinet.

Gober
2015-10-10, 18:35
Jag tycker att du ska dricka din äggvita. Kör hårt manneeeen!

1911
2015-10-10, 18:36
Jag tycker att du ska dricka din äggvita. Kör hårt manneeeen!


Det är sådana här svar jag ville ha. Inte ifrågasättanden om vettigheten i att dricka slem på dunk...

https://instagram.com/p/8bBkzAAnLw/?taken-by=the_potato_decapitator

Här har du ju använt ägg (dinoprotein), hur tillagades detta?

Luca Brasi
2015-10-11, 19:44
Det finns äggproteinpulver att köpa.
Det är inte gott eller jättebilligt,men det smakar bättre än dyrt äägviteslem på dunk som smakar plast och halvpastoriserad äggvita.