handdator

Visa fullständig version : En klurig jäkel..?


Luddsson
2015-10-08, 21:59
Hejsan!

Ställer en för migklurig fråga och utmaningen för den kloke är att ge ett relativt enkelt svar. Kort och gott så deffade jag stenhårt under en period och återgår nu till "vanlig" kost (läs kaloribalans). Ibland håller jag dock ett ganska lågt kolhydratsintag (150 gram per dag). Kan ett så lågt kolhydratsintag påverka insulinkänsligheten? En god vän till mig berättade att både deff och lågkolhydratskost kan minska insulinkäsnligheten. Och vad innebär det egentligen att ha låg insulinkänslighet isåfall?

*Edit, mängden vätska som binder sig i kroppen dagen efter en kolhydratsrik måltid är bortom denna värld, därav frågeställningarna. Ser mer eller mindre ut som Jabbah The Hut och vill förstå varför.

Bossebäver
2015-10-09, 00:58
Hejsan!

Ställer en för migklurig fråga och utmaningen för den kloke är att ge ett relativt enkelt svar. Kort och gott så deffade jag stenhårt under en period och återgår nu till "vanlig" kost (läs kaloribalans). Ibland håller jag dock ett ganska lågt kolhydratsintag (150 gram per dag). Kan ett så lågt kolhydratsintag påverka insulinkänsligheten? En god vän till mig berättade att både deff och lågkolhydratskost kan minska insulinkäsnligheten. Och vad innebär det egentligen att ha låg insulinkänslighet isåfall?

*Edit, mängden vätska som binder sig i kroppen dagen efter en kolhydratsrik måltid är bortom denna värld, därav frågeställningarna. Ser mer eller mindre ut som Jabbah The Hut och vill förstå varför.

Deff förbättrar insulinkänsligheten.

broman
2015-10-09, 05:15
Mängden vätska du binder har inget med insulinkänslighet att göra.

Luddsson
2015-10-09, 05:17
Deff förbättrar insulinkänsligheten.

Mängden vätska du binder har inget med insulinkänslighet att göra.

Utveckla gärna om ni orkar? Vad innebär en förbättrad insulinkänslighet och vad påverkar mängden vätska som binds?

Tolkia
2015-10-09, 06:14
En sak som kan få en att binda vätska (i små mänger och högst tillfälligt) är om man svänger väldigt mycket i salt- eller kolhydrat. Typexemplet är den som bantar hårt i vanliga fall och sedan tar en "svullardag". Det handlar, skulle jag säga, mest om osmos och hur vätska vandrar genom kroppens olika vätskerum, d.v.s. mer om fysik än om hormoner. Är man tjej så tenderar man att binda lite vätska (det brukar röra sig om enstaka kilon) veckan/dagarna före mens.

Enligt min uppfattning är beskrivningarna här på forumet av hur mycket vätska man binder oftast överdrivna. Man måste vara rätt så hård (hårdare än de flesta blir) för att det skall synas för någon annan än en själv. Om man verkligen (och inte bara i sin egen känslovärld) ser ut som Jabba the Hutt på grund av vätskeretention har man antagligen något (gravt) fel på njurarna och borde gå till doktorn.

anvihl
2015-10-09, 06:32
En sak som kan få en att binda vätska (i små mänger och högst tillfälligt) är om man svänger väldigt mycket i salt- eller kolhydrat. Typexemplet är den som bantar hårt i vanliga fall och sedan tar en "svullardag". Det handlar, skulle jag säga, mest om osmos och hur vätska vandrar genom kroppens olika vätskerum, d.v.s. mer om fysik än om hormoner. Är man tjej så tenderar man att binda lite vätska (det brukar röra sig om enstaka kilon) veckan/dagarna före mens.

Enligt min uppfattning är beskrivningarna här på forumet av hur mycket vätska man binder oftast överdrivna. Man måste vara rätt så hård (hårdare än de flesta blir) för att det skall synas för någon annan än en själv. Om man verkligen (och inte bara i sin egen känslovärld) ser ut som Jabba the Hutt på grund av vätskeretention har man antagligen något (gravt) fel på njurarna och borde gå till doktorn.

Har gjort det vid flera olika tillfällen, dom hittar inga fel och jag svullnar lik förbenat upp 10+kg på en dag lätt.

Linjedomarn
2015-10-09, 08:40
Insulinkänslighet innebär hur känslig kroppens vävnad är för insulin. En förbättrad insulinkänslighet innebär att det inte krävs lika mycket insulin för att t.ex muskelceller ska ta upp glukos från blodbanan. Det är något positivt medans nedsatt insulinkänslighet eller insulinresistans orsakas av övervikt, försämrade blodfettsvärden och inaktivitet.

Luddsson
2015-10-09, 18:08
En sak som kan få en att binda vätska (i små mänger och högst tillfälligt) är om man svänger väldigt mycket i salt- eller kolhydrat. Typexemplet är den som bantar hårt i vanliga fall och sedan tar en "svullardag". Det handlar, skulle jag säga, mest om osmos och hur vätska vandrar genom kroppens olika vätskerum, d.v.s. mer om fysik än om hormoner. Är man tjej så tenderar man att binda lite vätska (det brukar röra sig om enstaka kilon) veckan/dagarna före mens.

Enligt min uppfattning är beskrivningarna här på forumet av hur mycket vätska man binder oftast överdrivna. Man måste vara rätt så hård (hårdare än de flesta blir) för att det skall synas för någon annan än en själv. Om man verkligen (och inte bara i sin egen känslovärld) ser ut som Jabba the Hutt på grund av vätskeretention har man antagligen något (gravt) fel på njurarna och borde gå till doktorn.

Så insulinkänslighet har inget med vätskebalansen i kroppen att göra? Iallafall inte det som (enligt mitt tycke) syns? Det som påverkar hur mycket vätska man binder är alltså regelbundenheten i kolhydrats-och saltintag?

Mycket lärdom för mig, tackar för detta!

Tolkia
2015-10-09, 20:23
Hos en person med grav diabetes kan det spela roll; då brukar man iofs inte svullna, utan tappa vatten och torka, eftersom man kissar ut glukos. Är man frisk och jojjar med maten skulle jag absolut satsa mina pengar på just jojjande salt- och sockerintag.

Ätmönstret spelar också viss roll, om vi snackar vad man väger på vågen; trycker man i sig ett helt containerlass i en sittning sent på kvällen (som vissa gör enligt vad de kallar "periodisk fasta") så väger man givetvis en container mer nästa morgon.

Ozziking
2015-10-09, 20:30
Du nojjar för mycket med både uppsvullnad och vätska osv osv. Du är verkligen inte uppsvälld likt "jabba the hutt", särskilt när man inte äter tillräckligt. Du har bara förvriden kroppssyn.

Fokusera på annat istället och ät och träna ordentligt. Ät mer kolhydrater så ska du se att kroppen vänjer sig till slut.

:)

Scratch89
2015-10-10, 15:00
ätmönstret spelar också viss roll, om vi snackar vad man väger på vågen; trycker man i sig ett helt containerlass i en sittning sent på kvällen (som vissa gör enligt vad de kallar "periodisk fasta") så väger man givetvis en container mer nästa morgon.

:d