handdator

Visa fullständig version : Ny på gymmet - åsikter om mitt träningsprogram?


Maija
2015-10-08, 21:44
Jag har precis börjat träna efter några års uppehåll från idrott, gymmet är jag dock ny på..
Jag har fått ett schema av en vän men det vore trevligt att om några fler personer med lite koll på träning ville ta sig en titt på det:) Är det något som ser galet ut, något som jag borde lägga till/ta bort?

Jag är tjej, strax över 1,50m, 45 kg (alltså rätt liten...) och har tänkt att jag ska bli lite större. Vill ha mer former ..större rumpa/ben och lite "vidd" i överkroppen så midjan ser smalare ut..typ. Och så bli generellt mer vältränad i hela kroppen så klart.

Jag har fått det uppdelat på tre: (jag ber i förväg om ursäkt för alla felstavningar och eventuella felaktiga ord för saker, jag skriver helt ur huvudet, så säg till om något är oklart:em:)

Kör generellt 3-4 set och 8-10 reps på allt.

Biceps, rygg (bröst*)
Biceps curl (hantlar)
Hammer curl (hantlar)
Rodd
Latsdrag
Marklyft
Pull ups
(Bänkpress*)

*körs inte alltid

Triceps, axlar
Hantellyft framåt
Hantellyft åt sidan
Axelpress med hantlar
"Tricepsövning i cablecross med rak stång"
"Tricepsövning i cable cross med rep"
Dips

Ben
Benpress
Back squats
Bencurl (maskin)
Benspark (maskin)
Vadpress

utöver det slänger jag in ett par utfallsövningar eller variationer på det, sådant som kräver lite "balans", (varierar efter humör) i stil med:
Bulgarian split squat med hantlar
Step up på "crossfitbox" med hantlar

Jag har knäproblem (gammal idrottsskada) så benpasset kör jag tre gånger/vecka men mesar rätt mycket med vikterna. Behöver bygga upp stabilitet och styrka. Av någon anledning fick jag ont när jag körde ett pass, men det gick över när jag ökade till tre. En del idrottsanpassade övningar.

Mage slänger jag in lite när jag känner för det, antingen i något av de andra passen eller som ett eget. Jag vet faktiskt inte var jag ska lägga det egentligen eller vad jag ska köra. Freestylar rätt bra.
Mest övningar med egen kroppsvikt som liggande benlyft, situps, plankan med variationer, "balansera på rumpan och flytta vikt från sida till sida", hängande benlyft (90grader)


Ingen kondition mer än lätt uppvärmning.

Så...är jag (eller min vän snarare) helt ute och cyklar eller låter det okej? Det blir alltså generellt 5 pass i veckan, plus ev ett magpass utöver det.
Borde jag lägga upp det på något annat sätt eller ska jag bara köra på? :)

Loke
2015-10-08, 22:12
Det är OK.

Jag föredrar att ge nybörjare helkroppspass med relativt få övningar, men det där kan säkert också funka. Om jag gör en split så väljer jag nog hellre det klassiska "press, drag, ben". Fördelen är att det blir lite jämnare i "jobbighet" så, ditt "biceps, rygg"-pass är betydligt slitigare än "triceps, axlar"-passet.

Angående knäproblemen så vill jag bara säga att det är bra om man vet vad man håller på med om man knäböjer och benpressar med gamla knäskador. Det är tex väldigt att tjejer faller in med knäna och det är verkligen inte bra.

Maija
2015-10-08, 22:31
Det är OK.

Jag föredrar att ge nybörjare helkroppspass med relativt få övningar, men det där kan säkert också funka. Om jag gör en split så väljer jag nog hellre det klassiska "press, drag, ben". Fördelen är att det blir lite jämnare i "jobbighet" så, ditt "biceps, rygg"-pass är betydligt slitigare än "triceps, axlar"-passet.

Angående knäproblemen så vill jag bara säga att det är bra om man vet vad man håller på med om man knäböjer och benpressar med gamla knäskador. Det är tex väldigt att tjejer faller in med knäna och det är verkligen inte bra.

Tack för svaret!
När jag idrottade så gjorde jag det rätt seriöst, 6-7 dagar i veckan så jag trivs med att köra så ofta ("allt eller inget, hej tävlingsmänniska") och då känns det lite jobbigt att köra helkroppspass, men jag förstår din tanke.

Tänker jag rätt att det i så fall skulle bli rygg och triceps på samma pass och biceps, axlar, bröst? Hur blir det med återhämtning mellan passen, för om jag förstod det rätt så ville han ha tex rygg och biceps på samma för att man använder båda musklerna, dvs dom får vila helt nästa pass?
Nu har jag dock svårt att "komma åt" ryggen och blir alltså inte SÅ så jag känner inte riktigt av att det skulle vara mkt slitigare men det kommer antagligen när jag får in tekniken..
Antagligen jättedumma nybörjarfrågor..

Tack för varningen! Jag har gått hos sjukgymnast en del för skadorna och jag har "inåtroterade" knän så jag ligger lite i riskzonen att göra fel så jag är lite extra uppmärksam på det. Jag håller mig till övningar jag gjort där och verkligen fått "okejade" och har koll på. Tre gånger i veckan med fel belastning skulle kunna bli katastrof annars..

Loke
2015-10-08, 22:46
Nej, rygg + biceps och bröst, axlar triceps är det jag tänkte. Men ja, känns det som det är så du vill träna så är det bara att köra på, fel är det inte iaf.

Jag hade också problem att "komma åt" ryggen när jag var nybörjare, och det berodde till största del på att jag just försökte komma åt ryggen. Sätter man sig i latsdragmaskinen och lassar på såpass att man precis klarar 8 reps och gör det 5 set eller så, så kommer ryggen ofrånkomligen att arbeta, att komma åt den är inget man behöver fundera på. Samma sak kan sägas om typ sittande kabelrodd eller roddmaskin. Se till så rörelsen blir lång och att du tar i riktigt ordentligt så kommer ryggen jobba. Det är dock rätt jobbigt. Men ja, du lär märka med tiden om passen känns obalanserade.

blund21
2015-10-08, 22:56
Tack för svaret!
När jag idrottade så gjorde jag det rätt seriöst, 6-7 dagar i veckan så jag trivs med att köra så ofta ("allt eller inget, hej tävlingsmänniska") och då känns det lite jobbigt att köra helkroppspass, men jag förstår din tanke.

Tänker jag rätt att det i så fall skulle bli rygg och triceps på samma pass och biceps, axlar, bröst? Hur blir det med återhämtning mellan passen, för om jag förstod det rätt så ville han ha tex rygg och biceps på samma för att man använder båda musklerna, dvs dom får vila helt nästa pass?
Nu har jag dock svårt att "komma åt" ryggen och blir alltså inte SÅ så jag känner inte riktigt av att det skulle vara mkt slitigare men det kommer antagligen när jag får in tekniken..
Antagligen jättedumma nybörjarfrågor..

Tack för varningen! Jag har gått hos sjukgymnast en del för skadorna och jag har "inåtroterade" knän så jag ligger lite i riskzonen att göra fel så jag är lite extra uppmärksam på det. Jag håller mig till övningar jag gjort där och verkligen fått "okejade" och har koll på. Tre gånger i veckan med fel belastning skulle kunna bli katastrof annars..
Generellt sett kan man säga att dragövningar hör ihop med rygg och biceps och pressövningar med bröst, triceps och axlar (benövningar exkluderade). Att köra som Loke sa är mycket vanligare eftersom att exempelvis dragövningar tar på både biceps och rygg samtidigt. Det blir helt enkelt lite effektivare.

Maija
2015-10-08, 23:05
Nej, rygg + biceps och bröst, axlar triceps är det jag tänkte. Men ja, känns det som det är så du vill träna så är det bara att köra på, fel är det inte iaf.

Jag hade också problem att "komma åt" ryggen när jag var nybörjare, och det berodde till största del på att jag just försökte komma åt ryggen. Sätter man sig i latsdragmaskinen och lassar på såpass att man precis klarar 8 reps och gör det 5 set eller så, så kommer ryggen ofrånkomligen att arbeta, att komma åt den är inget man behöver fundera på. Samma sak kan sägas om typ sittande kabelrodd eller roddmaskin. Se till så rörelsen blir lång och att du tar i riktigt ordentligt så kommer ryggen jobba. Det är dock rätt jobbigt. Men ja, du lär märka med tiden om passen känns obalanserade.

Generellt sett kan man säga att dragövningar hör ihop med rygg och biceps och pressövningar med bröst, triceps och axlar (benövningar exkluderade). Att köra som Loke sa är mycket vanligare eftersom att exempelvis dragövningar tar på både biceps och rygg samtidigt. Det blir helt enkelt lite effektivare.

Aha, då är jag med!:) Jag får nog helt enkelt testa att kasta om lite och känna efter. Kanske överanalyserar jag lite för mycket, men jag känner att jag verkligen vill "klämma ut allt jag har" från träningen eftersom jag kommer ha svårt nog som det är att bygga muskler..

Arminius08
2015-10-09, 07:54
Är det någon särskild anledning till du bara kör bröst ibland?
Håller med dom andra är endast indelning av muskelgrupperna som jag personligen hade ändrat men det är ju smak sak också.
Finns massor av varianter.
Bröst, triceps, axlar - rygg, biceps - ben
Bröst, rygg - ben - axlar, biceps, triceps
Överkropp - underkrop- över - under

Antewa
2015-10-09, 08:10
Det som jag reagerar på är ordningen du skrivit övningarna i, om du nu tänkte på det när du skrev dom.

De största, tyngsta, övningarna vill du ha tidigast i passet när du har mest energi. Alltså marklyft, rodd och latsdrag före bicepscurls.

Maija
2015-10-09, 11:08
Är det någon särskild anledning till du bara kör bröst ibland?
Håller med dom andra är endast indelning av muskelgrupperna som jag personligen hade ändrat men det är ju smak sak också.
Finns massor av varianter.
Bröst, triceps, axlar - rygg, biceps - ben
Bröst, rygg - ben - axlar, biceps, triceps
Överkropp - underkrop- över - under

Tja, det är väl två anledningar..dels är jag lite "lat", tycker inte det är kul och har svårt att motivera mig att köra det då. Många har sagt att det ändå är rätt "onödigt" att köra mycket bröst som tjej.
Men den största anledningen är att jag behöver någon som passar så när jag kör själv så hoppar jag över den. Men jag borde kanske lägga in någon lättare bröstövning i alla fall..

Hm okej. Blir nästan mer och mer förvirrad ang indelningen. Får nog göra lite googling på det..

Maija
2015-10-09, 11:19
Det som jag reagerar på är ordningen du skrivit övningarna i, om du nu tänkte på det när du skrev dom.

De största, tyngsta, övningarna vill du ha tidigast i passet när du har mest energi. Alltså marklyft, rodd och latsdrag före bicepscurls.

Nä, ordningen stämmer inte på mycket, det var kanske dumt. Jag tänkte mest på om övningarna i sig var bra och reflekterade inte över ordningen. Visserligen varierar jag en del. Bla beroende på om saker är lediga och för att tajma in hjälp från träningspartner, men jag brukar försöka lägga in de övningar jag tycker är tyngst men framförallt tekniskt svåra först, ev en övning innan för att få kroppen att komma igång lite.
Däremot så har jag ju märkt att när jag har behövt flytta en övning som jag brukar ha sent tidigare så kan jag öka vikten och det känns som att det kan vara bra också?

King Grub
2015-10-09, 11:19
Kvinnobröst består inte av muskler, så om du vill ha större och starkare bröstmuskulatur måste du träna den som andra muskler.

Maija
2015-10-09, 11:33
Kvinnobröst består inte av muskler, så om du vill ha större och starkare bröstmuskulatur måste du träna den som andra muskler.

Hehe, ja jag vet ju såklart att det inte är själva brösten jag tränar. Det hade ju visserligen varit otroligt praktiskt om man hade kunnat skaffa större bröst på det sättet men det är bröstmusklerna jag pratar om.

Men det är nog generellt inte så populärt att träna bröst(musklerna) som tjej. Det är väl inte direkt idealet med mkt muskler där så som på killar och när man kollar på riktigt vältränade tjejer blir man lätt lite avskräckt.. Säger jag som icke träningsinsatt, som har pratat med folk generellt och sett en hel del diskussionstrådar där folk tycker att tjejer inte ska träna bröst..

King Grub
2015-10-09, 11:34
Vad folk tycker baserat på okunskap är irrelevant.

Att du tycker brösten på "riktigt vältränade" tjejer ser avskräckande ut beror på avsaknandet av kroppsfett hos dessa, inte bröstmusklernas storlek.

Maija
2015-10-09, 11:45
Vad folk tycker baserat på okunskap är irrelevant.

Att du tycker brösten på "riktigt vältränade" tjejer ser avskräckande ut beror på avsaknandet av kroppsfett hos dessa, inte bröstmusklernas storlek.

Det är därför som jag skriver här(?) Däremot så är det inte konstigt att bli avskräckt oavsett om det är befogat eller inte. Jag vet däremot att man måste träna mycket, länge och hårt för att få resultat och det är (framförallt som tjej) helt omöjligt att vakna upp en dag och råka se ut som en bodybuilder...

Jag kör ju faktiskt bröst (när jag inte tränar ensam) så det är ju inte så att jag bojkottar det. Jag kör bara inte så mycket och det är inte en muskel jag prioriterar.. Men jag vet inte, kanske borde tänka om?

Loke
2015-10-09, 13:08
Tja, det är väl två anledningar..dels är jag lite "lat", tycker inte det är kul och har svårt att motivera mig att köra det då. Många har sagt att det ändå är rätt "onödigt" att köra mycket bröst som tjej.
Men den största anledningen är att jag behöver någon som passar så när jag kör själv så hoppar jag över den. Men jag borde kanske lägga in någon lättare bröstövning i alla fall..

Hm okej. Blir nästan mer och mer förvirrad ang indelningen. Får nog göra lite googling på det..

Du behöver ingen som passar, du behöver bara använda vikter som du klarar. Gör inte fler reps än att du vet att du får upp stången. Det är bra träning av kroppsmedvetenheten att bänka hårt utan passning.

Maija
2015-10-09, 13:28
Du behöver ingen som passar, du behöver bara använda vikter som du klarar. Gör inte fler reps än att du vet att du får upp stången. Det är bra träning av kroppsmedvetenheten att bänka hårt utan passning.

Jag kommer komma dit, antagligen relativt snart, men just nu behöver jag tyvärr någon som passar. Jag har ganska dålig balans och att jag dessutom är rätt klen är ingen bra kombo. Kör bara med stången och orkar inte särskilt många reps och får en del hjälp. Pinsamt men sant.

Kaxardu
2015-10-09, 13:53
Om du bara avviker från majoriteten av alla tjejer och kör mycket marklyft och knäböj istället för att leka levande charader på träningsmattor så kommer allt gå bra.

Maija
2015-10-09, 14:58
Om du bara avviker från majoriteten av alla tjejer och kör mycket marklyft och knäböj istället för att leka levande charader på träningsmattor så kommer allt gå bra.

Tack. Jag försöker köra övningar med stång/fria vikter (och så tungt jag klarar) i första hand. Jag är för kort för många maskiner så jag blev lite tvingad direkt till dom fria vikterna/stängerna hehe.
Mattorna/stretchavdelningen håller jag mig bara till när jag stretchar eller kör mage (i brist på bättre(?) övningar)

Fast på mitt gym kör nog faktiskt majoriteten av tjejerna "riktig" träning :) Jag känner mig inte så ensam bland stängerna & dom fria vikterna i alla fall, som tur är:)

Loke
2015-10-09, 15:36
Jag kommer komma dit, antagligen relativt snart, men just nu behöver jag tyvärr någon som passar. Jag har ganska dålig balans och att jag dessutom är rätt klen är ingen bra kombo. Kör bara med stången och orkar inte särskilt många reps och får en del hjälp. Pinsamt men sant.

Du tycker säkert jag är dryg nu, men du lär väl höra hur resonemanget låter? Du nedprioriterar bänkpressen trots att det uppenbarligen är en svag punkt för dig? Jag hör iaf mer eller mindre tveksamma ursäkter för att inte träna bröst. Du kan göra såväl hantelpress som armhävningar om bänkpress inte funkar. Det hade du kommit på själv om du hade haft intresse.

Maija
2015-10-09, 16:11
Du tycker säkert jag är dryg nu, men du lär väl höra hur resonemanget låter? Du nedprioriterar bänkpressen trots att det uppenbarligen är en svag punkt för dig? Jag hör iaf mer eller mindre tveksamma ursäkter för att inte träna bröst. Du kan göra såväl hantelpress som armhävningar om bänkpress inte funkar. Det hade du kommit på själv om du hade haft intresse.

Jag förstår hur du tänker och hur det jag skriver låter.
Men jag tänker som så att jag kommer komma dit, jag stressar inte. Jag är inte ute efter att få stora bröstmuskler så jag lägger inte in mycket bröst i passet. Därför känns det samtidigt inte så farligt att "fuska" lite dom gånger jag är själv, hur dumt det än må låta. Det är svårt att motivera sig att köra en övning man är obekväm med när man inte direkt vill bygga muskler där.. Men jag har ju faktiskt bröst på schemat, hade jag tyckt att det var helt oviktigt så hade jag inte haft med det alls. Hantelpress blir "läskigare" eftersom det blir ostabilare, men armhävningar kan jag absolut köra istället. Tanken har faktiskt inte slagit mig eftersom jag inte kör så mycket övningar med egen kroppsvikt.(tack för tipset!)


Jag kan ärligt talat vara rätt avundsjuk på alla som är lite större som kommer nya till gymmet och direkt kan börja lyfta rätt tunga vikter enbart på grund av deras storlek.. Med lite dryga 40 kg så får man kämpa ganska mkt i början även på löjligt lätta vikter..

Maija
2015-10-09, 16:15
Förresten, tack alla som tar sig tid att svara, det uppskattas!

J3T69
2015-10-09, 17:40
Förresten, tack alla som tar sig tid att svara, det uppskattas!

Börja framförallt med sådant du trivs med och lär dig grunderna ordentligt hur du skall
utföra övningarna.
Låt vikt ökningarna på stängerna /hantlarna komma tids nog.
Du behöver inte stressa att vissa tjejer är starkare än dig, dom kanske väger 15 kg mer och har tränat längre?
Det ska vara roligt att träna och inte kännas som ett tvång.
Lycka till och skynda långsamt :)

CalleP
2015-10-11, 09:04
Ser väl rätt bra ut vet inte om du kör passen i ordningen du skriver men hade lagt isolations övningarna efter flerleds övningarna. Anledningen är att du använder biceps,triceps ganska bra i de övningarna redan så kan vara skönt att inte vara helt slut i armarna när du sätter igång med ryggträningen t.ex.

T.ex Ryggövningar sedan biceps, Bröstövningar och sedan triceps.