handdator

Visa fullständig version : Sluta lyfta röv i bänkpress - Hur?


Dragkroken
2015-10-08, 12:52
Har en tanke om att börja tävla igen nästa är. Men ett återkommande problem för mig är att när så fort jag kommer över ca 140kg så kommer röven upp. Mitt max tävlingsstil ligger på runt 160. Så det behöver inte alltid vara tunga vikter som gör att röven reser sig. Har provat att flytta ut och isär fötterna så pass långt att jag inte naturligt får känslan av att lyfta arslet för att hjälpa till.

Nån som sitter på några knep?
Film från igår på 155.
https://youtu.be/_yx1x2Ovpr0


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Linjedomarn
2015-10-08, 15:01
Länk=404.

Röven kommer upp genom att du aktivt trycker upp den med benen. Träna på att göra alla lyft utan att lyfta benen helt enkelt, det är en vanesak.

MikaelB
2015-10-08, 15:11
Fix'd:
_yx1x2Ovpr0

Kan du få fötterna under bänken mer? Det skulle kunna hjälpa, skor med klack kan vara en bra hjälp i detta läget.

Och såklart, försök göra lyftet mer strikt för att avvänja dig.

Loke
2015-10-08, 15:11
Sorry om detta är ett oproduktivt inlägg, men ni som lyfter rumpan, varför? Man vill ju trycka rumpan mot skulderbladen. Det trycker upp bröstet som man möter upp stången med. Spontant så tänker jag att de som lyfter rumpan alltså inte heller får någon bra svank. Väldigt mycket fokus på bryggan snarare än att bara trycka stänger borde göra det lättare och mer intuitivt att hålla ner rumpan. Bara en tanke.

Rikard Jansson
2015-10-08, 15:13
Sorry om detta är ett oproduktivt inlägg, men ni som lyfter rumpan, varför? Man vill ju trycka rumpan mot skulderbladen. Det trycker upp bröstet som man möter upp stången med. Spontant så tänker jag att de som lyfter rumpan alltså inte heller får någon bra svank. Väldigt mycket fokus på bryggan snarare än att bara trycka stänger borde göra det lättare och mer intuitivt att hålla ner rumpan. Bara en tanke.

För mycket legdrive :)

anvihl
2015-10-08, 15:16
För mycket legdrive :)

För lite legdrive tills den positiva delen av lyftet där dom skjuter på legdrive från 0 till 100 och röven lyfts. Vi som har 100% legdrive från avlyft till färdigt lyft kan inte lyfta röven, jag kan inte ens om jag försöker.

Rikard Jansson
2015-10-08, 15:19
För lite legdrive tills den positiva delen av lyftet där dom skjuter på legdrive från 0 till 100 och röven lyfts. Vi som har 100% legdrive från avlyft till färdigt lyft kan inte lyfta röven, jag kan inte ens om jag försöker.

Tror inte vi pratar om samma sak. Jag tar gärna på mig ansvaret att omformulera mig; för mycket kick.

Dragkroken
2015-10-08, 17:38
Vet inte hur man multiquotar på telefonen.
Men personligen känns det som att lyftet är relativt strikt.
Kan försöka som Anvihl säger att ha öka spänningen i början av lyftet och inte bara precis ifrån bröstet som det kanske är nu.

Om jag flyttar in fötterna mer så skjuter rumpan ännu mer.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

z_bumbi
2015-10-08, 18:36
Loke: Jag vet ett antal som har en hög till mycket hög svank som får rövlyft om de missar lite i tekniken. Vill man koppla på benen så är det en ganska noga avvägning för att det ska funka.

För lite legdrive tills den positiva delen av lyftet där dom skjuter på legdrive från 0 till 100 och röven lyfts. Vi som har 100% legdrive från avlyft till färdigt lyft kan inte lyfta röven, jag kan inte ens om jag försöker.

Jag tror inte du översätter legdrive rätt för hur får du ett driv redan från starten?

anvihl
2015-10-08, 18:39
Loke: Jag vet ett antal som har en hög till mycket hög svank som får rövlyft om de missar lite i tekniken. Vill man koppla på benen så är det en ganska noga avvägning för att det ska funka.



Jag tror inte du översätter legdrive rätt för hur får du ett driv redan från starten?

Vad menar du nu? Jag skjuter på fullt med benen från att jag lyfter av tills lyftet är klart. Ger mig ~45kg i bänken jämfört med när jag inte gör det. Vikten ligger på mina traps hela tiden och släpper jag spänningen sjunker bryggan ihop.

Rikard Jansson
2015-10-08, 18:51
Vad menar du nu? Jag skjuter på fullt med benen från att jag lyfter av tills lyftet är klart. Ger mig ~45kg i bänken jämfört med när jag inte gör det. Vikten ligger på mina traps hela tiden och släpper jag spänningen sjunker bryggan ihop.

Det är inte riktigt vad man oftast syftar på när man pratar om legdrive, utan att slappna av lite i underkroppen på ett vis och sen skjuta ifrån med benen vid press-signal, eller är jag ute och cyklar nu, bumbi?

z_bumbi
2015-10-08, 20:07
Det är inte riktigt vad man oftast syftar på när man pratar om legdrive, utan att slappna av lite i underkroppen på ett vis och sen skjuta ifrån med benen vid press-signal, eller är jag ute och cyklar nu, bumbi?

Det eller att man har en ganska rejäl grundspänning men kopplar på mycket mer när man ska pressa.

Loke
2015-10-08, 20:40
Loke: Jag vet ett antal som har en hög till mycket hög svank som får rövlyft om de missar lite i tekniken. Vill man koppla på benen så är det en ganska noga avvägning för att det ska funka.

Hmm, ok. Ja, jag vet inte, min rumpa åker inte uppåt när jag trycker med benen iaf. Kanske iofs är jag som kan optimera min teknik.

Akagi
2015-10-08, 21:48
Håller med det loke säger, du ska ju dra röven mot skulderbladen. Satt det blir som en "spänning" emellan, för nu är den ju obefintlig.

När jag bryggar upp mig brukar jag lägga mig på bänken, placera fötterna, sen sätta händerna mot ställningen, skuldrorna och fötterna i samma position medans jag trycker röven allt vad jag rår för bakåt och trycker sedan ner den i bänken sen håller man bara den positionen. Har aldrig gjort rövlyft med den tekniken.

StarkaUlf
2015-10-09, 10:29
Jag har också problem med det. Har anspänning hela lyftet men så att röven tar i bänken, men så fort jag försöker trycka ifrån lite extra i botten (som bumbi och rikard pratar om) så far röven upp en bit. Försöker också trycka rumpan mot skulderbladen.

Blir likadant oavsett hur jag placerar fötterna.

Rikard Jansson
2015-10-09, 11:23
Det är helt enkelt så att ni ännu inte har bemästrat den finaste och mest avancerade delen av bänkpress :) Inget att skämmas över: det är svårare än resten sammanlagt.

Dragkroken
2015-10-10, 12:32
Så Mäster Rickard, hur tycker du att vi oinvigda skall försöka träna på denna konst? ☺

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

ceejay
2015-10-10, 14:01
alltså, sluta bara lyfta stjärten? :)

Dragkroken
2015-10-10, 14:03
alltså, sluta bara lyfta stjärten? :)
Försöker ju göra det. ☺ Även fast jag inte känner att jag gör det så flyger den ju upp.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

exevision
2015-10-10, 20:14
Prova placera fötterna bredare

Rikard Jansson
2015-10-10, 20:21
Så Mäster Rickard, hur tycker du att vi oinvigda skall försöka träna på denna konst? ☺

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det är väl som med annat: öva. Antingen med rena teknik-pass eller (helst) vara skitnoga med tekniken och finslipa den under uppvärmningen. Om det känns helt omöjligt så beror det på en felaktig läggning av underkroppen:)

Johan_P
2015-10-11, 21:58
Det är väl som med annat: öva. Antingen med rena teknik-pass eller (helst) vara skitnoga med tekniken och finslipa den under uppvärmningen. Om det känns helt omöjligt så beror det på en felaktig läggning av underkroppen:)

Hur mycket av den totala prestationen tror du (eller anser du) beror av ren teknisk perfektion kontra andra faktorer så som styrka i olika muskelgrupper, motorik/rörelsebana, ROM, explosivitet o.s.v.?