handdator

Visa fullständig version : MediaPc


gatewarden
2015-10-08, 11:17
Jag hittade ingen befintlig tråd med detta som rent diskussionsämne, finns det en får ni gärna stänga tråden och hänvisa till den.

Jag har haft en rasperry pi med XBMC innan och är inte speciellt nöjd, jag köpte den med tanke på priset med den är för långsam.

Vad rekommenderar ni? Jag har allt på min NAS men jag körde ren katalogutdelning och ingen konvertering.

Vill ha en som är relativt liten och som är snabb och som helst kan läsa rakt av katalogutdelning.

Dreas
2015-10-08, 11:43
Jag hittade ingen befintlig tråd med detta som rent diskussionsämne, finns det en får ni gärna stänga tråden och hänvisa till den.

Jag har haft en rasperry pi med XBMC innan och är inte speciellt nöjd, jag köpte den med tanke på priset med den är för långsam.

Vad rekommenderar ni? Jag har allt på min NAS men jag körde ren katalogutdelning och ingen konvertering.

Vill ha en som är relativt liten och som är snabb och som helst kan läsa rakt av katalogutdelning.Kör du Pi2 eller en nyare modell? Jag har uppfattat det som om att båda ska orka med det du säger.

Kör du trådat eller trådlöst?

Tomten
2015-10-08, 11:50
personligen så kör jag bara chromecast över WIFI och kör videostream på min dator och smartphone/surfplatta. Kör också BubbleUPnP så kan jag streama från hemmet till min mobiltelefon över 4G.

För mig personligen känns det överflödigt med en dedikerad mediaserver för XBMC, då alla torrent jag tar hem på datorn direkt bli tillgängliga via Videostream på min dator/mobiltelefon, och då kan jag bara skicka bildströmmen direkt till min chromecast.

Körde tidigare XBMC men ser inte längre några fördelar med det. Fördelen med chromecast är också att man lätt kan köpa extra chromecast-enheter om man har flera tv-apparater, då de bara kostar en 300:- kr styck.

Ytterligare fördel med chromecast och videostream är att du kan använda din smartphone som fjärrkontroll. Videostream sköter också all encoding och klarar skicka i 1080p så det fungerar klockrent även över WI-FI. Har inte hittat någon film/tv-serie som inte fungerar ännu.

https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-google-ch/cnciopoikihiagdjbjpnocolokfelagl?hl=en

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblesoft.android.bubbleupnp&hl=en

gatewarden
2015-10-08, 11:53
Kör du Pi2 eller en nyare modell? Jag har uppfattat det som om att båda ska orka med det du säger.

Kör du trådat eller trådlöst?

PI, den första modellen.
Min NAS kommer aldrig ha någon form av performanceproblem.

Tror säkert att en >PI2 skulle funka bättre, men XBMC i sig var inget jag blev allt för förälskad i heller.

Har en PS3, och kan således streama via den, men då skall det konverteras osv vilket jag inte tänker lägga tid på.

Kör trådat 1GB.

Kör inget mer än mobilen på wireless vid behov.

JamesD
2015-10-08, 12:09
Intel NUC funkar bra för mig.