handdator

Visa fullständig version : Lyfter jag 200 kg i mark innan årets slut?


Pickels
2015-10-07, 19:00
Som sagt, kan man nå det eller är det lite väl optimistiskt? :)

20/9 Marklyft: 12 x 60 kg, 5 x 100 kg, 3 x 130 kg. (Nävarna gav upp, orkade inte hålla stången något mer.)
26/9 Marklyft: 12 x 60 kg, 8 x 100 kg, 5 x 5 @ 110 kg.
1/10 Marklyft: Uppvärmning, 5 x 5 @ 115 kg.
6/10 Marklyft: Uppvärmning, 5 x 5 @ 110kg.

Det är mer som inte är upptaget här bl.a. militärpress, bänkpress, rodd och knäböj.

Äter ordentligt och sover bra :)

Mvh

billmaier
2015-10-07, 19:02
Knappast

oscarovegren
2015-10-07, 19:09
I och med att du kört marklyft ett litet tag och passerat dina noobgains så skulle jag säga nej

Pickels
2015-10-07, 19:15
Kanske skall förtydliga att det är bara de senaste gångerna som är upptaget i första inlägget. :)

Loke
2015-10-07, 19:18
Är ju typ omöjligt att svara på med den informationen du ger. Behöver åtminstone få veta vad du väger, hur lång du är och hur ditt träningsupplägg ser ut.

Rahf
2015-10-07, 19:19
Ja, en trea på 130 innebär att du måste öka maxsingeln med cirka 60kg. Det har jag inte hört om att någon har gjort. Satsa hellre på 160kg eller runt den siffran, så tränar du inte sönder kroppen.

Gerdler
2015-10-07, 19:26
Lätt att dra sönder nåt i marklyften om man är för ivrig. Det kan man behöva sota för länge efter.

svenbanan
2015-10-07, 19:32
Om det är så att det är ditt grepp som är den svaga länken och att det är detta som ger upp alla gånger du kör mark så kanske rygg och rumpa egentligen klarar betydligt tyngre vikter. Så ifall du grejar 180kg med remmar så kanske du grejar 200kg vid årets slut (med remmar såklart).

Men att det skulle ligga till på det viset är inte så troligt.

Pickels
2015-10-07, 19:39
Trodde jag var stark i nävarna men greppet blir ju rätt utdraget, eller vad man skall säga, mot slutet av passen.

Tränar grepp rätt ordentligt och blir ju starkare där också.

Att ta 200 kg. på nyårsafton 2015 är kanske inte direkt något mål utan mer en hypotetisk fråga, om det ens är möjligt. :)

Som någon skrev, man får ju ta det lite lugnt så man inte drar sönder nått, då kanske man väger 200 kg. på nyårsaftonen i stället :)

Kaxardu
2015-10-07, 19:40
Klart du gör vi är ju på kolozzeum. *facepalm*

lanzal
2015-10-07, 20:27
Möjligtvis om du grisbulkar.. fast nä, det kommer nog ta lite längre tid!

z_bumbi
2015-10-07, 20:34
Det finns de som har gjort det om man bara baserar det på det som nämns i första inlägget men som tidigare sagt det saknas alldeles för mycket info för att ens spekulera i vad som kan vara en rimlig ökning.

Kaxardu
2015-10-07, 20:53
Själv har jag väldigt taskigt grepp och ser att TS även har problem med det. Är inte detta en väldigt tråkig del att vara svag i när det gäller marklyft? För grepp tar väl lång tid att träna upp, själv får jag ofta smärtor i underarmar om jag överdriver träningen med underarmar. Så hur löser man egentligen det?

Rahf
2015-10-07, 20:56
Många svaga grepp är egentligen handsvett och dåligt lättrade stänger. Korrigeras lätt med magnesium. Alternativen är remmar eller tumlås.

BoBBoLoVe
2015-10-07, 21:07
Hur mycket väger du? Hur länge har du tränat? Kör du med mixat grepp? Om du inte prövat mixat grepp så ger det säkert ett antal kilon på studs eftersom det verkar vara greppet som sviker

Är du ganska tung och nybörjare så kan du säkert öka vikten rätt snabbt ett tag till.

Kaxardu
2015-10-07, 21:37
Många svaga grepp är egentligen handsvett och dåligt lättrade stänger. Korrigeras lätt med magnesium. Alternativen är remmar eller tumlås.

Fast för mig var det vanligt med uppfläkta flikar mest hela tiden. Så riv fanns det.
Sen mixat grepp är jag rädd för, då jag sett bicepslossningar ske vid mixat.

Blomkål
2015-10-07, 21:44
Fast för mig var det vanligt med uppfläkta flikar mest hela tiden. Så riv fanns det.
Sen mixat grepp är jag rädd för, då jag sett bicepslossningar ske vid mixat.

Spänn triceps

koncept
2015-10-07, 21:46
Tumlås och högre frekvens för marklyft är bra recept för dåligt grepp.

frys
2015-10-07, 22:13
Jag frontgreppar runt 80-85% av mitt markmax och det som har hjälp är att köra mark flera gånger i veckan.

Istället för bara 1 gång tungt i veckan så kan man ha kanske 2 dagar till på mycket lägre intensitet och volym samt att försöka köra med överhandsgrepp så långt det går för dagen o sedan byta till mixat

Agitator
2015-10-07, 22:17
Önskar jag vore så stark i överhandsgreppet =(

80 procent av ens max, hade jag varit överlycklig över!

Röda Björnen
2015-10-07, 22:18
Nej, det är inte realistiskt.

Satsa på att ta så mycket som möjligt med bästa formen. Att bara lyfta många kilo för kilonas skulle vinner man inte på i längden.

frys
2015-10-07, 22:26
kanske lättare o hålla en hög % på en "dålig" mark (sub200) ;p Har för mig att Mtothem som markar varje dag kanske klarar 230-240 i front men 310-320 mixat(remmar kanske?)

spoon
2015-10-08, 08:53
Tror inte det. Jag klarade 5x5 på 160 då jag drog 200 första gången. Skynda långsamt och bananmarka inte för att nå vikter snabbare. Jag hade ställt siktet på att klara det med fin teknik till nästa höst istället. Klarar du mer då så är det en bonus.

Tapatalk

Loke
2015-10-08, 08:58
Haha, när jag gjorde lätta 5x5 på 160 (inget studs eller så, bra lyft) klarade jag typ 180 som max. Livet är orättist :(

Landström
2015-10-08, 09:10
Fast för mig var det vanligt med uppfläkta flikar mest hela tiden. Så riv fanns det.
Sen mixat grepp är jag rädd för, då jag sett bicepslossningar ske vid mixat.

Kör du med frontgrepp så förstår jag att du har dåligt grepp. Då förstår jag också att du får uppfläkta flikar, då stången kan rulla och riva friskt när man har frontgrepp.

Löjligt att vara rädd för mixat grepp. Ge fan i att försöka bicepscurla stången.

Dåligt grepp kan i förlängningen göra att man måste försöka anpassa sin teknik efter det, vilket kan ge en mer skadebenägen teknik. Så fort jag känner att greppet börjar svikta så kan jag inte driva på på samma sätt och ländryggen tar stryk.

Shqypnia
2015-10-08, 10:01
Om din träning skulle krets kring just marklyft så skulle det vara möjligt. Ett misstag jag gjorde tidigare (och gör) är att jag alltid ökade med minst 10 kg och det blev alltid för tungt. Prova öka med varsin 2,5kg (dvs 5kg) ständigt. Små ökningar är bäst!

Diomedea exulans
2015-10-08, 10:03
Om din träning skulle krets kring just marklyft så skulle det vara möjligt. Ett misstag jag gjorde tidigare (och gör) är att jag alltid ökade med minst 10 kg och det blev alltid för tungt. Prova öka med varsin 2,5kg (dvs 5kg) ständigt. Små ökningar är bäst!

Varför inte öka med 2,5 kilo? Det brukar finnas 1,25-kilosplattor på de flesta gym.

MackeJuve
2015-10-08, 10:08
Varför inte öka med 2,5 kilo? Det brukar finnas 1,25-kilosplattor på de flesta gym.

Min personliga åsikt är att det är skitsamma om jag tar 160 eller 162,5 kg i marklyft. Ökar jag dock till 165 har jag i alla fall gjort en hyfsat markant ökning. Jag tycker 2,5 kg skillnad inte är någonting med tanke på de relativt tunga vikterna man har att göra med. Snackar vi bicepscurl eller tricepsextensions är jag dock av en annan åsikt, även militärpress.

(Mina 142,5 kg i bänkpress är inte relevant, det är från en svunnen tid :D )

Landström
2015-10-08, 10:13
Personligen har jag fått bättre effekt av icke-linjär progression

T ex:
Pass 1: 120 kg
Pass 2: 127,5 kg
Pass 3: 135 kg

Pass 4: 122,5 kg
Pass 5: 130 kg
Pass 6: 137,5 kg

Pass 7: 125 kg
Osv...

Jobbigt både fysiskt och mentalt att öka vikten varje pass. Det här upplägget sparar på psyket och ger kroppen större möjligheter till att svara på progressionen.

Shqypnia
2015-10-08, 10:17
Varför inte öka med 2,5 kilo? Det brukar finnas 1,25-kilosplattor på de flesta gym.


Absolut! Om de finns tillgängliga. Min poäng är att en ökning behöver inte ske med de stora vikterna bara.

spoon
2015-10-08, 10:28
Haha, när jag gjorde lätta 5x5 på 160 (inget studs eller så, bra lyft) klarade jag typ 180 som max. Livet är orättist :(

Jag är medveten om att jag har bra vinklar. Men om TS är god för 5x5x115 för tillfället så är det ganska långt till 200. Ville bara dra exemplet för att visa att det är onödigt att stressa.

Matsa
2015-10-08, 10:35
Haha, när jag gjorde lätta 5x5 på 160 (inget studs eller så, bra lyft) klarade jag typ 180 som max. Livet är orättist :(

Att göra 5*5 på 88% av sitt 1RM är nog ganska ovanligt. Bra repsstyrka eller kass på att maxa beroende på hur man vill se det! ;)

ceejay
2015-10-08, 10:39
Personligen har jag fått bättre effekt av icke-linjär progression

T ex:
Pass 1: 120 kg
Pass 2: 127,5 kg
Pass 3: 135 kg

Pass 4: 122,5 kg
Pass 5: 130 kg
Pass 6: 137,5 kg

Pass 7: 125 kg
Osv...

Jobbigt både fysiskt och mentalt att öka vikten varje pass. Det här upplägget sparar på psyket och ger kroppen större möjligheter till att svara på progressionen.

Jag tycker det där ser ganska linjärt ut :D

Landström
2015-10-08, 11:00
Jag tycker det där ser ganska linjärt ut :D

Ja, om du lägger till ett "icke" framför :d

Får mig att tänka på Boris Jeltsin som svarade "Bra" när han ombeddes beskriva den ryska ekonomin med ett ord. När han fick göra det med två ord så sa han "Inte bra"...

ceejay
2015-10-08, 11:35
Ja, om du lägger till ett "icke" framför :d

Får mig att tänka på Boris Jeltsin som svarade "Bra" när han ombeddes beskriva den ryska ekonomin med ett ord. När han fick göra det med två ord så sa han "Inte bra"...

Alltså, det beror ju lite på hur man definierar linjärt. Du ökar med 2,5kg vart 3e pass, det är rätt linjärt enligt mig.

Landström
2015-10-08, 11:48
Alltså, det beror ju lite på hur man definierar linjärt. Du ökar med 2,5kg vart 3e pass, det är rätt linjärt enligt mig.

Ja, om du tittar "lite grovt" på det så är det ju så. Men att en progression ska vara linjär "på sikt" behöver inte nödvändigtvis betyda att den ska vara linjär från ett pass till ett annat.

Man behöver inte heller vara fixerad vid en viss belastning. Huvudsaken är att man har ett tänk där man vart 3-5 pass går ner igen med belastningen och börjar om (nästan) från början.

Man bromsar, växlar ner och (kanske tankar) så man sen kan accelerera förbi sina gamla vikter.

Loke
2015-10-08, 12:42
Att göra 5*5 på 88% av sitt 1RM är nog ganska ovanligt. Bra repsstyrka eller kass på att maxa beroende på hur man vill se det! ;)

Jo, jag sög helt enkelt på många sätt :)

z_bumbi
2015-10-08, 12:49
Själv har jag väldigt taskigt grepp och ser att TS även har problem med det. Är inte detta en väldigt tråkig del att vara svag i när det gäller marklyft?

Hellre greppet än någon annan del för så länge greppet bestämmer vikterna så minskar riskerna att något annat ger upp.

Ristretto
2015-10-08, 13:15
Har du dålig teknik idag så kanske det kan gå.

Kaxardu
2015-10-08, 13:25
Hellre greppet än någon annan del för så länge greppet bestämmer vikterna så minskar riskerna att något annat ger upp.

Så jävla frustrerande när man står där och greppet bokstavligen släpper.

Dessutom är mina armar lika trånga som en flickas så vid minsta överansträngning får jag smärtor i underarmarna..

Hur får man en liten skit som grepp att komma ikapp rygg..

Kaxardu
2015-10-08, 13:27
Kör du med frontgrepp så förstår jag att du har dåligt grepp. Då förstår jag också att du får uppfläkta flikar, då stången kan rulla och riva friskt när man har frontgrepp.

Löjligt att vara rädd för mixat grepp. Ge fan i att försöka bicepscurla stången.

Dåligt grepp kan i förlängningen göra att man måste försöka anpassa sin teknik efter det, vilket kan ge en mer skadebenägen teknik. Så fort jag känner att greppet börjar svikta så kan jag inte driva på på samma sätt och ländryggen tar stryk.

Ja när jag maxar så står jag bokstavligen och väntar på att greppet ska svikta. Då får jag släppa skiten och vara glad över vad jag fått presterat.

Men tänk om biceps släpper. Ajj

Röda Björnen
2015-10-08, 14:07
Så jävla frustrerande när man står där och greppet bokstavligen släpper.

Dessutom är mina armar lika trånga som en flickas så vid minsta överansträngning får jag smärtor i underarmarna..

Hur får man en liten skit som grepp att komma ikapp rygg..

Gör greppövningar på sidan om och fortsätt nöta bara.
Du är bara lika stark som din svagaste länk, det tar tid.

hurril
2015-10-08, 15:45
Du är verkligen jättelångt ifrån så i den krassa verklighetens namn måste du omvärdera. Försöker du forcera din väg så tror jag du når 155-160 med en knäckig rygg till årsskiftet. Därifrån måste du sen, om du vill fortsätta, ändå börja om på 100kg med en fungerande stil.

Agitator
2015-10-08, 16:31
Bara jag som i princip aldrig kör samma vikt flera set?

Jag går uppåt tills det börjar ta stopp.

Förut körde jag alltid tungt varje mark 2x veckan. Numera lite mer lätta vikter/aktivering vartannat pass.

Tycker det gett mycket mer att bara gå upp varje set, och inte reppa volym under uppvärmning.

Robbles
2015-10-08, 18:07
Landström har du kommit fram till att det där fungerar bra för dig genom att prova dig fram? Jag har nämligen för mig att det där liknar vad David Holmberg brukade göra med 3 veckors vågor. Fast om jag minns rätt behöll han samma vikt vecka 1 och 2 lite längre perioder. Nu måste jag leta fram han gamla journal igen och läsa lite.

Landström
2015-10-09, 07:50
Landström har du kommit fram till att det där fungerar bra för dig genom att prova dig fram? Jag har nämligen för mig att det där liknar vad David Holmberg brukade göra med 3 veckors vågor. Fast om jag minns rätt behöll han samma vikt vecka 1 och 2 lite längre perioder. Nu måste jag leta fram han gamla journal igen och läsa lite.

Ja, jag har kört det i både böj och mark. Med god framgång. Hade jag fått för mig att satsa på styrkelyft igen eller åtminstone få upp vikterna lite så hade jag anammat det programmet igen. Nu svamlar jag med så mycket annat istället.

Kan tänka mig att mina tankar kring programmet kommer ur David Holmbergs träningsbrunn bakåt i tiden. Om det är så i det här fallet minns jag inte men man fick mycket idéer från hans och Kåre Lundgrens håll. När det begav sig, back in the days.

Robbles
2015-10-10, 15:39
Ja, jag har kört det i både böj och mark. Med god framgång. Hade jag fått för mig att satsa på styrkelyft igen eller åtminstone få upp vikterna lite så hade jag anammat det programmet igen. Nu svamlar jag med så mycket annat istället.

Ska definitivt testas nästa gång jag kör fast i ett av lyften. Ifall du börjar med styrkelyft igen hoppas jag du startar en journal här. Kan tänka mig att det skulle bli en rätt sjuk utveckling första tiden.

Edit: såg att du hade en redan. Bra koll man har.

Diomedea exulans
2015-10-10, 15:41
Ska definitivt testas nästa gång jag kör fast i ett av lyften. Ifall du börjar med styrkelyft igen hoppas jag du startar en journal här. Kan tänka mig att det skulle bli en rätt sjuk utveckling första tiden.

Speciellt om han lät sig bli mullig.