handdator

Visa fullständig version : Tränar jag rätt?


Xemnas
2015-10-07, 17:20
Tjena :)

För ungefär en vecka sedan började jag träna på gym, för första gången i mitt liv. Anledningen till att jag började träna var mest på grund av att jag ville gå ner i vikt men framför allt bygga muskler. Jag var inte så värst kunnig när det gäller, kolhydrater, proteiner och så men lite kunde jag eftersom min polare tränar stenhårt varje dag så fick ta lite tips av honom. Såhär ser mitt träningsschema ut:
Mån: ben vader kondition 1 timma crosstrainer
Tis: rygg axlar 1 timma crosstrainer
Ons: kondition 1 timma crosstrainer
Tors: bröst triceps 1 timma crosstrainer
Fre: biceps mage 1 timma crosstrainer
Lör: 1.5 timma crosstrainer
Sön: vila

Jag fuskar absolut inte, käkar inte onödiga kolhydrater eller så, har inte rört chips, godis, läsk och liknande på mer än en vecka. Jag gör verkligen allt för att gå ner i vikt och få min drömkropp, ville ba fråga er om jag ska fortsätta som jag gör? Är det ett bra schema?
Frukost; havregryn, vatten alt. proteinshake
Lunch; mat i skolan, mkt kött/kyckling med grönsaker och lite potatis/ris.
Middag; tonfisksallad, kyckling med grönsaker och kvarg.
Kvällskäk; proteinshake alt. kvarg med någon smak

Jag äter inte alls mycket, prioriterar träningen före det goda käket. Drack mycket redbull innan men nu har jag verkligen slutat dricka det, rökte också men började snusa mest pga att man behöver något på gymmet som kickar till en.

Satsar på att gå ner 12-13kg fram tills januari.
Väger; 88.5
Ålder; 17
Längd; 183 cm

cero
2015-10-07, 17:51
Tänk på att kosten är mycket viktigare än konditionsträning för just viktnedgång. Att bränna energi tar lång tid, att äta det går väldigt snabbt. 1 timma crosstrainer varje dag tror jag knappast att du kommer orka i det långa loppet.

Vad gäller träningen kan du följa ett program som redan är färdigt, t ex detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) kan vara bra att läsa igenom, dock behöver du inte räkna kalorier för att lyckas med din deff.

sebbanboy14
2015-10-19, 20:44
Du måste träna så sjuk galet fel. Tränar du hårt utan långa vila ska du inte orka en timma crosstrainer efter. Du ska fan krypa ut från gymmet utan att de ens funderar på crosstrainern. Lika så när du kör rygg och axlar..

Sedan vilar du enligt din träning typ Biceps triceps som är små muskelgrupper 6 dagar mellan passen. Små muskler behöver kortare vila än dom större som ben rygg osv. Sedan då du inte vet va du håller på med så skulle jag aldrig köra 6 pass i veckan. Asså donm som tränat länge kan kanske lägga 4-5 bra pass i veckan. Hade jag varit du hade jag kollat med en personlig tränare och kanske kört 2-3 pass i veckan och kolla på din kost

Ollie
2015-10-20, 08:59
Mån: ben vader kondition 1 timma crosstrainer
Tis: rygg axlar 1 timma crosstrainer
Ons: kondition 1 timma crosstrainer
Tors: bröst triceps 1 timma crosstrainer
Fre: biceps mage 1 timma crosstrainer
Lör: 1.5 timma crosstrainer
Sön: vila


Alldeles för mycket kondition, sjukt onödigt om ditt mål är att bygga muskler och som ovan nämnt räcker det att justera kosten ihop med styrketräning så kommer du gå ner i vikt.
Skulle du kunna ge ett mer detaljerat upplägg på din styrketräning, vad du kör för övningar och så?
Annars är väl upplägget muskelmässigt rätt okej.

Diomedea exulans
2015-10-20, 09:44
Små muskler behöver kortare vila än dom större som ben rygg osv.

Varför då? Det låter ologiskt för mig. De individuella fibrerna borde ju kräva lika mycket återhämtning oavsett om de sitter i en stor muskel eller en liten.

sebbanboy14
2015-10-20, 09:55
Orkar inte skriva så jag summerar de varmed en länk. 25 års erfarenhet av träning.

http://youtu.be/gQOtHGfYG6Y


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ollie
2015-10-21, 08:41
Orkar inte skriva så jag summerar de varmed en länk. 25 års erfarenhet av träning.

http://youtu.be/gQOtHGfYG6Y


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tveksamt om jag tänker vänta 5 dagar imellan varje "lår"pass

sebbanboy14
2015-10-21, 17:23
De är ju hur han upplever de. Kan du köra efter 3-4 så good 4 u. Eller så kör du inte tillräckligt hårt [emoji41]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Paperbasket
2015-10-21, 17:49
De är ju hur han upplever de. Kan du köra efter 3-4 så good 4 u. Eller så kör du inte tillräckligt hårt [emoji41]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

:smash:

sebbanboy14
2015-10-21, 18:44
[emoji41]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ollie
2015-10-22, 08:20
De är ju hur han upplever de. Kan du köra efter 3-4 så good 4 u. Eller så kör du inte tillräckligt hårt [emoji41]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Eller så kan man typ köra efter, typ, två.
Finns nog folk som kör knäböj mer än två gånger i veckan kompis.
Kanske du som är för klen för att köra ofta och hårt istället? ":cool:"

sebbanboy14
2015-10-22, 08:23
Säkert du som har rätt Hulken.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

J.V
2015-10-22, 08:36
Vad du an gor, lyssna inte pa sebbanboy.

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:36
Du måste träna så sjuk galet fel. Tränar du hårt utan långa vila ska du inte orka en timma crosstrainer efter. Du ska fan krypa ut från gymmet utan att de ens funderar på crosstrainern. Lika så när du kör rygg och axlar..

Jag tycker detta låter lite konstigt också. Jag har nog aldrig i mitt liv tränat så hårt så jag inte klarat gå på crosstrainer en timme efteråt. Kan iofs vara jag som tränar fel.

Coffe
2015-10-22, 10:38
Jag tycker detta låter lite konstigt också. Jag har nog aldrig i mitt liv tränat så hårt så jag inte klarat gå på crosstrainer en timme efteråt. Kan iofs vara jag som tränar fel.

Sebban som har konstiga ideer. Gå på crosstrainern är lika jobbigt som att gå hem beroende på intensitet. Visst, intensiteten är inte 100% när man precis kört ett styrkepass, men fixar man inte att gå där alls så fixar man inte att ta sig hem och kanske skulle uppsöka sjukvården eftersom man troligen skadat sig...

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:40
Sebban som har konstiga ideer. Gå på crosstrainern är lika jobbigt som att gå hem beroende på intensitet. Visst, intensiteten är inte 100% när man precis kört ett styrkepass, men fixar man inte att gå där alls så fixar man inte att ta sig hem och kanske skulle uppsöka sjukvården eftersom man troligen skadat sig...

Plus att det kanske inte är bra för någon som tränar i en vecka att träna så hårt att man måste krypa ut från gymmet...

sebbanboy14
2015-10-22, 10:55
Asså ni är för roliga, tack för att sådan som ni finns.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Diomedea exulans
2015-10-22, 10:59
Asså ni är för roliga, tack för att sådan som ni finns.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du kan ju komma med sakliga argument istället om du nu har rätt?

Pahwn
2015-10-22, 11:02
Du kan ju komma med sakliga argument istället om du nu har rätt?

Äsch låt honom vara, TS har förstått att han snackar skit vid det här laget.

Stop feeding the troll

Ollie
2015-10-22, 11:22
Asså ni är för roliga, tack för att sådan som ni finns.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vad är det som är så roligt? Du skriver något helt snurrigt sen refererar till en video med någon som har "25 års erfarenhet", som att Strävans ord är lag.
Strävan som förövrigt inte tycker att kosttillskott eller saker som överhuvudtaget producerats av människan är bra att stoppa i sig, men man kan ju tycka vad man vill om den saken.

Tycker trådstartaren ska komma in i tråden igen och beskriva sitt träningsschema så vi kan hjälpa honom, nog med OT från oss alla. :)

Diomedea exulans
2015-10-22, 16:29
Tycker trådstartaren ska komma in i tråden igen och beskriva sitt träningsschema så vi kan hjälpa honom, nog med OT från oss alla. :)

Håller med!

Jag tror att trådstartaren kommer gå ner i vikt med det upplägget han skriver i första inlägget. Kanske till och med sina 12-13 kg till januari, som är hans mål. Men trådstartaren behöver skriva ner vilka övningar han kör och hur många set och reps för att få bättre hjälp.