handdator

Visa fullständig version : Mat vid influensa


Luddsson
2015-10-07, 16:22
Har dragit på mig en redig influensa vilket innebär sängliggande i stort sett hela dagen. Dock med undantag för en kraftansträngande (inget skämt) snytning då och då. Det finns diverse huskurer som cirkulerar men skulle vilja höra lite erfarenheter från tränande människor och som eventuellt läst lite empiriska studier på området.

- Bör man ändra sin kosthållning när man är golvad i sängen? Mer/mindre föda? Vill ju såklart förlora så lite muskler som möjligt, men samtidigt inte lägga på mig fett.

- Hur bör träningen se ut? Kan korta promenader vara okej eller är det sängen som gäller fram tills fullt tillfrisknande? Hur frisk bör man känna sig innan det är dags att börja komma igång med tyngre träning igen?

*Edit, har hittat några trådar på liknande ämne men fick inte riktigt svar på mina frågeställningar.

Oerhört tacksam för svar!

shut teh face
2015-10-12, 11:51
Har dragit på mig en redig influensa vilket innebär sängliggande i stort sett hela dagen. Dock med undantag för en kraftansträngande (inget skämt) snytning då och då. Det finns diverse huskurer som cirkulerar men skulle vilja höra lite erfarenheter från tränande människor och som eventuellt läst lite empiriska studier på området.

- Bör man ändra sin kosthållning när man är golvad i sängen? Mer/mindre föda? Vill ju såklart förlora så lite muskler som möjligt, men samtidigt inte lägga på mig fett.

- Hur bör träningen se ut? Kan korta promenader vara okej eller är det sängen som gäller fram tills fullt tillfrisknande? Hur frisk bör man känna sig innan det är dags att börja komma igång med tyngre träning igen?

*Edit, har hittat några trådar på liknande ämne men fick inte riktigt svar på mina frågeställningar.

Oerhört tacksam för svar!
Det viktigaste är att bli frisk fort, och ät det du orkar äta. Det är klart det är bra ifall du orkar äta bra kost. Jag klarar personligen inte det ifall jag är rejält sjuk, då blir det yogurt och rostade mackor med smör och marmelad, och glass, typ. Jag brukar satsa på balans vid sjukdom, varken under- eller överskott.

Promenader är OK, även vid mindre feber, om det känns OK, och det ska vara lugnt. Det viktigaste (om man kan) är att inte vara sängliggande hela dagarna

Jag brukar börja köra igång med styrketräning när jag varit frisk ett par dagar. Tidigare har jag kört igång första dagen det känns bra, och det har straffat sig rejält i att jag blivit sjuk igen, och värre.

Man är sugen på att komma igång igen fort, jag vet, jag blir totalt deprimerad om jag inte får träna, men det är bara att bita i det sura äpplet och vänta

Gerdler
2015-10-12, 15:23
Se till att kroppen har allt den behöver för att bekämpa skiten. Om den ska behöva kämpa mot näringsbrist i någon form också så varar det säkert längre. Försök äta regelbundet och näringsrikt.