handdator

Visa fullständig version : Oskuldskontroller och oskuldsintyg inom den svenska vården


Blue.plz
2015-10-07, 10:02
På grund av den moderna västerländska lössläpptheten har det uppkommit en marknad för så kallade oskuldskontroller och tillhörande oskuldsintyg, ofta inför giftermål eller vid familjedispyter. Därutöver finns även kirurgiska interventioner- så kallad hymenoplastik, för att korrigera ett eventuellt misstag.

Kontrollen innebär undersökning av kvinnans underliv, ibland mot kvinnans vilja.

Ska det här förekomma i offentligt finansierad vård? Hur bör kvalitén säkras? Egna positiva erfarenheter?

http://www.expressen.se/nyheter/lakaren-erbjuder-oskuldskontroll/
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=3206619

filmjölk
2015-10-07, 10:14
Sånt här får mig så jävla upprörd. Jag vet att det även är kristna som håller på och inte bara muslimer, men det är till huvuddelen bruna människor som håller på såhär. Bruna människor får helt enkelt fan ta och skärpa sig om de skall vistas här.

ceejay
2015-10-07, 10:16
Jag har för mig att detta var ett par tre privatkliniker och bör således inte kopplas ihop till den svenska vården. Men att de är stödda med offentliga medel är ju åt helsike.
Stäng ned skiten bara.

eternallord
2015-10-07, 10:18
Jag har för mig att detta var ett par tre privatkliniker och bör således inte kopplas ihop till den svenska vården. Men att de är stödda med offentliga medel är ju åt helsike.
Stäng ned skiten bara.

2 vårdcentraler och 1 privatklinik. Förvisso privata vårdcentral om jag förstod det rätt, men det är väl ändå en viktig distinktion. Jag tror inte någon ser en skattefinansierad vårdcentral som något annat än svenska vården.

*Flash*
2015-10-07, 10:20
Det värsta är väl inte att det går att göra här..det värsta är att behovet, viljan att göra det finns.
Och det är inte roligt öht att lägga sig och bli undersökt där nere, inte ens om man har valt det själv.

ceejay
2015-10-07, 10:20
Fast är det mer än 1 person per ställe som har gjort detta? Var lite oklart. En hel vårdcentral ska inte behöva få skiten för vad en idiot gjort.

eternallord
2015-10-07, 10:25
Det värsta är väl inte att det går att göra här..det värsta är att behovet, viljan att göra det finns.
Och det är inte roligt öht att lägga sig och bli undersökt där nere, inte ens om man har valt det själv.

Nej, jag tycker personligen det är värre att skattefinanser spenderas på att tillgodose behovet, för det sänder mycket farliga signaler såsom att vi accepterar att detta är legitimt.

Blue.plz
2015-10-07, 10:31
Det värsta är väl inte att det går att göra här..det värsta är att behovet, viljan att göra det finns.
Och det är inte roligt öht att lägga sig och bli undersökt där nere, inte ens om man har valt det själv.

Visst ter det sig onödigt, särskilt när "täcktestet" är mycket mindre invasivt.

filmjölk
2015-10-07, 10:33
Fast är det mer än 1 person per ställe som har gjort detta? Var lite oklart. En hel vårdcentral ska inte behöva få skiten för vad en idiot gjort.

Jag är cynisk och tror att kollegorna vet om det men ser mellan fingrarna tills någon annan tar tag i det. Jag tror att det sys igen vaginor på löpande band överallt i Sverige, och absolut inte bara av läkare med samma kultur heller, utan fullt normala politiskt korrekta läkare som är etniskt svenska och röstar på soussarna eller bourgarna och är helt normala i skallen syr också igen vaginor.

I många fall handlar det nog dock inte om oskuldskontroll, utan som en slags livräddande åtgärd för att garantera att farbrodern som även är maken skall se blod på lakanet och stolt visa för både flickans mor och svärmor sedan istället för att bli sur.

xodd
2015-10-07, 10:36
1 - Läkarna som utför det här bör bli av med rätten att utöva sitt yrke i Sverige.
2 - Är det känt ovanifrån se till att vårdcentralen/kliniken etc inte får ett öre mer i skattefinansierat sjukvård.
3 - Är någon förvånad?

King Grub
2015-10-07, 10:37
Till råga på allt är "mödomshinnan" en myt - den finns inte - och ingen läkare kan se om en kvinna haft sexuellt umgänge eller inte.

agazza
2015-10-07, 10:42
Sånt här får mig så jävla upprörd. Jag vet att det även är kristna som håller på och inte bara muslimer, men det är till huvuddelen bruna människor som håller på såhär. Bruna människor får helt enkelt fan ta och skärpa sig om de skall vistas här.

Forumet behöver en gilla knapp funktion pronto

krubkungen
2015-10-07, 11:29
Till råga på allt är "mödomshinnan" en myt - den finns inte - och ingen läkare kan se om en kvinna haft sexuellt umgänge eller inte.

Precis, vilket gör hela skiten helt störd. Är det generell okunskap eller religösa krafter som får folk att tro att man kan bedöma ifall en kvinna är oskuld eller inte genom att kolla i underlivet?

Fordon
2015-10-07, 11:32
Precis, vilket gör hela skiten helt störd. Är det generell okunskap eller religösa krafter som får folk att tro att man kan bedöma ifall en kvinna är oskuld eller inte genom att kolla i underlivet?


Det är väl främst deras vidriga jävla kultur, som iof är baserad på deras religion. *spy*

xodd
2015-10-07, 11:38
Det är väl främst deras vidriga jävla kultur, som iof är baserad på deras religion. *spy*

Mjae, religionen går nog inte att skylla på i det här fallet, då det förekommer i många olika kulturer med olika religioner. Skulle vilja hävda att det är kulturellt betingat och har nödvändigtvis inget med religion och göra öht...?

Parachutes
2015-10-07, 11:39
Det är väl främst deras vidriga jävla kultur, som iof är baserad på deras religion. *spy*

Dessa människor finns även representerade på sjukhusen runt om i landet och hjälper släktingar att ta fram journaler inför giftermål. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.. Du köper inte en bil med okänd historik etc etc etc

Sekretess? Vad är det?:confused:

421
2015-10-07, 12:06
Hemskt :(

Pansarhaj
2015-10-07, 13:43
Nej Tack, våra skattepengar ska inte finansiera sånt här.

Kaalle
2015-10-07, 14:42
Om det är två muslimska bögar som ska gifta sig kollar dom 2:an då? Finns det en imaginary mödis där med?

anvihl
2015-10-07, 15:27
Om det är två muslimska bögar som ska gifta sig kollar dom 2:an då? Finns det en imaginary mödis där med?

Det är ju ett icke-problem eftersom dom blir dödade av IS först.

Bärsärk
2015-10-07, 16:06
Är inte direkt förvånad givetvis kommer Sverige att bli första landet i Europa som driver den här frågan framåt och gör allt i sin makt för att det ska gå igenom.

Fordon
2015-10-07, 16:16
Mjae, religionen går nog inte att skylla på i det här fallet, då det förekommer i många olika kulturer med olika religioner. Skulle vilja hävda att det är kulturellt betingat och har nödvändigtvis inget med religion och göra öht...?

Fast jag lägger ju skulden främst på deras kultur, och inte religion. Däremot så är jag övertygad om att islam påverkar deras kultur, beteende och värderingar helt och hållet.
I vilka andra kulturer kontrollerar man flickorna på detta sätt, utanför islam?

Jens.Andersson
2015-10-07, 17:31
Fast jag lägger ju skulden främst på deras kultur, och inte religion. Däremot så är jag övertygad om att islam påverkar deras kultur, beteende och värderingar helt och hållet.
I vilka andra kulturer kontrollerar man flickorna på detta sätt, utanför islam?

Troligen alla religioner inom samma geografiska område. Vad gäller könsstympning i Egypten så var det ingen skillnad mellan kristna och muslimer.

filmjölk
2015-10-07, 19:19
Om man tänker ett steg längre, vågar konstatera ett par saker så kan man kanske komma till slutsatsen att oskuldsintyg på vårdcentral är en bra sak? Jag delar inte den här åsikten men jag presenterar den ändå.

I Sverige respekterar vi andras kultur, även om den kulturen inskränker på personers frihet. Att tvinga sådana som håller på med sådant att ändra sig är samma sak som att säga att de har fel och vi har rätt, och att vår kultur är bättre än deras. Vilket faktiskt är rasism oavsett om det egentligen är rätt eller ej, så är det rasism.

Är det då bättre att någon random faster som kanske inte ens tvättar händerna efter hon bajsat kollar vaginan och ev. syr ihop den innan bröllopsnatten eller att en utbildad läkare gör det?

corporal
2015-10-07, 19:38
Om man tänker ett steg längre, vågar konstatera ett par saker så kan man kanske komma till slutsatsen att oskuldsintyg på vårdcentral är en bra sak? Jag delar inte den här åsikten men jag presenterar den ändå.

I Sverige respekterar vi andras kultur, även om den kulturen inskränker på personers frihet. Att tvinga sådana som håller på med sådant att ändra sig är samma sak som att säga att de har fel och vi har rätt, och att vår kultur är bättre än deras. Vilket faktiskt är rasism oavsett om det egentligen är rätt eller ej, så är det rasism.

Är det då bättre att någon random faster som kanske inte ens tvättar händerna efter hon bajsat kollar vaginan och ev. syr ihop den innan bröllopsnatten eller att en utbildad läkare gör det?
Då kan vi även tillåta stening till döds, för vi vill ju inte vara rasister och förbjuda deras traditioner

Alexton
2015-10-07, 20:06
Om man tänker ett steg längre, vågar konstatera ett par saker så kan man kanske komma till slutsatsen att oskuldsintyg på vårdcentral är en bra sak? Jag delar inte den här åsikten men jag presenterar den ändå.

I Sverige respekterar vi andras kultur, även om den kulturen inskränker på personers frihet. Att tvinga sådana som håller på med sådant att ändra sig är samma sak som att säga att de har fel och vi har rätt, och att vår kultur är bättre än deras. Vilket faktiskt är rasism oavsett om det egentligen är rätt eller ej, så är det rasism.

Är det då bättre att någon random faster som kanske inte ens tvättar händerna efter hon bajsat kollar vaginan och ev. syr ihop den innan bröllopsnatten eller att en utbildad läkare gör det?

Fast inom vår egna kultur så är det inte acceptabelt att tvinga unga personer att genomgå kränkande undersökningar utan något som helst värde för personen.
Att sedan hänvisa till en icke existerande mödomshinna gör det ännu mer patetiskt.
Allafall förut respekterade vi en persons rätt att säga nej till "vård" som inte var livsviktig.

Om vi ändå skiter i vad folk vill eller inte vill så tycker jag vi kan börja släpa ned våldstäktsmän till VC och be få dem kastrerade. Vem bryr sig vad någon tycker.

Med ditt argument så borde man väl släppa på allting egentligen ? 15åringar som köper smuggelsprit som de inte vet vem det kommer ifrån. Dålig kvalité på hascholjan osv.
Om jag vill ha en pistol så är det väl bättre om jag får köpa den utan problem på ica istället för av en balt, man kan ju inte garantera att den är säker.

Bara för att någon har en kultur som hör hemma i något som liknas Conan barbaren betyder det inte att andra behöver acceptera deras skit.

Herr Oberst
2015-10-07, 21:14
Jag har för mig att detta var ett par tre privatkliniker och bör således inte kopplas ihop till den svenska vården. Men att de är stödda med offentliga medel är ju åt helsike.
Stäng ned skiten bara.

Det här fenomenet finns naturligtvis i hela landet. Kulturen är spridd i alla Sveriges kommuner. Sen är det såklart långt ifrån alla kliniker/vårdcentraler som erbjuder tjänsten, men då får släkten fixa det privat istället. Könsstympningar och oskuldskontroller är vardagsmat

Sen är väl det mest vanliga att maken/makan skeppas tillbaka till hemlandet för giftemål, och har man inte lyckats säkra renheten hos kvinnan i Sverige kan man såklart orda med det i MENA istället

Röda Björnen
2015-10-07, 22:43
Av med alla inblandades legitimationer och undersök hur många fall det kan handla om och hur brett det kan va.

Det här ska bara bort!

lördagsgrogg
2015-10-08, 01:38
Mjae, religionen går nog inte att skylla på i det här fallet, då det förekommer i många olika kulturer med olika religioner. Skulle vilja hävda att det är kulturellt betingat och har nödvändigtvis inget med religion och göra öht...?

Det är naturligtvis så att det är religiöst betingat från början. Dom allra flesta religioner har liknande påbud hos dom fundamentalistiska troende. Likaså är kulturen i de allra flesta länder väldigt präglad av religionen, det är vi som, tack och lov, är ett undantag i det fallet även om även vårt samhälle har en mängd rester kvar sedan våra äldre mera religiösa som vi sällan tänker på.

filmjölk
2015-10-08, 10:03
a) Fast inom vår egna kultur så är det inte acceptabelt att tvinga unga personer att genomgå kränkande undersökningar utan något som helst värde för personen.
b) Att sedan hänvisa till en icke existerande mödomshinna gör det ännu mer patetiskt.
c) Allafall förut respekterade vi en persons rätt att säga nej till "vård" som inte var livsviktig.
d)Bara för att någon har en kultur som hör hemma i något som liknas Conan barbaren betyder det inte att andra behöver acceptera deras skit.

a) Varför inte? Vi ser mellan fingrarna när unga flickor gifts bort med sina egna farbröder, mot sin vilja, så varför inte se mellan fingrarna på kränkande undersökningar?
b) I Sverige lutar vi åt att sanningen är relativ, iaf. om sanningen presenteras av någon som inte är en heterosexuell vit man. Så säger någon (annan än en heterosexuell vit man) att det finns en mödomshinna, så är det rasism att hävda att hen har fel.
c) Den får jag avvakta med ett tag.
d) Jo, vi behöver faktiskt acceptera barbariska kulturer, du kan till och med bli dömd för hets mot folkgrupp om du inte gör det.

Jens.Andersson
2015-10-08, 10:11
Det är naturligtvis så att det är religiöst betingat från början. Dom allra flesta religioner har liknande påbud hos dom fundamentalistiska troende. Likaså är kulturen i de allra flesta länder väldigt präglad av religionen, det är vi som, tack och lov, är ett undantag i det fallet även om även vårt samhälle har en mängd rester kvar sedan våra äldre mera religiösa som vi sällan tänker på.

Varför är det så självklart? T ex så är stening och könsstympning flera 1000 år äldre än de Abrahamitiska religionerna. Däremot så är det kanske anledningen till att det fortfarande finns kvar idag.

Alexton
2015-10-08, 10:16
a) Varför inte? Vi ser mellan fingrarna när unga flickor gifts bort med sina egna farbröder, mot sin vilja, så varför inte se mellan fingrarna på kränkande undersökningar?
b) I Sverige lutar vi åt att sanningen är relativ, iaf. om sanningen presenteras av någon som inte är en heterosexuell vit man. Så säger någon (annan än en heterosexuell vit man) att det finns en mödomshinna, så är det rasism att hävda att hen har fel.
c) Den får jag avvakta med ett tag.
d) Jo, vi behöver faktiskt acceptera barbariska kulturer, du kan till och med bli dömd för hets mot folkgrupp om du inte gör det.

A) Det borde inte accepteras att vi sen har ryggradslösa blötdjur till politiker är en annan femma. Svårt att fiska röster och samtidigt invadera någons kulturella frihet.

B) Det är mycket möjligt.

C) .

D) Egentligen inte. FN barnkonvention och kvinnokonvertionen ska gälla vad det gäller en persons rättigheter. Sverige har skrivit under båda och de borde således följas. Att skydda någon tar framsäte över att någon känner sig stött för att dess stenålderskultur inte får utövas mot offrets vilja.

filmjölk
2015-10-08, 11:54
Sverige har skrivit under båda och de borde således följas. .

Vi tycker ju likadant i frågan egentligen, :) men bara för att:

Det viktigaste i Sverige idag är att till varje pris undvika alla beslut som på något sätt kan uppfattas som rasism, en sådan här fråga om skeva kulturyttringar är skitjobbig att hantera när den blir aktuell, men väntar man bara några veckor så blåser det över och uppmärksamheten riktas till något annat istället, trots att problemet kvarstår.

Skadekontroll och läsa av känsloläget är viktigt idag när media rapporterat något som kan leda till rasism. Som när den italienske afrikanen mördade två på IKEA, då blev det obehaglig stämning som var såpass illa att man inte bara kunde sticka skallen i sanden, utan då fick man fort göra en skademinimering med att gå ut hårt med att det dödliga våldet har minskat.