handdator

Visa fullständig version : Bibehållen styrka under deffen?


HarD
2004-04-12, 13:48
Tja.

Tänkte dra igång en deff om ett par veckor. Jag undrar då utifrån era erfarenheter om man tappar i styrka eller rentav ökar?;)

Skulle va nice om man ökade lite under deffen. =)

Micke_B
2004-04-12, 14:17
Tja, jag brukar inte tappa direkt styrka, men snarare ork, dvs första övningarna går bra i ett pass men dom jag har sist blir lidande då jag inte har någon energi kvar. Trots att jag försöker äta före å så. Men orken kommer igen när man börjar äta mer.

Man and Machine
2004-04-12, 15:38
Ren teoretisk borde man tappa styrka men efter egna erfarenheter(1 deff förra året) så gick det ganska bra. Ökade lite smått under hela deffen. Får se hur det går det går denna sommaren..

Allan
2004-04-12, 19:25
Det beror helt och hållet på utgångsläget. För de flesta brukar deffen innebära att man äter strukturetat och rätt. Alltså som man borde äta även när man vill öjka i styrka och volym.
Om man däremot är på "nivå" brukar deff ovillkorligen betyda minskad styrka och uthållighet.

allan

Megatuttarna
2004-04-12, 19:51
Har ökat i styrka av nån sjuk anledning :confused:

shirunai
2004-04-12, 19:53
Första veckan tappade jag i alla muskelgrupper utom bröst, som jag ökade i efter 9veckors deff inför kolozzeumtävlingen som inte blev av pga av bilkrash.

från 80kg i stångrodd til 60kg, bicepscurl från 40-42.5kg till neråt 30kg, första setet gick alltid lika bra som innan deffen, sen blev det tyngre.
militärpress från 55kg till 42.5kg, ja lite sånt :)

Man and Machine
2004-04-12, 19:55
Shirunai det lätt som rätt rejäla viktminskningar eller?:confused:
Var deffen anledningen måste du legat på rejält kaloriminus?

HarD
2004-04-13, 17:39
shirunai!
hur länge varade din deff? och hur mkt kaloriminus låg du på?

det kan inte vara så roligt att tappa så mkt ;)

Wilson
2004-04-13, 17:51
eller så försöker man hålla en jämn kroppsfettsnivå hela året, så man slipper deffa under en lång period ;)

Megatuttarna
2004-04-13, 17:52
Originally posted by Wilson
eller så försöker man hålla en jämn kroppsfettsnivå hela året, så man slipper deffa under en lång period ;)

:thumbup: Håller med!

RealElwood
2004-04-13, 19:15
Tappar aldrig styrka under deff, men däremot så får man ju sämre uthållighet. Men det är ju inte så konstigt...

Tappar man styrka gör man något fel anser jag, provade faktiskt idag att gör ett maxlyft i bänken, det va precis samma nu som innan deffen. Men efter det så rasade uthålligheten neråt i rasande fart....

stybb
2004-04-13, 19:17
Vid varje deff man går igenom så får man klart för sig att "vräka i sig så mkt man kan av allt, jämt, hela tiden" inte alltid är det bästa. Jag kan öka både mått och styrka under deff.. men likförbannat går man tillbaka till "vräka i sig så mkt man kan av allt..." när sommaren är slut..

:D :eating:

J.Saarela
2004-04-13, 20:08
Jag tappar både styrka och uthållighet hela tiden,men vikten står still till och med ökat dom senaste veckorna fast midjemåttet sjunkigt skumt som fan

Man and Machine
2004-04-13, 21:16
Originally posted by Wilson
eller så försöker man hålla en jämn kroppsfettsnivå hela året, så man slipper deffa under en lång period ;)

Säkert mycket lättare men hur mycket ökar du då?

Wilson
2004-04-13, 21:25
Originally posted by Man and Machine


Säkert mycket lättare men hur mycket ökar du då?

jag har försökt hålla en jämn kroppfettsnivå (kan man säga så?) under kanske ett halvår lr längre. Innan dess la jag på mig en del fett och bulkade lite för mycket.
Jag kan inte påstå att jag lyckats undvika helt att lägga på mig fett, men så fort jag känner att det går åt fel håll försöker jag justera en aning i kosten. På så sätt tycker jag mig hålla nere kroppsfettet ganska bra.
Att inte lägga på sig det minsta fett alls är nog oundvikligt, men genom att regelbundet köra HIIT 2-3 ggr/veckan och äta bra kost, TROR jag man kan lägga på sig muskler och samtidigt då och då tappa lite fett när man fått på sig lite för mycket. Självklart måste man ju ligga på kcal+ men att ligga på kcal- ibland är nog itne så farligt.

Hur kul är det att se ut som en säl när man tränar och har muskler? jag trivs mycket bättre med att hålla en fin form året runt med risken att lägga på sig mindre muskler än vid tokbulkning.
Man har ju fan hela livet på sig att bygga... bättre skynda långsamt.

Megatuttarna
2004-04-13, 22:16
Originally posted by Wilson


jag har försökt hålla en jämn kroppfettsnivå (kan man säga så?) under kanske ett halvår lr längre. Innan dess la jag på mig en del fett och bulkade lite för mycket.
Jag kan inte påstå att jag lyckats undvika helt att lägga på mig fett, men så fort jag känner att det går åt fel håll försöker jag justera en aning i kosten. På så sätt tycker jag mig hålla nere kroppsfettet ganska bra.
Att inte lägga på sig det minsta fett alls är nog oundvikligt, men genom att regelbundet köra HIIT 2-3 ggr/veckan och äta bra kost, TROR jag man kan lägga på sig muskler och samtidigt då och då tappa lite fett när man fått på sig lite för mycket. Självklart måste man ju ligga på kcal+ men att ligga på kcal- ibland är nog itne så farligt.

Hur kul är det att se ut som en säl när man tränar och har muskler? jag trivs mycket bättre med att hålla en fin form året runt med risken att lägga på sig mindre muskler än vid tokbulkning.
Man har ju fan hela livet på sig att bygga... bättre skynda långsamt.

:bow: :thumbup:

Man tränar för att leva, inte tvärtom.

Edit: Sedan är det oftast inte så enorma skillnader muskler som skiljer åt om man tokbulkar eller äter lugnt och sansat och håller en okej form året runt. Det är bara en synvilla, haha tro mig, det märks extra tydligt när du måste deffa bort allt svål efter monsterbulken medans killen som hållit en okej form bara behöver deffa i ett par veckor.

Wilson
2004-04-14, 00:58
Japp... man får en rejäl ökning av muskler i början när man äter högt kcalöverskott, men den ökningen avtar och till slut blir man bara fetare=) jag har iofs inte blitt så fet så jag fått nån stor mage lr så, utan mer lite onödigt hull bara.

Då min kropp väljer att lägga en del fett kring ansiktet, är det för mig en självklarhet att hålla god form året runt:)