handdator

Visa fullständig version : Löpning i varje landskap.


Beemel
2015-10-07, 09:13
Jag och tjejen planerar att nästa sommar göra en roadtrip runt i Sverige.
Planen är att vi då ska besöka alla landskap.

Jag tänkte förena nytta med nöje (vilket som är vilket låter jag vara osagt) och passa på att springa (minst) en mil varje landskap.

Då jag tror att det finns åtminstone några medlemmar här från varje landskap här är min förhoppning att kunna få in ett gäng tips på platser att göra detta.

Det jag skulle vilja ha från er här är tips på roliga, annorlunda, natursköna, utmanande, bra eller på annat sätt speciella ställen som ni rekomenderar oss att springa. Självklart så ska det vara ställen som det faktiskt (med en hyfsat normal insatts och utan hjälpmedel) går att springa. Det får alltså inte krävas typ en helikopter eller bergsklätringsutrustning för at ta sig till platsen. Det ska gå att ta sig till och från rundan till fots (4-5km promenad är ok) eller med bil

Svara med:
Landskap:
Namn på platsen:
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. (GPS koordinater, Gatunamn eller något liknande som gör att det går att hitta dit)
Vad som gör den speciell:

Stort tack på förhand.

svenbanan
2015-10-07, 09:38
Kul idé. Ska se om jag kommer på nåt vettigt senare idag eller så...

therunningman
2015-10-07, 10:27
Kul idé! :)

Kan säkert hjälpa till med tips i ex. Västergötland men det bygger lite på hur långt som är OK att springa också. Man kan exempelvis ta bussen till Särö från Göteborg och springa Sandsjöbackaleden (kolla Sandsjöbacka trail marathon för bilder mm) till Sisjön. Orkar man kan man koppla på en tur i Änggårdsbergen (ett jättefint naturreservat mellan Göteborg och Mölndal) så man springer ut genom Botaniska trädgården och hamnar nästan i Slottsskogen. Går nog att mäta upp sträckan ganska exakt och är det intressant tar jag gärna fram GPS-koordinater och busshållplatser.

Hela Sandsjöbackaleden är ca 20-22 km och springer man genom Änggårdsbergen blir det ett par transportkilometer och sedan som minst ca 4 km i Änggårdsbergen.

Vet inte om det är landskapets finaste slinga men det är mycket nostalgi för mig. Jag har även en del koll på områdena några mil utanför Göteborg om det är mer intressant.

mela
2015-10-07, 10:38
Landskap: Bohuslän
Namn på platsen: Härmanö från norr till syd.
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. (GPS koordinater, Gatunamn eller något liknande som gör att det går att hitta dit) Ehm, ja ön heter Hermanö, lättast är att åka till Tuvesvik och ta färjan till Gullholmen och sedan traska lilla sträckan till nordligaste udden av Härmanö. Sedan springa över ön ner till Kärringön. Kan ni simma med så kan ni simma över till Kärringön, eller via Vallerö, och ta färjan tillbaka till Tuvesvik.
Vad som gör den speciell: En fin ö i vackra Bohuslän. Gullholmen och Kärringön är otroligt fina platser båda två som borde upplevas.

Har försökt mäta lite på google maps och jag tror inte att ön är längre än typ 5km så bästa är ju om ni utgår från Gullholmen och springer ner till Kärringön och vänder tillbaka. På södra Härmanö finns också en fin badplats som kallas Champagneviken. Annars har Gullholmen optimal glasskiosk för post run ice cream.

Beemel
2015-10-07, 12:05
Kul idé. Ska se om jag kommer på nåt vettigt senare idag eller så...

Tycker jag också =)

agazza
2015-10-07, 12:31
Landskap:Västernorrland
Namn på platsen:Höga kusten
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. (GPS koordinater, Gatunamn eller något liknande som gör att det går att hitta dit)
Vad som gör den speciell: Det är höga kusten.

http://www.hogakustenleden.com/

Det finns bra ställen som går att springa slingor, men dom bästa kan kräva en del höga steg och bra fotleder när man ska över rullstensåsar

Beemel
2015-10-07, 13:52
Landskap:Västernorrland

Inte ett landskap men stort tack för tipset iallafall!
Ska nog kunna pricka in det i ett landskap själv =)

agazza
2015-10-07, 14:08
Inte ett landskap men stort tack för tipset iallafall!
Ska nog kunna pricka in det i ett landskap själv =)

Ångermanland, det var lite fegt valt kan man tycka, vi har ju inte så många län heller :d

PerLedin
2015-10-07, 16:56
Gotland

Kinnerstugan, nära lunnelundagrottorna.

Det längre spåret på 14k är fantastiskt vacker trail, där vissa bitar går vid kusten som stupar tvärt ned i vattnet.

Beemel
2015-10-07, 17:39
Gotland

Kinnerstugan, nära lunnelundagrottorna.

Det längre spåret på 14k är fantastiskt vacker trail, där vissa bitar går vid kusten som stupar tvärt ned i vattnet.

Grymt! Gotland kommer bli sista landskapet på grund av att det kräver en liten båttur.
Dessutom går båten tillbaka till min hemstad =)

Morty
2015-10-07, 18:42
Ger några guldkorn

Landskap: Stockholms Län
Namn på platsen: Utö
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. Jadu, Utö! ;) En timma med båt från Årsta Brygga.
Vad som gör den speciell: En av de vackraste skärgårdsöarna. Finns stigar såväl som grusväg och liiiite asfalt.

Landskap: Uppland
Namn på platsen: Upplandsleden etapp 1&2
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. Etapp ett startar vid sunnersta
Vad som gör den speciell: Genom Upplands vackra skogar. Lite väg, men springer du båda etapperna (26k) blir det mycket stig och flera naturliga stopp längs vägen.


Landskap: Uppland
Namn på platsen: Hågadalen
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger. Hågadalen-Nåsten är ett stort naturreservat precis över om Uppsala.
Vad som gör den speciell: Väldigt omväxlande natur och massor av olika stigar, spår och vägar. Dessutom går en Linnévandring genom reservatet - Herbatio Gottsundensis. Det är en stundtals rätt teknisk stig med många skyltar med herbologi längs vägen.

Landskap: Ångermanland
Namn på platsen: Sollefteå
Ungefärlig beskrivning på var platsen ligger. Nip-leden startar precis vid dammen.
Vad som gör den speciell: Nip-leden är 27km lång och och går genom väldigt vacker natur längs Ångermannaälven och över typ nio nipor vilket är både tufft och väldigt häftigt.


Kan säkert komma på fler, men inte just nu.

Ebriusum
2015-10-08, 07:39
Landskap: Närke

Plats: kvarntorpshögen, utanför Kumla.

Ungefärlig beskrivning: en gammal slagghög som numera är konst utställning där dem har en riktigt lång trappa som är populär att löpträna i. Man springer helt enkelt uppför trappan för att sedan springa ner, rinse and repeat. Under tiden som man har det gött så bjuds man på intressant konst och en mycket trevlig utsikt.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ajasoro
2015-10-08, 08:21
Extremt rolig idé! Låter som ett fantastiskt sätt att uppleva svensk natur på! Landskap:Västernorrland
Namn på platsen:Höga kusten

Jag har för mig att höga kusten är ett av de få (eller det enda) svenska naturvärldsarvet enligt UNESCO:s världsarvslista. Aldrig varit där, men har det på att-göra-listan efter att ha sett storslagna naturbilder. Det kommer vara värt mödan om ni pallar att ta er dit!

Beemel
2015-10-08, 09:23
förutom de dagliga löpturerna kommer även systemkameran packas ner och en hel del fotografering av "vackra" platser kommer det bli tid för under resans gång.

J.V
2015-10-08, 09:25
Extremt rolig idé! Låter som ett fantastiskt sätt att uppleva svensk natur på!
Jag har för mig att höga kusten är ett av de få (eller det enda) svenska naturvärldsarvet enligt UNESCO:s världsarvslista. Aldrig varit där, men har det på att-göra-listan efter att ha sett storslagna naturbilder. Det kommer vara värt mödan om ni pallar att ta er dit!15 st finns det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Världsarv_i_Sverige#De_15_v.C3.A4rldsarven_i_Sveri ge.5B2.5D

Beemel
2015-10-08, 09:41
Hittills ser det ut så här.
Självklart så är fler tips där det redan finns tips välkomna

Blekinge
Bohuslän, Tips finns
Dalarna
Dalsland
Gotland, Tips finns
Gästrikland
Halland
Hälsingland
Härjedalen
Jämtland
Lappland
Medelpad
Norrbotten
Närke, Tips finns.
Skåne
Småland
Södermanland, Tips finns
Uppland, Tips finns
Värmland
Västerbotten
Västergötland
Västmanland
Ångermanland, Tips finns
Öland
Östergötland

Keep em coming!

Landström
2015-10-08, 09:52
Landskap: Lappland
Namn på platsen: Kirunafjällen (inte så stort område... ;) )
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger: Exempelvis Katterjåkk. Sprang själv mycket där i somras.
Vad som gör den speciell: I den terrängen kommer din kondition ofrånkomligt förbättras. Jag lovar. Du kommer få användning av systemkameran. Jag lovar.

Catstyle
2015-10-08, 10:23
Landskap; Halland.
Namn; Åkulla bokskogar.
Beskrivning: Åkulla. :)

http://astadvingard.se/wp-content/uploads/2014/09/akulla-717x307.jpg

Catstyle
2015-10-08, 10:24
Skulle kunna slänga in Fjärås Bräcka med.
En av få platser där du kan titta på havet och en väldigt stor insjö samtidigt.

therunningman
2015-10-08, 10:34
Skulle kunna slänga in Fjärås Bräcka med.
En av få platser där du kan titta på havet och en väldigt stor insjö samtidigt.

Åkulla är gudomligt fint. :)

Har inte sprungit direkt nära Lygnern men cyklat väldigt mycket förr i tiden. Är det löpvänligt nedanför åsen runt sjön på södra sidan?

J.V
2015-10-08, 10:44
Var i norrbotten tankte du dig?

mela
2015-10-08, 11:11
Promenaden runt Falu Gruva är faktiskt riktigt vacker, den är dock bara 1,7km och det är snarare kanske ett stopp på vägen än själva utflykten i Dalarna. Dalarna är så otroligt vackert, men det kanske finns roligare platser än just Falun. Nånstans ut på landet med gamla fäbodar och gammelgårdar. Kanske runt midsommar så får du se en väldans massa folk i folkdräkt som spelar fiol, reser majstång och dansar.

Charleston
2015-10-08, 12:15
Landskap: Östergötland
Namn på platsen: Göta kanal - Borensberg - Berg (ca 2mil) (del av östgötaleden)
Går så klart lika bra att ta andra riktningen, men de fräna slussarna i Berg kanske är kul att ha som slutmål.

Vad som gör den speciell: En del av ett av Sveriges största byggnadsprojekt någonsin. Fin natur. Blir två väldigt lätta mil då 18km är slussfri kanal, dvs ganska ont om backar då leden går längs kanalen. Slusstrappan i Berg är riktigt imopenarande ur byggnadshistoriskt perspektiv också. Imponerande rent allmänt faktiskt.

Vill man ha mer utmanande löpning i "historisk natur" så är nog Omberg ett trevligt alternativ. Har inte varit där sedan jag gick i grundskolan men vet att det finns leder och grejjer där också.

svenbanan
2015-10-08, 12:45
Landskap; Halland.
Namn; Åkulla bokskogar.
Beskrivning: Åkulla. :)


Var det där nånstans Gunder Hägg tränade en gång i forntiden? Jag fick nån association till Gunder av okänd anledning...

agazza
2015-10-08, 19:35
Extremt rolig idé! Låter som ett fantastiskt sätt att uppleva svensk natur på!
Jag har för mig att höga kusten är ett av de få (eller det enda) svenska naturvärldsarvet enligt UNESCO:s världsarvslista. Aldrig varit där, men har det på att-göra-listan efter att ha sett storslagna naturbilder. Det kommer vara värt mödan om ni pallar att ta er dit!

och en kåk med havsutsikt får du för under 2 miljoner. du kan få havsviksutsikt för 600 papp och 7 hektar mark till också med cykelavstånd till dagis, skola, mack och affär

komsi komsi

ulfalf
2015-10-08, 21:55
På Kullaberg i Skåne såklart. Blåa + Röda leden, dryga 2 mil och många höjdmeter. Ta med trailskorna :)

Morty
2015-10-10, 12:38
På Kullaberg i Skåne såklart. Blåa + Röda leden, dryga 2 mil och många höjdmeter. Ta med trailskorna :)

Skulle precis skriva Kullaberg! Haha. Nåja, får fundera lite mer.

Morty
2015-10-10, 12:56
Efter lite klickande om inte Kullaberg var ett världsarv också (det är det inte) hittade jag dock detta om Hågadalen-Nåsten:
Systematiska biologins framväxt är ett förslag till världsarv. Sverige är det land som föreslagit världsarvet med tanken att det ska bli ett världsarv bestående av en serie om tretton objekt i åtta länder. Hittills är det endast Sverige som satt upp förslaget på den "tentativa listan".[1]
Objekt i Sverige:
Herbationes Upsalienses
Hågadalen-Nåstens naturreservat
Fäbodmossens naturreservat
Årike Fyris

Hågadalen är väldigt vackert. Det finns mossar, stigar, grusväg, tät skog, gles skog, en liten by, fruktträd, bär och svamp, några fält, betande djur och en ordentlig artrikedom.

begt
2015-10-10, 13:08
Det går ju att ha babyjogger med tält+ annat som behövs. Björn Sunesson och Rune Larsson har gjort så många gånger...

svenbanan
2015-10-11, 01:57
Hågadalen i Uppsala är trevlig. Där sprang jag en hel del då jag bodde i U:a.

Vill man springa en långtur på grus i Uppsala kan man springa på den gamla banvallen (som numera är nån slags cykelväg). Den börjar i Flogsta, där det är en liten bro över Hågaån. Omöjligt att missa. Om jag minns det rätt kan man följa den hela vägen till Ramstalund innan den tar slut. Ska man springa längre så måste man springa några kilometer på asfalt innan grusvägen börjar igen, eftersom de tagit bort den mitt i samhället. Om jag minns rätt så ska det i alla fall gå att springa uppåt 15km på grus. Vänder man och springer tillbaka samma väg så blir det ju 30 mysiga kilometer utan en enda backe. Kul på ett sätt, och tråkigt på ett sätt.

svenbanan
2015-10-11, 02:19
Nu kom jag förresten på en trevlig tur i Hudiksvall, Hälsingland.

Det finns ett naturreservat (eller nåt liknande) c:a 2mil bilväg ut mot havet från centrala Hudik. Det är en halvö som heter Hornslandet. Det går en väg runt hela denna halvö. Har för mig att det var grus hela vägen, men det kan vara nån del som är asfalterad. Det var bra länge sedan jag sprang där. Hur som helst så är det c:a 25km runt, fast det går en väg tvärsöver också, och då blir det bara 17-18km.

Det finns även en badplats i södra änden av halvön. Den heter Hölick och är supermysig. Tror förresten det bara är den delen som är naturreservat. Hur som helst är det väldigt fint där med en massa tallskog och sanddynor. Jag rekomenderar att campa vid Hölick och starta därifrån.

ABrownie
2015-10-11, 12:46
Landskap: Jämtland
Namn på platsen: Storulvåns fjällstation
Ungefärlig beskrivning på vart platsen ligger: Kör förbi åre och fortsätt mot Handöl, sväng av mot storulvån.
Bilväg (grusväg) fram till Storulvåns fjällstation sen har du Jämtland fjällvärld framför dig.
En kortare löptur upp mot Getryggen eller så kan du välja någon av lederna mot Sylarna eller blåhammarn.
Vad som gör den speciell: hela fjällvärlden breder ut sig framför dig direkt du kliver ur bilen vid fjällstationen. Under säsong kan du dessutom äta en riktigt god middag på fjällstationen efter löpturen.



Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Ponitus
2015-10-11, 14:15
Är löpning ett måste?

Annars - Småland, Skurugata. Vandring.
Mysig natur och sagor kring stället. Fin utsikt, med!

Beemel
2015-10-13, 10:37
Är löpning ett måste?

Annars - Småland, Skurugata. Vandring.
Mysig natur och sagor kring stället. Fin utsikt, med!

Nej då. Jag ska bara kuta minst en mil om dagen resterande 23 timmar ska jag göra annat.

944RS
2015-10-14, 04:56
Sandsjöbacka nämndes tidigare och den leden går genom både Halland och Västra Götaland om du har ont om tid eller känner för att springa 20km :)

Beemel
2016-03-11, 07:41
Får lägga detta projektet på is...
Införskaffad hundvalp är inte förenligt med sådana här äventyr.
Nästa år är den förhoppningsvis tillräckligt stor och stark för att följa med (även om jag är tveksam till om det skulle fungera eller vara en bra ide..)

Tänker fortfarande genomföra själva springandet och under min semster springa en mil om dagen. Dock kommer det inte bli i olika landskap.

Ska spara ideen och hoppas på att kunna köra den någon annan gång senare i livet.