handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka i mindre skala


speedy83
2015-10-06, 12:07
Hallå!

Att ha ett relativt (tid-) krävande jobb, flytt inkl. renovering och att bli pappa för första gången har visat sig vara ganska negativt för kroppen i längden. Jag har nu efter ca: 6 månaders förfall insett hur illa det är och ska börja få ordning på det igen hade jag tänkt.

Då jag fortfarande befinner mig i ovan situation finns det sannerligen en begränsad tid för träning. Det jag tror mig lyckas knåpa ihop är med lite envishet är 2 pass på gym samt ett löppass i veckan. Min fråga till er är då, vad skulle ni säga att man ska träna och hur??

2 dagars gymschema/v och en passlängd på 45-60 min skulle jag mycket gärna få tips om!

Peter.B
2015-10-06, 13:00
Detta kör jag efter två dagar i veckan som komplement till annan idrott fyra dagar i veckan. Säkert inte opti, men känns som ett ganska kul och givande upplägg ändå: https://www.t-nation.com/training/power-of-3-program

Kan få det gjort på ungefär 60 min om man inte har alla de tyngsta övningarna i samma pass (exempelvis mark brukar kunna ta längre tid med all upptrappning/uppvärmning - trots supersets).

speedy83
2015-10-06, 14:49
Tack för tips!

Det verkar vara ett 3-dagars program, har du då lagt ihop den sista dagen på de övriga?

Kaxardu
2015-10-06, 14:50
Hallå!

Att ha ett relativt (tid-) krävande jobb, flytt inkl. renovering och att bli pappa för första gången har visat sig vara ganska negativt för kroppen i längden. Jag har nu efter ca: 6 månaders förfall insett hur illa det är och ska börja få ordning på det igen hade jag tänkt.

Då jag fortfarande befinner mig i ovan situation finns det sannerligen en begränsad tid för träning. Det jag tror mig lyckas knåpa ihop är med lite envishet är 2 pass på gym samt ett löppass i veckan. Min fråga till er är då, vad skulle ni säga att man ska träna och hur??

2 dagars gymschema/v och en passlängd på 45-60 min skulle jag mycket gärna få tips om!

Om du verkligen skulle velat träna skulle du gjort det. Varför vill du träna?

Men kollar du på tv?

SirreASDF
2015-10-06, 14:59
Det finns en rätt schysst artikel på Styrkelabbet som postades 13 juli i år, ett helkroppspass för 2 dagar i veckan. Artikeln innehåller även förslag på förändringar för att anpassa det just för dig.

Generellt tycker jag att det ser ut som ett bra schema, finns även en styrkelyftsvariant längre ner i artikeln som är inspirerad av en annan forumanvändare här som generellt har väldigt gott anseende.

Lite oklar på om man får länka till Styrkelabbet dock? Jag chansar.. :)
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

z_bumbi
2015-10-06, 15:02
Sätt ihop ett helkroppsaktigt program och kör det två dagar i veckan. När du sedan kommit igång så kan du börja fundera på hur du exakt ska lägga upp det.

Om man kör två pass i veckan under en längre tid så tycker jag man bör fortsätta med helkroppsaktig träning men inte ha exakt samma övningar, reps, set och/eller utförande båda dagarna och också fundera på om man bör dela upp det i perioder så man får ännu större variation över tid.

Helkroppsaktig betyder för mig att man kör en större del av kroppen men inte är helt anal vad gäller att träna hela kroppen varje pass eller att försöka hitta någon "optimal" fördelning mellan olika övningar/muskelgrupp varje pass.

Peter.B
2015-10-06, 17:14
Tack för tips!

Det verkar vara ett 3-dagars program, har du då lagt ihop den sista dagen på de övriga?
Nej jag kör det helt enkelt två gånger i veckan istället.

filmjölk
2015-10-06, 17:30
Om det är ett alternativ så kan du ju skippa benträningen och cardion, och ta dina tre träningstillfällen/vecka och träna överkropp på. När ben och cardio är borträknat kan du ju köra riktigt ordentligt på överkroppen på den mindre tiden.

speedy83
2015-10-07, 06:33
Om du verkligen skulle velat träna skulle du gjort det. Varför vill du träna?

Men kollar du på tv?
Jo så kan man ju se det, allt handlar om prioritering, jag i detta skedet av livet prioriterar mitt nyfödda barn och att hjälpa min sambo. Gymet där jag bor och tränar stänger kl 21 och för att hinna med de åtaganden som finns när man har ett jobb, familj och hem att ta hand om hinner man inte iväg innan dess. Ska man sedan fundera på sömn som knappt existerar med en liten i familjen så är man inte gärna borta och tränar vid 21-22 tiden heller.

Men visst har du rätt på sätt och vis även om jag tycker din synpunkt var både otrevlig, oinsatt och förenklande.

Jag förutsätter dock att du har ett jobb med mycket resor, sena dagar och ett spädbarn i familjen som du bor i en renovering för annars har du nog inte så mycket att relatera till. Men än en gång tack för din synpunkt och ja jag tittar på tv 30-60 min ungefär om dagen.

Det finns en rätt schysst artikel på Styrkelabbet som postades 13 juli i år, ett helkroppspass för 2 dagar i veckan. Artikeln innehåller även förslag på förändringar för att anpassa det just för dig.

Generellt tycker jag att det ser ut som ett bra schema, finns även en styrkelyftsvariant längre ner i artikeln som är inspirerad av en annan forumanvändare här som generellt har väldigt gott anseende.

Lite oklar på om man får länka till Styrkelabbet dock? Jag chansar.. :)
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

Tack för tips ska kolla upp det!

Sätt ihop ett helkroppsaktigt program och kör det två dagar i veckan. När du sedan kommit igång så kan du börja fundera på hur du exakt ska lägga upp det.

Om man kör två pass i veckan under en längre tid så tycker jag man bör fortsätta med helkroppsaktig träning men inte ha exakt samma övningar, reps, set och/eller utförande båda dagarna och också fundera på om man bör dela upp det i perioder så man får ännu större variation över tid.

Helkroppsaktig betyder för mig att man kör en större del av kroppen men inte är helt anal vad gäller att träna hela kroppen varje pass eller att försöka hitta någon "optimal" fördelning mellan olika övningar/muskelgrupp varje pass.
Låter vettigt och något jag absolut ska ta till mig. Tack!

Tack även ni andra som kommit med input.