handdator

Visa fullständig version : Lateral Raise ist. för Shoulder Press


Gurrman
2015-10-06, 08:46
Tjena mors!

Tänkte börja köra Canditos 6 week Strength Program.

På överkroppsdagarna har han lagt fram att man skall ha
-Bänk Press
-Horizontal back movement
-Shoulder exercise
-Vertical back movement
-Bicepsövn.
+ 2 optional övningar ā 3x8-12

Han skriver att man kan välja att köra sittande/stående hantel/skivståndspress eller lateral raise till axlarna - men brevid lateral raise skriver Candito att han rekommenderar att det ist. ska vara en optional exercise.

Därav min fråga. Jag förstår att en vertical press är bättre vad gäller progress för bänkpressen, men jag värderar proportionalitet & fysikens skepnad högre än bänknumret (ja, tack, jag vet att en större bänk gör mig större).

Summa summarum, tror ni jag går miste om mycket bänk progress om jag väljer en lateral raise ist. för en vertical press? Jag tänkte ist. ha incline DB press och lätta OH tricep extensions som optional exercise (3x8-12 som sagt).

Stort tack!

Loke
2015-10-06, 08:59
Jag tror du får bättre aesthetics av ståpress än hantellyft. Den ger god hållning och tränar såväl nedre trapezius som serratus anterior mycket effektivt, hörnpelarna i en bra fysik. Om det är beach 2016 du siktar på så är det skitsamma. Är det beach 2020 så håller jag helt med candito, skippa endast pressar i absoluta nödfall.

Motfrågan blir då, varför vill du ens skippa vertikala pressar?

Gurrman
2015-10-06, 12:14
Jag tror du får bättre aesthetics av ståpress än hantellyft. Den ger god hållning och tränar såväl nedre trapezius som serratus anterior mycket effektivt, hörnpelarna i en bra fysik. Om det är beach 2016 du siktar på så är det skitsamma. Är det beach 2020 så håller jag helt med candito, skippa endast pressar i absoluta nödfall.

Motfrågan blir då, varför vill du ens skippa vertikala pressar?

Loke! Tack för svaret.

Många antyder att vertikala pressar blir överflödiga vad gäller att stimulera axeln, då horisontella pressar täcker främre gott och väl. Därav har det känts som att den enda anledningen att ha kvar dem i denna rutin (i mitt fall dvs.) skulle vara för att stärka bänken.

Hur kommer det sig att du tror att hantelpress skulle vara bättre för aesthetics iom att du då inte får lika mycket fokus på mitten-deltan, medan främre deltan redan får kanonmycket jobb av flat + incline bänk 2x i veckan?

Tack :hbang:

Gurrman
2015-10-07, 15:25
Tar och bumpar den här jäkeln.

Tack!

kvarnis
2015-10-07, 17:31
Minns att jag kollade in detta program förut.
Har för mig att det bara är ett set axelpress, varför bara ett set , är det ens tillräckligt för att stimulera fram styrka och tillväxt?

ddr
2015-10-07, 18:50
JAG hade kört:

Pass 1: Bänkpress, Rodd, Axelpress (Gärna Hantelpress Stående eller Sittande), Drag, Biceps, Lutande Flyes, Baksida Axlar
Pass 2: Bänkpress, Rodd, Lutande Bänkpress, Drag, Triceps, Sidolyft, Baksida Axlar

Sarco
2015-10-07, 18:56
Om du kör axelpressar så får du ju med en bredare övning, alltså träffar fler muskler. Du kommer att få bra träning för sidodelta ändå men vill du träna dem ännu mer så har du möjligheten att ha sidolyft som tilläggsövning.

Min motfråga till ditt upplägg blir nog helt enkelt: varför köra lutande pressar istället för vertikala pressar?

Gurrman
2015-10-07, 18:57
Tack för inputsen killar.

@ddr låter sunt, tack ddr. Tror dock jag måste ta det säkra kortet och köra den mall han skrev.

@kvarnis Yes, det är dock hans linear strength program, jag syftade på hans 6veckors periodiseringsprogram :-)

Loke
2015-10-08, 08:24
Loke! Tack för svaret.

Många antyder att vertikala pressar blir överflödiga vad gäller att stimulera axeln, då horisontella pressar täcker främre gott och väl. Därav har det känts som att den enda anledningen att ha kvar dem i denna rutin (i mitt fall dvs.) skulle vara för att stärka bänken.

Hur kommer det sig att du tror att hantelpress skulle vara bättre för aesthetics iom att du då inte får lika mycket fokus på mitten-deltan, medan främre deltan redan får kanonmycket jobb av flat + incline bänk 2x i veckan?

Tack :hbang:

Alltså, någon som säger att vertikala pressar är överflödiga vet inte vad hen talar om, så enkelt är det. Ytterst handlar det om att skapa en rörelse i skuldran som tvingar dig att stabilisera skulderbladet. Det är på lång sikt mycket viktigt för bänkpress. Säkert kan man göra det utan ståpress, men det är i så fall inte bänkpress som ger det.

Jag syftade inte på hantelpress utan hantellyft åt sidan, men du kanske bara skrev fel? Skit i deltamusklerna, de är inte det intressanta här. Ståpressar man rätt så kommer hela deltamuskulaturen få träning. En jäkla massa höga roddar också så kommer det se perfekt ut. Det viktiga är att du stärker axlarna som helhet och får motoriken att fungera.

Slutligen, ska man bli bra på styrkelyftsmomenten så funkar det inte att resonera som "denna muskel tränar jag redan, alltså behövs inte en till övnign". Man måste ha en bred arsenal av övningar för att se till att man har motoriken för att göra mer än bara en sak. Det är viktigt att ha balans i styrkan mellan olika rörelser. Man bör också kunna träna en muskel med flera olika rörelser om möjligt, för att på så sätt kunna komma runt problem i leder med mera. Att stryka övningar med argumentet "denna muskel tränar jag redan" är långsiktigt bland det dummaste man kan göra. I ditt fall låter det dessutom som det mest handlar om lathet.

ddr
2015-10-08, 17:05
@ddr låter sunt, tack ddr. Tror dock jag måste ta det säkra kortet och köra den mall han skrev.

Kan förklara lite mer ingående för jag har inte gått ifrån mallen han beskrivit (Bortsett specifik tricepsövning istället för biceps ena passet)

Lutande Bänkpress piskar främre deltan (mer eller mindre lika) bra som en OH Press. För att komplettera just mellersta deltan det passet så körs Sidolyft som "optional övning"

Det andra passet där OH Press genomförs så får mellersta deltan lite mer pisk och då körs istället flyes för att pricka bröstet mer det passet.

För att balansera förhållandet mellan press/drag (snarare främre/bakre delta) så körs Omvända flyes/Face-Pulls eller motsvarande som optional övning varje pass.

Biceps får stimulans via Rodd & Drag (Likväl som Triceps får), därav valet att köra 1 specifik triceps övning vartannat pass och 1 specifik biceps övning vartannat pass.

Men, du gör som du vill och vad som känns bäst :)

Gurrman
2015-10-09, 12:18
Tack för svaren!

Ddr, det du skriver låter otroligt klokt. Tror bara den primära poängen som Jonnie vill driva igenom är att det ska vara samma accessories iaf under en mesocycle. Stort tack för ditt råd!

Loke, tack för den omfattande förklaringen! Uppskattar det verkligen. Nja, om jag inte lurar mig själv för mycket, vill jag inte påstå att det handlar om lathet. Snarare att jag inte vill trycka ned för mycket volym in i mina pass så att det hindrar återhämtningen för de stora lyften.

Jag betvivlar inte din kunskap, men tror du inte sid-deltan inte kommer stimuleras maximalt såvida det inte är någon form av lateral raise i? "Ståpressar man rätt så kommer hela deltamuskulaturen få träning" Ja, onekligen, men får allt tillräckligt med träning?

Tack!