handdator

Visa fullständig version : Öka från 37 till 40 i armomkrets?


Mags
2015-10-06, 07:37
Jag har satt upp några mål:

* Öka i överarmsomkrets, från cirka 37 cm till minst 40.
* Bli av med ungefär 5 kg fett.
* Öka i alla fall lite grann i resten av kroppen.

Och tänkte göra detta genom att träna min tresplit ganska hårt och sen köra en deff i vår, och förhoppningsvis uppnått detta efter nån veckas deffåterhämtning. Dock har det visat sig vara lite svårare att bygga armar än jag trott... jag började inte göra bicepscurls förrän förra året, men det blev inte så mycket mer bättre effekt än av chins. Jag kör curls med hantlar då jag fick lite ont i handlederna av ez-stången.

Hursomhelst, jag kör nu upplägget:

Pass A
Lätta knäböj 5x5 (obs diskbuktning så jag kör lite specialbenträning, men det verkar funka)
Tummy vacuums 3x1min
"tut-böj" 5x20
Sittande hamstring curls 3x10
Dragonflags 3x6

Pass B
Millitärpress 5x10
Dips 3x10
Tricepsextensioner 10x10
Sidolyft i maskin 10x10

Pass C
Chins 5x10
Hantelrodd (2x)5x10
Rear flyes 5x10
Bicepscurls 10x10
Nackbrygga 5x10

Fyra-fem gånger i veckan. Är det rimligt, med tanke på mina mål? Jag har kört samma fast 5 set istället för 10 på de liggande tricepsextensionerna och bicepscurls, och det har väl gått sådär (med avseende på armomkrets). Så jag tänkte att jag bara dubblar det. :D

REXUS
2015-10-06, 07:43
Jag har satt upp några mål:

* Öka i överarmsomkrets, från cirka 37 cm till minst 40.
* Bli av med ungefär 5 kg fett.
* Öka i alla fall lite grann i resten av kroppen.

Och tänkte göra detta genom att träna min tresplit ganska hårt och sen köra en deff i vår, och förhoppningsvis uppnått detta efter nån veckas deffåterhämtning. Dock har det visat sig vara lite svårare att bygga armar än jag trott... jag började inte göra bicepscurls förrän förra året, men det blev inte så mycket mer bättre effekt än av chins. Jag kör curls med hantlar då jag fick lite ont i handlederna av ez-stången.

Hursomhelst, jag kör nu upplägget:

Pass A
Lätta knäböj 5x5 (obs diskbuktning så jag kör lite specialbenträning, men det verkar funka)
Tummy vacuums 3x1min
"tut-böj" 5x20
Sittande hamstring curls 3x10
Dragonflags 3x6

Pass B
Millitärpress 5x10
Dips 3x10
Tricepsextensioner 10x10
Sidolyft i maskin 10x10

Pass C
Chins 5x10
Hantelrodd (2x)5x10
Rear flyes 5x10
Bicepscurls 10x10
Nackbrygga 5x10

Fyra-fem gånger i veckan. Är det rimligt, med tanke på mina mål? Jag har kört samma fast 5 set istället för 10 på de liggande tricepsextensionerna och bicepscurls, och det har väl gått sådär (med avseende på armomkrets). Så jag tänkte att jag bara dubblar det. :D

Hur gammal är du?

King Grub
2015-10-06, 07:49
Räkna inte med att öka överarmsmåttet vid viktnedgång.

Chrbo
2015-10-06, 09:52
Omöjligt att säga. Hur har ditt överarmsmått ökat den senaste tiden? Tre centimeter är mycket, speciellt under en viktnedgång.

filmjölk
2015-10-06, 11:19
Satsa på att bygga på dig muskler och öka i vikt, utan att bli fetare. Säg att du lyckas bygga på dig ett par kg. muskelmassa, och fettmassan är samma, så blir fettmassan ändå relativt mindre.

Till det ett program med armprioritering.

Mags
2015-10-06, 17:22
Kanske ska tillägga att jag tänkte försöka göra detta på 8 månader ungefär... är mina mål/tidsplan orealistiska?

Hur gammal är du?

25 år. Tränat i några år.

Räkna inte med att öka överarmsmåttet vid viktnedgång.

Nä, jag gissar på att det minskar... Så får se till att öka det först! Vet inte hur mycket extra som skulle behövas dock.

Omöjligt att säga. Hur har ditt överarmsmått ökat den senaste tiden? Tre centimeter är mycket, speciellt under en viktnedgång.

Jag tänkte småbulka i några månader och sen köra en deff i vår.

Ökat ganska lite på sistone... men å andra sidan har jag inte prioriterat det så mycket.
Har inte mätt sedan jag för nån vecka sedan bytte pronerade mot supinerade chins! Återkommer! (tror jag ökat lite. kanske 0.5-1 cm sen i början av sommaren?)

Kan tillägga att jag var större innan, men har nog max haft 40 under förra bulken. Men då hade jag högre bf. Men å andra sidan isolerade jag inte biceps alls.

Satsa på att bygga på dig muskler och öka i vikt, utan att bli fetare. Säg att du lyckas bygga på dig ett par kg. muskelmassa, och fettmassan är samma, så blir fettmassan ändå relativt mindre.

Till det ett program med armprioritering.

Mjadu, det är lättare sagt än gjort. Tror det bästa (i min erfaranhet) är om jag går upp nått kilo kommande månader. Måste ändå deffa lite.
Är mitt program armprioriterande nog? :D

REXUS
2015-10-07, 10:11
Då har du iallafall inte åldern emot dig (är själv +40) men att bygga biceps kan vara tidskrävande, särskilt under deffning. Jag har gått ner ca 5 kg fett på 2 år och under den tiden ökat biceps med 1 ynka cm, så det tar tid. Jag har då haft biceps som prio och verkligen varierat min träning för att hitta den bästa mixen, men fan vad sakta det går.

Mags
2015-10-11, 15:21
Woho ! 38.0 och 38.5 cm på vänster och höger respektive (+1 cm sen någon månad sedan)... har dock gått upp tre kilo.

Då har du iallafall inte åldern emot dig (är själv +40) men att bygga biceps kan vara tidskrävande, särskilt under deffning. Jag har gått ner ca 5 kg fett på 2 år och under den tiden ökat biceps med 1 ynka cm, så det tar tid. Jag har då haft biceps som prio och verkligen varierat min träning för att hitta den bästa mixen, men fan vad sakta det går.

Hm det låter drygt. Har du kommit fram till några insikter kring... "taktik"?

Har du kört deffperioder, och att netto är +1 cm, och att det varierat mycket?