handdator

Visa fullständig version : Frågor ;)


Zakath
2004-04-12, 13:01
Nu har man vart borta i en vecka och OJ vad efter jag känner mig! Allt går i stormfart här!

Har funderat på två frågor,
Vad är tumgrepp? Kan någon beskriva hur man gör det, hade varit väldigt användbart.
Och Ibland när jag kör bänk och är uppe i brygga, så vill jag göra en rep till, pressar mig till max! Och då, ibland så lyfter jag på rumpan från bänken, inte ofta men det har hänt och ger mig lite extra kraft. kan man göra så? Förklara!

/Tack

Kungen
2004-04-12, 15:11
Originally posted by Zakath
Vad är tumgrepp? Kan någon beskriva hur man gör det, hade varit väldigt användbart.:


Tummen är med och greppar handtaget, alt till det är att tummen ligger tillsammans med resten av fingrarna.

Originally posted by Zakath
Och Ibland när jag kör bänk och är uppe i brygga, så vill jag göra en rep till, pressar mig till max! Och då, ibland så lyfter jag på rumpan från bänken, inte ofta men det har hänt och ger mig lite extra kraft. kan man göra så? Förklara!


Eftersom du gjort det så går det ju tydligen, men jag skulle avråda från att göra det då påfrestningarna i ryggrad kan bli extrema och orsaka skador.

Allan
2004-04-12, 15:16
Om du med tumgrepp menar tumlås som vi använder vid t ex marklyft, så är det när du låser fast tummen mot stången med pek-, lång- och ringfinger..


allan

Zakath
2004-04-12, 16:08
Originally posted by Allan
Om du med tumgrepp menar tumlås som vi använder vid t ex marklyft, så är det när du låser fast tummen mot stången med pek-, lång- och ringfinger..


allan


Tror du att jag kan få en litem er noggrann beskrivning eller möjligtvis en bild? För jag förstår inte alls..
Sen hur är det med att lyfta röven under bänk, är det enligt reglerna och varför blir påfrestningarna så stora?

Allan
2004-04-12, 16:58
Tja hur förklarar man det ytterligare. Det tillgår så att tummens yttersta led täcks av de andra fingrarna
på samma hand. Nån bild har jag inte hittat än. Nån annan kanske vet nån sida...

allan

Kungen
2004-04-12, 17:00
Originally posted by Zakath



Tror du att jag kan få en litem er noggrann beskrivning eller möjligtvis en bild? För jag förstår inte alls..
Sen hur är det med att lyfta röven under bänk, är det enligt reglerna och varför blir påfrestningarna så stora?

Prova och greppa nått, väl nått så långt så flytta/lägg över ovan nämnda fingrar över tummen så att dom "håller"/"ligger" ovanpå tummen.

Rumpan ska ha kontakt med bänkytan, dock får du svanka hur mycket du vill(varför man nu skulle vilja det?)
Påfrestningar: stå upp, luta dig framåt o sen bakåt. som du märker när du gör detta är ryggraden mer rörlig när du böjer dig framåt än bakåt.
Tänk att du gör samma när du ligger ner och med en tung vikt ovanpå.
Även om ryggen är väldigt stark så är den även känslig.

Zakath
2004-04-12, 17:36
Jag fattar fortfarande inte, på vilken sida har man tummen och vart har man de andra fingrarna?
Gör jag så som ni kan jag inte hålla fast i mycket vikt, måste man ha extremt långa fingrar eller något?

Shadow Warrior
2004-04-12, 19:24
Originally posted by Zakath
Jag fattar fortfarande inte, på vilken sida har man tummen och vart har man de andra fingrarna?
Gör jag så som ni kan jag inte hålla fast i mycket vikt, måste man ha extremt långa fingrar eller något?

Du använder tummarna som krokar (underifrån) och låser fast dem (trycker fast dem) med pek och långfingret. PUNKT.

Detta gör ont i tummen och är inget jag rekomenderar i marklyft.

Allan
2004-04-12, 19:26
Lägg handen över stången, med fingrarna över och tummen under. Sedan låter du fingrarna klämma fast tummen. Orkar jag ska jag göra en bild...

allan

Zakath
2004-04-12, 19:42
Tack äntligen fattar jag!
Ni missade bara vilken sida jag skulle ha tummen på, försökte ha fingrarna på samma sida så ni kanske förstår...
Men nu fattar jag, har dock bara en 19kgs hantel att prova med här hemma.

Varför inte använda i mark? Funkar det här bra så kommer det nog användas intensivt :D Sen är det väl en fördel med långa fingrar i denna teknik?

Shadow Warrior
2004-04-12, 19:50
Originally posted by Zakath
Tack äntligen fattar jag!
Ni missade bara vilken sida jag skulle ha tummen på, försökte ha fingrarna på samma sida så ni kanske förstår...
Men nu fattar jag, har dock bara en 19kgs hantel att prova med här hemma.

Varför inte använda i mark? Funkar det här bra så kommer det nog användas intensivt :D Sen är det väl en fördel med långa fingrar i denna teknik?

Det är en fördel med långa fingrar men det gör fortfarande jävligt ont när man lyfter tungt i mark.

Allan
2004-04-12, 19:52
Man kan träna upp rörligheten i fingrarna rätt bra så man kommer runt. Själv har jag korta prinskorvar och har aldrig fått runt ringfingret :insane: men det går bra med de andra.

allan

randig
2004-04-12, 21:43
tumlås kan göra ont i början men man vänjder sig