handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med fötterna uppe


Idefi
2015-10-05, 13:59
Hur utför man en bänkpress med fötterna uppe i luften/uppe på bänken för att åstadkomma maximal rom och aktivering av bröstmuskulaturen, men ändå försöka att koppla ur axlarna så mycket som möjligt?

Lite bredare grepp än axelbrett och träffa högt/lågt på bröstkorgen?

(Självklart bröstar man upp sig så gott det går och drar bak skuldrorna.)

Tack på förhand :)

pezrulezhaakon
2015-10-05, 14:15
Hur utför man en bänkpress med fötterna uppe i luften/uppe på bänken för att åstadkomma maximal rom och aktivering av bröstmuskulaturen, men ändå försöka att koppla ur axlarna så mycket som möjligt?

Lite bredare grepp än axelbrett och träffa högt/lågt på bröstkorgen?

(Självklart bröstar man upp sig så gott det går och drar bak skuldrorna.)

Tack på förhand :)

Om du har fötterna på bänken så kan du inte aktivera bröstmusklerna mer än om du har fötterna på golvet.
Axlarna kan du inte koppla ur. Men du minskar aktiviteten något genom att dra bak/ner axlarna.

ROMet blir inte annorlunda för att du har fötterna på bänken.
Greppet blir valfritt, men om du håller dig kring I_o_I i bredd och träffar med stången i höjd med bröstvårtorna, så har du mest chans att aktivera bröstet effektivt.

Shqypnia
2015-10-05, 14:24
Aldrig förstått varför folk på gymmet kör detta. Ser bara efterblivet ut.

ARMSTARK
2015-10-05, 14:32
Aldrig förstått varför folk på gymmet kör detta. Ser bara efterblivet ut.

Jag har sett folk brygga med fötterna på bänken, och då menar jag att de står med fötterna på bänken och bryggar upp röven en halvmeter ovanför bänken. DET ser efterblivet ut.

forslund
2015-10-05, 14:38
Aldrig förstått varför folk på gymmet kör detta. Ser bara efterblivet ut.

Det är ju en fantastisk övning. Tvingar dig att lyfta mer ekonomiskt för att du inte kan motverka sidorotationer i kroppen med benen.
Varje lyft måste helt enkelt vara snyggare och kommer hjälpa dig i längden om du kan överföra den till vanlig bänkpress.

Shqypnia
2015-10-05, 14:40
Jag har sett folk brygga med fötterna på bänken, och då menar jag att de står med fötterna på bänken och bryggar upp röven en halvmeter ovanför bänken. DET ser efterblivet ut.
Precis vad jag ser varje dag på det lokala gymmet!

Det är ju en fantastisk övning. Tvingar dig att lyfta mer ekonomiskt för att du inte kan motverka sidorotationer i kroppen med benen.
Varje lyft måste helt enkelt vara snyggare och kommer hjälpa dig i längden om du kan överföra den till vanlig bänkpress.
Får absolut läsa mer om detta och testa övningen! Min kunskap lyser med sin frånvaro.

Idefi
2015-10-05, 15:03
Om du har fötterna på bänken så kan du inte aktivera bröstmusklerna mer än om du har fötterna på golvet.
Axlarna kan du inte koppla ur. Men du minskar aktiviteten något genom att dra bak/ner axlarna.

ROMet blir inte annorlunda för att du har fötterna på bänken.
Greppet blir valfritt, men om du håller dig kring I_o_I i bredd och träffar med stången i höjd med bröstvårtorna, så har du mest chans att aktivera bröstet effektivt.

Tack för svaret pezrulez!

Menade självklart att minska aktiviteten till den mån det går.

Då ska jag försöka att använda mig av det rådet till nästa pass :)

Gnistan
2015-10-06, 15:45
Om du har fötterna på bänken så kan du inte aktivera bröstmusklerna mer än om du har fötterna på golvet.
Axlarna kan du inte koppla ur. Men du minskar aktiviteten något genom att dra bak/ner axlarna.

ROMet blir inte annorlunda för att du har fötterna på bänken.
Greppet blir valfritt, men om du håller dig kring I_o_I i bredd och träffar med stången i höjd med bröstvårtorna, så har du mest chans att aktivera bröstet effektivt.

Nja!!
Visst kan man väl använda bröstmusklerna som på vanligt bänkande på ett ungefär?
Axlar kanske skiljer LITE? Brygga blir dock svårare att få till lika bra.
Har kör en del på så kallad handikappbänk vid tävlingar och det jag förlorade var väl legg driften mest, mot då jag körde vanlig bänk.
Du blir lite mer råstark på handikappbänk.
För mig skilde det ca 5-10 kilo mot vad jag bänkade i vanlig bänk.

filmjölk
2015-10-06, 16:17
En vettig anledning att köra den är att några personer fått för sig att det är så jäkla mycket tyngre att köra så. Då kan man imponera på dem med sina mediokra vikter.

Man kan föreställa sig att de tänker: "-Omg han reppar femmor på 140 med fötterna uppe! Han måste lyfta 180 vanligt!" vilket man verkligen inte gör, men folk gärna får tro att man gör.

hurril
2015-10-06, 16:22
Enda sättet att möjligen uppnå detta är att gijontinpressa ganska lätta vikter så att du med ditt medvetande "låter bli" triceps och axlarna i den mån detta är viljestyrt.

Inte en övning jag rekommenderar mer än ganska sällan.

pezrulezhaakon
2015-10-06, 16:29
Nja!!
Visst kan man väl använda bröstmusklerna som på vanligt bänkande på ett ungefär?
Axlar kanske skiljer LITE? Brygga blir dock svårare att få till lika bra.
Har kör en del på så kallad handikappbänk vid tävlingar och det jag förlorade var väl legg driften mest, mot då jag körde vanlig bänk.
Du blir lite mer råstark på handikappbänk.
För mig skilde det ca 5-10 kilo mot vad jag bänkade i vanlig bänk.

Med legdrive och stabilitet från golvet så skulle du ha mer möjlighet att använda bröstmusklerna. Men nu måste du ju göra det bästa av läget.
På det sättet som främre delta sitter placerad så kan man inte göra så mycket åt att de alltid är aktiva i pressar.

Gnistan
2015-10-06, 17:58
Med legdrive och stabilitet från golvet så skulle du ha mer möjlighet att använda bröstmusklerna. Men nu måste du ju göra det bästa av läget.
På det sättet som främre delta sitter placerad så kan man inte göra så mycket åt att de alltid är aktiva i pressar.

OK.
Ja jag vet inte annat än att jag som sagt gjorde lite mer i vanlig bänk, men kan ju ha varit en vanesak. Tränade och tävlade oftast på vanlig bänk som sagt. Vi på handikappsidan hade även så kallad maskin vi fick tävla i på stenåldern. Man ligger på en handikappbänk och kör i maskin där man inte på samma sätt kan utnyttja en bra teknik.