handdator

Visa fullständig version : Provoceras du av folk som fixerar sig vid små problem istället för världsproblem?


filmjölk
2015-10-05, 13:52
Nu skall jag dra några exempel:

Pelle bryr sig inte ett skvatt om svältande barn i Afrika, orättvisa fördelningar, flyktingströmmar eller liknande. Däremot är han väldigt upprörd över hur Arla behandlar sina svenska mjölkbönder. Han engagerar sig i deras problem, upplyser folk om situationen och vädjar att folk skall betala 1kr. extra för mjölken. Själv är han inte ens mjölkbonde, känner inte ens någon mjölkbonde utan jobbar som datorprogrammerare.

Anna skiter i hur kvinnor behandlas i mellanöstern, har noll empati för kvinnor som tvingas bära slöja (eller för den delen för folk som vill förbjuda det) men hon är väldigt upprörd över att hennes kollega Jasmin inte "får" färga håret rosa, bära 22 piercingar, visa sina tatueringar och klä sig i minikjol, lårhöga stövlar och enbart bh i hotellreceptionen de jobbar i.

Stina brinner verkligen för frågan om isbjörnarna som håller på att utrotas. Att människor svälter, krigar och dör rör henne inte. När folk frågar henne om hon vill skänka till "läkare utan gränser" "amnesty" "rädda barnen" eller liknande fnyser hon bara, men skänker rejäla summor relativt till sin inkomst varenda månad till "Polarbjörnsprojektet" eller liknande (just den organisationen finns inte, men föreställ er en som skramlar för isbjörnarnas väl och ve)

Alltså folk som inte ser till det stora hela utan bara ser smått. Folk som inte ser sammanhang och strukturella övergripande problem utan fixerar sig vid "skitsaker" Finner du sådant provokativt?

MasterChief
2015-10-05, 13:56
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.

Wormzie
2015-10-05, 13:59
Beror på är mitt tråkiga svar. Kan störa mig på folk som engagerar sig otroligt mycket för att få sina vänner/kollegor/familj att utesluta gluten eller lura på folk andra dumheter. Att folk engagerar sig för isbjörnar, mjölkbönder eller rättigheten att få ha piercing på sin arbetsplats provocerar inte mig, sålänge inte personerna försöker få deras välgörenhet att framstå som viktigare än svält eller krig.

Wormzie
2015-10-05, 14:00
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.

Ligger mycket i det. Jag tror vi skulle bli oerhört ineffektiva om vi sög in hela världens bekymmer snarare än bara försöka påverka och förhålla oss till de runt omkring oss.

spoon
2015-10-05, 14:01
Jag provoceras av folk som säger att dom små problemen är irrelevanta för att det finns större problem. Dessa personer som säger så gör sedan ingenting och ingenting förbättras. Man ska kämpa för det man vill. Om det är kaffemaskinen eller världsfred är inte så noga.

Tapatalk

Coffe
2015-10-05, 14:05
Jag provoceras av folk som säger att dom små problemen är irrelevanta för att det finns större problem. Dessa personer som säger så gör sedan ingenting och ingenting förbättras. Man ska kämpa för det man vill. Om det är kaffemaskinen eller världsfred är inte så noga.

Tapatalk

Dagens sanning. Bättre att förbättra världen på ett litet sätt genom sin handling än att gnälla på att världen inte är bättre utan att göra något åt det.

Shqypnia
2015-10-05, 14:26
Jag stör mig när det går till överdrift. Det är irriterande att den mest kommenterade artikeln på Aftonbladet blir artikeln som handlar om ordet "neger" dras ur Pippi...

Stoltz
2015-10-05, 14:29
Jag provoceras av folk som säger att dom små problemen är irrelevanta för att det finns större problem. Dessa personer som säger så gör sedan ingenting och ingenting förbättras. Man ska kämpa för det man vill. Om det är kaffemaskinen eller världsfred är inte så noga.

Tapatalk

Ligger mycket i det, i alla fall till en gräns.

När en del fått höra att jag engagerat mig i hbtq-frågor så blir alltid någon så jävla provocerad över att man inte engagerar sig i fattigdom, svält, trafficking, barnmisshandel, utrotningshotade arter, sametinget, religiöst förtryck, invandring, barnutbildning, klimatfrågan, källsortering, naturreservat, patriarkatet, kaffemaskinen, regnskogsskövlingen, indianstammarna som blir totalt krossade under västvärlden, och ta mig fan för att man inte är mer upprörd över att smöret gått upp två kronor i Norge.

Allt kan summeras i att precis allt ovanstående är lika viktigt för någon, och väldigt få kommer göra något men jävligt många kommer gnälla om det.

ARMSTARK
2015-10-05, 14:38
Det är de små sakerna som är livet, man kan inte leva sitt liv genom andras lidande. Man skulle inte ens kunna gå till gymet, menar stå där och spegla sina biceps medans folk svälter ihjäl i Afrika.

Diomedea exulans
2015-10-05, 14:38
Provocerad blir jag väl inte, men kan tycka att det är lite synd när uppmärksamheten ett problem får är väldigt oproportionelig med hur stort problemet är. Terry Pratchett höll en del tal om Alzheimers efter att ha diagnosticerats av sjukdomen, och pekade på att väldigt lite pengar skänks till Alzheimersforskning med tanke på hur vanlig sjukdomen är. Det tycker jag är tråkigt.

Angående små problem så får man ha i minnet att det oftast är färre som engagerar sig i dem. Ozonlagret må vara ett större problem än kaffemaskinen, men många människor engagerar sig redan i ozonlagersproblematiken; kaffemaskinen är det kanske endast Stina på jobbet som kämpar för. Ett skäl, tycker jag, att inte förakta engagemang i småproblemen.

Olegh
2015-10-05, 14:49
Nä, men ibland (ofta) förundras jag över hur folk orkar.

Ligger mycket i vad spoon skriver, åtminstone så länge hårdvalutan är personligt engagemang.

Quint
2015-10-05, 14:53
Jag blir inte provocerad av folk som försöker lösa små problem, att lösa ett litet problem är bättre än att inte lösa något problem.

Jag blir däremot provocerad av de som tycker att alla måste engagera sig i "deras" problem lika mycket som de själva och som tycker att alla som inte står där tillsammans med dem på barrikaderna och proklamerar sitt ilska över "problemet" är onda, egoistiska, rasistiska sexister. Speciellt provocerande blir det givetvis om jag inte håller med dem om att det de upplever som ett problem faktiskt är något problem.

Dvs, jag provoceras ofta av de mer högljudda vänsterkommunistfeministerna ;)

shut teh face
2015-10-05, 14:56
Man kan ju inte gå omkring och bry sig om allting, då exploderar man ju till slut.

Sen är väl det mer lämpligt att engagera sig i saker som man faktiskt kan påverka. Det är ju inte så att jag som privatperson kan göra nåt åt större saker.

Den som säger "ingen kan göra allt med alla kan göra något" får stryk plus en ford ka i present

Olegh
2015-10-05, 14:58
ingen kan göra allt med alla kan göra något

+1

shadowfire
2015-10-05, 15:09
Många som bryr sig om världsproblem gör det för att kunna berätta om det, vilket är en del av deras identitet och ingår i begreppet "individ". Vilket utmynnar sig i att de har egna problem som de nyttjar världsproblemen till för att bota. Från andra hållet har vi de som ser hinder i vardagen som något man absolut måste basunera ut, om det så är att bältet på lilleman kärvade i bilen till att kassörskan på ICA var en dumstrut kvittar. Att de skriver detta och kommunicerar detta är ju en del av själva processen med att hantera det psykologiskt. Om de inte gör det så har vi genast 182 potentiella tickande massmördare.

Bärsärk
2015-10-05, 17:42
Jag stör mig i allmänhet på att folk bryr sig om problem och saker som de inte kan påverka, klimatet exempelvis är ju långt förbi att svensson ska byta glödlampa eller cykla till jobbet utan nu ligger det ju på en nivå över det.

Politik är samma sak, vi röstar vart fjärde år och vår röst är ganska betydelselös då i stort sett alla partier tycker samma sak i 95% av alla frågor. Decemberöverenskommelsen är ett bra bevis på att det inte spelar så stor roll om du röstar S eller M eller MP eller FP os.v.

Samma sak med integrationsfrågorna, det är också något som styrs långt över vad vi här i Sverige kan påverka då det hela är toppstyrt från Bryssel. En röst på SD kommer inte minska invandringen, inte ens om SD blev största parti skulle de kunna påverka det nämnvärt.

Jag är helt övertygad om att vi här i Sverige har det så pass bra så vi måste hitta på en massa ursäkter att få gnälla och klaga på när man förr hade krig, svält, elände och kyla att gnälla över så går vi idag alla runt vadderade i tjocka jackor och 200 år av fred. Det är därför Finland/Danmark är annorlunda...

Det blir istid om 3000 år i alla fall, eller innan dess slår väl en komet ner så vi kan alla vara lugna för saker och ting kommer lösa sig i alla fall :)

tp_88
2015-10-05, 17:51
Samma sak med integrationsfrågorna, det är också något som styrs långt över vad vi här i Sverige kan påverka då det hela är toppstyrt från Bryssel. En röst på SD kommer inte minska invandringen, inte ens om SD blev största parti skulle de kunna påverka det nämnvärt.
1) Vad har det med integration att göra? 2) Självklart kan den förda politiken avsevärt påverka flyktingströmmarna till ett land med det geografiska läget som Sverige har i förhållande till länderna som människor idag flyr/migrerar från.

OT: Njae, inte direkt.

Yes
2015-10-05, 17:56
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.
Vi? Jag blundar inte utan bryr mig helt enkelt mer om kaffet.

Diomedea exulans
2015-10-05, 17:59
Jag kom på en grej som stör mig lite: Att folk bryr sig mycket mer om karismatiska djur dör än om okarismatiska gör det. Typexemplet är giraffjäveln de dödade på zoo i Danmark; folk som gladeligen äter kokött blev helt rasande över det.

Herr Oberst
2015-10-05, 18:14
För att ta ett riktigt exempel. Filmjölkens suger ju gethäst.
Svenska feministers största problem handlar om män som sitter bredbent på tunnelbanan. Samtidigt förtrycks 100 miljontals kvinnor världen över.

Och ja, sånt kan jag störa mig på

filmjölk
2015-10-05, 19:16
För att ta ett riktigt exempel. Filmjölkens suger ju gethäst.
Svenska feministers största problem handlar om män som sitter bredbent på tunnelbanan. Samtidigt förtrycks 100 miljontals kvinnor världen över.

Och ja, sånt kan jag störa mig på

det där är ett praktexempel, men jag ville undvika infekterade ämnen för att det skulle bli mer generellt.

Tricklew
2015-10-05, 19:35
Endast när det gäller svenska feminister.

Bärsärk
2015-10-05, 20:31
Jag kom på en grej som stör mig lite: Att folk bryr sig mycket mer om karismatiska djur dör än om okarismatiska gör det. Typexemplet är giraffjäveln de dödade på zoo i Danmark; folk som gladeligen äter kokött blev helt rasande över det.

Giraffen är "onödig" eftersom man inte dödar den för päls eller kött, en ko blir mat.

Tricklew
2015-10-05, 20:43
Giraffen är "onödig" eftersom man inte dödar den för päls eller kött, en ko blir mat.

Vi har koncentrationsläger på massiva skalor, men det som upprör är några enstaka mord.

Låter vettigt.


Sedan borde inte giraffer finnas öht, förstår inte hur det löjliga djuret ens är vid liv idag.

60SZ7Hk0wdQ

Ni ska bara se när dom parar sig.

Diomedea exulans
2015-10-05, 20:43
Giraffen är "onödig" eftersom man inte dödar den för päls eller kött, en ko blir mat.

Den var nödvändig. De hade inte plats för den.

Bärsärk
2015-10-05, 20:47
Den var nödvändig. De hade inte plats för den.

Då skulle man inte tagit in ursprungsdjuret från första början eller sett till så att den dräktiga giraffen aldrig skulle kunnat föda.

Darth Yoda
2015-10-05, 20:56
Vi har koncentrationsläger på massiva skalor, men det som upprör är några enstaka mord.

Låter vettigt.


Sedan borde inte giraffer finnas öht, förstår inte hur det löjliga djuret ens är vid liv idag.

60SZ7Hk0wdQ

Ni ska bara se när dom parar sig.
Får tacka giraffofoben för att jag nu drar över till Wikipedia för att förkovra mig lite om artens evolution. Gjorde dte för ett antal år sen, så vill se lite vad man glömt.

Diomedea exulans
2015-10-05, 20:56
Då skulle man inte tagit in ursprungsdjuret från första början eller sett till så att den dräktiga giraffen aldrig skulle kunnat föda.

Så giraffhonan skulle aldrig fått utlopp för sin naturliga drift att para sig och skaffa och föda upp ett barn?

anvihl
2015-10-05, 21:26
Giraffen är "onödig" eftersom man inte dödar den för päls eller kött, en ko blir mat.

Nej, giraffen har världens längsta nervbana, det här är viktigt att bevara så att avdankade cellbiologer har något att prata om på internetforum en måndag kväll vid halv 11 :)

filmjölk
2015-10-05, 22:01
En giraff på zoo tillmäts ett visst värde som inte en gris, kyckling eller ko har. Därför är det lite synd om den. Jämför mygga med ditt husdjur. Man skall helst inte vara aspiskonsekvent i sådana frågor:)

Bärsärk
2015-10-06, 06:08
En giraff på zoo tillmäts ett visst värde som inte en gris, kyckling eller ko har. Därför är det lite synd om den. Jämför mygga med ditt husdjur. Man skall helst inte vara aspiskonsekvent i sådana frågor:)

Lik förbannat verkar många vara högst benägna att vara just det haha :laugh:

Tolkia
2015-10-06, 06:09
Nej, det gör jag inte. Däremot blir jag väldigt trött på folk som vill tala om för andra varför just deras problem minsann är "för litet" och vad de minsann "egentligen" borde ägna sig åt; spoon och Stoltz har redan beskrivit det bra. Tänk vad mycket som skulle kunna uträttas om folk med den inställningen engagerade sig i något själva, istället för att ägna tid och energi åt att racka ned på andras engagemang.

Diomedea exulans
2015-10-06, 08:19
En giraff på zoo tillmäts ett visst värde som inte en gris, kyckling eller ko har. Därför är det lite synd om den. Jämför mygga med ditt husdjur. Man skall helst inte vara aspiskonsekvent i sådana frågor:)

Det är mer synd om husdjuret än myggan (jag förutsätter här att husdjuret är ett ryggradsdjur) för myggan sannolikt inte är lika benägen att känna lidande och njutning som husdjuret, och därför inte lider lika mycket när man dödar den samt inte missar lika mycket njutning om man förkortar dennes liv. Lägg där till att en dödad mygga troligen inte kommer bli saknad av några myggkompisar, till skillnad från kor som påvisats forma sociala band och visa saknad när deras flockfränder slaktas. På den punkten är det förresten mer synd om korna än giraffen, som var en ung hane som slaktades vid en punkt i sitt liv där unga hanar i det fria brukar bli utkickade ur flocken.

Att kalla det för aspiskonsekvent att inte tycka mer synd om giraffen är bara ett sätt för dig och Bärsärk att försöka komma undan med att vara bekvämt hycklande.

Raschmus
2015-10-06, 08:56
Jag blir jätteprovocerad.

Även om mitt egna engagemang till världsproblem är förhållandevis litet så kan jag reta upp mig över feministströmmen som har jättebekymmer om att Eva är hemma med barnen men inte Adam, när Dongeta Muhammad varken får rösta eller välja livspartner.

Kränkta minoriteter i Sverige generellt sätt gör mig lätt förbannad. Har du en passion att engagera dig i orättvisor så rikta ögonen utomlands istället för på din granne i ett bostadsområde där mannen inte diskar lika ofta som hans käring.

slackerguru
2015-10-06, 10:12
You can tell the size of a man by the size of his problems

delta_mats
2015-10-06, 10:40
Jag tycker det är uppfriskande med folk som stör sig på, eller klagar om "skitproblem". Men det finns ju en gräns där det blir awkward istället för roligt.

Att försöka "rädda världen", svältande barn osv är bara hyckleri. Finns ingen som verkligen går in för detta ändå. Bättre att roa andra med sina egna egoistiska skitproblem som man förmodligen också kan känna igen sig i och skratta åt.

Stoltz
2015-10-06, 16:10
Att försöka "rädda världen", svältande barn osv är bara hyckleri. Finns ingen som verkligen går in för detta ändå. Bättre att roa andra med sina egna egoistiska skitproblem som man förmodligen också kan känna igen sig i och skratta åt.

Hur menar du att ingen går in för det?

hurril
2015-10-06, 16:16
Jag kanske gör det. Jag provoceras av folk som påstår sig handla efter princip X, men som trivialt visas inte göra det. Då är problemet nästan aldrig att samma person faktiskt är en dålig människa eller agerar "ont" eller fel utan att mekanismerna bakom är några andra. Förmodligen, dessutom, mycket intressantare och mer värdefulla mekanismer at that.

T ex:

- emot barnarbete - bär kläder tillverkade av barn.
- emot bruk av olagliga droger - inga problem med smuggelsprit eller en polares starka piller för lilla tandvärken
- socialdemokrat och invandringsvurmare - anlitar svart städhjälp av papperslösa

delta_mats
2015-10-06, 16:59
Hur menar du att ingen går in för det?

Exempelvis att man väljer att inte avstå något för egen del för att värna om någon annan. Istället för att begränsa sin egen konsumtion och skänka till välgörenhet blir det i princip att man avstår en chipspåse och cola i veckan för att hjälpa. Man låtsas bry sig helt enkelt. Går man in för det avstår man att köpa en ny tv, köper en billigare bil, tar en kortare semester, till förmån för att hjälpa svältande barn. Hyckleri helt enkelt som de flesta ängnar sig åt.

Roligare att brinna för något som folk faktiskt bryr sig om på riktigt och kan relatera till. Att man vill ha längre fikaraster på jobbet utan att chefen ska klaga.

r1kkie
2015-10-06, 18:29
Varför lägga en tanka på saker som jag endå aldrig kommer att kunna lös, waste of time.
Det är politikerna/ledarna/högt uppsatta personer som kan direkt påverka men jag kan inte göra ett skit...

Jag bryr mig om de som står mig nära och vice versa och skulle alla på jorden ha den uppfattningen hade många av dagens problem inte existerat men kommer alltid finnas grupper som har en annan uppfattning och ja, synd för dem som är nära dem...