handdator

Visa fullständig version : Provoceras du av folk som fixerar sig vid små problem istället för världsproblem?


filmjölk
2015-10-05, 13:52
Nu skall jag dra några exempel:

Pelle bryr sig inte ett skvatt om svältande barn i Afrika, orättvisa fördelningar, flyktingströmmar eller liknande. Däremot är han väldigt upprörd över hur Arla behandlar sina svenska mjölkbönder. Han engagerar sig i deras problem, upplyser folk om situationen och vädjar att folk skall betala 1kr. extra för mjölken. Själv är han inte ens mjölkbonde, känner inte ens någon mjölkbonde utan jobbar som datorprogrammerare.

Anna skiter i hur kvinnor behandlas i mellanöstern, har noll empati för kvinnor som tvingas bära slöja (eller för den delen för folk som vill förbjuda det) men hon är väldigt upprörd över att hennes kollega Jasmin inte "får" färga håret rosa, bära 22 piercingar, visa sina tatueringar och klä sig i minikjol, lårhöga stövlar och enbart bh i hotellreceptionen de jobbar i.

Stina brinner verkligen för frågan om isbjörnarna som håller på att utrotas. Att människor svälter, krigar och dör rör henne inte. När folk frågar henne om hon vill skänka till "läkare utan gränser" "amnesty" "rädda barnen" eller liknande fnyser hon bara, men skänker rejäla summor relativt till sin inkomst varenda månad till "Polarbjörnsprojektet" eller liknande (just den organisationen finns inte, men föreställ er en som skramlar för isbjörnarnas väl och ve)

Alltså folk som inte ser till det stora hela utan bara ser smått. Folk som inte ser sammanhang och strukturella övergripande problem utan fixerar sig vid "skitsaker" Finner du sådant provokativt?

MasterChief
2015-10-05, 13:56
Är det där små vs stora problem?

Lol, de flesta i min värld bekymrar sig mer över att kaffet i automaten smakade illa än alla de samlade katastroferna som skett i världen sista 100 åren. Det är människans sätt att behålla förståndet tror jag. Vi blundar för att vi mår bra av det.

Wormzie
2015-10-05, 13:59