handdator

Visa fullständig version : Ingen extra anabol signalering av proteintillskott efter styrketräning


King Grub
2015-10-05, 07:24
The mammalian/mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1) signaling pathway appears to be the primary regulator of muscle protein synthesis. A variety of stimuli including resistance exercise, amino acids, and hormonal signals activate mTORC1 signaling. The purpose of this study was to investigate the effect of a protein supplement on mTORC1 signaling following a resistance exercise protocol designed to promote elevations in circulating hormone concentrations. We hypothesized that the protein supplement would augment the intramuscular anabolic signaling response. Ten resistance-trained men (age, 24.7 ± 3.4 years; weight, 90.1 ± 11.3 kg; height, 176.0 ± 4.9 cm) received either a placebo or a supplement containing 20 g protein, 6 g carbohydrates, and 1 g fat after high-volume, short-rest lower-body resistance exercise. Blood samples were obtained at baseline, immediately, 30 minutes, 1 hour, 2 hours, and 5 hours after exercise. Fine-needle muscle biopsies were completed at baseline, 1 hour, and 5 hours after exercise. Myoglobin, lactate dehydrogenase, and lactate concentrations were significantly elevated after resistance exercise (P < .0001); however, no differences were observed between trials. Resistance exercise also elicited a significant insulin, growth hormone, and cortisol response (P < .01); however, no differences were observed between trials for insulin-like growth factor-1, insulin, testosterone, growth hormone, or cortisol. Intramuscular anabolic signaling analysis revealed significant elevations in RPS6 phosphorylation after resistance exercise (P = .001); however, no differences were observed between trials for signaling proteins including Akt, mTOR, p70S6k, and RPS6. The endocrine response and phosphorylation status of signaling proteins within the mTORC1 pathway did not appear to be altered by ingestion of supplement after resistance exercise in resistance-trained men.

Nutr Res. 2015 Sep 10. pii: S0271-5317(15)00219-5. Protein supplementation does not alter intramuscular anabolic signaling or endocrine response after resistance exercise in trained men.

juckeyy
2015-10-05, 07:37
Postades det inte för ett tag sedan en studie som visade på att det är det totala protein-intaget över ett helt dygn som faktiskt är en faktor, då var ju detta inget nytt?
Eller är jag ute och seglar på okänt hav nu?

Shqypnia
2015-10-05, 09:11
Har viss pissat ut pengar?

Gerdler
2015-10-05, 15:49
PURPOSE: Protein ingestion after resistance exercise increases muscle protein synthesis (MPS) in a dose-dependent manner. However, the molecular mechanism(s) for the dose-dependency of MPS remains unclear. This study aimed to determine the dose response of mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling in muscle with ingestion of protein after resistance exercise.

METHODS: Fifteen male subjects performed four sets of six unilateral isokinetic concentric knee extensions. Immediately after exercise, eight subjects consumed water only. The other seven subjects, in a randomized-order crossover design, took either a 10 [3.6 g essential amino acids (EAA)] or 20 g (7.1 g EAA) solution of whey protein. Muscle biopsies from the vastus lateralis muscle were taken 30 min before and 1 h after resistance exercise. Phosphorylation of Akt (Ser473), mTOR (Ser2448), 4E-BP1 (Thr37/46), and S6K1 (Thr389) was measured by western blotting.

RESULTS: Concentric knee extension exercise alone did not increase phosphorylation of Akt and mTOR 1 h after exercise, but ingesting protein after exercise significantly increased the phosphorylation of Akt and mTOR in a dose-dependent manner (P < 0.05). 4E-BP1 phosphorylation significantly decreased after resistance exercise (P < 0.05), but subjects who took 10 or 20 g of protein after exercise showed increased 4E-BP1 from post-exercise dephosphorylation (P < 0.05). S6K1 phosphorylation significantly increased after resistance exercise (P < 0.05), and 20 g of protein further increased S6K1 phosphorylation compared with ingestion of 10 g (P < 0.05).

CONCLUSIONS: These findings suggest that whey protein intake after resistance exercise activates mTOR signaling in a dose-dependent manner in untrained men.

Eur J Appl Physiol. 2014 Apr. s00421-013-2812-7. Whey protein intake after resistance exercise activates mTOR signaling in a dose-dependent manner in human skeletal muscle.

Denna studien är 'untrained men'. Det är märkligt att det kan göra sån skillnad. Men sen behöver jag nån biokemist eller molekylärbiolog som berättar för mig hur genuttrycket skapar en proteinsyntes utan att ha aminosyror att göra proteinerna av.

King Grub
2015-10-05, 15:59
Kanske relaterat till det Robert Wolfe upptäckte "We... examined the response of muscle protein kinetics before and following 16 wk of a resistance training program to determine whether there is an adaptive response to a single bout of exercise or to the interactive effects of amino acids and exercise... the anabolic response to amino acids after training was blunted. The plateau of net muscle anabolism during resistance exercise may therefore result from adaptation to the anabolic effects of ingested amino acids" - Wolfe RR. Response of muscle protein metabolism to resistance training and acute resistance exercise during hyperaminoacidemia (opublicerad).

karlingen
2015-10-06, 07:34
Nu till frågan som alla ställer sig:
Kan man konstatera att whey protein direkt efter ett träningspass är värdelöst om man ändå får i sig sina 2g/kg per dag?

King Grub
2015-10-06, 07:44
Om du jämför att ta en proteindrink med vassle direkt efter passet med att äta en vanlig proteinrik måltid när man kommer hem och med lika stora totala proteinintag över dygnet lär det inte bli någon märkbar skillnad.

juckeyy
2015-10-06, 07:48
Nu till frågan som alla ställer sig:
Kan man konstatera att whey protein direkt efter ett träningspass är värdelöst om man ändå får i sig sina 2g/kg per dag?

Oftast så tar man väl sina shakes ifall man inte kommer upp i x(g)/kg per dag.
Jag menar, folk tar väl inte shakes bara för att det just är någon proteinshake hype?

cero
2015-10-06, 09:35
Oftast så tar man väl sina shakes ifall man inte kommer upp i x(g)/kg per dag.
Jag menar, folk tar väl inte shakes bara för att det just är någon proteinshake hype?

Många tar med det till gymmet för att kunna få i sig protein direkt efter. Annars kan man ju lika gärna ha det hemma bara.

MrLomax
2015-10-06, 10:10
Oftast så tar man väl sina shakes ifall man inte kommer upp i x(g)/kg per dag.
Jag menar, folk tar väl inte shakes bara för att det just är någon proteinshake hype?
Det är väl det många gör? Många tror att det är viktigt att ta sina shakes senast 10 minuter efter avslutad styrketräning för att få bäst effekt...vilket alltså troligen är bortkastade pengar. Gå hem och ät din vanliga middag/lunch istället.

Min kompis som gjorde en GBP för ett år sedan får i sig för lite protein via maten, så han bör dricka shakes om han ska bygga/behålla sin muskelmassa när han tränar styrketräning regelbundet?

Landström
2015-10-06, 10:56
Allting är väl "onödigt" om man äter/dricker "för mycket"... Oavsett om det gäller aminosyre/proteintillskott eller vanlig mat.

Jag är numera högkonsument av EAA men å andra sidan är jag inte alls stressad över att en äta viss mängd kött eller annan "proteinmat". Istället äter jag numera mycket mer av grönsaker och potatis o.d.

Så jag tror inte jag kastar "pengar i sjön".

z_bumbi
2015-10-06, 12:56
Min kompis som gjorde en GBP för ett år sedan får i sig för lite protein via maten, så han bör dricka shakes om han ska bygga/behålla sin muskelmassa när han tränar styrketräning regelbundet?

Jag är inte dietist men jag skulle säga nej då han bör fokusera på näringstäthet och proteindrinkar är inte särskilt näringsrika. Sen är frågan också vad som är för lite protein...
Fast det här är en fråga som han bör ta med sin dietist.

Gerdler
2015-10-06, 13:08
Min kompis som gjorde en GBP för ett år sedan får i sig för lite protein via maten, så han bör dricka shakes om han ska bygga/behålla sin muskelmassa när han tränar styrketräning regelbundet?

Grejen är att om han styrketränar behövs mindre mängd protein för att behålla sin muskelmassa. Kontraintuitivt, va? :)
Men om han har svårt att komma upp i en ansenlig mängd protein för att bygga muskler eller ens behålla dem så finns det stor risk att han kan misslyckas med att nå upp till sitt dagliga intag av många andra nutrienter också. Då håller jag med föregående talare att han bör satsa på näringstäta livsmedel såsom ägg, mjölk, bönor, linser, ärtor, havre.

cero
2015-10-06, 18:26
Grejen är att om han styrketränar behövs mindre mängd protein för att behålla sin muskelmassa. Kontraintuitivt, va? :)
Men om han har svårt att komma upp i en ansenlig mängd protein för att bygga muskler eller ens behålla dem så finns det stor risk att han kan misslyckas med att nå upp till sitt dagliga intag av många andra nutrienter också. Då håller jag med föregående talare att han bör satsa på näringstäta livsmedel såsom ägg, mjölk, bönor, linser, ärtor, havre.

EAA kanske är praktiskt i detta fall?

ATJL
2015-10-06, 20:01
Ok.

Om Jag då tränar mellan 0600-0730 på morgonen, äter första målet mat vid 1200 (lunch), får i mig tillräckligt med protein under dagen. Har då en portion vassleprotein direkt efter träningspasset ingen effekt, jämfört med att inte äta förän flera timmar senare.

Shqypnia
2015-10-06, 20:09
Ok.

Om Jag då tränar mellan 0600-0730 på morgonen, äter första målet mat vid 1200 (lunch), får i mig tillräckligt med protein under dagen. Har då en portion vassleprotein direkt efter träningspasset ingen effekt, jämfört med att inte äta förän flera timmar senare.

Det är detta jag också undrar. Alla talade om att EAA var 'magiska' på tom mage.

Bossebäver
2015-10-07, 14:48
Det är detta jag också undrar. Alla talade om att EAA var 'magiska' på tom mage.

Allt snack om att EAa och vassle var teh shizznizz ppå tom mage var baserat på att intag av dessa stimulerande proteinsyntesen över basnivåer ett par timmar. De gör de fortfarande, men man är idag osäker(eller tvivlande) på hur väl det korrealerar med muskeltillväxt över tid, då de mesta av forskningen tyder på att muskeltillväxten blir maximerad i vilket fall så länge kroppen får tillräckligt med protein under mätperioden.

Det man kan vara säker på är att om det finns en fördel för vissa proteintyper vid vissa tillfällen, så är den liten.